Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det där på riktigt? Tvivlar starkt, lol.

Titta noga på boxarten. Även om vi fantiserar fram en låda i mörkret (man kan precis se outlines av nåt) så är ju ändå all grafik helt på sniskan, det matchar inte lådan. Är det en mockup så brydde sig ingen om detaljerna.

Men visst är väl möjligt att den som satte ihop boxarten bara var lite vindögd. Det händer.

Personligen så tyckar jag också att använda Quake Champions som demo för Vega... det känns lite som att använda CS:GO som demo för vad 1080Ti klarar av.

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/news-story/possible-radeon-rx-vega-3dma...

Mycket skumt om detta är från ett riktigt Vega eftersom det knappt slår 1070. Antingen trollar AMD oss med att lägga upp ett underklockat korts resultat eller också är det någon annan som trollar oss. Jag har svårt att tänka mig att detta är hur Vega kommer att prestera vid release. Hursomhelst helst mer läckor och spekulationer. Skulle det verkligen skada AMD att säga något mer officiellt snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

http://www.guru3d.com/news-story/possible-radeon-rx-vega-3dma...

Mycket skumt om detta är från ett riktigt Vega eftersom det knappt slår 1070. Antingen trollar AMD oss med att lägga upp ett underklockat korts resultat eller också är det någon annan som trollar oss. Jag har svårt att tänka mig att detta är hur Vega kommer att prestera vid release. Hursomhelst helst mer läckor och spekulationer. Skulle det verkligen skada AMD att säga något mer officiellt snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Kom väl fram till att de var det tidigare engineering samplet som är som ett 1070.

http://i.imgur.com/XKf0uOj.png

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/68frcv/possible_vega_ti...

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Idag presterar Fury X nästintill "likvärdigt" med 1070, 97% av 1070 vid smultronplockade 1440 med DX12, som tidigare var runt 88%.
Även AMDs Fury X åldras fint
Men prismässigt var Fury X dock runt 500kr högre vid lansering (enl. prisjakt) men samtidigt så lanserades den 1½ år innan 1070!
De e strongt må ja säga.

Lite historia!

Vid lansering av 980TI, halvår efter Fury X - 1440 DX11 - 2015-10
Jämför mellan Fury X och 980TI - 1440 DX11

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10768?key=4d4bed0cd27aad1b171e866e85dfd028

Vid lansering av 980TI, halvår efter Fury X - 1440 DX11 - 2015-10

Vid lansering av 1070 - 1440 DX11 & DX12 - 2016-06
Jämför mellan 980TI och 1070 - 1440 DX11

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11211?key=571a76b007be5343becb2c22af4fdc70
Jämför mellan 980TI, Fury X och 1070 - 1440 DX12
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11158?key=9942722549cd0cd3e2705f842828debe

Vid lansering av 1070 - 1440 DX11 & DX12 - 2016-06

Vid lansering av 580 - 1440 DX12 - 2017-05
Jämför mellan Fury X och 1070 - 1440 DX12

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13032?key=07d53a6351f794b607077bb61c9da23c

Vid lansering av 580 - 1440 DX12 - 2017-05

Då ser vi att AMD har åldras väl med en genomtänkt arkitektur som möter dagens nya spel, d.v.s. DX12 1440.
Fury X är ett grafikkort som kostade runt 7000kr vid lansering 2015 06, som vid 980 TIs lansering 2015 10 gick ner till 6500kr för att möta 980 TIs pris på 7000kr.
Idag matchar den som vi ser vid bild 3 t.o.m. 1070 som i sin tur slår 980TI med god marginal i dagens nya spel, d.v.s. DX12 1440

TL:DR
980TI som konkurrerade väl mot Fury X vid lansering verkar inte ha åldrats lika bra i relation till hur spel ser ut idag.
Ville man ha bra prestanda (inte #1) från slutet av 2015 över lång tid med AMD så räckte det med ett Fury X.
Ville man ha bra prestanda (inte #1) från slutet av 2015 över lång tid med Nvidia så behövde man först skaffa 980TI och sedan ersätta den mot en 1070 om man ville matcha Fury X prestanda
Då ligger AMD riktigt bra i pris per prestanda.

Helt enkelt vill man se fram emot att spela dagens spel samt även morgondagens spel med morgondagens teknik så visar historien att AMD har varit ett bättre val med facit i hand.

Yes jag har skrivit allt detta med en AMD vinkel

GCN har alltid haft enorm shaderkapacitet med alla dess SIMD's. En svaghet dom har är att både enkla och mer komplexa operationer (FP8/FP16/FP32/FP64) ockuperar en hel SIMD per cykel. Detta i samband med att ACE GCN's hårdvaruschedulers inte används i många spel gör att korten inte kan prestera optimalt. 79xx samt 290 serien har varit otroligt starka kort just därför under en lång tid. Hade man kunnat utnyttja SIF och async compute tidigare samt mer av dess SIMD så hade nvidia varit totalt pulveriserade, men så fungerar det inte. nvidia lägger ner mycket pengar på att köra mycket geometri i spel i form av gameworks, något som dom är starka på och kan på så vis också delvis avlasta sina shaders som dom har mindre utav. Och andra sidan kan AMD köra geometri på SIMD's också, men knappast i ett gameworks spel så som man önskar.

Vega lyfter bort en stor akilleshäl hos GCN och har variabel SIMD's där man kan få väldigt hög användning på samtliga SIMD's och gameworks tynar bort mer och mer. Kan inte nvidia handikappa AMD som man gjort genom geometri så är man på god väg. Vega baseras sannolikt på beräkningskortet MI25 som har ~12TFLOP/s i beräkningskapacitet @ ~1500MHz. Det är inte omöjligt men svårt att nå samma eller bättre grafisk prestanda som nvidia med samma teoretiska beräkningskapacitet då AMD som en vana nu länge haft en starkare arkitektur sett till beräkningskapacitet, samtidigt som man halkat efter i grafisk prestanda i förhållande till sin "brute force" som gått oanvänd (doom och star wars/BF1 är några av få exempel där GCN faktiskt har väldigt hög användning av sina SIMD's så det är fullt möjligt med rätt kod).

Om AMD kan nå högre än MI25 frekvenser är ju också oklart men det ser ut som att dom inte har något val. Vega ser väldigt stark ut om det bara kan komma upp i tillräcklig frekvens.

I annat fall så får folk vänta sig ett kort i GTX1080+ prestanda för ett mycket bra pris, men det finns fortfarande en chans att vi ser ett kort som matchar eller presterar strax över GTX1080Ti. Jag sitter själv på 1080Ti i väntan på Vega och vill ha mer detaljer så jag vet vilket kort som jag ska köpa vattenblock till

Skrivet av SweDragon:

http://www.guru3d.com/news-story/possible-radeon-rx-vega-3dma...

Mycket skumt om detta är från ett riktigt Vega eftersom det knappt slår 1070. Antingen trollar AMD oss med att lägga upp ett underklockat korts resultat eller också är det någon annan som trollar oss. Jag har svårt att tänka mig att detta är hur Vega kommer att prestera vid release. Hursomhelst helst mer läckor och spekulationer. Skulle det verkligen skada AMD att säga något mer officiellt snart?

~27% högre frekvens räcker inte för att matcha GTX1080Ti där, men och andra sidan, det är ett ES kort och debuglager som dom kan köras med stjäl enorma mängder prestanda, och drivrutiner är inte klara heller. Jag har retat upp Raja koduri en hel del nu inför Vega, så jag hoppas att dom svarar hårt med ett starkt Vega. Man påstod att Vega skulle vara väldigt väldigt snabbt inför investerare för en tid sedan, och #poorvolta(ge) vet jag inte riktigt vad dom menar med om det bara är ett skämt men Volta kommer sannolikt bli hysteriskt snabbt. I bästa fall presterar Vega 10 över 1080Ti/Xp men inte enormt bättre såvida dom inte fixar mycket högre frekvenser än MI25 som redan ligger på ~1500MHz.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma
Beräkningskortet MI25 ha väl en ganska kass kylare för att den ska kunna packas tätt? I så fall finns det ju utrymme för en bättre kylare och högre klockfrekvenser på ett konsumentkort.

Jag undrar också om Volta verkligen kommer bli så godomlig som alla tror. De stora framstegen är gjorda både i tillverkningsprocess och arkitektur. Jag har svårt att se hur effektiviteten ska öka markant ännu en gång för Nvidia.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Enigma
Beräkningskortet MI25 ha väl en ganska kass kylare för att den ska kunna packas tätt? I så fall finns det ju utrymme för en bättre kylare och högre klockfrekvenser på ett konsumentkort.

Jag undrar också om Volta verkligen kommer bli så godomlig som alla tror. De stora framstegen är gjorda både i tillverkningsprocess och arkitektur. Jag har svårt att se hur effektiviteten ska öka markant ännu en gång för Nvidia.

MI25 har nog ingen underdimensionerad kylfläns och luftflödet i rackservers som korten är designade för brukar blåsa minst sagt ordentligt, så AMD kan verkligen maximera klockfrekvens på MI25 rent termiskt åtminstone.

Sen visst kan nvidia klanta till det och göra en NV30. Dagens GP102 levererar extremt mycket grafikprestanda per transistor så det är en väldigt lyckad design, och den är i sin tur väldigt lik Maxwell på många punkter rent arkitektoniskt. Volta kommer med större arkitektoniska förändringar än vad Pascal kom med utöver Maxwell, och gör nvidia tape-out på en 12nm FinFET process från TSMC så kan det bli en extremt snabb GPU.

AMD har haft ess i rockärmen förr, och GPU'er som R300, RV770 förbryllade många vid release. Ytterst intressant, och även jag är väldigt otålig efter mer info. Frågan är om det finns resurser för att göra en "ny R300" idag. Det var en total BOMB och det värsta man sett någonsin när den kom. Matchar Vega 10 1080Ti så kan man vara nöjd. Det återstår också att se vad dom spenderat transistorerna på. HBM sparar in väldigt mycket transistorer och effekt från GPU'n gällande minneskontrollern, men vi ser ändå att Vega 10 väger in på över 500mm2 på GF 14nm+, så det kan vara kanske fler FP64 SIMD's, men man ser också andra nyheter som HBC. Får hoppas på att transistorerna är väl använda i designen då GP102 är mindre och därmed billigare och enklare att producera. Vega 10 borde därför prestera absolut i toppen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

När kommer detta jävla Vega då?
Så otålig nu
Så otålig att jag inte ens läst tråden.
Det ni.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

MI25 har nog ingen underdimensionerad kylfläns och luftflödet i rackservers som korten är designade för brukar blåsa minst sagt ordentligt, så AMD kan verkligen maximera klockfrekvens på MI25 rent termiskt åtminstone.

Sen visst kan nvidia klanta till det och göra en NV30. Dagens GP102 levererar extremt mycket grafikprestanda per transistor så det är en väldigt lyckad design, och den är i sin tur väldigt lik Maxwell på många punkter rent arkitektoniskt. Volta kommer med större arkitektoniska förändringar än vad Pascal kom med utöver Maxwell, och gör nvidia tape-out på en 12nm FinFET process från TSMC så kan det bli en extremt snabb GPU.

AMD har haft ess i rockärmen förr, och GPU'er som R300, RV770 förbryllade många vid release. Ytterst intressant, och även jag är väldigt otålig efter mer info. Frågan är om det finns resurser för att göra en "ny R300" idag. Det var en total BOMB och det värsta man sett någonsin när den kom. Matchar Vega 10 1080Ti så kan man vara nöjd. Det återstår också att se vad dom spenderat transistorerna på. HBM sparar in väldigt mycket transistorer och effekt från GPU'n gällande minneskontrollern, men vi ser ändå att Vega 10 väger in på över 500mm2 på GF 14nm+, så det kan vara kanske fler FP64 SIMD's, men man ser också andra nyheter som HBC. Får hoppas på att transistorerna är väl använda i designen då GP102 är mindre och därmed billigare och enklare att producera. Vega 10 borde därför prestera absolut i toppen.

