Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Rorax: Vart köpte du cpu:n?

Köpte via ebay, hittade en snubbe som sålde en som stod som "oanvänd oem". Och när jag fick CPU'n så fanns det inte det minsta märke på den så det stämde nog. Även om det känns konstigt att en CPU inte använts på 5 år eller när dom nu slutade tillverkas.

Permalänk

Jag slog till på en HP Microserver (https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...).

Många i den här tråden verkar nöjda. Jag tänkte köra 4x3TB HDD med FreeNas. jag la till så jag maxar de totala 16gb ram.

Jag läste att någon använde den interna USB-porten(?), det låter som att jag vill göra detsamma. Behöver jag köpa någon slags kabel/adapter för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slicemenice:

Jag läste att någon använde den interna USB-porten(?), det låter som att jag vill göra detsamma. Behöver jag köpa någon slags kabel/adapter för detta?

Kör mitt OS från en USB-sticka på den interna porten, behövs inget extra. Ta ett USB-minne som är kompakt i formatet och håller god kvalitet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Är denna overkill för att endast köra pfsense med openvpn på? Kan jag ha denna server inkopplad mellan fiberuttag och router, sedan styra vilka enheter som ska gå via vpn?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk

Jag har upptäckt ett problem med min server som jag undrar om någon mer kanske delar. Av någon anledning kommer det någon forma v mekaniskt ljud ifrån servern, regelbundet, nästan som en visare på en klocka. Jag var länge övertygad om att det var en av mina diskar men efter att plockat ut dem och fortfarande hör samma problem så undrat jag om det är någon annan som kan ha något förslag på vad det kan vara (och i så fall hur man kan fixa det)?

Kör esxi på ett usb minne och har anslutit en ssd till den interna sata porten om det nu skall kunna spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på var man hittar en till bra pris? I UK säljs dom alltid med cashback kampanjer som gör att slutpriset blir ca £120. Skulle vilja landa i samma prisklass här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Någon som har koll på var man hittar en till bra pris? I UK säljs dom alltid med cashback kampanjer som gör att slutpriset blir ca £120. Skulle vilja landa i samma prisklass här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här! tipsa gärna om ni vet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frankensteiner:

Jag har upptäckt ett problem med min server som jag undrar om någon mer kanske delar. Av någon anledning kommer det någon forma v mekaniskt ljud ifrån servern, regelbundet, nästan som en visare på en klocka. Jag var länge övertygad om att det var en av mina diskar men efter att plockat ut dem och fortfarande hör samma problem så undrat jag om det är någon annan som kan ha något förslag på vad det kan vara (och i så fall hur man kan fixa det)?

Kör esxi på ett usb minne och har anslutit en ssd till den interna sata porten om det nu skall kunna spela någon roll.

Ingen kabel som går mot fläkten? Kanske nån konding i PSUn som är kass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Någon som har koll på var man hittar en till bra pris? I UK säljs dom alltid med cashback kampanjer som gör att slutpriset blir ca £120. Skulle vilja landa i samma prisklass här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte beställa från UK då? Beställt grejor från Scan ett par gånger, man fick dock kontakta dem om internationell frakt. Kanske fortfarande funkar?

Annars brukar Dustin rea ut dem med jämna mellanrum. Klippte min G8 på sådan rea för 1700 spänn nångång innan årsskiftet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu är det här en väldigt lång tråd, så ursäkta om detta nämnts redan tidigare...

Men har man patchat denna så att diskarna går att hotswappa? Den gamla Microservern kunde man ju patcha så att alla diskarna i chassit gick att hotswappa under drift, och detta är ju oerhört smidigt om man kör den som lagringsserver och vill kunna byta ut diskar snabbt. Jag är väldigt beroende av det då jag använder min gamla server som en dynamisk filserver där jag klämmer in disk efter behov, och då vill jag inte stänga ner servern helt och hållet.

Och hur mycket RAM pallar servern som max? Detta beror ju också givetvis på vilken processor du har, men vad är testat?

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Ingen kabel som går mot fläkten? Kanske nån konding i PSUn som är kass?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen kabel som ser ut att hänga så pass nära så det skulle kunna vara ett problem.Huruvida en konding är kass eller inte är jag nog inte riktigt insatt nog att kunna bedöma men då den är hyfsat ny så får vi inte hoppas på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Och hur mycket RAM pallar servern som max? Detta beror ju också givetvis på vilken processor du har, men vad är testat?

16GB, går ej att ha mer även om du har en CPU som stödjer 32GB på grund av att maxstorlek per minne är 8GB för moderkortet och det finns bara två platser för minnen.

Permalänk
Medlem

@Rorax: Tack för infon. Ja då är det ingen mening att byta upp sig från den gamla Microservern. 16GB är alldeles för lite, hade hoppats på 32GB eller t.om 64GB då Xeons inte har problem med det. Sedan vet jag inte om den ens stödjer hotswap, om inte så tycker jag faktiskt den på många sätt är sämre än den gamla då prestandaökningen inte kompenserar funktionsbortfallet... men jag har lite speciella behov så :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Samma här! tipsa gärna om ni vet

Skrivet av kaput:

Kan du inte beställa från UK då? Beställt grejor från Scan ett par gånger, man fick dock kontakta dem om internationell frakt. Kanske fortfarande funkar?

Annars brukar Dustin rea ut dem med jämna mellanrum. Klippte min G8 på sådan rea för 1700 spänn nångång innan årsskiftet.

Det går att köpa, ja, men cashback erbjudandet gäller bara om man har en UK adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

16GB, går ej att ha mer även om du har en CPU som stödjer 32GB på grund av att maxstorlek per minne är 8GB för moderkortet och det finns bara två platser för minnen.

Är du säker på det? Jag har för mig att jag sett att någon lyckats köra 32GB RAM i en Microserver G8 men jag är inte säker.

Skrivet av mrpijey:

@Rorax: Tack för infon. Ja då är det ingen mening att byta upp sig från den gamla Microservern. 16GB är alldeles för lite, hade hoppats på 32GB eller t.om 64GB då Xeons inte har problem med det. Sedan vet jag inte om den ens stödjer hotswap, om inte så tycker jag faktiskt den på många sätt är sämre än den gamla då prestandaökningen inte kompenserar funktionsbortfallet... men jag har lite speciella behov så :).

Nej, den har inte hotswap, det är väl controllern som inte supportar det men om du har en annan HBA och kopplar om diskburen till den istället borde ju hotswap fungera.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Är du säker på det? Jag har för mig att jag sett att någon lyckats köra 32GB RAM i en Microserver G8 men jag är inte säker.

Nej, den har inte hotswap, det är väl controllern som inte supportar det men om du har en annan HBA och kopplar om diskburen till den istället borde ju hotswap fungera.

Du kan endast köra 2x8GB på gen8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du kan endast köra 2x8GB på gen8.

Officiellt ja. Undrar om det inte var någon här som sade sig ha lyckats få den att gå med 2x16GB. Men som sagt, testa på egen risk. Har tyvärr inga såna stickor att testa med själv.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Officiellt ja. Undrar om det inte var någon här som sade sig ha lyckats få den att gå med 2x16GB. Men som sagt, testa på egen risk. Har tyvärr inga såna stickor att testa med själv.

Nej det går inte och ingen här har sagt det. Hänvisa till fakta.
https://community.hpe.com/t5/ProLiant-Servers-Netservers/ProL...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem denna gullisen igår och har redan installerat upp den med esxi. Hur nöjd som helst.

Såg att det går att uppgradera processor, vad tror ni om denna? https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/243767-intel...

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Fick hem denna gullisen igår och har redan installerat upp den med esxi. Hur nöjd som helst.

Såg att det går att uppgradera processor, vad tror ni om denna? https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/243767-intel...

Hittade denna lista på internet:

Dvs, den du har länkat är 3 generationer för ny.

Den passiva kylaren som följer med är specad för 35W TDP vilket kan vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Hittade denna lista på internet:
http://i.imgur.com/NrOIFxV.png

Dvs, den du har länkat är 3 generationer för ny.

Den passiva kylaren som följer med är specad för 35W TDP vilket kan vara värt att tänka på.

Då förstår jag vad man går på.
Hittar inget bra på webbhallen.

Vart hittar ni den på 3.2 GHz processor?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Då förstår jag vad man går på.
Hittar inget bra på webbhallen.

Vart hittar ni den på 3.2 GHz processor?

Vilken 3.2 GHz CPU? Nu hänger jag inte med alls.

Jag kör en begagnad i3-3220T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilken 3.2 GHz CPU? Nu hänger jag inte med alls.

Jag kör en begagnad i3-3220T.

Xeon E3-1230 v2 som har 3.3 faktiskt. Såg att det var listad i kompatibla processorer från trådskaparen.

Är du nöjd? Får man fråga vad du använder din server till?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Xeon E3-1230 v2 som har 3.3 faktiskt. Såg att det var listad i kompatibla processorer från trådskaparen.

Är du nöjd? Får man fråga vad du använder din server till?

Tänk på att 1230 v2 ligger på 69W TDP.
Du är i så fall tvungen att uppgradera kylningen, annars kommer den att gå för varmt.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Någon som kör proxmox eller Xenserver som VM miljö på sin HPE MS Gen8?

Permalänk
Medlem

Klippte precis en 1265l på Ebay. Fick ge 170 euro. Nu blir det till att fräsa ett spår i den passiva kylaren så att jag kan få in en fläkt på 40mm. Kommer bli fint med lite aktiv kylning!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Inaktiv

Tips! Det finns nu en hel drös med Xeon 1265l v2 för runt 1400kr på ebay
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=1265...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IuZ:

Klippte precis en 1265l på Ebay. Fick ge 170 euro. Nu blir det till att fräsa ett spår i den passiva kylaren så att jag kan få in en fläkt på 40mm. Kommer bli fint med lite aktiv kylning!

Så här gjorde jag http://imgur.com/5aEIMJY
Nu i efterhand hade jag nog fräst ut fyrkanter till fläktana och sen låtit dom sticka upp 2-3mm. Hade väl vunnit nån procent TDP på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Tips! Det finns nu en hel drös med Xeon 1265l v2 för runt 1400kr på ebay
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=1265...

Köpte min från Holland så jag skulle undvika att åka i tullen.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Så här gjorde jag http://imgur.com/5aEIMJY
Nu i efterhand hade jag nog fräst ut fyrkanter till fläktana och sen låtit dom sticka upp 2-3mm. Hade väl vunnit nån procent TDP på det

Du kör 2, jag funderade på att bara köra en i mitten. Vad får du för temps?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?