Byta ut usb anslutning Galaxy S7?

Permalänk
Medlem

Byta ut usb anslutning Galaxy S7?

Tjena! Jag har problem med att ladda min S7. Det är precis som att "hakarna" i usb anslutningen inte hakar fast kabeln som dem ska. Har dessutom tappat mobilen i toaletten så mobilen gnäller om att den har identifierat fukt i usb anslutningen. Min fråga är, kan man få detta utbytt? Vad kan det kosta?

Permalänk
Vila i frid

Ta den på din hemförsäkring, oftast 1500 i självrisk. Tappad i toaletten är en total avskrivning.

Permalänk
Medlem

Eller kör på laddnings platta.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Fukt i USB-kontakten kan telefonen klaga på om den blivit blöt i kontakten även i normala fall då telefonen är hel, då meningen är att kontakten ska vara helt torr innan den används igen.

Detta då kontakten ej har skyddslock trots att den klarar ip68 vattenskydd. Normalt sett fungerar den igen när den torkat ordentligt så kolla att det inte är så enkelt som att det är kvar fukt i kontakten.

Den ska alltså tåla att bli blöt men känner den av fukt i kontakten så kommer meddelandet upp för att man ej ska riskera kortslutning pga kvarvarande fukt och detta är avsiktligt och ej ett fel på telefonen.

Fast har kontakten gått sönder kan det tänkas att den släppt in fukt där det inte ska vara och då lär den räknas som totalskada då verkstäderna ej repar fuktskadade telefoner(åtminstone de stora etablerade verkstäderna).

Att kontakten ej hakar fast ordentligt kan också bero på kabeln, prova med annan kabel för säkerhets skull.

Har man "Drulle eller Allrisk" i hemförsäkringen kan det vara idé att kolla om den täcker skadan.

En snabb googling visade att ifon verkar ta 999kr för byte av Laddkontakt, vet dock inget om de är bra eller ej.
Man går in på servicepriser och väljer tillverkare och modell.

http://www.ifon.se/

Köra på trådlös laddningsplatta fungerar tills dess man måste ha en kabel till datorn för att komma åt något på telefonen.(återställning, köra adb kommandon exempelvis) ska man bara ladda fungerar laddningsplattan.