Permalänk
Medlem

4790k overclock

överklockat min 4790k
Msi gaming 5 z97 mobo.
slutet h60 vattenkylning
ökade till 4,5

http://www.bilddump.se/bilder/20170502183924-195.178.166.162....

tempsen gick upp efter 5min med prime95 till c:a 70-73 något att oroa sig för eller ska jag vara nöjd som det är?

Permalänk
Medlem

70-73 grader är ett bra resultat, processorn är gjord för att klara av 95 och det är först då man verkligen bör oroa sig. Du kanske till och med kan få ut lite till.

Permalänk
Medlem

@iPro: Tack Jo volten är ju låg fortfarande så kanske tittar lite mer på det och försöka närma mig 5ghz sträcket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larji:

@iPro: Tack Jo volten är ju låg fortfarande så kanske tittar lite mer på det och försöka närma mig 5ghz sträcket

Är inte så duktig på överklockning men jag har kört min 4790k på 4.5 GHz och 1.200 i vcore i 2 månader.

Jag kanske kör allt får lågt och bör höja men det har ju fungerat ett bra tag nu samt jag har stress testat i flera timmar så det bör ju vara stabilt?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk

Är det inte prime man ska undvika med hasswell(ref)?
Jag har för mig det, kolla tråden här om överklock, det står där tror jag faktiskt!

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig nå 5ghz med en 4790k och en h60 kylare tyvärr. 4790k är extremt varm och det kommer du märka när du överstiger 1.35vcore.

Min daily är 4.7, brukade vara 4.8 men hade en krasch där efter några månader och jag var stressad så sänkte bara frekvensen (satt i cs match), volten är 1.31 fortf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Är det inte prime man ska undvika med hasswell(ref)?
Jag har för mig det, kolla tråden här om överklock, det står där tror jag faktiskt!

Tror det är en viss version av prime95!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluppzy:

Är inte så duktig på överklockning men jag har kört min 4790k på 4.5 GHz och 1.200 i vcore i 2 månader.

Jag kanske kör allt får lågt och bör höja men det har ju fungerat ett bra tag nu samt jag har stress testat i flera timmar så det bör ju vara stabilt?

Det räcker ALDRIG med att bara stresstesta. Jag kan köra min under en hel dag i AIDA, Prime or whatever och gissa vad?
10 min av Battlefield 1 gameplay, BOOM BSOD BITCH.
Bara för att OC'n är t.ex. Prime stabilt så betyder det inte att OC'n är X stabil. Olika sorts beräkningar, olika delar av processorn, OSV testas annorlunda i olika program.

Bra diskussion. https://forums.anandtech.com/threads/is-long-stress-testing-n...

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~