Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Jag är en sån som kan läsa på grejer i ett halvår innan jag köper (gjorde så med min skärm) men det måste jag ändra på. Får psychorykte om jag så igen....

Pengar är inget problem och jag vill ha bra grejor.

Gjutjärn?
Lättgjutjärn?
Vanlig?

Är lättgjutjärn verkligen lika bra som gjutjärn fast det väger mindre bara? Vad för skillnad på märkena?

Är lite vilse i djungeln här....

Det är inte så lätt att välja. I stort sett alla stekpannor avger någon typ av ämne som hamnar i maten du tillagar. Tex en teflonpanna som blivit riktigt mycket repad avger mängder av icke lämpliga ämnen.När det gäller gjutjärn är jag dåligt påläst men bör ju inte innehålla så många suspekta ämnen. När det gäller funktion så tycker jag att dom keramiska fungerar bäst.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

Tycker alla teflon nonstick pannor är skit och tjejen drog hem nån rätt dyr som skulle vara lite bättre från duka som ganska snart var kass och håller med dom flesta här att gjutgärn är vad man ska ha och en modell utan värmekänsligt handtag så man kan köra dom i ugnen utan problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

@loefet: Rätt säker på att den inte fungerar på induktion och det är orsaken att dessa nu dyker upp på loppis och tradera, just traktören ( har några styckena även av de små) brukar vara svår att hitta någon som är riktigt plan, stålpantern dvs stekpannan är något tyngre men har mindre bottenyta.
Även norrmän har gjort några fina rejält tjockbottnade och tunga pannor där man dragit upp kopparn hela vägen tex Polaris Copper http://www.ebay.com/itm/Polaris-copper-pan-9-034-9-inch-rare-... har någon sån men stålpantern är absoluta favoriten.

Lagar några middagar dagligen eftersom jag har stor familj så pannorna används dagligen men mina pannor står högt upp på kylskåpet så ingen av övriga familjemedlemmar lockas att ta fel panna utan att jag i så fall är med i köket. Även finna gamla pannor är lätt att förstöra genom att överhetta eller för snabbt upphetta dem.

Permalänk
Medlem

Kör nu med Rostfristekpanna. Något eljest än det man är van vid. Var ett h-vete innan jag förstod hur man skulle göra men nu går det bra att tom steka ägg i den.

Permalänk
Medlem

har köpt otroligt många olika stekpannor men tyvärr så är det bara en som är bra och det är den gamla vanliga gjutjärns pannan från Skeppshult . Försök att få en fin stek yta på kött med en belagd stekpanna. hur länge är en "vanlig stekpanna" slät i botten. Tråkigt men sant köp en Skeppshult som du tycker passa dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

@bz2: Japp det är en konst skiljer sig en del mot gjutjärn, ett tips för fisk mm som annars lätt fastnar är lite grovsalt i pannan under det du vill steka. Annars är grund tipset att ha tålamod allt lossar när det är dags att vända.

Permalänk
Medlem

Kan inte mycket om den tekniska biten om pannor men jag går emot strömmen och säger teflonpanna, pga vikten och möjligheten att diska den ren med vanlig borste och medel. Var en period innan teflonpannan jag fick jag bara gjorde rätter som inte krävde pannan, alternativt mikromat.

Vägrar använda gjutjärnet jag har pga den lilla stekytan och extra vikten, det kan hålla så gott den vill med åren men teflonpannan vinner mitt kort som lättanvänd.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Just nu ligger detta fynd ute KASTRULL OCH TRAKTÖRPANNOR, 3 delar, bland annat Polaris, Nils Johan 20 minuter kvar och ännu inga bud https://auctionet.com/sv/596374-kastrull-och-traktorpannor-3-...

Såg att fler fynd fanns på deras sida någon helt oanvänd Nilsjohan, 2 l.
Demeyere, diam 23 cm. https://auctionet.com/sv/71624-kastrull-demeyere-silvinox-och...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohem:

Kan inte mycket om den tekniska biten om pannor men jag går emot strömmen och säger teflonpanna, pga vikten och möjligheten att diska den ren med vanlig borste och medel. Var en period innan teflonpannan jag fick jag bara gjorde rätter som inte krävde pannan, alternativt mikromat.

Vägrar använda gjutjärnet jag har pga den lilla stekytan och extra vikten, det kan hålla så gott den vill med åren men teflonpannan vinner mitt kort som lättanvänd.

Lilla stekytan? Handla en större panna, den gjutjärn jag kör med till kött/ köttfärs mm är en 28 cm och tycker den räcker till. Tyngden är ju en fördel då står den still när du jobbar i den tex mossar ut köttfärs mm och tyngden gör ju även att du slipper lägga tid på gym som vissa istället gör.

Permalänk
Skrivet av nikitalord:

Just nu ligger detta fynd ute KASTRULL OCH TRAKTÖRPANNOR, 3 delar, bland annat Polaris, Nils Johan 20 minuter kvar och ännu inga bud https://auctionet.com/sv/596374-kastrull-och-traktorpannor-3-...

Såg att fler fynd fanns på deras sida någon helt oanvänd Nilsjohan, 2 l.
Demeyere, diam 23 cm. https://auctionet.com/sv/71624-kastrull-demeyere-silvinox-och...

Blev lite sugen, men beskrivningen är ju värdelös.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Som i de flesta andra fall så finns det ingen all-in-one-stekpanna, de som hävdar att de är det är ganska dåliga på allt.

Jag har en de Buyer till att steka kött på och en Scanpan CTX till fisk, kyckling, panerade saker och ägg (äggen brukar jag oftast steka på 20 cm och resten på 28 cm, köpte ett set). Speciellt mat som lätt faller sönder om man håller på för mycket med den är inte så kul att steka i en panna där det finns risk för att den fastnar. Kött å andra sidan vill man ju få fin yta på som bara går att få till i kolstål eller gjutjärn.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bz2:

Kör nu med Rostfristekpanna. Något eljest än det man är van vid. Var ett h-vete innan jag förstod hur man skulle göra men nu går det bra att tom steka ägg i den.

Håller med dig. Lägg gärna in ett tips på bra skötsel.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

@lucifer579: Skulle gärna ge en slant för kopparlocket, saknar det till min. Ett problem med alla traktörer är att botten gärna vill röra sig en panna med kanterna mer v formad klar sig bättre när materialt utvidgar sig de hundra delar metall gör när det uppvärms. Såg i tråden att flera förespråkar ikeas rostfria serie, kolla bottnarna dels grovsvarvade och sen även konkava, så som alltid man får vad man betalar för gissar att ikea knappt betalar skrotvärdet för dessa.

Nybörjartipset köp en Skeppshult (känner förresten förra ägaren som numera ej längre bor i skeppshult utan bara ett kvarter från mig, och blivit lite av en bilfanatiker) eller en Ronneby eller någon annan gjutjärns panna men se till att botten är plansvarvad och inte kupar åt något håll.

Aldrig diskmedel nämns, men ej riktigt sant men viktigt återfetta direkt efter rengöring helst då när den är lite ljummen eller sätt den på någon platta med lite eftervärme och metallen suger direkt åt sig oljan och återfettas, torka sen bort överflödigt.

Permalänk
Medlem

Skeppshult gjutjärn till det mesta, IKEAs teflonpanna till ägg, fisk och panering och en traktörpanna i rostfritt stål till risotto, mindre grytor, tomatsås m.m.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Gjutjärnspannor bör vara ryggraden i varje människas kök. För att steka kött ordentligt måste man ha en gjutjärnspanna, eftersom teflonpannor och dylikt inte håller värmen lika bra. Sen kan man komplettera med teflon, hur smidigt är det liksom inte att steka ett ägg utan matfett, men ska man ha hög värme=inte bueno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag är en sån som kan läsa på grejer i ett halvår innan jag köper (gjorde så med min skärm) men det måste jag ändra på. Får psychorykte om jag så igen....

Pengar är inget problem och jag vill ha bra grejor.

Gjutjärn?
Lättgjutjärn?
Vanlig?

Är lättgjutjärn verkligen lika bra som gjutjärn fast det väger mindre bara? Vad för skillnad på märkena?

Är lite vilse i djungeln här....

Jag har keramisk. Håller bra, lätt att göra rent och inget fastnar någonsin. Jag är helr såld på omeletter just nu och det är en dröm att tillaga i keramiska pannor. Minns inte märke men tror det var typ kökskungen från ullared eller något. Skitbra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Stekpannor på Sweclockers! Ja jäklar...

När jag var entusiastisk på jakt efter en redig stekpanna till den nya (induktions)spisen för 5-6 år sedan fanns bara teflon och gjutjärn. Nu finns det allt möjligt. Keramik, lättgjutjärn, kolstål, frikkin rostfritt..! Ja jisses som det utvecklats. Roligt! Innan var det ett dött område trots att det var känt att teflon var dynga.

Jag är förresten likadan vad gäller att undersöka saker grundligt och länge innan jag slår till på något. För att svara på frågan så...

Vad som helst utom teflon. Att äta fluorplast avrådes bestämt ifrån. Alla plaster i samband med mat och matlagning bör undvikas i det längsta. Allting som kommer i kontakt med mat fäller av sig i maten och man får det i sig. Skadliga ämnen som man får i sig gör långt mycket mer skada där än utanpå (huden). Teflonjärn är i regel förbrukade efter några få år. Var har allt det tagit vägen tro, hm? Gjutjärn is teh shit om man har kraften att handskas med dem. Lite järnrester från gjutjärn kan rentav vara nyttigt. Alla som prompt vill ha teflonpannor pga vikten bör byta till en med keramisk beläggning.

Skrivet av lappen81:

Känns inte speciellt hälsosamt att öka järnintaget med 300% för varje måltid resten av livet, men å andra sidan kanske det är jätte bra för vissa personer.

...

Bättre än plast.

Skrivet av Mithras:

Beror väl på vad man ska ha den till.

Har det mesta hemma,
men vill slå ett slag för toughened non-stick från Le Creuset. Fungerar till mycket, och håller sig ren otroligt länge så länge man inte bränner sönder ytan med för hög värme, vilket är det största felet folk gör med sådana pannor är. Nonstick pannor behöver inte hög värme och det behöver nästan ingen mat heller. Non-stick försvinner vid hög värme och pannan förstörs.

Ska man steka rött kött, där hög värme behövs, då gäller gjutjärn Annars kör jag nonstick med låg värme på ägg, fisk, kyckling etc. Sedan har jag också värmeplattor som blir värm på mindre än 1 minut, så att komma upp till medium värme tar inte alls lång tid, det är väl också något att ha i bakhuvudet, vilken typ av platta man kör på.

Inte alltid man har tid eller lust att minutiöst stå och passa maten, så bättre att skippa teflonen.

Skrivet av Bocken Bruse:

... Det viktigaste är att ALDRIG diska den med diskmedel utan ENBART använda varmt vatten när pannan är varm samt aldrig ställa en het panna på ett kallt underlag och likaså aldrig ställa en kall panna på en het platta.
...

Skrivet av nanananaBatman:

... diska den med varmt vatten (aldrig med såpa) och torka av den med handduk på en gång efter disk.
...

Varför det? Det låter rätt äckligt faktiskt. Hört det då och då och jag får inte ihop det med vanan från ungefär samma människor att duscha två gånger om dagen...

Skrivet av SexMachine:

Jag kör både belagd och gjutjärn. Tycker att IKEAs 365 pannor är bra och tillräckligt billiga för att bytas vartannat år. Har inte provat kålstål men skulle inte klara mig med bara en gjutjärnspanna.

Skrivet av Chromatic:

Är inte så ekonomiskt men jag köper såna billiga teflonpannor och när ytan väl slitits ut så köper jag en ny, oftast så böjer dom sig också när man kör på "för hög värme" xD

Härligt hållbarthetstänk.

Klockren satir av kapitalistevangeliet.

Skrivet av nikitalord:

Just nu ligger detta fynd ute KASTRULL OCH TRAKTÖRPANNOR, 3 delar, bland annat Polaris, Nils Johan 20 minuter kvar och ännu inga bud https://auctionet.com/sv/596374-kastrull-och-traktorpannor-3-...

Såg att fler fynd fanns på deras sida någon helt oanvänd Nilsjohan, 2 l.
Demeyere, diam 23 cm. https://auctionet.com/sv/71624-kastrull-demeyere-silvinox-och...

Vad är det för sida? Varför har den ett så uselt namn? Varför säljer folk saker där?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Trodde ju ALDRIG att en stekpannetråd skulle bli så poppis!

Har induktionshällar. Tror jag kör på gjutjärn om det funkar på induktion.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur gör man rent en stekpanna? Har någon keramikpanna från ica som funkade skitbra ibörjan, man behövde knappt inge smör/olja för att steka maten gled runt i pannan utan problem. Några månader efter inköp började maten fastna och man får använda mycket smör. Nu är det brända fläkar som man inte kan diska bort/rent med borste/diskmedel. Vill inte gå loss med stålull heller då det troligtvis repar. Går att steka i än men den ser förjävlig ut.

Samma problem oavsett keramikpanna, de är GALET goa första veckan, och degraderar sen långsamt, 2-3 månader för mig har de kocksat igen totalt. (jag gjorde rent min med stålull, och skrapade med en osthyvel för att få bort kockset, (låg vinkel och repade bara kermaikbeläggningen, behandlade den som en gjutjärnspanna, mycket matfett, det fungerar, men ångrar inte en sekund att jag kastade skiten och gick över till gjutjärn helt.
Jag gick igenom två Hackman matador, och någon annan haldyr keramikpanna, ren skit är det..

Jamie Olivers Tefal duger bra för de nonstick stekningar man gör, och den lever fint även två år efter köp, enda jag kan rekomendera av de,

Jag har provat kolstål och gjutjärn, kolstål är verkligen jättekänsligt änsålänge, har väl inte stekt in, men den gillar inte min omilda behandling. Får kanske prova en finare kolstålspanna, men änsålänge verkar de absolut inte värda jobbet.

Min gjutjärnspanna är såpass go att jag kan gå på den med diskmedel emellanåt för att få rent utan att det påverkar instekningen, i början var den känsligare, men steker med smör och olja och stekytan blir perfekt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför det? Det låter rätt äckligt faktiskt. Hört det då och då och jag får inte ihop det med vanan från ungefär samma människor att duscha två gånger om dagen...

Jag diskar min gjutjärns skeppshult med diskmedel emellanåt, väl instekt är det inga problem överhuvudtaget, även fast en ordentlig klick diskmedel, diskborste och snabbt spolar av under varmt vatten så är ytan fortfarande fet efteråt.

Däremot ska du inte få den "torr" på fett och låta den stå fuktig, rostig gjutjärnspanna är oporrigt.
Mycket av det hela tycker jag är skrönor, den närmast ritualiserade behandling folk utsätter sina gjutjärnspannor för,
Torka i ugnen, vrid 90 grader motsols, gnid in i lagrad rapsolja i långsamma röresler medurs samtidigt som pannan har en temperatur på 43.2 grader, (inte riktigt, men ja, du fattar...)

Äckligt är det nog inte dock, varmt vatten får bort det mesta, stålborsta river bort skiten, och när plattan sen når 250 grader innan matvarorna läggs i finns det inga bakterier kvar som orsakar någon skada direkt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Keramik och gjutjärn

Jag har två Jamie Olivers Tefal keramik tjofräs sen några år tillbaka och älskar dem. Har inte upplevet någon degradering alls på dem. Gör rent dem på exakt samma sätt som gjutjärn, hushållspapper och varmt vatten, aldrig diskmedel.
Nackdelen med denna metod är ju att det bör göras ganska snart efter man har använt dem, när de svalnat lite.

har någon gjutjärnspanna och gryta med, osäker på märke. De brukar vara mindre märke-känsliga än tex keramik anser jag.

La några timmar i sommras på att polera gjutjärnspannan på sommarstället med borrmaskin och stålborste, kul att få fram silverfärgen på en panna med 0.5cm svart bös. Varmbehandlades därefter med olja.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Samma problem oavsett keramikpanna, de är GALET goa första veckan, och degraderar sen långsamt, 2-3 månader för mig har de kocksat igen totalt. (jag gjorde rent min med stålull, och skrapade med en osthyvel för att få bort kockset, (låg vinkel och repade bara kermaikbeläggningen, behandlade den som en gjutjärnspanna, mycket matfett, det fungerar, men ångrar inte en sekund att jag kastade skiten och gick över till gjutjärn helt.
Jag gick igenom två Hackman matador, och någon annan haldyr keramikpanna, ren skit är det..

Jamie Olivers Tefal duger bra för de nonstick stekningar man gör, och den lever fint även två år efter köp, enda jag kan rekomendera av de,

Jag har provat kolstål och gjutjärn, kolstål är verkligen jättekänsligt änsålänge, har väl inte stekt in, men den gillar inte min omilda behandling. Får kanske prova en finare kolstålspanna, men änsålänge verkar de absolut inte värda jobbet.

Min gjutjärnspanna är såpass go att jag kan gå på den med diskmedel emellanåt för att få rent utan att det påverkar instekningen, i början var den känsligare, men steker med smör och olja och stekytan blir perfekt.

Ok, låter som att man borde slå till på en gjutjärnspanna. Blir aldrig mer en keramikpanna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Inte alltid man har tid eller lust att minutiöst stå och passa maten, så bättre att skippa teflonen.

1) Inte teflon, aluminium. Använder aldrig teflonpanna.
2) Behöver inte stå och passa maten, låg/medelhög värme på plattan innebär just att man slipper passa den minutiöst.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag är en sån som kan läsa på grejer i ett halvår innan jag köper (gjorde så med min skärm) men det måste jag ändra på. Får psychorykte om jag så igen....

Pengar är inget problem och jag vill ha bra grejor.

Gjutjärn?
Lättgjutjärn?
Vanlig?

Är lättgjutjärn verkligen lika bra som gjutjärn fast det väger mindre bara? Vad för skillnad på märkena?

Är lite vilse i djungeln här....

Tillägg: Det är induktionshäll jag använder

Jag har en stor helalumnium från jamie oliver,kostade 1k:- och har fungerat klockrent i ~5 år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Administrativ avgift

Gjutjärn 15år+ för Köttet osv

Teflon pannan är 7-8år (Jamie oliver) håller än och jag mördar den men aldrig någon metall eller dylikt och det jag ser är att folk tar jävla diskmedel eller kör i diskmaskinen med teflon för att.... Saker är som alltid de håller om man tar hand om dom.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Jag köper en billig teflonpanna, misshandlar den totalt kör i diskmaskin osv. Sen efter 1-2år köpa ny.

Trodde farsan skulle döda mig när han såg att jag kör Globalknivarna i diskmaskinen också haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska steka. Har länge förespråkat gjutjärn och brukar använda min till det mesta, men ibland blir det lite väl besvärligt att rengöra på grund av dess porösa karaktär. Med mycket smör går det steka ägg och pannkaka, men jag har faktiskt köpt en liten keramisk panna som komplement för de där riktigt eländiga rätterna, som jag bara kör på ganska lugna temperaturer.

Har dessutom nyligen införskaffat en väldigt stor De Buyer kolstålpanna och den är jag mycket nöjd med! En 32cm Country Pan som jag använder som wok (eftersom de som marknadsförs som Wok-pannor har för liten botten och därför egentligen bara lämpar sig över öppen eld). Har ungefär samma karaktär som en gjutjärnspanna men inga porer.

Finns i två tjocklekar vill jag minnas, och nu minns jag inte vilken serie som var den tjockare men du ska absolut ha den tjockare för att den tunnare kan riskera slå sig om den används på induktionshäll. Är mycket nöjd med pannan och ångrar att jag inte köpte en tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Gjutjärn 15år+ för Köttet osv

Teflon pannan är 7-8år (Jamie oliver) håller än och jag mördar den men aldrig någon metall eller dylikt och det jag ser är att folk tar jävla diskmedel eller kör i diskmaskinen med teflon för att.... Saker är som alltid de håller om man tar hand om dom.

Hur gör man annars rent

Permalänk
Administrativ avgift

@Megacrash: Varmt vatten + hushållspapper?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop