Ny skärm - vilken anslutning ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Ny skärm - vilken anslutning ska jag välja?

En av mina gamla skärmar (har dubbla) slocknade för gott.

Jag har en ny skärm - AOC Pro-line Q2775PQU 27" 16:9 2560 x 1440 AHVA.

Grafikkortet är - MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB Gaming.

Jag kan noll om hårdvara så problemet är att jag inte har en aning om vilken av alla anslutningsmöjligheter jag ska använda mig av.

OS är Windows 7. Jag spelar inte, men att hitta den bästa anslutningen kan ju vara trevligt ändå.

Här är en bild på hur grafikkortet ser ut och en skärmdump från skärmens manual.

https://minfil.org/rbI1Gebab3/Anslutning04.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som att det är HDMI som gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det ser ut som att det är HDMI som gäller.

Ser ut som att den inte finns med.

Skulle den här fungera om jag ger mig iväg och inhandlar den?

https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/161950-deltaco_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Ser ut som att den inte finns med.

Skulle den här fungera om jag ger mig iväg och inhandlar den?

https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/161950-deltaco_...

Ja, fast det finns bättre kvalitet, men så länge det rör sig om de längderna, spelar det mindre roll.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, fast det finns bättre kvalitet, men så länge det rör sig om de längderna, spelar det mindre roll.

Tack för det. Återkommer efter vederbörlig köprunda.

Permalänk
Medlem

är väl en HDMI->DVI adapter som sitter där och jag förmodar att skärmen kom med en DVI-kabel (om inte så har väl du gamla kabeln kvar?), så kör på det. Kvittar om du kör med HDMI

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

Du kan använda antingen HDMI eller DVI, båda ska fungera lika bra enligt skärmens manual. Så att skaffa en HDMI-kabel är ett alternativ. Ett annat alternativ som kan fungera är om den gamla kvarvarande skärmen inte har högre upplösning än 1920x1200@60Hz, då kan du koppla den till HDMI-DVI-adaptern du har och sen ansluta den nya skärmen till DVI-utgången på grafikkortet. Då kan du använda de kablar du redan har.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna sen och berätta några rader om vad du tyckte om den nya skärmen
Har själv en tidigare version, AOC Q2770pqu 2560x1440 27 tummare med PLS panel.
Alltid intressant & höra lite om vad andra tycker!

Permalänk
Medlem

Ser ut som DP port ej HDMI

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ser ut som DP port ej HDMI

Menar du på grafikkortet? Det har definitivt en HDMI-port och inte DP, det syns lätt på att porten är fasad på båda sidorna.

Permalänk
Medlem

Reagerade bara själv på att Hdmi kabeln nämner 24Hz när skärmen använder mer.
Nu verkade detta gälla vid 4k upplösning enl. beskrivningen, så förhållandet kanske stämmer bättre överens vid lite lägre upplösningar, just vad gäller hertzen (60Hz).

Permalänk
Medlem

Hittade nyss kabeln hos Deltaco och det står att den skall klara att leverera bild i 60Hz upp t.o.m
3840x2160, vilket är bra mycket högre upplösning än upplösningen Ts har på skärmen.
Så verkar vara en väl fungerande kabel i jämförelse med avsikten i detta fallet
https://www.deltaco.se/produkter/kablar-adaptrar/hdmi/1-4-ha-...

Permalänk
Medlem

Tog inte med mig specifikationerna till butiken *dunkar huvudet i väggen* så där stod jag lika handfallen som vanligt.

Efter att ha fått lånelöfte från banken blev det en sån här.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Kan det va nåt?

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid att lämna tillbaka om man skulle ångra sig, bara kvittot finns kvar.

Man kan kanske likna detta med kablar lite som så, att det är en sak vad gäller behoven om man har ett lite större grafikkort som klarar driva spel en bra bit över 60 fps (skärmbilder per sekund) och man har en skärm som också är mer anpassad för högre signalöverföring, liknande 144Hz och uppåt. Det är ju ingen fråga om saken att man då blir tvungen att ställa lite högre krav jämfört med den mer vanliga standardiseringen (60Hz), som även från början tagits fram för att ligga mer jämlikt med frekvensen hos TV apparater och som man också ofta brukar utgå ifrån vid jämförelser.

60fps - 60 skärmbilder per sekund.
60Hz - 60 svängningar eller 60 bilduppdateringar per sekund.

Tror det kan hjälpa en ganska mycket om man lär sig att förstå att det finns ett förhållande mellan upplösningen som används och hertzen i bakgrunden. Samtidigt som det finns ett förhållande mellan vart man hamnar beroende på vilket grafikkort man har och vilken hertz på skärmen man har.

Ser här att du har ett mindre grafikkort som inte lär räcka speciellt långt om du skulle vilja spela.
Det framgår också att det är mest vanlig enkel skrivbordsgrafik som kommer användas.
Det är ganska låga krav som verkar gälla.

Jag hade nog själv valt att hålla tillbaka lite och gått på en lite billigare kabel i de läget.
Du får vad du begär och vad du är ute efter med tanke på vad kabeln klarar att leverera, men hade frågat mig själv om den verkligen är värd investeringen. Nästan en lite väl överkvalificerad kabel i mitt tycke, särskilt med tanke till behovet. Likaså detta vad gäller guldplätterade kontaktytor, finns massor med kabelkontakter som använder sig av lite billigare material (som Nickel legeringar) och fungerar. Har själv för mig att jag har detta i min egen displayports kabel och inte märkt nått speciellt. Funkar bra t.o.m till spel

Edit: Sen kan jag inte så mycket om vad som är bäst vid flera skärmar.
Det skulle ju kanske då betyda en nackdel att bli av med den funktionen om man varit van att ha mer än en skärm sen tidigare. Skulle gissa på det ligger inbyggt på något sätt i standardiseringen, vilken hdmi version som används.
Noterade att den senaste kabeln hade stöd för köra tre skärmar.

Man ska också komma ihåg att det är gott om trixande kring hur varor marknadsförs och beskrivs.
Så det är ju inte säkert att det behöver betyda nånting, kanske kan använda den billigare kabeln likaväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Det går ju alltid att lämna tillbaka om man skulle ångra sig, bara kvittot finns kvar.

Man kan kanske likna detta med kablar lite som så, att det är en sak vad gäller behoven om man har ett lite större grafikkort som klarar driva spel en bra bit över 60 fps (skärmbilder per sekund) och man har en skärm som också är mer anpassad för högre signalöverföring, liknande 144Hz och uppåt. Det är ju ingen fråga om saken att man då blir tvungen att ställa lite högre krav jämfört med den mer vanliga standardiseringen (60Hz), som även från början tagits fram för att ligga mer jämlikt med frekvensen hos TV apparater och som man också ofta brukar utgå ifrån vid jämförelser.

60fps - 60 skärmbilder per sekund.
60Hz - 60 svängningar eller 60 bilduppdateringar per sekund.

Tror det kan hjälpa en ganska mycket om man lär sig att förstå att det finns ett förhållande mellan upplösningen som används och hertzen i bakgrunden. Samtidigt som det finns ett förhållande mellan vart man hamnar beroende på vilket grafikkort man har och vilken hertz på skärmen man har.

Ser här att du har ett mindre grafikkort som inte lär räcka speciellt långt om du skulle vilja spela.
Det framgår också att det är mest vanlig enkel skrivbordsgrafik som kommer användas.
Det är ganska låga krav som verkar gälla.

Jag hade nog själv valt att hålla tillbaka lite och gått på en lite billigare kabel i de läget.
Du får vad du begär och vad du är ute efter med tanke på vad kabeln klarar att leverera, men hade frågat mig själv om den verkligen är värd investeringen. Nästan en lite väl överkvalificerad kabel i mitt tycke, särskilt med tanke till behovet. Likaså detta vad gäller guldplätterade kontaktytor, finns massor med kabelkontakter som använder sig av lite billigare material (som Nickel legeringar) och fungerar. Har själv för mig att jag har detta i min egen displayports kabel och inte märkt nått speciellt. Funkar bra t.o.m till spel

Edit: Sen kan jag inte så mycket om vad som är bäst vid flera skärmar.
Det skulle ju kanske då betyda en nackdel att bli av med den funktionen om man varit van att ha mer än en skärm sen tidigare. Skulle gissa på det ligger inbyggt på något sätt i standardiseringen, vilken hdmi version som används.
Noterade att den senaste kabeln hade stöd för köra tre skärmar.

Man ska också komma ihåg att det är gott om trixande kring hur varor marknadsförs och beskrivs.
Så det är ju inte säkert att det behöver betyda nånting, kanske kan använda den billigare kabeln likaväl.

Tack för redogörelsen även om det (när det gäller mig) är att kasta pärlor för svinen.

Jag inser att det kanske är lite dyrt med den här kabeln men den är ju...ehum...framtidssäker.

Det gick bra att ansluta HDMI <-> HDMI och jag fått den nya skärmen att lira efter lite jox med inställningarna. Jag använder AOC:n stående så man blir tvungen att använda stega om man ska se vad som händer högst upp.

En effekt är att min andra skärm (2.5 år gammal) nu ser grådaskig ut. Det tyckte jag inte innan den nya kom upp vid sidan.

Det är svårt för mig att ge omdömen om skärmen som skulle vara av intresse för dig. Trots att jag har felfritt färgseende märker jag inte om färger är fel eller konstiga. Jag kan titta på ett fotografi med värsta rödsticket och inte ens lägga märke till det om inte någon påpekar det för mig. Jag antar att jag söker annan information när jag tittar på bilder.

En liten tråkig sak är att nätsladden in i skärmen sitter väldigt löst trots att jag har tryckt in den så hårt det går. Räcker med att nudda skärmen så glappar den. Vet inte vad jag ska göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du på grafikkortet? Det har definitivt en HDMI-port och inte DP, det syns lätt på att porten är fasad på båda sidorna.

Japp du har rätt..My misstake

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz