Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bloodstainer:

Tycker det är märkligt att 7700k verkar vara bättre i workstations än Intels 8C/16T CPUer och Ryzen. Men jag antar att dessa är väldigt cherry picked argument. Jag pratar främst om argumentet som folk verkar kasta ut att 7700k är bäst om man ser till gaming. Och börjar man titta på prestanda för 1440p eller 4k så ser man att det är bara slöseri att betala den summan för CPUer om GPUn bottleneckar så hårt

Cherry picked är en förklaring, men kolla vilka program det handlar om. Det är de branschledande programmen inom respektive område.

En annan förklaring är helt enkelt den att om du slumpmässigt väljer ut 1000 program som normalt används på skrivbordet så kan jag garantera att i7-7700K kommer vara den CPU-modell som är mest effektiv för åtminstone 900 av dessa. Folk här på forumet verkar ha en enorm övertro på hur pass väl dagens desktop-program utnyttja CPU-kärnor, för problem som inte är triviala att köra på flera kärnor ligger spel i absolut fronten vad det gäller CPU-skalning.

Följer alltid Microsoft Build. Tittar man på denna video där världens mest kända IDE, Visual Studio, demonstreras en hel del kan man notera att det finns flera lägen där operationer är allt annat än omedelbara. Detta är ett stort och tungt program, men även 2017 är det ett program där majoriteten av dessa tunga operationer knappt skalar alls med CPU-kärnor. Det beror inte på värdelösa utvecklare, det beror på att problemen som ska lösas är så beskaffade att de inte lämpar sig att köra på många CPU-kärnor.

Skrivet av DST:

jo självklart. men du lyssnar ändå inte vad jag säger

med ett 1070 å i mitt fall 2133 minnen, så såg jag knappt nån skillnad på 4.8 eller 4.0 med min skylake.
polarens 2600 eller om det var 2700 i 4.7 eller 4.8 med ett 1070 presterade i princip likadant.
Om du inte har säg ett snabbt graffe å feta minnen så kommer du inte få så mycket bättre prestanda med en sky/kabylake än det du har nu.

vi kan säga så här en högt överklockad sandy är ca som en standard 6700 å det e inte fy skam. Så jag vet vad du vill säga men med dessa förutsättningar du har dvs 1070it så kommer du inte så mycket högre med en sky/kabylake.

Är det inte ändå lite så att väldigt många underskattar hur mycket högre heltals IPC Skylake har än tidigare modeller?

Tittar man på Games Nexus testet och jämför i7-2600K @ 4,7 GHz mot i7-6700K (som i normalfallet kör 4,0 GHz då flera kärnor används) så är den senare 27 % snabbare i de syntetiska testerna (vilket inte säger så mycket) och 22 % snabbare i speltesterna (och vissa tester lär visar tendenser till att vara GPU-bundna med i7-6700K/i7-7700K).

Skylake har 30-40 % högre IPC jämfört med Sandy Bridge (långt mer om man tittar på IPC för SIMD). Lägg sedan till att i7-7700K också går att klocka högre så blir det en rätt rejäl skillnad. "Problemet" är väl att kör man med RX 580 / GTX 1060 eller lägre så blir GPUn den dominerade flaskhalsen redan med i3-modellerna i väldigt många fall.

Gör man andra saker än spela och/eller vill optimera för högsta möjliga 99 percentil finns ändå en poäng med en modell som i7-7700K. Troligt, men inte alls säkert, att 6C/12T Coffee Lake klockar till samma nivå. Idag är ändå i7-7700K i majoriteten av fallen toppvalet på skrivbordet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

"är ju inte ens i närheten av Athlon" Du skämtar här förmodar jag. Har haft Athlon.

varför skulle jag skämta, Athlon var långt mer konkurrenskraftig än just Ryzen är just nu. Spec i spel.
Ryzen når tyvärr inte upp till Athlon statusen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

@DST:

Athlon hade jag glömt för länge sen mellan den o en Intel-CPU får jag erkänna att det blev Intel.. Athlon kommer nog te sig som ett skämt i jämförelse med Ryzen... det lär visa sig. AMD fick iaf mitt intresse åter iom Ryzen.

(velar bara över vilket MB det ska bli nu innan beställningen läggs, funderade på ett ASrock, men vet ej om det eller ett Gigabyte K7 är vettigast, lite väl mkt led på K7 för min smak, dock svårt få tag på ASrock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

i7 7700K helt utklassar 1500, 1600, 1700 och 1800X i samtliga spel, med en handfull undantag som beräkning av turns i turnbaserade spel som Civ VI.

Witcher 3 är ett bra exempel som skalar bra med CPU'er
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12984?key=c6da5ab569611c251ad3a8a0d0a4a0f8

Full recension finnes här med Sweclockers senaste CPU benchmarks, där 1500 och 1600X är riktigt usla i spel jämfört med i7 7700K. Med ett 1080Ti vill du inte köpa en 1500, 1600 eller 1700X då de flaskhalsar redan i dagsläget, 1800X kostar lika mycket eller mer än motsvarande Intel val och presterar fortfarande sämre i spel, och har noll OC potential. Men det enda valet från AMD som kan vara ett tänkbart alternativ till i7 7700K. Spelar man enbart spel ger i7 7700K mer bang for the buck hursom.

du går från 107 bilder till 100bilder/s i detta spel med ett grafikkort som kostar +5000kr tvivlar på att du märker någon skillnad. köper du ett grafikkort för 3000kr så har du 0 i skillnad mellan 7700 och 1700. Men så fort ett spel kan använda många trådar då tappar 7700 extremt mycket. Finns inte många som längre rekommenderar Intels 7 serie då denna serien har för få trådar/kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jo självklart. men du lyssnar ändå inte vad jag säger

med ett 1070 å i mitt fall 2133 minnen, så såg jag knappt nån skillnad på 4.8 eller 4.0 med min skylake.
polarens 2600 eller om det var 2700 i 4.7 eller 4.8 med ett 1070 presterade i princip likadant.
Om du inte har säg ett snabbt graffe å feta minnen så kommer du inte få så mycket bättre prestanda med en sky/kabylake än det du har nu.

vi kan säga så här en högt överklockad sandy är ca som en standard 6700 å det e inte fy skam. Så jag vet vad du vill säga men med dessa förutsättningar du har dvs 1070it så kommer du inte så mycket högre med en sky/kabylake.

Hur ska jag komma upp i 144fps i BF1 med min 2600K? Det går inte, jag har försökt, enligt tester är det möjligt med en 7700K så jag vet inte vad jag inte förstår? Tror inte du förstår mig

Som testerna som länkades från Gamers Nexus så bevisar dom ju det jag säger. Svart på vitt.

Nej, det har ingenting med grafikkortet att göra, för det är processorn som börjar flaska vid lägre inställningar. Jag pratar inte 1080 Ultra++ Max settings. Jag pratar för att komma över 144fps, gärna mer för att vara säker att det inte droppar under.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hjälpsam

Om dessa rykten stämmer verkar det inget vidare.
https://videocardz.com/69457/specifications-of-intels-core-x-...
Ta det med en skopa salt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köp vad du vill men tänk på att med 7700K når man utan problem (verkar det som) 5GHz som tur är, medans Ryzen får nöja sig med futtiga 4GHz!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

@Bael: Fast nu var det inte vad frågan gällde.

Om jag skulle försöka svara på frågan är det helt beroende på hur bråttom det är för TS.
Är det bråttom köp en i7 7700k nu, det kommer antagligen finnas en liten skillnad men inget som du skulle märka av.
Är det inte bråttom, så är väl det vettigaste att invänta tester av 7740k, Juni är ju inte så avlägset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Nej & det har inte diskuterats i tråden heller!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

@Bael: Denna tråd har flutit i väg, inget snack om den saken.

Allt för vanligt tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Bael: Fast nu var det inte vad frågan gällde.

Om jag skulle försöka svara på frågan är det helt beroende på hur bråttom det är för TS.
Är det bråttom köp en i7 7700k nu, det kommer antagligen finnas en liten skillnad men inget som du skulle märka av.
Är det inte bråttom, så är väl det vettigaste att invänta tester av 7740k, Juni är ju inte så avlägset.

Bråttom och bråttom, det är det ju inte men visst hade jag velat bygga min dator redan idag liksom. Men samtidigt vill jag göra ett köp som jag känner är helt "värt" det.

Är ju snack om att 7700K och dess familj kommer gå ner i pris snart, frågan är när och hur mycket i så fall.

Det, och hur 7740K ser ut kommer avgöra hur snart jag köper min dator

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Kommer med ett sent svar här. Ser ut som att vissa inlägg blivit borttagna och tråden verkar i största allmänhet ha ballat ur och blivit den ultimata "Intel vd AMD"-tråden.

Skrivet av Jompa79:

Finns inget spel jag kört som lastat min 7700k @5ghz till 100% eller ens i närheten. Då kör jag även massa annat i bakgrunden. Detta argument är bara lögner från folk som försöker få det till att 7700k är en utdaterad CPU när verkligheten är att denna CPU är ett monster som inte är i närheten av att utnyttjas fullt ut. För spel är det den bästa cpun på marknaden idag sett till pris/prestanda och finns ingen anledning att välja ryzen för en ren speldator. Kan tillägga att min CPU usage är på ca 60%, med spikar på 70% i bägge pubg och bf1 vilket är erkänt krävande spel för CPU. Då har alla andra vanliga program igång plus en twitch stream på 2nd screen. 100% usage i spel? Jadu, försöka duger 😉

Jag har sett det ett otal gånger att Core i5 slår i taket i nya moderna spel och trodde det var allmänkunskap vid det här laget. Här har du ett exempel:

Eftersom Intels processorer har väldigt hög "verkningsgrad" per kärna så blir det inte mycket över för SMT (Hyperthreading). AMD:s processorer har lite lägre "verkningsgrad" och därför ger SMT större effekt där, då det finns mer överbliven prestanda som kan användas av en virtuell tråd. Då är det inte så långsökt att tänka att även Core i7 ligger väldigt nära kapacitetstaket.

Skrivet av Elektron:

I7 7700k verkar inte vara med i det test som du länkar till?

Sen till ts så verkar det som 7740k bara kommer att bli 4 kärnor tyvärr.
https://m.sweclockers.com/nyhet/23357-intel-core-i7-7740k-och...

Det vore nice om intel släpper en 6c12t med singlecoreprestanda och pris som en 7700k så man slapp välja mellan flerkärnig prestanda vs fåkärnig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast samtidigt är det ett realistiskt scenario, man parar nog inte ihop dyrare grafikkort med en processor i den prisklassen. Där är en 6900K dock för referens. Det går emot påståendet att Witcher 3 skalar bra med processorer. T.o.m. i bilden skribenten länkade syns knappt någon skillnad.

Sen var det mest pang för pengen-delen jag hade invändningar mot.

Skrivet av str8forthakill:

@GilbertG:
Du länkar ett test där de använder ett 1070 som i scenariot flaskhalsar CPUn

***bort/mod***TS här har ju ett 1080Ti, där är 1500 och 1600X en rejäl flaskhals och ett uselt val. Vill han ha dålig prestanda varför skulle han köpt ett 1080Ti? Skillnaden är enorm i prestanda.

***bort/mod***

Intel presterar mycket bättre i spel, har OC potential, är ett mycket smartare och bättre val och det är punkt, det är fakta, det är verkligheten. Annan fakta är att 1700 och 1800X är bra workstation val där man behöver rå rendrerings-prestanda etc. Köra bakgrundsprogram? Vilka bakgrundsprogram kör du som tar så himla mycket CPU? Kanske om man tabbar ner andra spel istället för att stänga av dem. Och de CPU'erna (1700/1800X) kan spela spel med, inte bäst prestanda, men bra nog!

En kompromiss, det gör 1700 och 1800 till ett bra val för vad de är, TS har ingen användning för den multitrådade prestandan dock.

1500 och 1600 är helt usla för spel, men för workstation applikationer är de helt fantastiska, mycket prestanda för så lite. Men de klarar inte spel överhuvudtaget i high-end sektionen. De throttlar helt över mid-end sektionen.

Åja, överdriv nu inte. Ryzen duger fullgott till spel. Om du anser de vara skräp så är ju Core i5 och allt därunder också skräp.

Sen kan man också vända på ditt resonemang: Det enda scenario där Intel presterar bättre är spel, och det är i stort sett enbart 7700(K). Godkväll

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:
i5 7600K presterar bättre än 1700/1800X i spel och både i5 7600K och i7 7700K är billigare.
Nästintill allt presterar bättre än 1500/1600X i spel.

Men är du nöjd med sämre prestanda till högre priser och tycker att alla ska köpa AMD så visst

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av drakelito:

Bråttom och bråttom, det är det ju inte men visst hade jag velat bygga min dator redan idag liksom. Men samtidigt vill jag göra ett köp som jag känner är helt "värt" det.

Är ju snack om att 7700K och dess familj kommer gå ner i pris snart, frågan är när och hur mycket i så fall.

Det, och hur 7740K ser ut kommer avgöra hur snart jag köper min dator

Har du en duglig dator i dag?
Då är det kanske lättare att vänta lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@GilbertG:
i5 7600K presterar bättre än 1700/1800X i spel och både i5 7600K och i7 7700K är billigare.
Nästintill allt presterar bättre än 1500/1600X i spel.

Men är du nöjd med sämre prestanda till högre priser och tycker att alla ska köpa AMD så visst

Suck, om vi tar det i % hur mycket bättre skulle du säga att ovan nämnda presterar i spel, ens märkbart?, sen kan du ju ta övrigt om du vill.. Eller shit the same.. ger mig inte in i det igen vi har dragit det ett tag nu:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Har du en duglig dator i dag?
Då är det kanske lättare att vänta lite.

En 4790K har jag för mig det nämnts tidigare i tråden. Finns ingen anledning att uppgradera såvida man nu inte vill spendera pengar/köpa nytt bara ändå. Vänta är bättre, eller lägga pengarna på något annat. Bättre grafikkort, ny skärm eller vad som nu kan vara aktuellt. Eller andra kostnadshål i vardagen (bil, hus och liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ja, fast samtidigt är det ett realistiskt scenario, man parar nog inte ihop dyrare grafikkort med en processor i den prisklassen. Där är en 6900K dock för referens. Det går emot påståendet att Witcher 3 skalar bra med processorer. T.o.m. i bilden skribenten länkade syns knappt någon skillnad.

Sen var det mest pang för pengen-delen jag hade invändningar mot.

Förlåt jag hänger inte riktigt med, är en 7700k för billigt att köra ihop med ett 1080ti?
Isf borde det väl vara mer troligt att man går upp en prisklass till 5930k/6800K och jämför dessa direkt mot 1800x?
Tyvärr så är ju 5930k/6800k lägre klockade än 7700k och än mer i högre prisklasser.

Sweclockers borde köra ett spelcputest där de även visar upp belastningen per cpukärna likt det i aktivitetshanteraren.
Sedan vore det ju riktigt nice om de även kunde köra ett speltest där de samtidigt streamar eller nyttjar annan bakgrundsprogramvara för att se hur processorerna klarar av detta.

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

60hz köper jag ditt argument men inte 100+ fps. Har en 2600K med GTX1070 och en 7700K skulle göra underverk med min fps.

Sen om vi går tillbaka i tiden och kör samma argument på min 2600K så är jag jävligt glad att jag valde den cpun då den hållit grymt bra! Har iaf haft 3 grafikkort och det har alltid känts som en stor uppgradering. Nu börjar det vara dags för cpu nästa gång jag byter något.

Jo, men menar du att en GTX 1080 inte skulle ge dig en större förbättring i FPS? FÖr ett 1080 kostar ungefär lika mycket som ett Z270, 7700k och DDR4 minnen

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Cherry picked är en förklaring, men kolla vilka program det handlar om. Det är de branschledande programmen inom respektive område.

En annan förklaring är helt enkelt den att om du slumpmässigt väljer ut 1000 program som normalt används på skrivbordet så kan jag garantera att i7-7700K kommer vara den CPU-modell som är mest effektiv för åtminstone 900 av dessa. Folk här på forumet verkar ha en enorm övertro på hur pass väl dagens desktop-program utnyttja CPU-kärnor, för problem som inte är triviala att köra på flera kärnor ligger spel i absolut fronten vad det gäller CPU-skalning.

Följer alltid Microsoft Build. Tittar man på denna video där världens mest kända IDE, Visual Studio, demonstreras en hel del kan man notera att det finns flera lägen där operationer är allt annat än omedelbara. Detta är ett stort och tungt program, men även 2017 är det ett program där majoriteten av dessa tunga operationer knappt skalar alls med CPU-kärnor. Det beror inte på värdelösa utvecklare, det beror på att problemen som ska lösas är så beskaffade att de inte lämpar sig att köra på många CPU-kärnor.

Är det inte ändå lite så att väldigt många underskattar hur mycket högre heltals IPC Skylake har än tidigare modeller?

Tittar man på Games Nexus testet och jämför i7-2600K @ 4,7 GHz mot i7-6700K (som i normalfallet kör 4,0 GHz då flera kärnor används) så är den senare 27 % snabbare i de syntetiska testerna (vilket inte säger så mycket) och 22 % snabbare i speltesterna (och vissa tester lär visar tendenser till att vara GPU-bundna med i7-6700K/i7-7700K).

Skylake har 30-40 % högre IPC jämfört med Sandy Bridge (långt mer om man tittar på IPC för SIMD). Lägg sedan till att i7-7700K också går att klocka högre så blir det en rätt rejäl skillnad. "Problemet" är väl att kör man med RX 580 / GTX 1060 eller lägre så blir GPUn den dominerade flaskhalsen redan med i3-modellerna i väldigt många fall.

Gör man andra saker än spela och/eller vill optimera för högsta möjliga 99 percentil finns ändå en poäng med en modell som i7-7700K. Troligt, men inte alls säkert, att 6C/12T Coffee Lake klockar till samma nivå. Idag är ändå i7-7700K i majoriteten av fallen toppvalet på skrivbordet.

Jo, men problemet ligger ju i att Intel har legat med Quad-cores i centrum i mer än 10 år nu, så det är väl knappast konstigt att applikationer inte anpassat sig mer utöver 6C+. Faktum är att förutom de kassa Bulldozer "kärnor" har bara Intel gett mer än 4 kärnor till Xeoner och X-plattformen. Mer fler kärnor tillgängliga tror jag att detta kommer ändras. Men att säga att en quad är bättre än en hexa- eller octa-core bara för att applikationerna har anpassat sig för dessa på grund av hur Intel har kunnat styra marknaden? Det är ju inte så att det inte går att anpassa program att nyttja fler än 4 kärnor, snarare så att behovet inte har funnits pga att marknadsandelen som suttit på fler än duos & quads har varit marginell nog att ignorera. Det här vet vi alla, och det är inget nytt för något av oss.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av drakelito:

Bråttom och bråttom, det är det ju inte men visst hade jag velat bygga min dator redan idag liksom. Men samtidigt vill jag göra ett köp som jag känner är helt "värt" det.

Är ju snack om att 7700K och dess familj kommer gå ner i pris snart, frågan är när och hur mycket i så fall.

Det, och hur 7740K ser ut kommer avgöra hur snart jag köper min dator

Sitter du med en 4790k är det ju ingen brådska, annat än att det är kul med nytt förstås.
Har du bara 8GB minne kan det vara värt att skaffa 16GB, för många av de senare spelen.

Skrivet av anon5930:

En 4790K har jag för mig det nämnts tidigare i tråden. Finns ingen anledning att uppgradera såvida man nu inte vill spendera pengar/köpa nytt bara ändå. Vänta är bättre, eller lägga pengarna på något annat. Bättre grafikkort, ny skärm eller vad som nu kan vara aktuellt. Eller andra kostnadshål i vardagen (bil, hus och liknande).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

En annan förklaring är helt enkelt den att om du slumpmässigt väljer ut 1000 program som normalt används på skrivbordet så kan jag garantera att i7-7700K kommer vara den CPU-modell som är mest effektiv för åtminstone 900 av dessa.

Håller med, samtligt är resultaten från många av dessa program irrelevant då användaren inte upplever något problem.
Att Notepad för små filer startar någon nanosekund snabbare är irrelevant, men visst i nya windows 10 kan man dock öppna större filer i notpad.
Det intressanta är dock resultat ifrån program där användaren knappt står ut med de extrema väntetiderna för alla operationer. Sedan när man kör flera program samtidigt, som när jag jobbar med cad och program börjar krascha för att en applikation konstant under 10h har maxat min i7 7700K i 5-10h. Hur gör de som enbart sitter på en i7 7700K och jobbar med större cadfiler tro? Tidrapporterar väntan dator och tar ledigt under tiden?

Skrivet av Yoshman:

Folk här på forumet verkar ha en enorm övertro på hur pass väl dagens desktop-program utnyttja CPU-kärnor, för problem som inte är triviala att köra på flera kärnor ligger spel i absolut fronten vad det gäller CPU-skalning.

Följer alltid Microsoft Build. Tittar man på denna video där världens mest kända IDE, Visual Studio, demonstreras en hel del kan man notera att det finns flera lägen där operationer är allt annat än omedelbara. Detta är ett stort och tungt program, men även 2017 är det ett program där majoriteten av dessa tunga operationer knappt skalar alls med CPU-kärnor. Det beror inte på värdelösa utvecklare, det beror på att problemen som ska lösas är så beskaffade att de inte lämpar sig att köra på många CPU-kärnor.

Jag utvecklar bl.a i visualstudio och det är inga problem att sprida lasten till plus 50 core.
Det handlar om kompilering i flera olika miljöer.

Problemet anser jag dock vara att även om man har en applikation som utan problem kan använda upp till 100kärnor, så sprider programmet enbart belastningen för vissa uppgifter. Så när man sitter där på sin i9 100 core @ 1 GHz, så kommer programmet i många avseenden gå supersegt ändå. Nu hoppas jag att i9an so det ryktas om kommer ha lite högre klock(ipc) och då blir den ett givet val.

Just idag så är i7 7700K en bra processor, men jag kan ej begripa hur folk som kör större laster enbart kan använda denna. Det är en sak att som mig ha en sådan processor, men att ha flera datorer vid sidan av som kör databaserna etc så man sprider lasterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men menar du att en GTX 1080 inte skulle ge dig en större förbättring i FPS? FÖr ett 1080 kostar ungefär lika mycket som ett Z270, 7700k och DDR4 minnen

Ja, eftersom cpun flaskar.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Håller med, samtligt är resultaten från många av dessa program irrelevant då användaren inte upplever något problem.
Att Notepad för små filer startar någon nanosekund snabbare är irrelevant, men visst i nya windows 10 kan man dock öppna större filer i notpad.
Det intressanta är dock resultat ifrån program där användaren knappt står ut med de extrema väntetiderna för alla operationer. Sedan när man kör flera program samtidigt, som när jag jobbar med cad och program börjar krascha för att en applikation konstant under 10h har maxat min i7 7700K i 5-10h. Hur gör de som enbart sitter på en i7 7700K och jobbar med större cadfiler tro? Tidrapporterar väntan dator och tar ledigt under tiden?

Jag utvecklar bl.a i visualstudio och det är inga problem att sprida lasten till plus 50 core.
Det handlar om kompilering i flera olika miljöer.

Problemet anser jag dock vara att även om man har en applikation som utan problem kan använda upp till 100kärnor, så sprider programmet enbart belastningen för vissa uppgifter. Så när man sitter där på sin i9 100 core @ 1 GHz, så kommer programmet i många avseenden gå supersegt ändå. Nu hoppas jag att i9an so det ryktas om kommer ha lite högre klock(ipc) och då blir den ett givet val.

Just idag så är i7 7700K en bra processor, men jag kan ej begripa hur folk som kör större laster enbart kan använda denna. Det är en sak att som mig ha en sådan processor, men att ha flera datorer vid sidan av som kör databaserna etc så man sprider lasterna.

Notepad är ett exempel, Visual Studio ett annat. Enda delen av Visual Studio som skalar väl med CPU-kärnor är "rebuild-all". Är det något som begränsar produktiviteten ska man nog se över sitt sätt att jobba...

Vad man ser i Build-videon är att en rad moment i Visual Studio absolut inte är omedelbara, enda sättet att få dessa att slutföras snabbare är bättre enkeltrådprestanda. Och just så är det rent generellt, även ett program som Blender mår i praktiken bättre av högre enkeltrådprestadanda då alla moment utom "final render" skalar bedrövligt med CPU-kärnor.

Det betyder inte att det optimala är en CPU-kärna, vad det betyder är att det prestandaoptimala för både spel och skrivbordsanvändning i allmänhet är så många kärnor som möjligt, men bara till den punkt där man inte behöver offra vare sig enkeltrådprestanda eller kostnad för kommunikation mellan kärnor.

Intels nuvarande CPU-strategi är inte den optimala om man vill maximera prestanda i varje segment. Vad som är optimalt CPU-design för interaktiv användning jämfört med vad som är optimalt för server- samt vissa speciella beräkningslaster har sedan introduktionen av SMP-system divergerat allt mer. I något läge kommer det det ohållbart att ha samma mikroarkitektur för bärbara/desktop som för servers.

Vad är en "större last" i din värld? Sitter just nu med vad jag skulle beteckna som en rätt stor last, tyvärr är problemet som ska lösas sekventiellt. En körning tar ett par minuter, enda vinsten jag får med massor med kärnor är att kunna köra flera oberoende sådana körningar samtidigt. Det senare görs ett par gånger varje dag på aggregatet av vad alla individer jobbat med för att skapa en översikt, det körs självklart på ett system med massor med kärnor.

Men för varje enskild utvecklare där en körning motsvarar en fil och tiden att färdigställa arbetet kring en fil är normalt 0,5-2 dagar vilket gör att det enda relevanta är hur snabb en specifik körning kan göras. Då detta är ett sekventiellt jobb utförs det snabbare på en i7-6650U (15 W TDP laptop CPU med eDRAM) än på t.ex. i7-6950X eller Ryzen 7 1800X (det framförallt då problemet bitvis också är I/O-intensivt, eDRAM hjälper här till att ge bättre I/O-kapacitet).

Ovan är inget ovanligt för "tyngre" arbete på skrivbordet. Spel är ur den aspekten långt bättre på att utnyttja flera CPU-kärnor, spel jobbar ändå med problem där det finns en hel del beroende mellan det jobb som utförs på olika kärnor -> optimala CPUn är den med så många kärnor som kan utnyttjas effektivt, idag är det långt ifrån linjär skalning ens till fyra kärnor men då i7-7700K också har högst enkeltrådprestanda av alla modeller + det är ändå hyfsad skalning till just 4 kärnor / 8 trådar.

Om man går tillbaka till frågeställningen i tråden: i7-7700K eller i7-7740K. Stämmer ryktena lär den senare vara ytterst marginellt snabbare i just spel, men den senare lär vara dyrare. Enda relevanta frågeställningen då för just spel är: kommer 6C/12T Coffee Lake bli nya kungen för spel. Stämmer ryktena kring frekvenserna för SKY-X kan vi förutsätta att 6C/12T kommer matcha maxfrekvensen i i7-7700K och därmed bli nya spelprestandakungen.

Stämmer ryktena kring att SKY-X fått en mer serveranpassad cache-design är det inte alls säkert att SKL-X kommer slå i7-7700K (och den lär inte slå Coffee Lake) för just spel. Däremot kommer SKY-X ta ett rejält kliv för typiska serverlaster som jobbar på problem där det är naturligt att använda många kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

7740K och 7700K kommer väl vara i stort sett identiska. Det som skiljer är sakerna runt om...

7740K saknar IGP och har lite högre TDP, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ja, eftersom cpun flaskar.

tror inte du förstår vad han menar.

men visst 7700k med 1070 mot säg r7 eller sandy med ett 1080 kan ju i de flesta icke gpu krävande spel spotta ut sig mer fps.
Men när det e ett spel som verkligen tvingar ner gpun på knäna redan i 1080p eller om man kör i 4k så är ju så klart plattfromen med den snabbar gpun att föredra.

Det han menar är ju att en person tjänar mer på att slänga sina pengar på ett 1080 istället för att köpa en helt ny plattform å behålla sitt nuvarande graffe. e la rätt givet väl eller hur? Sen om man ska ha ett 1080 till utöver nya plattformen så har du ju slösat 10k på säg 20fps mer i lättdrivna spel. e det värt tycker du?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tror inte du förstår vad han menar.

men visst 7700k med 1070 mot säg r7 eller sandy med ett 1080 kan ju i de flesta icke gpu krävande spel spotta ut sig mer fps.
Men när det e ett spel som verkligen tvingar ner gpun på knäna redan i 1080p eller om man kör i 4k så är ju så klart plattfromen med den snabbar gpun att föredra.

Det han menar är ju att en person tjänar mer på att slänga sina pengar på ett 1080 istället för att köpa en helt ny plattform å behålla sitt nuvarande graffe. e la rätt givet väl eller hur? Sen om man ska ha ett 1080 till utöver nya plattformen så har du ju slösat 10k på säg 20fps mer i lättdrivna spel. e det värt tycker du?

Har jag 60-100fps i ett spel är jag inte nöjd. Då sänker jag inställningar eller köper nya prylar. Så i mitt fall skulle ny CPU ge mer FÖR MIG. Skulle inte tjäna ett dyft på ett 1080.
Kör du 4K är självklart GPU prio 1 och 2. Köp en billig cpu och 2 grafikkort.

Tror vi båda vet vad vi pratar om bara att prioriteringarna i fps är olika Nog offtopic nu kanske, sorry

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Sitter du med en 4790k är det ju ingen brådska, annat än att det är kul med nytt förstås.
Har du bara 8GB minne kan det vara värt att skaffa 16GB, för många av de senare spelen.

Vet inte riktigt vart folk fått det ifrån haha. Jag har bara en laptop för tillfället och tänkt bygga en ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av drakelito:

Vet inte riktigt vart folk fått det ifrån haha. Jag har bara en laptop för tillfället och tänkt bygga en ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall, skulle jag nog säga, köp nu.
Skillnaden kommer inte att vara speciellt stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Första dagen med min i7 7700K idag, är riktigt nöjd!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Ja, eftersom cpun flaskar.

Fast, en Sandy på 4,5GHz med en GTX 1080 är knappast sämre än en kaby på 4,5GHz med en GTX 1070...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X