Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tanken är att vara lite källkritisk, det är ett rykte från någon random person på internet utan kredibilitet eller bevis. Det hjälper ju inte att du inte ens har med en länk till inlägget så man kan läsa det.

Källkritisk för ett simpelt rykte? Sant eller ej spelar nada roll, e ju som sagt något som rör Vega som jag såg i förbifarten på reddit.
Om jag säger att det kommer från reddit å det som jag lägger upp är det lilla som jag tyckte var av "värde" så borde du la förstå att det rör sig om ett rykte utan mycket kredibilitet?
Varför ska jag ens anstränga mig att leta efter bevis å dylikt när källan är en snubbe på reddit? Om du känner dig manad att jaga bevis så varsågod gå till tråden å kolla själv...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Är snarare hoppfulla fanboys som sprider sina fantasier som rykten, andra fanboys sprider det vidare för det låter ju fantastiskt. I slutändan finns det inga källor för allt är bullshit.

Permalänk
Medlem

Vore kul om det blir precis som snubben sagt dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

Är snarare hoppfulla fanboys som sprider sina fantasier som rykten, andra fanboys sprider det vidare för det låter ju fantastiskt. I slutändan finns det inga källor för allt är bullshit.

Och de som sprider andra rykten, "Vega kommer att bli kraftigt försenat", "Vega kommer att bli dyrt och gå varmt", "Vega kommer att prestera dåligt", vad är då dessa, profeter och sanningssägare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Källkritisk för ett simpelt rykte? Sant eller ej spelar nada roll, e ju som sagt något som rör Vega som jag såg i förbifarten på reddit.
Om jag säger att det kommer från reddit å det som jag lägger upp är det lilla som jag tyckte var av "värde" så borde du la förstå att det rör sig om ett rykte utan mycket kredibilitet?
Varför ska jag ens anstränga mig att leta efter bevis å dylikt när källan är en snubbe på reddit? Om du känner dig manad att jaga bevis så varsågod gå till tråden å kolla själv...

Att det är ett "simplet" rykte innebär ju ännu mer att man ska vara källkritisk. Nu är det här garanterat en snubbe som drar fakta från luften eftersom han inte kan få fram bevis överhuvudtaget (och redigerar inlägget flera gånger). Om jag eller någon annan skriver ett precis likadant inlägg här på Sweclockers, skulle du helt plötsligt börja länka runt det?

Varför avfärdar du Reddit som något som saknar kredibilitet? Det är inte Reddit det är fel på utan källan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Och de som sprider andra rykten, "Vega kommer att bli kraftigt försenat", "Vega kommer att bli dyrt och gå varmt", "Vega kommer att prestera dåligt", vad är då dessa, profeter och sanningssägare?

Lugn nu, snart har AMD ingen konkurrens för jag har hört att nvidia lägger ner allt vad konsumentgrafikkort heter inom två månader!
Jag är profeten.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att det är ett "simplet" rykte innebär ju ännu mer att man ska vara källkritisk. Nu är det här garanterat en snubbe som drar fakta från luften eftersom han inte kan få fram bevis överhuvudtaget (och redigerar inlägget flera gånger). Om jag eller någon annan skriver ett precis likadant inlägg här på Sweclockers, skulle du helt plötsligt börja länka runt det?

Varför avfärdar du Reddit som något som saknar kredibilitet? Det är inte Reddit det är fel på utan källan.

Skulle du skriva något om Vega här på Swec som ingen annan har tagit upp som låter ändå rätt troligt så skulle jag länka till säg Reddit. Varför inte, e ju bara ett rykte oavsett.

Vi kan ju säga så här, finns flera trådar på Swec som består till mesta delar av rykten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD to hold a press conference on May 31st

Computex 2017 is fast approaching so we wanted to share a save-the-date for the AMD press conference, scheduled for May 31st from 10 a.m. – 11 a.m.

Hosted by AMD CEO, Dr. Lisa Su and other key AMD executives, you will have the opportunity to hear more about the latest products and leading-edge technologies coming from AMD in 2017. The past year has seen AMD bringing innovation and competition back to the high-performance desktop market with the release of Ryzen™ processors and we look forward to providing new details on 2017 products and the ecosystems, both OEM and channel, that will support them.

https://videocardz.com/69424/amd-to-hold-a-press-conference-o...

