Inets rekommendation, vad tycker ni? (10-15k dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det där var ett otroligt dyrt GTX 1070. Finns 1080'n i den prisklassen.

Skrivet av cfwin:

Ja, det där var väldigt högt för ett 1070 kort.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731396 , blam 3990 hos Netonnet!

Skrivet av ylledjur:

@Robzuno: PCPartpicker säger ja: https://pcpartpicker.com/list/NXv4kT

Håller för övrigt med @Sisyfos. Det var ett väldigt överprissatt 1070.

Och som @Jays_swe säger så borde du kanske välja ett moderkort i Z-serien. I alla fall om du vill överklocka. Och ska du det så vill du kanske välja Dark Rock istället för Pure Rock.

OK, gick efter recensionerna på inet det lite googlande. Har för mig att andra kan låta en del och att detta var bättre.

Skrivet av Mikaelmannen:

Som redan påpekat en ryzen 1600 och ett 1070 för 4k eller ett 1080 för 5500ish.

Ja.. Jag är väldigt delad. I7 7700k är väl bättre för gaming. Men visst om ryzen 1600 räcker och blir över för mina förutsättningar/krav och dessutom är mycket billigare så är det ju dumt att välja I7 7700k kanske.

Hur är det annars? Funkar allting i en node 304?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

@Robzuno: PCPartpicker säger ja: https://pcpartpicker.com/list/NXv4kT

Håller för övrigt med @Uzanar. Det var ett väldigt överprissatt 1070.

Och som @Jays_swe säger så borde du kanske välja ett moderkort i Z-serien. I alla fall om du vill överklocka. Och ska du det så vill du kanske välja Dark Rock istället för Pure Rock.

Ahhhh, ner om ursäkt. Gick in på länken nu där allt ska kunna passa. (pcpartpicker)
Tack, då har jag lärt mig att den sidan finns.

Permalänk
Medlem

7700k är bättre för ren gaming om än marginellt men jag hade aldrig tagit en 7600k över en ryzen 1600. Beror på budget, billigt och bra=ryzen och bästa för gaming 7700k. Ryzen + 1080 lär dock ge mer för gaming än 7700k+1070 t.ex.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

7700k är bättre för ren gaming om än marginellt men jag hade aldrig tagit en 7600k över en ryzen 1600. Beror på budget, billigt och bra=ryzen och bästa för gaming 7700k. Ryzen + 1080 lär dock ge mer för gaming än 7700k+1070 t.ex.

OK, svårt val detta faktiskt.
En av sakerna som gör mig mer delad är att, så vitt jag förstått, så funkar moddad skyrim special edition bättre med I7 på grund av färre och "starkare" trådar.
Ryzen har fler men individuellt är de sämre och de flesta spel, och framför allt skyrim se, kör på få trådar.

Permalänk
Medlem

Jag har datorn i signaturen, och jag får inte ut 60 fps hela tiden med ett moddat Skyrim. Jag kör iofs fortfarande på Oldrim, men ändå. Har dock inte testat att moddda SSE än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Ok!

Tror jag kommit fram till hur jag vill ha det:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10385314/

I7 7700k väljer jag på grund av att den ska vara bäst för spel och att jag inte får problem med moddat skyrim special edition (har gogglat runt lite och kommit fram till att detta är bäst helt enkelt). Ska modda det till så "photorealistic" som det går inklusive en massa extra moddar som quests, immersive game play (bättre AI osv).

Detta gtx 1070 kort väljer jag, återigen efter googlande, då de billigare har problem med ljud och kylning.
Medans jag inte hittat något nämnvärt på detta.

Några synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Ok!

Tror jag kommit fram till hur jag vill ha det:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10385314/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10385314/

I7 7700k väljer jag på grund av att den ska vara bäst för spel och att jag inte får problem med moddat skyrim special edition (har gogglat runt lite och kommit fram till att detta är bäst helt enkelt). Ska modda det till så "photorealistic" som det går inklusive en massa extra moddar som quests, immersive game play (bättre AI osv).

Detta gtx 1070 kort väljer jag, återigen efter googlande, då de billigare har problem med ljud och kylning.
Medans jag inte hittat något nämnvärt på detta.

Några synpunkter?

Välj ett Z270 moderkort. Annars funkar det inte med processorn utan BIOS-uppdatering.
7700K är idag bäst för spel. Men siktar du på att spela i 144Hz? Annars rekommenderar jag en Ryzen 5 1600. Då får du 6 kärnor och 12 trådar istället som kommer vara mer framtidssäkert. Det du offrar är istället några fps i spel idag, men såvida du inte ska köra i 144Hz så kommer du inte märke någon skillnad över huvud taget.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Ok!

Tror jag kommit fram till hur jag vill ha det:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10385314/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10385314/

I7 7700k väljer jag på grund av att den ska vara bäst för spel och att jag inte får problem med moddat skyrim special edition (har gogglat runt lite och kommit fram till att detta är bäst helt enkelt). Ska modda det till så "photorealistic" som det går inklusive en massa extra moddar som quests, immersive game play (bättre AI osv).

Detta gtx 1070 kort väljer jag, återigen efter googlande, då de billigare har problem med ljud och kylning.
Medans jag inte hittat något nämnvärt på detta.

Några synpunkter?

Du saknar nätagg i din korg!

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Välj ett Z270 moderkort. Annars funkar det inte med processorn utan BIOS-uppdatering.
7700K är idag bäst för spel. Men siktar du på att spela i 144Hz? Annars rekommenderar jag en Ryzen 5 1600. Då får du 6 kärnor och 12 trådar istället som kommer vara mer framtidssäkert. Det du offrar är istället några fps i spel idag, men såvida du inte ska köra i 144Hz så kommer du inte märke någon skillnad över huvud taget.

Nej jag ska enbart spela på min tv som är så lågt som 60hz om jag fattat det rätt. (lg ps8000)
Blir knäpp på det här, haha.
Jag vill bara kunna köra moddad skyrim se på höga inställningar utan problem, då det verkar vara det mest krävande.
ESO eller eventuellt wow verkar inte vara några problem alls.

Skrivet av Vackaan:

Du saknar nätagg i din korg!

Crap! Måste råkat ta bort den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Nej jag ska enbart spela på min tv som är så lågt som 60hz om jag fattat det rätt. (lg ps8000)
Blir knäpp på det här, haha.
Jag vill bara kunna köra moddad skyrim se på höga inställningar utan problem, då det verkar vara det mest krävande.
ESO eller eventuellt wow verkar inte vara några problem alls.

Crap! Måste råkat ta bort den..

Det är alltid klurigt att få till det mest optimala och mest prisvärda bygget. Speciellt när man får väldigt olika tips från olika personer.
Förut var det ett självklart val med en Intel processor då AMD inte hade något att komma med i prestandasegmentet. Men nu efter att Ryzen lanserades så är även AMD ett alternativ. Man får inte lika hög fps i spel (skiljer kanske 10% mot 7700K), men du får fler kärnor till samma eller lägre pris, och eftersom du inte siktar på 144Hz finns det inga problem med att välja en Ryzen. Den kommer troligen betjäna dig bättre med tiden jämfört med en 4 kärnig Intel processor.
Jag kan kika på en kundvagn åt dig lite senare, men några tips är:

- Ryzen 5 1600 där även kylare ingår
-16GB ram @3000+ Mhz
- Ett nätaggregat av kvalitet, typ EVGA G2/G3. 550W räcker och blir över.
- Försök klämma in ett GTX 1070 med din budget. Alla kort presterar snarlikt. Det är mest utseende och ljudnivå som skiljer de år.
- Välja lagring, SSD och/eller HDD efter budget och behov.
- Moderkort beror på storleken/formfaktor på chassit. Kör du Intel Kaby Lake så satsar du på Z270 för att överklocka. Med Ryzen, välj B350. Med den kan du överklocka likt ett X370 moderkort men du tappar möjligheten att köra med 2 grafikkort. Men det antar jag inte att du ska köra med och då är B350 bättre pga billigare!
- Chassi efter egen smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Robzuno:

Crap! Måste råkat ta bort den..

Skrivet av Streamdog:

Det är alltid klurigt att få till det mest optimala och mest prisvärda bygget. Speciellt när man får väldigt olika tips från olika personer.
Förut var det ett självklart val med en Intel processor då AMD inte hade något att komma med i prestandasegmentet. Men nu efter att Ryzen lanserades så är även AMD ett alternativ. Man får inte lika hög fps i spel (skiljer kanske 10% mot 7700K), men du får fler kärnor till samma eller lägre pris, och eftersom du inte siktar på 144Hz finns det inga problem med att välja en Ryzen. Den kommer troligen betjäna dig bättre med tiden jämfört med en 4 kärnig Intel processor.
Jag kan kika på en kundvagn åt dig lite senare, men några tips är:

- Ryzen 5 1600 där även kylare ingår
-16GB ram @3000+ Mhz
- Ett nätaggregat av kvalitet, typ EVGA G2/G3. 550W räcker och blir över.
- Försök klämma in ett GTX 1070 med din budget. Alla kort presterar snarlikt. Det är mest utseende och ljudnivå som skiljer de år.
- Välja lagring, SSD och/eller HDD efter budget och behov.
- Moderkort beror på storleken/formfaktor på chassit. Kör du Intel Kaby Lake så satsar du på Z270 för att överklocka. Med Ryzen, välj B350. Med den kan du överklocka likt ett X370 moderkort men du tappar möjligheten att köra med 2 grafikkort. Men det antar jag inte att du ska köra med och då är B350 bättre pga billigare!
- Chassi efter egen smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Som tidigare nämnt i tråden kommer inte speciellt många modulära nätaggregat fungera med långa grafikkort. EVGAs G2 serie speciellt är utesluten.

När det kommer till Ryzen och mITX så existerar det idagsläget i princip inga moderkort. Vilket gör debatten AMD/Intel mITX tyvärr till en ganska ensidig, just för att utbudet från AMDs håll just nu är obefintligt.

Skall @Robzuno bygga om ett tag så skall AMD komma med mITX rätt snart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Det är alltid klurigt att få till det mest optimala och mest prisvärda bygget. Speciellt när man får väldigt olika tips från olika personer.
Förut var det ett självklart val med en Intel processor då AMD inte hade något att komma med i prestandasegmentet. Men nu efter att Ryzen lanserades så är även AMD ett alternativ. Man får inte lika hög fps i spel (skiljer kanske 10% mot 7700K), men du får fler kärnor till samma eller lägre pris, och eftersom du inte siktar på 144Hz finns det inga problem med att välja en Ryzen. Den kommer troligen betjäna dig bättre med tiden jämfört med en 4 kärnig Intel processor.
Jag kan kika på en kundvagn åt dig lite senare, men några tips är:

- Ryzen 5 1600 där även kylare ingår
-16GB ram @3000+ Mhz
- Ett nätaggregat av kvalitet, typ EVGA G2/G3. 550W räcker och blir över.
- Försök klämma in ett GTX 1070 med din budget. Alla kort presterar snarlikt. Det är mest utseende och ljudnivå som skiljer de år.
- Välja lagring, SSD och/eller HDD efter budget och behov.
- Moderkort beror på storleken/formfaktor på chassit. Kör du Intel Kaby Lake så satsar du på Z270 för att överklocka. Med Ryzen, välj B350. Med den kan du överklocka likt ett X370 moderkort men du tappar möjligheten att köra med 2 grafikkort. Men det antar jag inte att du ska köra med och då är B350 bättre pga billigare!
- Chassi efter egen smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppskatta förslag!

Skrivet av DavidtheDoom:

Som tidigare nämnt i tråden kommer inte speciellt många modulära nätaggregat fungera med långa grafikkort. EVGAs G2 serie speciellt är utesluten.

När det kommer till Ryzen och mITX så existerar det idagsläget i princip inga moderkort. Vilket gör debatten AMD/Intel mITX tyvärr till en ganska ensidig, just för att utbudet från AMDs håll just nu är obefintligt.

Skall @Robzuno bygga om ett tag så skall AMD komma med mITX rätt snart.

Kommer handla så snart som möjligt. Inom de närmaste veckorna åtminstone (2-3 veckor)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Robzuno:

Uppskatta förslag!

Kommer handla så snart som möjligt. Inom de närmaste veckorna åtminstone (2-3 veckor)

Rykterna sa slutet av April som mITX AM4 skulle släppas men de syns ingenstans. Kanske att de kommer när det är dags för dig.

Som jag tidigare nämnt, vill du ha modulär nätagg så är det 140mm som gäller. Icke-modulärt är lättare. Vissa har lyckats få i en 150mm + modulärt men jag kan inte använda mitt 150mm modulära nätagg med långa grafikkort samtidigt i min Node304. Det beror helt enkelt på vilka kontakter det är som sitter i nätagget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

AMD rekommenderar 3200 minnen för sin Ryzen.

AMD rekommenderar 3200 minnen, det underlättar att moderkortet har stöd för det, för 3200 minnen så finns det ett antal kort som stöder det, för högre så är det ett smalt utbud!
Lägg till övrigt du vill ha på ditt kort, men att köpa kort som minst klarar 3200 minnen!
Det finns kort under 1600:- för 3200,med lite extra finesser så är korten dyra!
Att det kommer snabbare minnen och snabbare kort är att förvänta men för det extra så kostar det och det är svårt att få upp farten på minerna och hålla ned cl så även där är det en kompromiss fråga!

Men tro och hopas på utvecklingen!
/Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Det är alltid klurigt att få till det mest optimala och mest prisvärda bygget. Speciellt när man får väldigt olika tips från olika personer.
Förut var det ett självklart val med en Intel processor då AMD inte hade något att komma med i prestandasegmentet. Men nu efter att Ryzen lanserades så är även AMD ett alternativ. Man får inte lika hög fps i spel (skiljer kanske 10% mot 7700K), men du får fler kärnor till samma eller lägre pris, och eftersom du inte siktar på 144Hz finns det inga problem med att välja en Ryzen. Den kommer troligen betjäna dig bättre med tiden jämfört med en 4 kärnig Intel processor.
Jag kan kika på en kundvagn åt dig lite senare, men några tips är:

- Ryzen 5 1600 där även kylare ingår
-16GB ram @3000+ Mhz
- Ett nätaggregat av kvalitet, typ EVGA G2/G3. 550W räcker och blir över.
- Försök klämma in ett GTX 1070 med din budget. Alla kort presterar snarlikt. Det är mest utseende och ljudnivå som skiljer de år.
- Välja lagring, SSD och/eller HDD efter budget och behov.
- Moderkort beror på storleken/formfaktor på chassit. Kör du Intel Kaby Lake så satsar du på Z270 för att överklocka. Med Ryzen, välj B350. Med den kan du överklocka likt ett X370 moderkort men du tappar möjligheten att köra med 2 grafikkort. Men det antar jag inte att du ska köra med och då är B350 bättre pga billigare!
- Chassi efter egen smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte så intresserad av att överklocka faktiskt.
Hur ser detta ut? Tror jag fått med allt. (inklusive wifi)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10386827/

Skrivet av HåkaN Teknik:

AMD rekommenderar 3200 minnen, det underlättar att moderkortet har stöd för det, för 3200 minnen så finns det ett antal kort som stöder det, för högre så är det ett smalt utbud!
Lägg till övrigt du vill ha på ditt kort, men att köpa kort som minst klarar 3200 minnen!
Det finns kort under 1600:- för 3200,med lite extra finesser så är korten dyra!
Att det kommer snabbare minnen och snabbare kort är att förvänta men för det extra så kostar det och det är svårt att få upp farten på minerna och hålla ned cl så även där är det en kompromiss fråga!

Men tro och hopas på utvecklingen!
/Håkan

Kollade runt och om jag inte missförstod inets sida så finns det inget moderkort som 3200 som "standard".
De verkar alla börja på 2400 och vid överklockning gå upp till 3200. Men jag är inte så intresserad av att överklocka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Är inte så intresserad av att överklocka faktiskt.
Hur ser detta ut? Tror jag fått med allt. (inklusive wifi)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10386827/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10386827/

Kollade runt och om jag inte missförstod inets sida så finns det inget moderkort som 3200 som "standard".
De verkar alla börja på 2400 och vid överklockning gå upp till 3200. Men jag är inte så intresserad av att överklocka..

Det enda du måste byta är chassit som är av typen m-ITX och moderkortet är mATX.

Såg att du verkligen ville ha detta chassi, så antingen byter du till Intel eller så kan du titta på mATX chassin, exempelvis dessa:

https://www.inet.se/produkt/6909937/fractal-design-node-804-s...

https://www.inet.se/produkt/6911698/bitfenix-prodigy-m-vit#sp...

https://www.inet.se/produkt/6911708/bitfenix-phenom-micro-vit...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387265/

ryzen 1600 plus ett 1080 med allt monterat <15k
obs ram är på 2666 för att inet monterar ej högre
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Robzuno:

Hej,

Ha i åtanke att:
* CPU är inte flaskhals i dagens spel såvida du inte spelar i 720p.
* Framtida API:er kommer tycka om fler trådar. Det gör att det blir färre trådar kvar i OS. Så en 7700K kommer börja ge stuttering och andra problem på sikt.
* GPU är viktigare att lägga krut på en CPU om du spelar mycket. Dvs. En Ryzen + 1080 kommer vara mer långlivat än 7700k+1070.
* Ryzen-plattformen är relativt ny och har fortfarande optimeringar framför sig så mycket talar för att den blir bättre. Speciellt nu när minnena börjar nå sin fulla potential. Skillnaden mellan en 7700k och en Ryzen suddas långsamt ut.
*7700K har nått sin fulla potential. Kommer inte finnas mer att hämta. Varför vet jag det? En 7700k skiljer sig inte väsentligt mycket från en Sandy Bridge. Lite finare nod bara och lite mindre arkitekturförändringar. Dvs. Teknik som förfinats, men fortfarande bygger på 2011.

Jag valde bort en i7 4790K "Devils Canyon" mot en Ryzen 1800X och har inte sett bakåt sedan dess. Ryzen är riktigt grym!

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokis:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387265/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10387265/

ryzen 1600 plus ett 1080 med allt monterat <15k
obs ram är på 2666 för att inet monterar ej högre
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för förslaget, men jag vill helst ha det så litet som möjligt.
Helst node 304, men det är ju alldeles för litet för amd. Så jag får hoppa upp ett snäpp.

Skrivet av Skrutto:

@Robzuno:

Hej,

Ha i åtanke att:
* CPU är inte flaskhals i dagens spel såvida du inte spelar i 720p.
* Framtida API:er kommer tycka om fler trådar. Det gör att det blir färre trådar kvar i OS. Så en 7700K kommer börja ge stuttering och andra problem på sikt.
* GPU är viktigare att lägga krut på en CPU om du spelar mycket. Dvs. En Ryzen + 1080 kommer vara mer långlivat än 7700k+1070.
* Ryzen-plattformen är relativt ny och har fortfarande optimeringar framför sig så mycket talar för att den blir bättre. Speciellt nu när minnena börjar nå sin fulla potential. Skillnaden mellan en 7700k och en Ryzen suddas långsamt ut.
*7700K har nått sin fulla potential. Kommer inte finnas mer att hämta. Varför vet jag det? En 7700k skiljer sig inte väsentligt mycket från en Sandy Bridge. Lite finare nod bara och lite mindre arkitekturförändringar. Dvs. Teknik som förfinats, men fortfarande bygger på 2011.

Jag valde bort en i7 4790K "Devils Canyon" mot en Ryzen 1800X och har inte sett bakåt sedan dess. Ryzen är riktigt grym!

OK, bra förklarat!
Då förstår jag lite mer och får rikta in mig på ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Tack för förslaget, men jag vill helst ha det så litet som möjligt.
Helst node 304, men det är ju alldeles för litet för amd. Så jag får hoppa upp ett snäpp.

OK, bra förklarat!
Då förstår jag lite mer och får rikta in mig på ryzen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387653/

bytte till ett mATX, 304 node är ett itx men det finns ej några itx moderkort till ryzen än

du kan även byta noden till denna
https://www.inet.se/produkt/6911707/bitfenix-phenom-micro-sva...
eller denna
https://www.inet.se/produkt/6911697/bitfenix-prodigy-m-svart#...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jokis:

Bra grejer. Lite synd att Inet vägrar montera minnen över 2666.
Ryzen-plattformen via sin Infinity Fabric, får ganska rejäla gains i spel av snabbare minnen.

https://hardforum.com/threads/ryzen-with-3600mhz-ram-benchmar...

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

@Jokis:

Bra grejer. Lite synd att Inet vägrar montera minnen över 2666.
Ryzen-plattformen via sin Infinity Fabric, får ganska rejäla gains i spel av snabbare minnen.

https://hardforum.com/threads/ryzen-with-3600mhz-ram-benchmar...

ikr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Då var detta beställt!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388779/

Permalänk
Medlem

Om du spelar mycket WoW är tyvärr inte Ryzen att föredra då WoW behöver så stark single core prestanda som möjligt, i dagsläget ger 7700K bäst prestanda i WoW. Kommer nog tyvärr heller inte att ändras då det är en gammal motor.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Om du spelar mycket WoW är tyvärr inte Ryzen att föredra då WoW behöver så stark single core prestanda som möjligt, i dagsläget ger 7700K bäst prestanda i WoW. Kommer nog tyvärr heller inte att ändras då det är en gammal motor.

Ja, han kanske bara får 140fps istället för 150 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

ser bra ut, glömde att man fick med en kylare till 1600
du kommer nog behöva lägga till en hdd senare
btw diskfragmentera ALDRIG en ssd, förutom det lycka till
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Ja, han kanske bara får 140fps istället för 150 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Ja i gamla zoner spelar det ingen större roll, där kan han nog komma upp i 140-150 fps med både Ryzen och nyare Intel. Men i Broken Shore, raids, städer osv blir det svårare. Jag kan inte maxa wow i 1440p och bihålla 60 fps+ med datorn i sign i alla situationer. Motorn är tyvärr för gammal och behöver rå en-trådig prestanda.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB