Ubiquiti Enterprise Gateway Router + UniFi US-8 Switch kan man koppla så här?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Enterprise Gateway Router + UniFi US-8 Switch kan man koppla så här?

Hej

Har idag fiber från Telia och även IPTV från dom. Mitt nätverk ser idag ut så här (Har inte valt att inte köra IPTV ut från asusen då jag behöver 4 portar fria):

Jag undrar om jag köper in en Ubiquity Security Gateway samt en UniFi 8p switch skulle jag kunna koppla in allt så här?

Det jag mest ställer mig frågandes till är kan man managera switchen så att port 1-3 är "Telia sidan" och att 4-8 är "Min sida". Eller måste jag andå köra t.ex. min Netgear switch för att dela upp inkommande VLAN från Telia och sedan koppla VLAN 1 från Netgear Switchen till WAN på Gatewayn och 8p switchen från Gatway Lan porten? Är mest sugen på att få ett enhetligt kontrollgränssnitt därav att jag funderar på att byta ut lite hårdvara.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Ja, LAN behöver ha ett VLAN som är otaggat i switchen.

Hur hade du tänkt att distrubera IPTV?

IPTV behöver ett VLAN
WAN behöver ett VLAN
LAN behöver ett VLAN

Alla sidor i switchen är dina, du delar upp traffiken med VLAN.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:
Så det blir inga problem med att Telia skickar ut VLAN 1 ottagat samt VLAN 845 taggat från sin sida. Kan jag sedan koppla in min router och även då t.ex. skicka ut VLAN 100 för internet t.ex?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

@mini-ryttge:
Så det blir inga problem med att Telia skickar ut VLAN 1 ottagat samt VLAN 845 taggat från sin sida. Kan jag sedan koppla in min router och även då t.ex. skicka ut VLAN 100 för internet t.ex?

Kom ihåg bara att inte skicka ut ditt eget vlan till någon av de inkommande portarna, för annars kan det skapa konflikter med telias utrustning och så gör du dig själv sårbar för attacker.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6