Just ja, det missade jag.

Min poäng är att all lågt hängande frukt är plockad. Nvidia kan inte tjäna i närheten lika mycket på nodbytet den här gången. Det är mycket mindre och vi är nu i ett territorium där förbättringarna med halva nodsteg kan ätas upp av ökade problem med tillverkningen. Likaså kan inte transistorer effektiviseras i all evighet, det finns en praktisk gräns för hur mycket de kan utföra. Nvidia kan inte dra ifrån lika snabbt och "enkelt" längre, vilket ger AMD utrymme att komma ikapp trots mindre budget. Lite som situationen Intel är i.

R300 var en legend. Ati gjorde ett riktigt klipp när de köpte upp ArtX, det var i princip deras design som bara skalades upp.

Återstår att se vad det blir av Vega. Tycker AMD mest har pratat om beräkningar. Känns som att det verkligen blivit en vattendelare bland grafikchip. AMD har ju inte råd att göra så många olika chip, så ett chipp får "rulla dem alla" antar jag. Vart rullar den bäst då?

Skrivet av SCORPIUS:

När kommer detta jävla Vega då?
Så otålig nu
Så otålig att jag inte ens läst tråden.
Det ni.

Andra kvartalet är det sagt. Presenteras gissningsvis på Computex.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

WhyCry på Videocardz tyckte inte TimeSpy resultatet var mycket att bry sig om, det har funnits flera FireStrike scores som attribuerats till Vega. Hög, låga och mittemellan.

https://videocardz.com/69040/amd-radeon-rx-vega-quake-champio...

Mjo, folk tror Vega kommer presenteras på Computex. Bara en månad kvar till presentation alltså. Men när vi kommer kunna lägga labbarna på ett kort är svårare att veta. Jag hoppas på en sk hård lansering, dvs de låter återförsäljare bygga upp ett litet lager innan försäljningen börjar. Den som lever får se, hoppas försiktigt på lagerstatus efter Computex, men kan ju också dröja till slutet av juni/början av juli.

Något som påpekats är att LiquidSky ska ha Pro-varianten av Vega i drift nu.
http://hexus.net/gaming/news/industry/103957-amd-vega-powered...
http://www.game-debate.com/news/22594/amd-vega-powered-liquid...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

@SweDragon:
@Enigma:

Det har väl visats att ett Fury X med samma klockfrekvenser får samma resultat? Jag hittar inte tråden där det diskuterades nu, men har sett det. Siffrorna är över lag väldigt lika Fijis resultat för att vara allt för trovärdiga. Eller för att uttrycka det på ett annat vis, givet att Vega har ~60%(?) fler transistorer än Fiji, så vore det ett katastrofalt steg bakåt i utvecklingen av IPC/transistor för att vara trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@SweDragon:
@Enigma:

Det har väl visats att ett Fury X med samma klockfrekvenser får samma resultat? Jag hittar inte tråden där det diskuterades nu, men har sett det. Siffrorna är över lag väldigt lika Fijis resultat för att vara allt för trovärdiga. Eller för att uttrycka det på ett annat vis, givet att Vega har ~60%(?) fler transistorer än Fiji, så vore det ett katastrofalt steg bakåt i utvecklingen av IPC/transistor för att vara trovärdigt.

är ju endå i grunden ett fiji med samma antal shaders och om inga drivrutiner tar hänsyn till förbättringar från Ncu över gcn arkitekturen så blir det ju som ett 1200mhz 8GB fury x jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

En till läckt bild. Tas med en skopa salt.

Via Reddit

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@SweDragon:
@Enigma:

Det har väl visats att ett Fury X med samma klockfrekvenser får samma resultat? Jag hittar inte tråden där det diskuterades nu, men har sett det. Siffrorna är över lag väldigt lika Fijis resultat för att vara allt för trovärdiga. Eller för att uttrycka det på ett annat vis, givet att Vega har ~60%(?) fler transistorer än Fiji, så vore det ett katastrofalt steg bakåt i utvecklingen av IPC/transistor för att vara trovärdigt.

Stämmer. Jag gjorde för ca 4 månader sedan ett lite större inlägg i tråden om detta här: #16597027

Man behöver samma 1526MHz på Fury X för att nå 12.5TFLOP/s i FP32 operationer med men har visat sig matcha GTX1080 i 3DMark med något lägre frekvenser. 3DMark är väl kanske inte den bästa måttstocken, men det ger en hint.

Man kan också anta att FP8/FP16 inte kunde maximeras här i dom nya SIMD's hos Vega om inte drivrutinen haft stöd för det samt eventuella debuglager:

Det är definitivt andra faktorer som ökar prestanda hos Vega också, dom nya ROP's, cachearkitektur och geometrimotorn. NCU ensamt är dock ett enormt steg när man använder variabel precision i spel t.ex:

AMD når 1526MHz på under 300w hos MI25 och förhoppningsvis så får Vega ännu högre frekvenser (~1600MHz-1700MHz turbo kanske) då samtlig yield av Vega gått till beräkningskorten och samtidigt låtit tillverkningen mogna. Det är förmodligen nog den största och enda förklaringen till att Vega inte finns till konsumentgrafikkort ännu.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Photoshoppad bild från EVGA 1080 Ti resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Stämmer. Jag gjorde för ca 4 månader sedan ett lite större inlägg i tråden om detta här: #16597027

Man behöver samma 1526MHz på Fury X för att nå 12.5TFLOP/s i FP32 operationer med men har visat sig matcha GTX1080 i 3DMark med något lägre frekvenser. 3DMark är väl kanske inte den bästa måttstocken, men det ger en hint.

Man kan också anta att FP8/FP16 inte kunde maximeras här i dom nya SIMD's hos Vega om inte drivrutinen haft stöd för det samt eventuella debuglager:

http://oi67.tinypic.com/14taumg.jpg

Det är definitivt andra faktorer som ökar prestanda hos Vega också, dom nya ROP's, cachearkitektur och geometrimotorn. NCU ensamt är dock ett enormt steg när man använder variabel precision i spel t.ex:
http://oi64.tinypic.com/2e37pft.jpg

AMD når 1526MHz på under 300w hos MI25 och förhoppningsvis så får Vega ännu högre frekvenser (~1600MHz-1700MHz turbo kanske) då samtlig yield av Vega gått till beräkningskorten och samtidigt låtit tillverkningen mogna. Det är förmodligen nog den största och enda förklaringen till att Vega inte finns till konsumentgrafikkort ännu.

Den där exempelbilden på lastbilen får mig att tänka lite. Det verkar som att de inte komprimerar ihop 4 olika operationer för att ta mindre plats och på så sätt få utrymme till att köra fler operationer samtidigt på den sparade platsen. Utan det verkar mest som att de komprimerar 4 olika operationer för att använda en mindre del av deras respektive SIMD, så att resten av deras SIMD kan vara helt avstängd. I så fall kan de inte öka mängden arbete som den kan göra på sina shaders på detta vis, bara minska effektåtgången.

Jag tänker att det är ganska typiskt AMD att ge presentationer på detta viset så att man tolka det som bättre än vad det är. Som t.ex. alla förbättringar i Polaris som aldrig ökade prestandan trots att de såg ut att göra det, eller XFR på Ryzen.
Hade de verkligen kunnat använda detta utrymmet till att köra fler operationer på den ytan som blir över i varje SIMD så hade de illustrerat det annorlunda så att det uttryckligen hade framgått tänker jag.
Nu illustrerar de tydligt att en CU inte drar mer last, bara att den gör det snabbare. Alltså, det detta ger är högre frekvenser och lägre effektåtgång per Hz. Inte högre "IPC".

Om jag har rätt i detta så kommer Vega hamna strax över 1080 i prestanda, men att de kanske får en liten skjuts av Tile Based Rendering som knuffar dem lite längre upp. Men med tanke på att de konsekvent misslyckats med att få någon faktisk prestandaskillnad ur saker som på pappret borde göra skillnad så förväntar jag mig inte att det lyfter Vega lika mycket som det lyfte Maxwell över Kepler.

Permalänk
Medlem

Kommer Vega "bara" upp i 1080 prestanda så är det helt OK - förutsatt att priset ligger på max 5000kr. Allt hänger på priset. Kostar det 7000kr eller mer så är det 1080Ti eller högre prestanda som gäller.

Skulle vara sweet om färdiga versionen fick en 50% boost från engineering sample - 1800mhz core och 1000mhz minne som tydligen var standard för HBM2 (ES hade 700mhz eller vad det va så 50% boost matchar där). Och sen förstås gå för typ 6000kr med nära 1080Ti prestanda. Men det är rent drömscenario. Ryzen må ha varit ett upsving men RX5xx serien har ju inte direkt inspirerat en till att tro på AMD just nu.

Permalänk
Medlem

@Aleshi
Intressant observation. Samtidigt är väl IPC redan rätt så hög på GCN? Så högre frekvens är kanske allt som behövs, eller åtminstone det viktigaste.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Aleshi
Intressant observation. Samtidigt är väl IPC redan rätt så hög på GCN? Så högre frekvens är kanske allt som behövs, eller åtminstone det viktigaste.

Nja, 1070 har lägre teoretisk prestanda än RX480 om man ser till shaderprestanda. Men RX480 flaskhalsar på annat håll och andra skillnader i effektivitet håller tillbaka RX480 ganska duktigt. Om AMD inte löser det ser det inte jättebra ut. nVidia har ett ganska kraftigt övertag per beräkningsenhet och per transistor. Och prestanda per transistor är avgörande i förmågan att få ut prestanda inom en given storlek på en tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem

@Aleshi
Finns det något i dagsläget som tyder på att andra flaskhalsar har lösts? Har du koll på vilka de andra flaskhalsarna är?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Hade du kollat wiki:n hade du sett att avståndet är angivet till 25,04 ± 0,07 ljusår. Ergo: att ange avståndet till 25,04 ljusår är mer i enlighet med de mätvärden som finns,även om 25,05 inte kan uteslutas. Baserat på angivet avstånd så skulle 25 november inte heller kunna uteslutas som lanseringsdatum enligt denna teori.

Eller den 25:e Januari... Så den teorin är ju helt värdelös eftersom den mer eller mindre säger vilken månad som helst detta året?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Aleshi
Finns det något i dagsläget som tyder på att andra flaskhalsar har lösts? Har du koll på vilka de andra flaskhalsarna är?

Utöver att man lite antagit att detta skulle lösa flaskhalsen som blir med den underanvända shaderkapaciteten så pratades det som att de skulle fixat Tile Based Rendering. För nVidia gav det en hel del prestanda när de gick från Kepler till Maxwell. Det är väl de två fixarna i Vega som jag personligen satt högst hopp till. Får se vart det landar.

Sedan har AMD satsat väldigt lite på ROP:ar. Jag har försökt ta reda på hur mycket det påverkar men verkar inte finns några solklara sätt att testa hur det påverka i vanliga spel. Men RX 480 borde ju vara jämbördigt eller bättre än 390X i nästan allt om det inte vore för det halverade antalet ROP:ar. De ligger på 32 stycken, vilket är hälften av 290X och lika lågt som de legat på från 7970 ända tillbaka till 5870. Det har inte följt med proportionerligt alls. Kan ju passa på att påpeka att redan Nvidia GTX 280 hade 32st.
Om man jämför på teoretisk prestanda från detta så ligger RX 480 nästan lika lågt som gamla GTX 680 på pixel output, 980Ti ligger nästan 3 gånger så högt och GTX 1080 Ti nästan 4 gånger så högt.
Detta är ingenting det verkar göra något åt, Vega ligger enligt ryktet kvar på 64 precis som Fiji, vilket ansågs vara lågt redan då. Samma antal som på 290X. Fortfarande bättre än Polaris, men inte på nVidias nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Utöver att man lite antagit att detta skulle lösa flaskhalsen som blir med den underanvända shaderkapaciteten så pratades det som att de skulle fixat Tile Based Rendering. För nVidia gav det en hel del prestanda när de gick från Kepler till Maxwell. Det är väl de två fixarna i Vega som jag personligen satt högst hopp till. Får se vart det landar.

Sedan har AMD satsat väldigt lite på ROP:ar. Jag har försökt ta reda på hur mycket det påverkar men verkar inte finns några solklara sätt att testa hur det påverka i vanliga spel. Men RX 480 borde ju vara jämbördigt eller bättre än 390X i nästan allt om det inte vore för det halverade antalet ROP:ar. De ligger på 32 stycken, vilket är hälften av 290X och lika lågt som de legat på från 7970 ända tillbaka till 5870. Det har inte följt med proportionerligt alls. Kan ju passa på att påpeka att redan Nvidia GTX 280 hade 32st.
Om man jämför på teoretisk prestanda från detta så ligger RX 480 nästan lika lågt som gamla GTX 680 på pixel output, 980Ti ligger nästan 3 gånger så högt och GTX 1080 Ti nästan 4 gånger så högt.
Detta är ingenting det verkar göra något åt, Vega ligger enligt ryktet kvar på 64 precis som Fiji, vilket ansågs vara lågt redan då. Samma antal som på 290X. Fortfarande bättre än Polaris, men inte på nVidias nivå.

Tile Based Rendering ihop med HBM2 är vad jag förmodar gjort att Vega tagit den tid den tagit. Just TBR måste fixas för att hålla jämna steg med Nvidia. Om inte någon annan lösning som ger prestanda upptäcks då.

Borde läcka härlig info när som helst nu.

Permalänk
Medlem

Mer rykten.

https://hardwaresfera.com/la-amd-vega-687c1-destroza-la-nvidia-gtx-1080-sombra-la-nvidia-gtx-1080-ti-compubench/

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Edit: Dock ologiskt att det jämnför mellan operativsystem. Så detta är nog fakenews.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tile Based Rendering ihop med HBM2 är vad jag förmodar gjort att Vega tagit den tid den tagit. Just TBR måste fixas för att hålla jämna steg med Nvidia. Om inte någon annan lösning som ger prestanda upptäcks då.

Borde läcka härlig info när som helst nu.

Ja Hawaii har ju ett visst övertag i effektivitet per transistor, shader och watt över GK110, även om man inte såg det inledningsvis. nVidias stora fördel kom ju med Maxwell och TBR. Så om AMD vinner lika mycket i övergången till Vega så är det ju lovande. Men som sagt har AMD snarare sänkt sin effektivitet på nämnda punkter sedan dess så vi får se.
Sedan då om det faktiskt är så att AMD kan få Vega att köra fler operationer på samma antal shaders som i Fiji så har de väl massa prestanda att hämta där. Men jag tvivlar som sagt på att det är den korrekta tolkningen av deras slides tyvärr.

Men ja, har varit alldeles för tyst om Vega. Det är liksom nyheter om det man kollar efter först på telefonen varje morgon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja Hawaii har ju ett visst övertag i effektivitet per transistor, shader och watt över GK110, även om man inte såg det inledningsvis. nVidias stora fördel kom ju med Maxwell och TBR. Så om AMD vinner lika mycket i övergången till Vega så är det ju lovande. Men som sagt har AMD snarare sänkt sin effektivitet på nämnda punkter sedan dess så vi får se.
Sedan då om det faktiskt är så att AMD kan få Vega att köra fler operationer på samma antal shaders som i Fiji så har de väl massa prestanda att hämta där. Men jag tvivlar som sagt på att det är den korrekta tolkningen av deras slides tyvärr.

Men ja, har varit alldeles för tyst om Vega. Det är liksom nyheter om det man kollar efter först på telefonen varje morgon.

Instämmer. Även om jag själv inte använder mitt Sapphire R9 290 Tri-X i mitt huvudsystem längre så är det fortfarande ett av mina absoluta favoritgrafikkort. AMD skötte drivarna riktigt bra och trevligt med förbättringar och prestandaökningar titt som tätt. Typ alla andra kort jag haft har jag snarare upplevt att korten bara åldrats och ny funktionalitet utebliver.

