Permalänk
Medlem

Körjournal för privatperson

Halloj,

Efter att jag skaffade mig en bil med dator i för ett halvår sedan så har jag blivit mer och mer intresserad av att logga all information jag kan när jag kör. Då jag kör ganska sällan med bilen så behöver det inte vara uppkopplat till någon databas någonstans, och då jag är kunnig inom databaser och liknande så har jag inga problem med att bara få ut en CSV-fil på ett minneskort då och då.

Jag har kollat runt lite och sett att det finns körjournaler som pluggas in i OBD-porten, och som då loggar allt möjligt, men alla dessa verkar vara för företag med uppkoppling till någon tjänst där skatteverket kan ta del etc. Allt sånt är ointressant då detta endast är för privat bruk.

GPS-data är inte ett krav, men det skulle vara trevligt. Det jag är mer intresserad av är just motordata och kördata, typ hastighet, varvtal, förbrukning etc vid en given punkt. Vet inte detta ens går att få ut men ju mer information jag kan logga desto bättre!

Som sagt, jag vill inte bara logga GPS-data, det kan jag göra med telefonen. Jag vill logga systeminformation.

mvh