Permalänk
Medlem

Mitt förslag; Ryzen 1400, RX580.
Pris i skrivande stund 8 477 Kr

Mitt råd till TS. Köp inget 1060 med 3GB. Du kan få mycket bättre kort i din prisklass.

@Implor: Sluta argumentera för 3GB grafikminne. Man väljer inte större minnesmängd för att få fler FPS. Man väljer det så att mer data kan hållas i grafikminnet och det behövs kapacitet för mer än 3GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Om du vill ha en mATX datorchassin, Cooler Master Elite 110 verkar bra och litte billigare än node xxx.

Kör själv cm elite 120 och det är en stor nackdel att ha psu precis över cpun när det kommer till temperaturer om man inte kör på vattenkylning då.

Dock luftkylning med typ noctua l9i och 65tdp cpu så får man okey temps i detta chassie om man vill ha luftkylning. Cm 110 kanske även har något bättre luftflöde än cm120 också iom inga hdd i vägen och en "öppnare" front.

Till TS håll ögonen öppna på reor på 480 nu när 580 har dykt upp. Det var nyss drive på 480 8gb strix för 2399 om jag minns rätt. Så det borde dyka upp flera reor på 480.

Annars kan ju en laptop med gtx 1060 vara smidigt om du ofta flyttar datorn typ https://www.komplett.se/product/908904/gaming/gaming-pc/barba...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Mitt förslag; Ryzen 1400, RX580.
Pris i skrivande stund 8 477 Kr

Mitt råd till TS. Köp inget 1060 med 3GB. Du kan få mycket bättre kort i din prisklass.

@Implor: Sluta argumentera för 3GB grafikminne. Man väljer inte större minnesmängd för att få fler FPS. Man väljer det så att mer data kan hållas i grafikminnet och det behövs kapacitet för mer än 3GB.

Shysst build!
Så detta moderkort kommer passa till Ryzen? Var det inte någon som skrev att Ryzen inte har några m-itx moderkort än?
Annars såg det bra ut, förutom att det saknas en HDD. Tänker mig att det kanske behövs för spel?
Jag har just nu en macbook med 250ssd och 500hdd där alla filer ligger.
Det känns att om jag vill ha många spel installerade så bör jag ha en HDD right?

Och som tidigare nämnt, är inte 570 mer värd? Iofs så hittade du ju en billig 580 variant där , inte 3000kr+ som e andra flesta.
Byter nog ut chassit till node 304 eller node 202 dock!

Vad för CPU kylare vill jag ha?
Jag har aldrig överklockat och tror inte jag kommer göra det heller om det inte finns stora prestandavinster i spel, vilket jag inte tror det gör right?

Tack igen för all hjälp jag kommer närmare och närmare min slutgiltiga build!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kör själv cm elite 120 och det är en stor nackdel att ha psu precis över cpun när det kommer till temperaturer om man inte kör på vattenkylning då.

Dock luftkylning med typ noctua l9i och 65tdp cpu så får man okey temps i detta chassie om man vill ha luftkylning. Cm 110 kanske även har något bättre luftflöde än cm120 också iom inga hdd i vägen och en "öppnare" front.

Till TS håll ögonen öppna på reor på 480 nu när 580 har dykt upp. Det var nyss drive på 480 8gb strix för 2399 om jag minns rätt. Så det borde dyka upp flera reor på 480.

Annars kan ju en laptop med gtx 1060 vara smidigt om du ofta flyttar datorn typ https://www.komplett.se/product/908904/gaming/gaming-pc/barba...
Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i studenlägenhet men åker hem till familjehemmet på sommaren. Så den måste ju inte var superportabel men skall iaf komma in i resväskan när jag flyttar.
Skärm kanske jag kommer ha en på varje plats.

Väldigt bra laptop där för priset, lite för bra? Den kan väl inte prestera lika bra som en desktop för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Shysst build!
Så detta moderkort kommer passa till Ryzen? Var det inte någon som skrev att Ryzen inte har några m-itx moderkort än?
Annars såg det bra ut, förutom att det saknas en HDD. Tänker mig att det kanske behövs för spel?
Jag har just nu en macbook med 250ssd och 500hdd där alla filer ligger.
Det känns att om jag vill ha många spel installerade så bör jag ha en HDD right?

Och som tidigare nämnt, är inte 570 mer värd? Iofs så hittade du ju en billig 580 variant där , inte 3000kr+ som e andra flesta.
Byter nog ut chassit till node 304 eller node 202 dock!

Vad för CPU kylare vill jag ha?
Jag har aldrig överklockat och tror inte jag kommer göra det heller om det inte finns stora prestandavinster i spel, vilket jag inte tror det gör right?

Tack igen för all hjälp jag kommer närmare och närmare min slutgiltiga build!

Det är ett matx kort. Det har inte kommit mitx än till ryzen.
Du kan ju byta ut cpun och moderkortet mot en i5 7400 så kan du köra mitx

Här med i5 7500 och node 304
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3370762&view=l
Pris 8793kr
Dock har nätaggregatet fått lite dåligt betyg så den kan vara värt att lägga lite extra pengar på denna delen.

Valde node 304 framför 202 då det har bättre luftflöde för grafikkortet.
Läs sweclockers sammanfattning om node 202 här http://www.sweclockers.com/test/21625-fractal-design-node-202...
och 304 här http://www.sweclockers.com/test/15975-fractal-design-node-304

Skrivet av Lallo:

Jag bor i studenlägenhet men åker hem till familjehemmet på sommaren. Så den måste ju inte var superportabel men skall iaf komma in i resväskan när jag flyttar.
Skärm kanske jag kommer ha en på varje plats.

Väldigt bra laptop där för priset, lite för bra? Den kan väl inte prestera lika bra som en desktop för samma pris?

Nej stationär blir billigare samt att det är lättare att uppgradera. Så fps per krona vinner en stationär på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Vad ska jag med 1440 till när jag kommer köpa en FULL HD skärm?
570 sparar jag ju 1000kr!

Och som sagt, varför behöver jag 16gb, verkar som 8gb räcker?

8 gb ram räcker utan problem för bara spel! Men kommer du ha på några program i bakgrunden som t.ex spotify kan det överstiga 8 gb väldigt fort. Skulle gå med 16 gb för att vara framtidssäker, kör även med 2 stickor för dual channel!

Själv har jag 16 gb och brukar på snitt ligga mellan 8-9 gb i användning. När jag även redigerar lite då och då brukar det stiga upp till 12-13.

Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag tycker inte att HDD är en nödvändighet. Har du funderat på att använda den HDD som nu sitter i Macboooken i din nya dator?
Det finns inga Ryzen-moderkort i Mini-ITX(som passar i Node-chassit) formfaktorn på marknaden just nu. Paketet jag länkade är ett Minitower, men inte lika litet som Node-chassit.

Vill du köra Mini-ITX & Node-chassit så blir det inget Ryzen-bygge. Kör då på @Elektron s bygge. Men då måste du först byta till SO-DIMM DDR4 (laptop-storlek) på minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tycker inte att HDD är en nödvändighet. Har du funderat på att använda den HDD som nu sitter i Macboooken i din nya dator?
Det finns inga Ryzen-moderkort i Mini-ITX(som passar i Node-chassit) formfaktorn på marknaden just nu. Paketet jag länkade är ett Minitower, men inte lika litet som Node-chassit.

Vill du köra Mini-ITX & Node-chassit så blir det inget Ryzen-bygge. Kör då på @Jimemy s bygge. Men då måste du först byta till SO-DIMM DDR4 (laptop-storlek) på minnen.

Ok men räcker 250 ssd för spel? Eller kanske jag ska skaffa en 500gb istället?
Jag har en 5400rpm disk i macbooken, blir det "långtsamt" att ladda spel etc?

Ok kan absolut byta till DDR4 men 8gb räcker right?

Permalänk
Medlem

Det verkar som Ryzen m-itx moderkort är påväg nu. Kommer inte köpa datorn förens i början av juni.
Är Ryzen överlägsen intel icore i den prisklassen?

Verkar vara delade meningar om Radeon 570 4GB, 580 8GB och GTX 1060 6GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

När du skriver m-ITX, vilket är det du menar? Micro-ITX eller Mini-ITX? Kom igen, var tydlig!
250GB räcker helt okej. Jag själv installerar OS och de mer krävande spelen på min SSD och har de mindre krävande spelen på en HDD.
Minnen och Hårddiskar är det lättaste att fylla på mera utav senare.

Ja, Ryzen 1400 och 1600 är grym prestanda per krona i sina respektive klasser. Jag själv kommer att köra ett 1600X -bygge efter sommaren.
Varför ska du gå ner till ett RX570 om du kan få ett RX580 inom din budget? 1060 -korten är dyrare än RX580 korten.

Permalänk
Medlem

RX 580,570 samt VEGA?

Skall köpa ny dator i juni till ett pris runt 8-10k.
Mest intresserant är 1080p Gaming.

Ska jag köpa 580 eller 570?
Har kollar benchmark och verkar som 580 presterar ca 10% bättre än 570. Dock verkar priset skilja 800 - 1000kr så få är väl 570 mer värt i denna budget?

Till sist undrar jag när VEGA tros komma och om detta ens är en arkitektur för medelklassen eller bara dyra kort?
Värt att vänta om man ska bygga en dator i mitt pris?

Permalänk
Medlem

Såklart kan ingen veta innan det släpps... Men de indikationer som finns visar på att Vega verkar bli ett nytt Fury, och därmed alltså främst för dyrare kort. Annars hade nog inte AMD lagt krut på att släppa 5xx-serien så snart innan.

Permalänk
Medlem

Min gissning nu är att Vega kommer släppa 3st SKU som kompletterar Polaris.
Detta är den lineup jag tror vi kommer att se.
RX 570 - 1050Ti
RX 580 - 1060
Vega_S - 1070
Vega_M - 1080
Vega_L - 1080Ti/Titan X/(Titan Xp)

Vega_S är nog den som läckte ut i 3dMark för nån vecka sedan. Den ska vara lite snabbare än 1070 och kosta 2-300kr mindre.
Should be about right.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Min gissning nu är att Vega kommer släppa 3st SKU som kompletterar Polaris.
Detta är den lineup jag tror vi kommer att se.
RX 570 - 1050Ti
RX 580 - 1060
Vega_S - 1070
Vega_M - 1080
Vega_L - 1080Ti/Titan X/(Titan Xp)

Vega_S är nog den som läckte ut i 3dMark för nån vecka sedan. Den ska vara lite snabbare än 1070 och kosta 2-300kr mindre.
Should be about right.

OK då är VEGA inget för mig

Men visst är det kanske bättre med 570?
Prestandan verkar skilja 10% från 580 men kostar ca 30% mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Det verkar som Ryzen m-itx moderkort är påväg nu. Kommer inte köpa datorn förens i början av juni.
Är Ryzen överlägsen intel icore i den prisklassen?

Verkar vara delade meningar om Radeon 570 4GB, 580 8GB och GTX 1060 6GB...

Jag köpte ett Rx 470 4gb Strix, lite överklockat alltså, då satt jag med 2x 1920x1200 och tänkte att det skulle räcka, dock bytte jag snabbt till en 3440x1440 efter och på den spelar jag sc2, WoT och fm17, itne så krävande alltså, och det fungerar helt OK även på denna skärm, så ett lite överklockar Rx 570 lär gå rätt fint för dig.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@Lallo
580 är generellt strået vassare än 1060 6GB. Ett lägre pris där gör valet rätt klart. Visst finns något enstaka 1060 6GB för ca 2800, rentav med OC, men det är inte kul att bara ha 1 fläkt på sådana.

570 4GB är det mest prisvärda kortet vill jag påstå, det klarar 1920x1080 i 60fps på high-ultra i det mesta. Visst kan 1060 3GB (inte bara mindre minne, lite sämre chip också) prestera bättre, men 3GB är för snålt idag och ger fryslagg ibland i en del spel och kommer definitivt vara en flaskhals framöver, så jag rekommenderar inte 1060 3GB av den anledningen.

Om du kan montera grafikkortet själv och inte är rädd för att handla från Asedo eller Proshop kan du få ett 570 för 2000 eller ett 580 för 2400. Håll även utkik efter 480 och 470 som reas ut.

Gillar du att tabba ur spel ska du definitivt ha 16GB. 8GB är lite dumsnålt idag såvida man inte har en väldigt liten budget.

Core i5 är numera en död serie i och med Ryzen 5-seriens ankomst. Ryzen 5 matchar Core i5 i spel medan den samtidigt ger fler trådar.

För ett budgetbygge utan överklockning hade jag valt 1500X. Kan du överklocka själv så är 1600 det självklara valet.

Tyvärr tyvärr tyvärr finns det ännu inte några mini-ITX-moderkort för sockel AM4 som Ryzen använder. De väntas lanseras någon gång i sommar, vilket möjligen blir för sent för dig. De är som sagt påväg men det är oklart när exakt de landar i Sverige. Tror det är några på gång nu i maj i typ Asien och USA.

Gällande nätaggregat tycker jag inte man ska gå så lågt som Fractal design EFFEKT eller Corsair CX eller nåt random Cooler master i samma liga. Ett Fractal Design Integra M 550W fås för knappt 700 och håller acceptabel kvalitet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Lallo
580 är generellt strået vassare än 1060 6GB. Ett lägre pris där gör valet rätt klart. Visst finns något enstaka 1060 6GB för ca 2800, rentav med OC, men det är inte kul att bara ha 1 fläkt på sådana.

570 4GB är det mest prisvärda kortet vill jag påstå, det klarar 1920x1080 i 60fps på high-ultra i det mesta. Visst kan 1060 3GB (inte bara mindre minne, lite sämre chip också) prestera bättre, men 3GB är för snålt idag och ger fryslagg ibland i en del spel och kommer definitivt vara en flaskhals framöver, så jag rekommenderar inte 1060 3GB av den anledningen.

Om du kan montera grafikkortet själv och inte är rädd för att handla från Asedo eller Proshop kan du få ett 570 för 2000 eller ett 580 för 2400. Håll även utkik efter 480 och 470 som reas ut.

Gillar du att tabba ur spel ska du definitivt ha 16GB. 8GB är lite dumsnålt idag såvida man inte har en väldigt liten budget.

Core i5 är numera en död serie i och med Ryzen 5-seriens ankomst. Ryzen 5 matchar Core i5 i spel medan den samtidigt ger fler trådar.

För ett budgetbygge utan överklockning hade jag valt 1500X. Kan du överklocka själv så är 1600 det självklara valet.

Tyvärr tyvärr tyvärr finns det ännu inte några mini-ITX-moderkort för sockel AM4 som Ryzen använder. De väntas lanseras någon gång i sommar, vilket möjligen blir för sent för dig. De är som sagt påväg men det är oklart när exakt de landar i Sverige. Tror det är några på gång nu i maj i typ Asien och USA.

Gällande nätaggregat tycker jag inte man ska gå så lågt som Fractal design EFFEKT eller Corsair CX eller nåt random Cooler master i samma liga. Ett Fractal Design Integra M 550W fås för knappt 700 och håller acceptabel kvalitet.

Är CX aggregat verkligen så dåliga som du får det att låta?
Sweclockers själva gav produkten utmärkelsen "utmärkt" i
testet här dock cx500m
https://m.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-corsa...

Skrivet av Lallo:

Det verkar som Ryzen m-itx moderkort är påväg nu. Kommer inte köpa datorn förens i början av juni.
Är Ryzen överlägsen intel icore i den prisklassen?

Verkar vara delade meningar om Radeon 570 4GB, 580 8GB och GTX 1060 6GB...

Nej intel och ryzen är rätt jämna när det kommer till prestandan i spel. Det finns flera testar online att kika igenom. Dock är det livsfarligt att kommentera ryzen vs intel på sweclockers för det blir lätt 20 inlägg om disskutioner om vilken som är bäst. Jag föreslår att du läser lite tester och bildar din egen uppfattning.

När det kommer till grafikkort så presterar alla 3 av de grafikkorten bra och du kan förvänta dig prestanda som 1080p high 60 fps i de flesta spel.

Detta grafikkortstest kan du bläddra igenom för att få en uppfattning https://m.sweclockers.com/test/23657-amd-radeon-rx-580-och-rx...

Det kan vara värt att kika på även 480 8gb om du kan få det på någon rea då även det kortet presterar bra i prisklassen och eftersom det har ersatts av ett nyare kort så är sannolikheten högre att du kan få det till någon schysst pris.

Skrivet av Zipparn:

Jag tycker inte att HDD är en nödvändighet. Har du funderat på att använda den HDD som nu sitter i Macboooken i din nya dator?
Det finns inga Ryzen-moderkort i Mini-ITX(som passar i Node-chassit) formfaktorn på marknaden just nu. Paketet jag länkade är ett Minitower, men inte lika litet som Node-chassit.

Vill du köra Mini-ITX & Node-chassit så blir det inget Ryzen-bygge. Kör då på @Jimemy s bygge. Men då måste du först byta till SO-DIMM DDR4 (laptop-storlek) på minnen.

Jag tabbade mig i valet av modetrkort. Byt ut moderkortet mot ett normalt moderkort så blir bygget komplett

Permalänk
Medlem

Är i princip klar med inköpslistan!
Det enda jag är osäker på är moderkortet. Kommer det "passa bra" ?
Kan i princip inget om moderkort.

Annars ser allt annat bra ut right?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389393/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är i princip klar med inköpslistan!
Det enda jag är osäker på är moderkortet. Kommer det "passa bra" ?
Kan i princip inget om moderkort.

Annars ser allt annat bra ut right?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389393/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10389393/

Allt ser bra ut. Men det kommer att bli mycket tight. Planera bygget väl och var försiktig.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Lallo
580 är generellt strået vassare än 1060 6GB. Ett lägre pris där gör valet rätt klart. Visst finns något enstaka 1060 6GB för ca 2800, rentav med OC, men det är inte kul att bara ha 1 fläkt på sådana.

570 4GB är det mest prisvärda kortet vill jag påstå, det klarar 1920x1080 i 60fps på high-ultra i det mesta. Visst kan 1060 3GB (inte bara mindre minne, lite sämre chip också) prestera bättre, men 3GB är för snålt idag och ger fryslagg ibland i en del spel och kommer definitivt vara en flaskhals framöver, så jag rekommenderar inte 1060 3GB av den anledningen.

Om du kan montera grafikkortet själv och inte är rädd för att handla från Asedo eller Proshop kan du få ett 570 för 2000 eller ett 580 för 2400. Håll även utkik efter 480 och 470 som reas ut.

Gillar du att tabba ur spel ska du definitivt ha 16GB. 8GB är lite dumsnålt idag såvida man inte har en väldigt liten budget.

Core i5 är numera en död serie i och med Ryzen 5-seriens ankomst. Ryzen 5 matchar Core i5 i spel medan den samtidigt ger fler trådar.

För ett budgetbygge utan överklockning hade jag valt 1500X. Kan du överklocka själv så är 1600 det självklara valet.

Tyvärr tyvärr tyvärr finns det ännu inte några mini-ITX-moderkort för sockel AM4 som Ryzen använder. De väntas lanseras någon gång i sommar, vilket möjligen blir för sent för dig. De är som sagt påväg men det är oklart när exakt de landar i Sverige. Tror det är några på gång nu i maj i typ Asien och USA.

Gällande nätaggregat tycker jag inte man ska gå så lågt som Fractal design EFFEKT eller Corsair CX eller nåt random Cooler master i samma liga. Ett Fractal Design Integra M 550W fås för knappt 700 och håller acceptabel kvalitet.

Har ingen koll på dessa affärer. Handlar det mest om att det är svårare att byta och sämre service etc i jämfört med tex inet?

Måste tester visar att icore fortfarande är snäppet vassare än ryzen i spel. Am I wrong?

Och till sist finns typ inte m-itx till ryzen (vilket är konstigt).

Byter till 16gb om det VERKLIGEN hjälper till multitasking?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är i princip klar med inköpslistan!
Det enda jag är osäker på är moderkortet. Kommer det "passa bra" ?
Kan i princip inget om moderkort.

Annars ser allt annat bra ut right?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389393/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10389393/

Det ser fint ut. Glöm inte att gå in på chassiet och kolla maxhöjd på cpukylare, maxlängd på psu och grafikkort. Det är ju lite mer begränsat i ett mitx :). Annars kommer datorn prestera bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det ser fint ut. Glöm inte att gå in på chassiet och kolla maxhöjd på cpukylare, maxlängd på psu och grafikkort. Det är ju lite mer begränsat i ett mitx :). Annars kommer datorn prestera bra

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat så att allt passar vad gällande psu, cpu samt grafikkort. Köper även modulerbart psu så jag kan ta bort om det blir kablar över!

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med att välja moderkort!
Funderade ett tag om jag behöver wifi men känns lite dumt i denna tid att inte ha wifi på datorn om man någonsin vill sälja den vidare tex även om jag själv troligtvis kommer använda kabel...

https://www.inet.se/produkt/1902877/asus-z170i-pro-gaming

https://www.inet.se/produkt/1900105/asus-h170i-pro

Försökte jämföra dessa men såg knappt några märkbara skillnader?
Är inte intresserad av just detta spelet så skiljer de två korten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

GTA V kräver mer i 1080p än 3GB...

Beror väldigt mycket på settings och jag kör 1080p med 1357mb vram usage på min dator i sign med fxaa i 60fps

Drog en kundvagn när jag ändå sitter med en kopp kaffe
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389761/

Tankegång 1500x med 320 bräda för den är så högt klockad att den inte behöver oc sen 16gb ram ett lyxigare grafikkort som är tyst och en 480gb ssd sen nätagg och chassie som passade in i budgeten

Ett alternativ att spara på är grafikkortet och kan nog tjäna 700kr på att köpa en 4gb version om du kollar prisjakt när inet inte har nått sådant i lager

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag behöver hjälp med att välja moderkort!
Funderade ett tag om jag behöver wifi men känns lite dumt i denna tid att inte ha wifi på datorn om man någonsin vill sälja den vidare tex även om jag själv troligtvis kommer använda kabel...

https://www.inet.se/produkt/1902877/asus-z170i-pro-gaming

https://www.inet.se/produkt/1900105/asus-h170i-pro

Försökte jämföra dessa men såg knappt några märkbara skillnader?
Är inte intresserad av just detta spelet så skiljer de två korten?

Det första kortet stödjer överklockning, det andra inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är CX aggregat verkligen så dåliga som du får det att låta?
Sweclockers själva gav produkten utmärkelsen "utmärkt" i
testet här dock cx500m
https://m.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-corsa...

...

Det har varit många olika konstruktioner från olika tillverkare som legat bakom Corsairs varumärke och jag har ärligt talat inte följt dem alla, men CX-serien har nästan alltid varit mer eller mindre dålig. Just den verkar vara ok, men den går ju knappt att köpa längre, kostar i alla fall mer än FD Integra M 550W.

Skrivet av Lallo:

Är i princip klar med inköpslistan!
Det enda jag är osäker på är moderkortet. Kommer det "passa bra" ?
Kan i princip inget om moderkort.

Annars ser allt annat bra ut right?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389393/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10389393/

Byt ut kylaren till Be quiet! Pure rock.

Skrivet av Lallo:

Har ingen koll på dessa affärer. Handlar det mest om att det är svårare att byta och sämre service etc i jämfört med tex inet?

Måste tester visar att icore fortfarande är snäppet vassare än ryzen i spel. Am I wrong?

Och till sist finns typ inte m-itx till ryzen (vilket är konstigt).

Byter till 16gb om det VERKLIGEN hjälper till multitasking?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, ungefär så.

För Core i7 ja. i5 ligger i princip jämsides med Ryzen. Visst kan 7600K ge 2-3 fps mer än Ryzen, men i5 har bara 4 kärnor utan SMT (Hyperthreading) så det blir istället sämre om du ska ha andra program igång samtidigt.

16GB vill du verkligen ha till multitasking. Snåla inte på det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det har varit många olika konstruktioner från olika tillverkare som legat bakom Corsairs varumärke och jag har ärligt talat inte följt dem alla, men CX-serien har nästan alltid varit mer eller mindre dålig. Just den verkar vara ok, men den går ju knappt att köpa längre, kostar i alla fall mer än FD Integra M 550W.

Byt ut kylaren till Be quiet! Pure rock.

Ja, ungefär så.

För Core i7 ja. i5 ligger i princip jämsides med Ryzen. Visst kan 7600K ge 2-3 fps mer än Ryzen, men i5 har bara 4 kärnor utan SMT (Hyperthreading) så det blir istället sämre om du ska ha andra program igång samtidigt.

16GB vill du verkligen ha till multitasking. Snåla inte på det.

Ok siktar på 16gb då!

Varför är den ena fläkten bättre än den andra tycker du?

Ok så ni menar att den lilla förlusten i spel ändå är värt att gå för Ryzen pga hyperthreading?

Permalänk
Hedersmedlem

@Lallo *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Ok siktar på 16gb då!

Varför är den ena fläkten bättre än den andra tycker du?

Ok så ni menar att den lilla förlusten i spel ändå är värt att gå för Ryzen pga hyperthreading?

Bra!

Well för att Pure rock är bättre helt enkelt

Pga SMT (hypertreading) och 2 fler riktiga kärnor. Och du ville ju ha lite multitasking, så ännu en anledning där.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni säga gällande WiFi inbyggt i moderkortet vs en usb dongle?

Personligen behöver jag inte direkt wifi då jag väljer att dra en kabel.
Det skiljer ca 800kr i priset om jag ska välja moderkort med wifi eller ej.
Dock tänker jag att eventuellt andrahandsvärde kanske är större med wifi eftersom alla inte är så entusiastiska på att dra kablar...
Men kanske wifi skulle gå sönder på moderkortet och då för man köpa en dongle ändå?