WhyCry VideoCardz.com • 36 minutes ago

One more thing, this email was sent to the press. They should issue public press release later.

Permalänk
Medlem

Stämmer den där läckan så blidde det inget "poor volta".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Stämmer den där läckan så blidde det inget "poor volta".

Jag tror på att det ligger något i min extremt spekulativa uträkning från Raven Ridge benchmarks-nyheten (#16812933). Vega kommer att vara 50%+ snabbare än 1080ti i sitt snabbaste utförande så det kan verkligen bli "poor volta". Ni hörde det här först!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vilken fantastisk källa! Jag kan också dela med mig av lite info?

Kan du göra en kvalificerad kontroll i kaffesumpen på elva fikat senare och återkomma. Krossreferera gärna dina fynd med senaste atrologispalten i lokala blaskan!

Jag avvaktar med stort intresse på ditt resultat!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DST:

Skulle du skriva något om Vega här på Swec som ingen annan har tagit upp som låter ändå rätt troligt så skulle jag länka till säg Reddit. Varför inte, e ju bara ett rykte oavsett.

Vi kan ju säga så här, finns flera trådar på Swec som består till mesta delar av rykten.

Jag tror du missar poängen här.

Vi lever i en tid som bevisligen är mycket känslig för så kallad "alternativ fakta", vad fan nu det är, och idag är det viktigare än någonsin att verifiera sina källor. Att någon hasplar ur sig saker på ett forum är den absolut lägsta formen av trovärdighet i mina ögon. Sedan är det helt ok att diskutera saken såklart, det är ju poängen med ett forum men man bör ju inte bli sur på att @SeF.Typh00n är sarkastisk och skeptisk till denna informationen. Frågar du mig så är det ett sundhetstecken.

Den här snubben kan ju mycket väl ha rätt, vad vet jag, han kanske arbetar för AMD och kände för att riskera sitt jobb och dela med sig med lite hemlig information men då borde han också kunna ge verifikationer på att han är den han utgör sig för att vara alternativt styrka sin information på andra sätt.

Detta är exakt den anledningen till att Google arbetar med att ta fram en AI som kommer krossreferera artiklar och information i sin sökmotor för att styrka påstående och information. Idag när människor tenderar till att bara läsa rubriker är det livsfarligt att påstå saker som inte är sanna för ingen bryr sig om att kolla källan ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Jag tror på att det ligger något i min extremt spekulativa uträkning från Raven Ridge benchmarks-nyheten (#16812933). Vega kommer att vara 50%+ snabbare än 1080ti i sitt snabbaste utförande så det kan verkligen bli "poor volta". Ni hörde det här först!

Om det inte är snabbare än 1080Ti har ju AMD verkligen gjort bort sig, jag hoppas på stabila 60 fps i 4k men kanske måste vi vänta på Volta för detta.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror du missar poängen här.

Vi lever i en tid som bevisligen är mycket känslig för så kallad "alternativ fakta", vad fan nu det är, och idag är det viktigare än någonsin att verifiera sina källor. Att någon hasplar ur sig saker på ett forum är den absolut lägsta formen av trovärdighet i mina ögon. Sedan är det helt ok att diskutera saken såklart, det är ju poängen med ett forum men man bör ju inte bli sur på att @SeF.Typh00n är sarkastisk och skeptisk till denna informationen. Frågar du mig så är det ett sundhetstecken.

Den här snubben kan ju mycket väl ha rätt, vad vet jag, han kanske arbetar för AMD och kände för att riskera sitt jobb och dela med sig med lite hemlig information men då borde han också kunna ge verifikationer på att han är den han utgör sig för att vara alternativt styrka sin information på andra sätt.

Detta är exakt den anledningen till att Google arbetar med att ta fram en AI som kommer krossreferera artiklar och information i sin sökmotor för att styrka påstående och information. Idag när människor tenderar till att bara läsa rubriker är det livsfarligt att påstå saker som inte är sanna för ingen bryr sig om att kolla källan ändå.

Det handlar inte om att jag är sur över att snubben i fråga är sarkastisk å skeptisk till informationen utan att han snarare tycker att jag borde ifrågasätta ryktets trovärdighet. Inte mitt jobb att kolla om det är sant eller ej, utan är personernas eget ansvar som tar till sig ryktet. Förr eller senare hade detta letat sig hit ändå pga trådens storlek på reddit då det verkar ha väckt en del känslor så varför hoppa på den personen å anklaga han för naiv å blåögd? Lixom, jag behöver inte styrka något, när jag bara förmedlar vad jag såg i förbifarten på reddit. Om det är sant eller ej får vi snart erfara men det betyder inte att nån ska stå å kasta skit på folk för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det handlar inte om att jag är sur över att snubben i fråga är sarkastisk å skeptisk till informationen utan att han snarare tycker att jag borde ifrågasätta ryktets trovärdighet. Inte mitt jobb att kolla om det är sant eller ej, utan är personernas eget ansvar som tar till sig ryktet. Förr eller senare hade detta letat sig hit ändå pga trådens storlek på reddit då det verkar ha väckt en del känslor så varför hoppa på den personen å anklaga han för naiv å blåögd? Lixom, jag behöver inte styrka något, när jag bara förmedlar vad jag såg i förbifarten på reddit. Om det är sant eller ej får vi snart erfara men det betyder inte att nån ska stå å kasta skit på folk för det.

Så länge man framhäver ryktesinformation som rykten så håller jag med dig, framhäver man dock ryktesinformation som antingen fakta eller tvetydigt så håller jag inte med

Det handlar om kontext, kontext i både hur man framhäver rykten (t.ex. som rykte eller sanning) och var man skriver rykten t.ex. i en tråd med högt faktainnehåll och ev. t.o.m. citerar faktabaserade inlägg där nivån är hög och likställer ryktet man skriver som dessa andra faktabaserade inlägg.

Rykten är helt ok, såvida det är tydligt att det är rykte. Rykten gällande teknik och produkter givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Problemet med det argumentet är att det finns absolut ingen anledning för AMD att göra ett kort som är 50% snabbare än 1080Ti (hur mycket folk än vill fantisera om magiska Vega).

Alla skulle bli glada om det var lika snabbt som 1080Ti för 75% kostnad och det är väl ungefär det marknaden förväntar sig i bästa fall. Att vid release maxa Vega 50% över 1080Ti lämnar noll utrymme för framtida kort.

Det enda sättet din teori stämmer är om top end Vega kortet kostar ca 10,000kr och low end vega med gimpade streams/ghz "bara" är lika snabbt som 1080Ti. Vilket iof skulle göra ryktet om så få enheter vettigt - vi kanske ser en 10,000kr GPU nu, low end Vega kommer om ca 4-6 månader lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

jag gillar inte att över-hypa släppet. Det är inte bra för oss konsumenter och definitivt inte investerare.

Q1-rapporten visade nästan exakt den prognos som AMD hade. Det är något bra! De har nått sina mål.
Trots detta rasade AMD-aktien med 25%. Helt oförståeligt!

Hype är livsfarligt för AMD. För mycket som står på spel eftersom vi förväntar oss - nästintill - det omöjliga.

Men vi håller ändå tummarna, hoppfullt, men diskret

Hur är man diskret, när du dessutom analyserar frågan på internet?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Problemet med det argumentet är att det finns absolut ingen anledning för AMD att göra ett kort som är 50% snabbare än 1080Ti (hur mycket folk än vill fantisera om magiska Vega).

Alla skulle bli glada om det var lika snabbt som 1080Ti för 75% kostnad och det är väl ungefär det marknaden förväntar sig i bästa fall. Att vid release maxa Vega 50% över 1080Ti lämnar noll utrymme för framtida kort.

Det enda sättet din teori stämmer är om top end Vega kortet kostar ca 10,000kr och low end vega med gimpade streams/ghz "bara" är lika snabbt som 1080Ti. Vilket iof skulle göra ryktet om så få enheter vettigt - vi kanske ser en 10,000kr GPU nu, low end Vega kommer om ca 4-6 månader lol.

Jag hade lätt köpt ett 10000kr Vega som var 50% snabbare än 1080ti. Har sparat på att inte uppgradera eftersom det tar sån förbaskad tid

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som tänker att den max är lika snabb som gtx 1080.
För det första så har vi "poor volta"...
För det andra så skulle dom ha släppt den MYCKET tidigare om den nu tävlade mot gtx 1080/1070.
Istället släppte dom polaris o sa att det inte kommer någon high end.
Jag blir väldigt förvånad om den inte presterar bättre än 1080ti eller runt där iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Om det inte är snabbare än 1080Ti har ju AMD verkligen gjort bort sig, jag hoppas på stabila 60 fps i 4k men kanske måste vi vänta på Volta för detta.

Inte sett denna? Rykten säger också att detta är "minstingen av Vega". Tillägg sedan att ID software hyllar Ryzen och Vulkan.
Jag själv hoppas också innerligt att fler spelutvecklare använder sig av Vulkan i framtiden. Cloud Imperium Games (Star Citizen) har ju valt att köra enbart på Vulkan och skrota DX11/12 vilket är riktigt najs! Förhoppningsvis kan man i framtiden kan skrota Windows helt...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Inte sett denna? Rykten säger också att detta är "minstingen av Vega". Tillägg sedan att ID software hyllar Ryzen och Vulkan.
Jag själv hoppas också innerligt att fler spelutvecklare använder sig av Vulkan i framtiden. Cloud Imperium Games (Star Citizen) har ju valt att köra enbart på Vulkan och skrota DX11/12 vilket är riktigt najs! Förhoppningsvis kan man i framtiden kan skrota Windows helt...
http://www.youtube.com/watch?v=4_oI1K6rt48

Tror snarare att det är ett tidigt ES snarare än minsta versionen...

Vilket fall som helst så är det väl strax norr om vad 1080 presterar så till skillnad från vad andra tycker så förstår jag inte alla som tänker att den kommer vara snabbare än 1080Ti. Så om Vega har två versioner är 1080 liknande prestanda för minstingen och en runt 1080Ti prestanda för top end helt rimligt. Att det skulle finnas ytterligare en snabbare än 1080Ti... Nä jag tror fortfarande inte på det. Jag tror inte AMD har kapaciteten att släppa så många olika HBM2 kort samtidigt även om vi ignorerar ryktet att det skulle vara små kvantiteter. För att jämföra med Fury så var det ju två versioner också (Nano räknas inte riktigt eftersom det var ett Fury X i princip som släpptes senare). Men vi får kanske se på tisdag, annars på Computex.

Permalänk
Medlem

@murklor
Det är mindre intressant hur många olika kort som släpps och mer intressant hur många olika chip som utvecklas. Fury-serien bestod av endast ett chip som såldes i olika utföranden; ett maxat (X), ett med lägre frekvense (Nano) och ett med några CU:s avstängda.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@murklor
Det är mindre intressant hur många olika kort som släpps och mer intressant hur många olika chip som utvecklas. Fury-serien bestod av endast ett chip som såldes i olika utföranden; ett maxat (X), ett med lägre frekvense (Nano) och ett med några CU:s avstängda.

Vad tror du Vega är då? Det är ju ett chip, liksom Fury (Fiji). Mindre versioner kommer också vara med stream processorer avstängda och/eller köra lägre frekvens. Att dom har en till typ av Vega chip som dom kan dra fram ur röven nu är osannolikt. Det enda omfattande som lär hända är en GDDR5/6/X variant av den i framtiden om dom kommer på att HBM2 är för dyrt för att massproducera, vilket kanske blir nya RX600 serien om nåt år men det är inte särskilt intressant idag. Och då kommer det ändå vara i princip samma chip. Vi vet ju redan att nästa chip heter Navi och det är ett par år bort.

Permalänk
Medlem

@murklor
Från början var det prat om två stycken Vega-chip, 10 och 11, men den mindre 11 tycks ha försvunnit.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@murklor
Från början var det prat om två stycken Vega-chip, 10 och 11, men den mindre 11 tycks ha försvunnit.

Dom kanske inte skulle gjort den så liten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Från en medlem på reddit:

"A couole of scenarios:

1080 peformance, 1080 price = Fail. 1 year late and 1080 is much cheaper these days.

1080 peformance, 1070 price = Good, but AMD wont made enough money for a breakthrough.

1070 peformance, 1070 price = Massive Fail. Lackluster peformance considering they have a whole year to make it.

Better than 1080 but worse than 1080Ti, 1080 price = Ideal scenario. Still wont make too much money, but this is the best it can do.

Better than 1080 but worse than 1080Ti, 1070 price = Excellent for consumer, but I think Navi may as well be delayed to 2050 as AMD wont make any money at all to cover the R&D.

1080Ti peformance, 1080 price = 90% will not happen but also a good scenario at least. Not sure they will make money tho.

1080Ti peformance, 1080Ti price = Fail. Fury X 2.0."

Vad tycker ni?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise
Damned if they do, damned if they don't. Ganska hopplös sits. AMD ströp FoU-satsningen precis efter de lanserat den sämsta arkitekturen någonsin relativt sin tid, GCN alltså. De satsade allt på GPGPU men av det blev det intet. Nu sitter de fast i skiten och verkar inte vilja satsa det som krävs för att komma ur det. Känns som att de mest gör det bästa av det de har, nämligen säljer till diverse nischmarknader som datacenter, professionella användare och diverse inbyggda lösningar som Mac och konsoler. Spelkortsmarknaden får det som blir över av det sen.

Jag hoppas jag har fel förstås. Återstår att se om drygt 2 veckor.

Jag vill lägga till ett scenario, mest för hoppets och den goda känslans skull:
Titan Xp-prestanda för 10 000 riksdaler = total fakking braksuccé. Eftersom Xp bara finns på Nvidias webbplats är det nog många som inte känner till den, således blir Vega bäst i mångas ögon. Mindre VRAM (8 mot 12), men HBCC kompenserar för det mesta.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Bewise
Damned if they do, damned if they don't. Ganska hopplös sits. AMD ströp FoU-satsningen precis efter de lanserat den sämsta arkitekturen någonsin relativt sin tid, GCN alltså. De satsade allt på GPGPU men av det blev det intet. Nu sitter de fast i skiten och verkar inte vilja satsa det som krävs för att komma ur det. Känns som att de mest gör det bästa av det de har, nämligen säljer till diverse nischmarknader som datacenter, professionella användare och diverse inbyggda lösningar som Mac och konsoler. Spelkortsmarknaden får det som blir över av det sen.

Jag hoppas jag har fel förstås. Återstår att se om drygt 2 veckor.

Jag vill lägga till ett scenario, mest för hoppets och den goda känslans skull:
Titan Xp-prestanda för 10 000 riksdaler = total fakking braksuccé. Eftersom Xp bara finns på Nvidias webbplats är det nog många som inte känner till den, således blir Vega bäst i mångas ögon. Mindre VRAM (8 mot 12), men HBCC kompenserar för det mesta.

Instämmer i det du säger och låter vettigt, får se hur det går an.

Jag har velat mellan att jag förstår den sits AMD är i och det som blir blir, inget att göra åt. En annan del känner att det är bara ta sigi ärmen och utmana sin konkurrent med bättre produkt men i slutändan så inser jag hur det ligger till och att jag får ha översikt med vad AMD kan göra åt det hela.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Är jävligt sugen på en ny dator, mitt 290 har verkligen börjat tappa stinget plus grafik artifekter.
Sen vill jag inte betala skitstövlarna i regeringen kemiskatt på skärmen jag tänker köpa.
Finns det något överhuvudtaget som talar för att Vega inte blir Fury 2.0 och att det faktiskt finns kort att köpa som inte är skit (factory) innan 1 July? Efter Fury sjönk inte priserna en krona och med OC inräknat var Fury dyrare än Nvidias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är jävligt sugen på en ny dator, mitt 290 har verkligen börjat tappa stinget plus grafik artifekter.
Sen vill jag inte betala skitstövlarna i regeringen kemiskatt på skärmen jag tänker köpa.
Finns det något överhuvudtaget som talar för att Vega inte blir Fury 2.0 och att faktiskt finns kort att köpa som inte är skit (factory) innan 1 July? Efter Fury sjönk inte priserna en krona och med OC inräknat var Fury dyrare än Nvidias.

Ingen som vet någonting än, de ska väl ha en presentation i slutet av månaden, då vet vi.
Floderar bara rykten nu.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow