Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Någon som har möjlighet att tipsa lite om vad man bör köpa till om man köper en:

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

I form av extra ram och lite bättre processor. Har tänkt att virtualisera lite olika ploj/projekt samt använda den för att dela ut filer till min http://www.geekbuying.com/item/-Official-International-Versio...

Permalänk
Medlem

@Guestah: Vet inte om du behöver mer ram eller inte, jag kör min som Plex server med Windows 10 och encodar film med handbreak. Jag använder runt 4,5gb ram i snitt men Chrome är allt startat och med alla mina flikar drar det lite över 1 GB ram. Processorn som sitter i från start är riktigt slö så köp en i3 3220 på Tradera för 150-300:- så får du ganska exakt dubbla CPU prestandan, ärdu rik köper du xeon istället. Annars är det ju trevligt med en SSD som os disk och mekanisk för större lagring i vanlig ordning.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

@frX: använd länken jag skickade istället trevlig fart på linan så slipper du krångla mer. Försvinner länken så slänger jag upp en FTP men jag har bara 10 i upload

Nu är den länken också nere :(...

Permalänk
Medlem

@Kenny McCormick: funkar denna?
http://h30537.www3.hpe.com/prdownloads/871795_001_spp-2017.04...

Verkar nere, jag provar att installera ikväll får jag det att funka så fixar jag en länk till er. Får jag error som frX så skiter jag i att dela den.

Visa signatur

Blank

Permalänk

@lasseTM: Nopp

Citat:

We're very sorry!

The file you are attempting to download is not available at this time. Please try again later or contact our customer support to resolve this issue by providing complete download information and your contact details.

Sorry for the inconvenience.

Customer Service
Electronic Software Delivery
Hewlett Packard Enterprise

Permalänk
Medlem

Här kan ni testa från min NAS:
871795_001_spp-2017.04.0-SPP2017040.2017_0420.14.iso
https://vxm.se:5001/sharing/OnhW4zjQl

(Aldrig testat dela på det sättet tidigare, men det lär fungera...)

Permalänk

@hultron: Det funkade! Tack så mycket

Permalänk
Medlem

En fråga då man ska uppdatera denna gen8 hur gör man med denna iso mountar man den i ILO och sen startar därifrån?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Här kan ni testa från min NAS:
871795_001_spp-2017.04.0-SPP2017040.2017_0420.14.iso
https://vxm.se:5001/sharing/OnhW4zjQl

(Aldrig testat dela på det sättet tidigare, men det lär fungera...)

tackar!

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

@Dax: Man kan boota med iso men det är lättare att använda en windows dator i nätverket öppna ison genom att dubbelklicka på den och sedan köra "launch_hpsum.bat" som admin.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag får upp ett fel då jag kör node invent. Det står att det behövs admin rights men hur gör jag det? Har startat bat filen som admin.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Funderade först på att köpa en Dell T20 eller en HP microserver..men Dustin hade ett Demo ex av microservern för 1700kr så kändes som att det absolut var värt pengarna.

Är det värt att uppgradera minnet/processorn om jag bara tänkt använda den som ett NAS till att börja med? Kan tänka mig att det går segt om jag ska köra med kryptering på diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Funderade först på att köpa en Dell T20 eller en HP microserver..men Dustin hade ett Demo ex av microservern för 1700kr så kändes som att det absolut var värt pengarna.

Är det värt att uppgradera minnet/processorn om jag bara tänkt använda den som ett NAS till att börja med? Kan tänka mig att det går segt om jag ska köra med kryptering på diskarna.

Jag klarar mig bra med den billiga.
Tror du först behöver uppgradera om du ska transcode'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Funderade först på att köpa en Dell T20 eller en HP microserver..men Dustin hade ett Demo ex av microservern för 1700kr så kändes som att det absolut var värt pengarna.

Är det värt att uppgradera minnet/processorn om jag bara tänkt använda den som ett NAS till att börja med? Kan tänka mig att det går segt om jag ska köra med kryptering på diskarna.

Om du ska kryptera vill du troligen ha en processor med stöd för AES instruktioner för att göra detta accelererat. Annars kommer det troligen blir lite trögt.

Mvh,
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av hultron:

Här kan ni testa från min NAS:
871795_001_spp-2017.04.0-SPP2017040.2017_0420.14.iso
https://vxm.se:5001/sharing/OnhW4zjQl

(Aldrig testat dela på det sättet tidigare, men det lär fungera...)

Vad är nytt i denna och finns det några speciella skäl för att köra in den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Vad är nytt i denna och finns det några speciella skäl för att köra in den ?

Har ingen aning, har inte hunnit dra in den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag klarar mig bra med den billiga.
Tror du först behöver uppgradera om du ska transcode'a.

Nä det har jag inget behov av i dagsläget.

Skrivet av zonar:

Om du ska kryptera vill du troligen ha en processor med stöd för AES instruktioner för att göra detta accelererat. Annars kommer det troligen blir lite trögt.

Mvh,
z

Jo, AES-NI hade det varit bra om processorn hade stöd för, vilket känns som den egentliga anledningen till att uppgradera CPU'n för min del. Men de rekommenderade billiga CPU'erna har inte stöd för AES-NI utan verkar vara Xeon som gäller då. Men dom verkar inte vara särskilt lätta att få tag på.

Permalänk
Medlem

@Rorax:
i5-3470T har aes och även 3570t.
Dock har jag bara sett folk köra med 3470t i microservern, men 3570t ska funka.
Vet inte om dom är lättare att få tag på men du kan ju hålla utkik.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Rorax:
i5-3470T har aes och även 3570t.
Dock har jag bara sett folk köra med 3470t i microservern, men 3570t ska funka.
Vet inte om dom är lättare att få tag på men du kan ju hålla utkik.

Hmm tack för tipset. Får se om det finns att få tag på någonstans

Permalänk
Medlem

Får jag fråga, kan man köra tex pfsense med ovpn samtidigt som xpenology på denna? Pfsense vill jag använda för att koppla upp mig till min VPN leverantör, sedan ska alla trafik gå via den uppkopplingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Tjenare Grabbar,
Här kommer mitt bidrag lite efter er andra, men bra att det finns ett par källor i allafall: HP SPP 2017.04.0

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

Får upp att det är samma versioner som redan är installerat på min gen8 med den ssp'n.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Får jag fråga, kan man köra tex pfsense med ovpn samtidigt som xpenology på denna? Pfsense vill jag använda för att koppla upp mig till min VPN leverantör, sedan ska alla trafik gå via den uppkopplingen.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall får du virtualisera båda de OS'n, men exempelvis ESXi i botten.

Router + Storage är såna funktioner som man kan avråda från att virtualisera, så antagligen kommer du får höra massa argument för/emot.

Om det endast är trafiken från Xpenology som du vill ska gå igenom VPN så skulle jag istället rekommendera att köra VPN-klient direkt i burken, eller via typ Docker.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

I så fall får du virtualisera båda de OS'n, men exempelvis ESXi i botten.

Router + Storage är såna funktioner som man kan avråda från att virtualisera, så antagligen kommer du får höra massa argument för/emot.

Om det endast är trafiken från Xpenology som du vill ska gå igenom VPN så skulle jag istället rekommendera att köra VPN-klient direkt i burken, eller via typ Docker.

Är inte det "enda" problemet med att virtualisera brandväggen att du får flera vektorer att angripa gentemot en fristående brandvägg? Typ i en fristående brandvägg så har du ingen hypervisor i botten att angripa, samt att paketen som skickas till brandväggen som är virtuell kommer alltid passera det fysiska nätverkskortet innan det kommer till det virtuella.

Men förutom det, vad finns riskerna som är större på en virtuell brandvägg än en fysisk? Om vi bortser från att man fuckar upp konfigurationen och låter andra VM's använda det NIC som används som WAN-port för brandväggen.

Funderade själv nämligen att köra pfsense på min gen8 så en intressant diskussion om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Är inte det "enda" problemet med att virtualisera brandväggen att du får flera vektorer att angripa gentemot en fristående brandvägg? Typ i en fristående brandvägg så har du ingen hypervisor i botten att angripa, samt att paketen som skickas till brandväggen som är virtuell kommer alltid passera det fysiska nätverkskortet innan det kommer till det virtuella.

Men förutom det, vad finns riskerna som är större på en virtuell brandvägg än en fysisk? Om vi bortser från att man fuckar upp konfigurationen och låter andra VM's använda det NIC som används som WAN-port för brandväggen.

Funderade själv nämligen att köra pfsense på min gen8 så en intressant diskussion om inte annat.

Jag har inget direkt argument för eller emot, men det är såna funktioner som man traditionellt helst - om hw tillåter - håller separat. Det är mer ett populärt debattämne.
Som du själv skrev, om man fuckar upp konfoigen så kan kan "allt" bli onåbart.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Jag har inget direkt argument för eller emot, men det är såna funktioner som man traditionellt helst - om hw tillåter - håller separat. Det är mer ett populärt debattämne.
Som du själv skrev, om man fuckar upp konfoigen så kan kan "allt" bli onåbart.

Jo, förstår båda sidorna. Men så har sökt lite i ämnet och det var därför jag tänkte om du hade något riktigt bra argument varför man inte skulle göra det.

Gällande något helt annat så köpte jag en Xeon E3-1265L v2 som jag installerade idag. Väntar fortfarande på kabeln för att kunna koppla in SSD'n på ODD. Nästa månad blir det mer minne och hårddiskar förmodligen (har fyra gamla diskar jag kan labba lite med under tiden). Hur har ni gjort med era? Beställde ni via nätet? Verkar vara ofantligt mycket billigare att beställa från exempelvis amazon/ebay.

Permalänk

@Rorax: Kör likadan processor. Beställde adaptern via Ebay för ansluta SSD till OSD. Typ denna http://www.ebay.com/itm/4-pin-Floppy-FDD-to-SATA-Power-Conver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@Rorax: Kör likadan processor. Beställde adaptern via Ebay för ansluta SSD till OSD. Typ denna http://www.ebay.com/itm/4-pin-Floppy-FDD-to-SATA-Power-Conver...

Jo jag beställde också en via ebay, men leveranstiden är inte snabb. 10 dagar från england. Beställde CPU'n från Malaysia och den kom på 3 dagar och var gratis frakt.

Någon som testat StableBit Drivepool? Eller vad rekommenderas att ha som NAS? Freenas? unRAID? XPEnology?

Permalänk
Medlem

@Rorax: Vart köpte du cpu:n?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Floppy-SATA-adaptern finns även på AliExpress för $3 inkl. frakt, men räkna med 1-2 månaders leveranstid.

Även jag kör med en 1265L v2, dock kyld av en Akasa K25 @ 5V. Blev ca 15C svalare än stock heatsinken på 5V.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3