Clevo-baserad laptop eventuellt köp..(Webhallen/Pc-konsulten)

Permalänk

Clevo-baserad laptop eventuellt köp..(Webhallen/Pc-konsulten)

Hej!
På grund av diverse omständigheter så är en stationär dator inte längre ett alternativ så därför tittar jag runt efter en bärbar med lite krut i.

Jag har hittat 2 alternativ som verkar intressanta:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/268151-...

eller en i princip identisk från Pc-konsulten, Ivy Gaming Laptop 152 P Config, som har samma specs som Webhallens förutom en extra 500gb ssd.

Båda landar på ca.18k allt som allt (om man räknar med att stoppa i en till ssd i webhallens).

Jag vet att båda är Clevo-baserade och då är frågan följande:
Hur är Clevo maskiner temperaturmässigt? Både generellt och under load.
Jag vill kunna spela diverse spel, mest singleplayer, äldre och nya utan att bordet fattar eld.
Fläktljud inser jag att man får leva med oavsett, men det är just temperaturerna som jag inte riktigt hittat info om.

Jag har även tittat på https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/267874-... som har större skärm och ett lägre pris, men som jag förstår det har den problem med värmeutvecklingen..?

Tackar för svar!

Permalänk
Skrivet av Fabio80's:

Hej!
På grund av diverse omständigheter så är en stationär dator inte längre ett alternativ så därför tittar jag runt efter en bärbar med lite krut i.

Jag har hittat 2 alternativ som verkar intressanta:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/268151-...

eller en i princip identisk från Pc-konsulten, Ivy Gaming Laptop 152 P Config, som har samma specs som Webhallens förutom en extra 500gb ssd.

Båda landar på ca.18k allt som allt (om man räknar med att stoppa i en till ssd i webhallens).

Jag vet att båda är Clevo-baserade och då är frågan följande:
Hur är Clevo maskiner temperaturmässigt? Både generellt och under load.
Jag vill kunna spela diverse spel, mest singleplayer, äldre och nya utan att bordet fattar eld.
Fläktljud inser jag att man får leva med oavsett, men det är just temperaturerna som jag inte riktigt hittat info om.

Jag har även tittat på https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/267874-... som har större skärm och ett lägre pris, men som jag förstår det har den problem med värmeutvecklingen..?

Tackar för svar!

Fick på min mail precis;

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/251317-...

Den ska du välja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lechuza55:

Ja, det är nog ett bra köp för den pengen. Iaf om man kan leva med att MSI flyttat på AltGr och en design som är....intensiv

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju grym service så alltid tryggt att köpa deras egna varor. Då slipper man kass support via något märke som alla ändå outsourcat skiten till billigaste skitverkstan.

Ska du slå till på GTX 1060 så rekommenderar jag denna. Lätt billigast på marknaden idag.

https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-expert-laptop-151-anniver...

Permalänk

Tack för svaren!

Nu har jag letat runt och undersökt en hel del och kommit fram till 2½ alternativ:

Ivy-pc (PC-Konsulten):

IVY Gaming Laptop 172 P Config
Skärm:
17,3", FHD 1920x1080p, IPS, 75Hz
CPU:
Intel® Core™ i7-7700HQ
Grafikkort:
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB GDDR5
G-Sync:
Stöd för intern och extern G-Sync
RAM:
16GB Kingston, DDR4, 2133MHz, CL15(2x8GB)
Lagring m2. SATA (plats 1):
256GB Samsung SM961 PCIe NVMe (3100MB/sR|1400MB/sW)
Lagring 2.5 SATA (slot 1):
Seagate Firecuda SSHD 1TB
Lagring m2. SATA (plats 2):
Ingen vald ( 0:- )
Lagring 2.5 SATA (slot 2):
500GB Samsung 850 EVO (540MB/sR|520MB/sW)
Wi-Fi:
Intel® Dual Band Wireless-AC 8260 Plus Bluetooth
Kylpasta:
Arctic MX-4 GPU & CPU
Operativsystem:
Windows 10 Home

Pris: 19820 SEK

Eller: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257710-...

19999 SEK

I tråden står det Webhallen Config laptop, men jag tänker att jag ändå måste lägga till en SSD/HDD och hamnar då på samma pris som dessa två men jag måste installera ssd/hdd själv(är otroligt oteknisk).

Är MSI'n något att ha? Jag vet att den har bättre grafikkort och mer fräs i skärmen men jag är osäker på hur pass bra kylning den har. Någon som har erfarenhet av den modellen?

Å andra sidan får jag betydligt mer och snabbare lagring i IVY datorn, men lite sämre grafikkort. Dock är det en 75hz IPS med g-sync och datorn är, får man väl anta, enklare att laga/fixa/uppgradera?
Edit: Enl. PC-Konsulten ligger 75hz skärmen på 20-25 ms response time, är detta normalt för den här typen av skärm och kommer det vara märktbart vid spelande eller vägs det upp på något annat sätt?

Halvalternativet är ju då en webhallen config(med 1060) som man får plocka i en extra ssd i själv. Vilket kan betyda att den går sönder då jag som sagt är notoriskt oteknisk när det kommer till hårdvara.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på MSIn du har valt ur kylningssynpunkt men den är betydligt större och tyngre än de andra som är halvslimmade.

Vad gäller skärm så har IVY bättre färger men har sämre responstid och uppdateringsfrekvens eftersom det är en IPS-panel. Beror väl på vad du prioriterar här.

Lagringen är betydligt bättre på IVYn precis som du säger men detta ska väl ställas mot grafikkortet.

Kortfattat - om datorn ska vara portabel och du kommer arbeta med applikationer eller spela icke FPS-spel (first person shooter) så skulle jag välja IVY. MSIn skulle jag välja om datorn enbart ska vara flyttbar och hög FPS är målet.

Även FPS-spel fungerar bra på en standard IPS skärm (har en sådan själv) men en 120Hz TN-panel är nog strået vassare för det ändamålet. Har inte stört mig på responstiden men det kanske beror på G-Sync, aldrig tänkt på det iaf.

Sedan en fördel med Webhallen och IVY är att de servar själva och inte använder sig av någon kass tredjepartsverkstad såsom Infocare.

Permalänk
Mattecoach

Jag har en bärbar från PC-konsulten. Som du säger låter fläktarna en del, men de klarar av att göra sitt jobb (åtminstone på 17 tum). Med 1060 blir värmen inga problem (jag har 1080).

Jag har inte märkt några problem med skärmen (antar att det är samma som i datorn du postade), ej heller när jag spelar FPS.

Permalänk

Ni som har "gaming" laptops. Kan ni visa skärmdumpar med HWmonitor igång. När ni inte spelar och när ni spelar.
Är själv sugen på att skaffa en "gaming" laptop.

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Det är inget fel på MSIn du har valt ur kylningssynpunkt men den är betydligt större och tyngre än de andra som är halvslimmade.

Vad gäller skärm så har IVY bättre färger men har sämre responstid och uppdateringsfrekvens eftersom det är en IPS-panel. Beror väl på vad du prioriterar här.

Lagringen är betydligt bättre på IVYn precis som du säger men detta ska väl ställas mot grafikkortet.

Kortfattat - om datorn ska vara portabel och du kommer arbeta med applikationer eller spela icke FPS-spel (first person shooter) så skulle jag välja IVY. MSIn skulle jag välja om datorn enbart ska vara flyttbar och hög FPS är målet.

Även FPS-spel fungerar bra på en standard IPS skärm (har en sådan själv) men en 120Hz TN-panel är nog strået vassare för det ändamålet. Har inte stört mig på responstiden men det kanske beror på G-Sync, aldrig tänkt på det iaf.

Sedan en fördel med Webhallen och IVY är att de servar själva och inte använder sig av någon kass tredjepartsverkstad såsom Infocare.

Ok, tack för svaret! Så om nu den primära funktionen inte ska vara att maximalt optimera FPS-spel så klarar jag mig alldeles utmärkt med 75hz IPS om jag förstår allt rätt?
Det ska sägas att jag har läst lite mer ingående om MSI'n och kom då fram till att det inte går att lägga till en ssd utöver Hdd/m.2 utan att antingen byta hdd helt eller hålla på att mecka ur den optiska läsaren.
Så det blir nog en beställning från pc-konsulten snart om än att jag kanske försöker få i en 1070.
Edit: INTE ska..
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Ni som har "gaming" laptops. Kan ni visa skärmdumpar med HWmonitor igång. När ni inte spelar och när ni spelar.
Är själv sugen på att skaffa en "gaming" laptop.

Du behöver nog vara lite mer exakt än så

Sen vet jag inte riktigt vad du ska få ut av det, en 2,5 kg 13" laptop lär ju skilja sig mot en 17" 5 kg best. Antar att det är CPU throttling osv du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag har en bärbar från PC-konsulten. Som du säger låter fläktarna en del, men de klarar av att göra sitt jobb (åtminstone på 17 tum). Med 1060 blir värmen inga problem (jag har 1080).

Jag har inte märkt några problem med skärmen (antar att det är samma som i datorn du postade), ej heller när jag spelar FPS.

Att hitta en laptop med ett (eller flera) GTX1080 som inte låter vid gaming lär blir svårt oavsett märke och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabio80's:

Ok, tack för svaret! Så om nu den primära funktionen inte ska vara att maximalt optimera FPS-spel så klarar jag mig alldeles utmärkt med 75hz IPS om jag förstår allt rätt?
Det ska sägas att jag har läst lite mer ingående om MSI'n och kom då fram till att det inte går att lägga till en ssd utöver Hdd/m.2 utan att antingen byta hdd helt eller hålla på att mecka ur den optiska läsaren.
Så det blir nog en beställning från pc-konsulten snart om än att jag kanske försöker få i en 1070.
Edit: INTE ska..
Skickades från m.sweclockers.com

För egen del skulle jag mkt hellre ha en inbyggd IPS panel än den TN panel som jag har på min AW17R4, tycker 17" är på tok för litet för att spela på ändå. Men för den som faktiskt spelar på den inbyggda skärmen så...

