Ny PC gamla diskar, hittar SATA diskarna men mina två SSDer är borta?

Permalänk
Medlem

Ny PC gamla diskar, hittar SATA diskarna men mina två SSDer är borta?

Hejsan gottfolk!

Jag har precis köpt ny pc och har bytt precis allt förutom mitt chassi och mina diskar.

När jag skulle boota upp pcn för första gången så hittades endast mina två SATA diskar men inte mina två SSDar?
Alla är inkopplade likadant och jag har försökt fram och tillbaka med olika sladdar men inget fungerar.

De syns varken i BIOS eller i Diskhanteraren.

Vore tacksam om det finns någon med något bra förslag!

Mvh Max

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Det låter som ett hårdvarufel då diskarna inte dyker upp i BIOS. Du kanske ha ett par trasiga sata-portar på moderkortet? Har du provat att koppla ur dina mekaniska diskar och koppla in dina SSD:er där istället?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Har testat olika strömsladdar, testat sätta SSDarna där satan är men bara satan som syns varje gång. Testat alla mina 6 slots och mina mekaniska diskar syns varje gång med ej SSD Hur jag än kombinerar. De fungerade för 4 timmar sedan i förrän pcn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Testat att bara koppla in den SSD som du ska installera om OS på, alltså inte ha alla inkopplade på en gång?:P

Permalänk
Medlem

Till att börja med, vad är det för SSDer? Och för moderkort?
Det finns lite äldre SSDer som inte är 100% kompatibla med nya moderkort.

Alt så har du fått ett defekt PSU som inte ger bra 5V... HDDs behöver väldigt lite ström på 5V och är inte lika känsig om den låg, men SSDer drar hela sin effekt på 5V och kan då få problem. Om du har kvar den gamla PSUn, testa koppla in den iaf.

Permalänk
Medlem

SSD diskarna ska sitta i de sata portar som heter SATA6G_1 och SATA6G_2 börja med att kolla det, sitter de på någon annan så sitter de fel. Den disk du vill ha OS på ska vara i SATA6G_1

Om du har bara har denna SSD ansluten och försöker installera Windows, funkar det då?

Vad menar du med bara sata diskarna, ALLA är väl satadiskar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300