Permalänk
Medlem

Fat32 eller NTFS?

Fat32 klarar bara 4gig filer och funkar till andra operativsystem, NTFS klarar högre mängder men vill inte vara så samarbetsvillig med andra OS utanför windows. Om jag förstod rätt.

Så jag har tre frågor:

Den första är kanske en dum sådan men vilket format är teknsikt sätt säkrare att använda? Vilket format kommer ha den minsta risken att filer utsätts för korruption eller att de bara ''försvinner''? Spelar det någon roll överhuvudtaget? Har tänkt använda två USB Stickor (två kopior.)

Jag har också märkt att om jag tar bort en fil från en sticka med Fat32 format försvinner den helt och hållet, tar jag bort en fil från NTSF format hamnar den i papperskorgen, varför händer detta? Är det för att båda formaten sparar filerna på olika sätt?

Finns det också något sätt man kan göra så att filerna inte går att ta bort av misstag?
___

Det är bilder och gamla skolarbeten som jag vill spara här, lägga båda stickorna i byrolådan ett tag för att sedan ta fram dem senare under året och överföra lite mer filer innan de försvinner ner i lådan igen.

Om jag förklarade dåligt är det bara att be mig förklara bättre.

(EDIT):::
Många har sagt att USB inte är en så bra långtidslagring, så vad skulle ni rekomendera för lagring utöver att jag sparar på sticka, ju fler metoder desto bättre.

Permalänk
Avstängd

ett USB minne är ingen säker långtidslagring, finns speciella CD/DVD-skivor att köpa som håller 20+år, en vanlig CD kan dö efter 3-10år helt av sig själv också.

Angående filsystemet så klarar nog nästan alla OS idag NTFS, men FAT32 är ändå vanligast på usb och sd minnen för kameror och annat klarar ibland bara fat32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Finns det också något sätt man kan göra så att filerna inte går att ta bort av misstag?

Skrivskydda dem, så du kommer du att få en varning om du försöker ta bort dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Pcnoobs:

NTFS, enda fördelen är stora filer egentligen, är dina filer 2-3 mb stora så klara du från fat32 begränsningar.

1) beror på lagringsmedia och inte partition format. USB kanske håller några år ...
2)Spelar ingen roll vad du har för format. Med enkel delete hamnar de i papperskorgen. Tar du bort med Shift+Del kan du ändå köra undelete.
3)Utöver skrivskydda ... enkelt sagt nej. Du kan gömma eller kryptera partition om du är ororlig att andra kommer åt det men de kan ändå rådera bort det.

Permalänk
Medlem

@Klubba: Undrar om CD skivor finns kvar efter 20+ år.. Ska dock kolla in mer på det.

Man är ju inte säker till 100% iallafall, även vilket sett man använder. Alltid bra att ha två eller fler kopior av sina minnen och med tanke att man kan köpa 16gig 3.0 usb Sandisk för 70 spänn nu för tiden, kanske ska fylla en hel byrolåda med stickor... xD

Men vilket format skulle du använda? Och som sagt, vilket format är säkrast? Om det nu spelar någon roll.

Permalänk

Använd NTFS om du inte måste skriva från Mac OS X. Både windows och alla Linux inkusive Android läser och skriver NTFS out of the box utan problem. Mac OS X läser, men skriver ej. För att skriva ntfs på mac finns gratis https://github.com/osxfuse/osxfuse/wiki/NTFS-3G
men detta måste installeras. Alltså, enda tillfället då FAT32 bör användas är om du måste kunna skriva enkelt från andra personers Macs utan att installera mjukvara först.

NTFS har journaling, vilket innebär att det finns en dold journal där systemet skriver typ "påbörjar operation x, operation x blev färdig" Detta innebär att om en process avbryts kommer journalen sluta med "påbörjar operation x". Då vet systemet att det aldrig blev klart och kan göra en rollback och filsystemet fortsätter vara helt.

Kör på NTFS, just my 2 cents.

Permalänk
Medlem

Kör NTFS. Den har mycket bättre spårbarhet och skydd (korruption bland annat) än vad FAT32 har. Idag kan i princip alla operativsystem hantera NTFS. Dock är långtidslagring på USB bara dumt. Det är inte gjorda för den typen av lagring och jag har varit med om flera gånger att ett usb som legat i min väska tappat filer efter att inte använt den på några månader.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

@Pcnoobs:

1) beror på lagringsmedia och inte partition format. USB kanske håller några år ...
2)Spelar ingen roll vad du har för format. Med enkel delete hamnar de i papperskorgen. Tar du bort med Shift+Del kan du ändå köra undelete.

Okay, vilken lagrinsmedia skulle du föreslå? Kan ju fylla en hel Låda med USB när de är så billiga nu för tiden. Kommer ihåg när 8gig usb 2.0 gick för 400kr..

Och verkligen? För de bara försvinner och kan inte hittas igen om jag tar bort filerna från Fat 32

Permalänk
Snusfri

Köp en billig USB-HDD för lokal lagring och spara sedan en kopia på lämpligt moln, tex OneDrive, Google Drive eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Okay, vilken lagrinsmedia skulle du föreslå? Kan ju fylla en hel Låda med USB när de är så billiga nu för tiden. Kommer ihåg när 8gig usb 2.0 gick för 400kr..

Och verkligen? För de bara försvinner och kan inte hittas igen om jag tar bort filerna från Fat 32

Skrivet av THB:

Köp en billig USB-HDD för lokal lagring och spara sedan en kopia på lämpligt moln, tex OneDrive, Google Drive eller liknande.

Bör hålla bättre än usb. Offline Hdd klarar sig kanske så länge usb formatet håller.

Angående 2)

kör du vanlig delete så hamnar filerna i recycle men när du överskrider utrymmet soim är är allocarted till den så tar windows bort det.

Shift+del liksom annat "riktig" delete under windows innebär att "platsen" filerna tar upp på lagringsmedia är nu tillgänglig för att skrivas över. Om inget nytt skrivit över efter delete kommando så¨kan du återskapa filerna.

Permalänk
Medlem

Kastar in exFAT som ett tredje val om man vill ha större filer än 4GB. Både PC och Mac stödjer det, Linux kräver en drivrutin.

Permalänk
Medlem

vaför inte exFAT ? samma som FAT32 med klara större filer. & klara flera OS.
NTFS sägas slita mer på minnet, då det gör fler skrivningar. "vet ej om det stämmer"

Permalänk
Medlem

Jag avråder starkt från att använda NTFS på alla typer av USB-minnen med flashminne då det kan få motsatt effekt. Jag fördjupade mig i detta för ett litet tag sedan och fick lära mig ett och annat.

TL;DR: Vill du komma bort från 4GB-gränsen på flashminnen så använd exFAT, det är skapat för att användas på flashminnen.

USB-minnen av flashtyp består av de sämsta exemplaren chip som ändå fungerar vid tillverkning och inte duger till SSD:er eller annat. Det är därför hastigheten i regel är väldigt låg. Antalet skrivningar som det klarar, stabiliteten och hållbarheten i största allmänhet är låg.

NTFS är gjort för hårddiskar. Det har en massa funktioner för att bevara integriteten, men det betyder att systemet gör en massa skrivningar i bakgrunden. Detta är inget problem för hårddiskar, men ett problem för flashminnen.

Kombinationen av ovanstående är synnerligen dålig. Många skrivningar till dåligt flashminne sliter ut det. ExFAT är utvecklat med hänsyn till kasst flashminne och har några av förbättringarna som nyare filsystem har men håller antalet bakgrundsskrivningar till ett minimum, därför är det exFAT som bör användas till flashminne.

Vill du bevara saker men kunna byta innehållet enkelt är hårddiskar bättre, men de bör rastas då och då för att inte "gro igen". Annars säger jag optiska medium.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Håller med om optisk medium som långtidslager - hittills har jag inte förlorat någon data på DVD+/-R(W) media - taget på ett lagring av ca 600 skivor med huvvudelen bränt runt 2004-2005.

Det som klarat sig allra bäst är DVD+RW media som har nära samma kvalitet nu dryga 13 år senare som en igår ny köpt pressad DVD-skiva med film i affären och dessa var tillverkad av RICHOJPN även om de såldes under traxdata (DVD+RW skivor) i 25-pack.

I den här uppsättningen 600 skivor så finns det en rad olika varumärken köpta med filosofi billigast möjliga men ändå i svensk affär. dvs traxdata (Ritek) TDK flera olika varianter, verbatime mm. oftast köpt i 25 eller 50 pack på sin tid.

Det viktiga när man bränner optisk media är att verifiera bränning och provavläsning på högsta möjliga hastigt - varvar DVD-läsaren ned i slutet av avläsningen, kasta skiva och bränn igen. Program som Nero diskspeed ritar en graf på avläsningshastighet och trapstegar den ned till lägre fart i slutet på avläsningen - kasta skivan och bränn nytt, är det samma problem på nästa ex. byt spindel med med obrända skivor till kanske annan märke.

Vissa märken/batcher av DVD+/-R skivor trivs inte ihop med viss brännare men kan gå utmärkt med en annan och sk. märkesskivor har inte utmärkts sig som bättre än tex. traxdata när det gäller kvalitet såhär dryga 10 år senare.

CD-R har däremot inte åldrats med värdighet - där har jag typ var fjärde skiva som har någon form av fel i sig - dessa skivor dock några år äldre, från före år 2000.

Snurrhårddiskar håller förvånansvärt länge - enligt tillverkare skall de ha rentension-tid på minst 10 år, dock har jag snurrdiskar som är betydligt äldre än så och läser fortfarande felfritt utan minsta hicka.

fördelen med optisk median - när det väl är bränt så kan de inte raderas - och frestas heller inte att raderas för att få plats till annat - som tex hårddiskar gärna utsätts för...

Permalänk
Medlem

Håller med @xxargs ovan, med ett tillägg... DVD-RAM. Dessa skivor har både arkiverings beständighet byggd in samt ECC direkt i skivan för att skydda mot fel.

DVD-RAM har förr iaf skrytit om upp till 30 års beständighet, upp till 100k omskrivningar, samt skivan kan faktiskt formateras med NTFS filsystem tom, pga sin sektor/block design, helt utan special mjukvara.

Du behöver bara en hyfsad modern DVD enhet som stöder RAM, vilket nästan alla DVD+-RW enheter idag gör.

Oavsett vad TS väljer... strunta i USB minnen... de är flimsiga och även om du lägger datan på 100 st, lär du ändå bli av med infon när alla 100 efter 1-2 år inte går att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kör NTFS. Den har mycket bättre spårbarhet och skydd (korruption bland annat) än vad FAT32 har. Idag kan i princip alla operativsystem hantera NTFS. Dock är långtidslagring på USB bara dumt. Det är inte gjorda för den typen av lagring och jag har varit med om flera gånger att ett usb som legat i min väska tappat filer efter att inte använt den på några månader.

Bättre att använda exfat om du ska skriva och läsa från Mac.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp ni har gett mig, alla säger olika så för att vara på den säkra sidan tar jag ett eller fler av varje alternativ, dvs optiskt och NTSF/Exfat, ju fler format det är sparat i, desto mindre chans att det försvinner.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Dock så verkar det nästan inte finnas några dvd ram skivor som säljs i Sverige hitta 10 st för 300kr på prisjakt. För att inte tala om andra fomrat, det verkar som om det nästan bara finns dvd r att köpa nu för tiden.. Eller är jag bara dålig på att leta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

@Paddanx: Dock så verkar det nästan inte finnas några dvd ram skivor som säljs i Sverige hitta 10 st för 300kr på prisjakt. För att inte tala om andra fomrat, det verkar som om det nästan bara finns dvd r att köpa nu för tiden.. Eller är jag bara dålig på att leta?

DVDer är helt klart på nergång. Men om du inte hittar dem i Sverige, leta i Tyskland. Vet jag köpte typ 20 sådana därifrån för typ 2 år sedan.

Annars är det ju typ detta: https://www.dustinhome.se/product/5010082179/dvd-ram-x-5?ssel... vilket är rätt dyrt (pga media skatt osv i Sverige). Så leta hellre från EU, då priserna är betydligt mer vettiga där.

Du får typ samma pack där för <140kr, eller dubbelsidiga för ca 350kr.

Frakten till Sverige kostar inte så farligt heller, typ 60kr för upp till 10kg, 110kr för upp till 20 kg. Så du kan handla från dem och det blir ändå billigare.

Jag hade varit noga med att köpa bra skivor iaf, då du trots allt ska lagra viktiga saker på dem. Att snåla 100kr, för att sen få dålig skiva känns lite fel tänkt.