Och det viktigaste av allt i mitt tycke. Jag ser Intel som AMD's huvusakliga moståndare och där de halkat efter, fram tills Ryzen då. Med tanke på vilket gigantiskt kliv frammåt AMD tagit och över en natt åter är ikapp Intel så förväntar jag mig inte mindre av grafik-divisionen.

Och jag håller med om det också, hoppas dagligen på att få höra något nytt. AMD ska inte underskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Utöver att man lite antagit att detta skulle lösa flaskhalsen som blir med den underanvända shaderkapaciteten så pratades det som att de skulle fixat Tile Based Rendering. För nVidia gav det en hel del prestanda när de gick från Kepler till Maxwell. Det är väl de två fixarna i Vega som jag personligen satt högst hopp till. Får se vart det landar.

Sedan har AMD satsat väldigt lite på ROP:ar. Jag har försökt ta reda på hur mycket det påverkar men verkar inte finns några solklara sätt att testa hur det påverka i vanliga spel. Men RX 480 borde ju vara jämbördigt eller bättre än 390X i nästan allt om det inte vore för det halverade antalet ROP:ar. De ligger på 32 stycken, vilket är hälften av 290X och lika lågt som de legat på från 7970 ända tillbaka till 5870. Det har inte följt med proportionerligt alls. Kan ju passa på att påpeka att redan Nvidia GTX 280 hade 32st.
Om man jämför på teoretisk prestanda från detta så ligger RX 480 nästan lika lågt som gamla GTX 680 på pixel output, 980Ti ligger nästan 3 gånger så högt och GTX 1080 Ti nästan 4 gånger så högt.
Detta är ingenting det verkar göra något åt, Vega ligger enligt ryktet kvar på 64 precis som Fiji, vilket ansågs vara lågt redan då. Samma antal som på 290X. Fortfarande bättre än Polaris, men inte på nVidias nivå.

Men ROP:s är ju bundna till frekvensen, så om de får upp frekvensen med 50% så ökar ju prestanda på ROP:arna med 50% med.

Jag har en teori om att det inte var ROP:arna som höll tillbaka Fiji i 1080p, utan att det var AMDs enkeltrådade DX11 drivare som inte orkade mata kortet med mer än x antal drawcalls oavsett upplösning. Om så vore så skulle ju kortet prestera relativt sett bättre och bättre ju högre upplösningen blev.

Det var någon som påpekade att det där kortet hade 32GB VRAM om man klickade sig vidare i menyerna. Kan det vara Polaris duo pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Men ROP:s är ju bundna till frekvensen, så om de får upp frekvensen med 50% så ökar ju prestanda på ROP:arna med 50% med.

Jag har en teori om att det inte var ROP:arna som höll tillbaka Fiji i 1080p, utan att det var AMDs enkeltrådade DX11 drivare som inte orkade mata kortet med mer än x antal drawcalls oavsett upplösning. Om så vore så skulle ju kortet prestera relativt sett bättre och bättre ju högre upplösningen blev.

Ja ROP-prestanda ökar med frekvens, men det gör också övrig prestanda och därmed behovet. Så ökar du allt annat som antal shaders och TMUs med 50%, antalet ROPs med 0% och sedan ökar frekvensen med 50%. Så har behovet ökat med 125% medan prestandan bara ökat med 50%. Ska de dessutom öka effektiviteten på övriga delar med olika smarta trick som TBR och andra ryktade förbättringar med NCU så lägger det ytterligare belastning på delar som inte uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis ligger hbm2 ännu närmare kostnaden mot gddr5

http://electroiq.com/insights-from-leading-edge/wp-content/up...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som om det blir fler än 64 ROP iaf. Någon har grävt sig ner i AMDs nya linuxdrivare och hittat lite specifikationer. Inga överraskningar vad jag kunde se.

http://www.guru3d.com/news-story/amd-radeon-rx-vega-details-s...

Skickades från m.sweclockers.com