Permalänk

@improwise:

Jag tänkte mer på laptops mellan 15.6 till 17.3 tum, inget under.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av improwise:

Att hitta en laptop med ett (eller flera) GTX1080 som inte låter vid gaming lär blir svårt oavsett märke och pris.

Ja? TS skrev att han antog att det lät, vilket jag bekräftade, samtidigt som jag skrev att kylningen verkar göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ja? TS skrev att han antog att det lät, vilket jag bekräftade, samtidigt som jag skrev att kylningen verkar göra sitt jobb.

Jag skrev "oavsett märke och pris" för att förtydliga att det inte är något unikt för Clevo-datorer att de bestyckade med ett GTX1080 låter under GPU belastning. Så om inte Clevon låter väldigt mycket mer eller mindre än övriga jämförbara laptops så bör just det inte vara någon faktor i valet av märke/modell.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag tänkte beställa denna från PC-Konsulten nu i dagarna:

IVY Gaming Laptop 172 P Config
Skärm:
17,3", FHD 1920x1080p, IPS, 75Hz ( +0:- )
CPU:
Intel® Core™ i7-7700HQ ( +0:- )
Grafikkort:
NVIDIA GTX 1070 8GB GDDR5 ( 2920:- )
G-Sync:
Stöd för intern och extern G-Sync ( +0:- )
RAM:
16GB Kingston, DDR4, 2133MHz, CL15(2x8GB)( 830:- )
Lagring m.2 (plats 1):
256GB Samsung PM961 PCIe NVMe (2800MB/sR|1100MB/sW)( 1290:- )
Lagring 2.5 SATA (plats 1):
500GB Samsung 850 EVO (540MB/sR|520MB/sW)( +1800:- )
Lagring m.2 (plats 2):
Ingen vald ( 0:- )
Lagring 2.5 SATA (plats 2):
Ingen vald ( +0:- )
Wi-Fi:
Intel® Dual Band Wireless-AC 8260 Plus Bluetooth ( +80:- )
Kylpasta:
Arctic MX-4 GPU & CPU( +90:- )
Tangentbord:
Svenska ( +0:- )
Garanti:
18 månader ( +0:- )
Operativsystem:
Windows 10 Home ( +1090:- )
Extra tillbehör:
USB-Drivrutiner (+120:-)

Pris: 21710.

En bra bit över de initiala 18k, men men.
Hursomhelst en sista koll. Några invändningar?
Den ska alltså ersätta min nuvarande desktop de närmaste åren i alla fall.
Som sagt, jag spelar inte några översnabba FPS multiplayer utan mest singleplayer rpg/arpg/AAA titel singleplayer osv.

Permalänk

Hur är trackpadsen på dessa datorer?, söker en laptop som inte kostar som en dell XPS men kräver en mycket bra trackpad då jag kommer från en Macbook retina.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hur är trackpadsen på dessa datorer?, söker en laptop som inte kostar som en dell XPS men kräver en mycket bra trackpad då jag kommer från en Macbook retina.

Inte ens en XPS har lika bra trackpad som en MacBook Pro så sannolikheten att en Clevo skulle ha det får nog ses som minimal. Därmed inte sagt att den inte kan vara bra nog. NotebookCheck har bra recenssioner på Clevomaskinerna (under namnen XMG/Schenker).

Permalänk
Mattecoach

@Fabio80's:
Ser bra ut! Det enda jag kan tipsa om är om du orkar vänta in någon kampanj för att få ner priset, brukar vara ett par gånger per år och man sparar då ca 2k.

@SimpanDirr:
Helt OK trackpad. Man märker att det inte är budgetdatorer, men som någon annan skrev är det långt från en Macbook.
Är det en gamingdator du ska ha? Och vad ska du då göra med trackpad?

Jag har haft min dator över ett halvår och använt trackpad kanske två gånger.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@Fabio80's:
Ser bra ut! Det enda jag kan tipsa om är om du orkar vänta in någon kampanj för att få ner priset, brukar vara ett par gånger per år och man sparar då ca 2k.

@SimpanDirr:
Helt OK trackpad. Man märker att det inte är budgetdatorer, men som någon annan skrev är det långt från en Macbook.
Är det en gamingdator du ska ha? Och vad ska du då göra med trackpad?

Jag har haft min dator över ett halvår och använt trackpad kanske två gånger.

Kommer vara 70% gaming men mycket åka tåg, surfa i soffan osv så behöver en bra trackpad

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11