Klona M.2 NVMe RAID0 till en annan SSD?

Permalänk
Medlem

Klona M.2 NVMe RAID0 till en annan SSD?

Jag har kört fast lite...

Min laptop har två stycken 128GB SSD M.2 NVMe i RAID0 som systemdisk(ar).

Jag tycker det känns meningslöst (en sak till som kan gå åt skogen liksom) och tänkte klona över mitt system till en enkel M.2 NVMe-disk.

Frågan är bara - hur tusen ska jag göra detta? Jag har ingen fri M.2-slot på laptopen och jag är inte man att hitta en adapter för att koppla in den externt.

Några tips? Jag har faktiskt ingen aning hur jag ska lyckas med detta.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

har du en extern hdd kan du clona till den som en image. sen byta disk i bärbara och klona in imagen igen

Permalänk
Medlem

Acronis True image funkar mot nätverksenhet/nas.

Permalänk
Medlem

det gör clonezilla också

Permalänk
Medlem

Så hur gör jag rent praktiskt då? Klonar till NAS och sen boota via USB typ? Plockar jag ur systemdiskarna så måste jag ju ha extern bootmedia väl?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Så hur gör jag rent praktiskt då? Klonar till NAS och sen boota via USB typ? Plockar jag ur systemdiskarna så måste jag ju ha extern bootmedia väl?

När jag räddade ett system senast så använde jag Acronis True Image. Ett USB-minne för att kunna boota True Image återställningsmiljö och hade backupfilerna liggandes på en extern hårddisk. Fungerade riktigt bra och detta var dessutom med Western Digitals True Image-utgåva: http://support.wdc.com/downloads.aspx?p=119

Viktigt att göra backup.
Systemet som räddades stod ute på en byggarbetsplats. En arbetare tappade ett verktyg som lyckades landa från ganska hög höjd just där hårddisken satt i datorn. Disken dog ganska brutalt kan jag lova. Ny SSD inskaffades och en ganska fräsch image-fil kunde läsas in så systemet kunde räddas.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Måste jag inte ha en WD-disk för att kunna använda det du länkar till?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

@anders190: Måste jag inte ha en WD-disk för att kunna använda det du länkar till?

Jo, räcker om den externa hårddisken är just en WD-disk. Betalversionen från Acronis är dyrare men har samtidigt fler features förstås.

Permalänk
Medlem

Ojoj vilken tid det tog att få allt att fungera. Det verkar som att man måste ha en NVMe-enhet i datorn när man gör den bootbara USB-enheten, annars läses inte de drivrutinerna in. Jag fick alltså installera Win10 på den nya enheten först, bara för att kunna göra USB-minnet. Sen klonade jag mina RAID0-diskar till en extern HDD och till slut klonade jag tillbaka allt till den nya disken. Pust. Jag använde EaseUS Todo Backup Free, men principen fungerar nog för de flesta kloningsprogram. Troligtvis man tvinga in NVMe-drivrutinen i t.ex WinPE, men jag orkade inte läsa upp hur man gör det.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC