Skärmupplösningen på dagens bärbara datorer?

Permalänk

Skärmupplösningen på dagens bärbara datorer?

Hej,

är på jakt efter en ny bärbar dator för studierna (mest Matlab, lite Maple, lite Java och så) och för hemmabruk (musikinspelning Cubase, bildredigerande, animerande i Blender). Problemet är ju såklart studentbudgeten...

Det går ju att hitta helt ok datorer (Intel i5, 6 GB RAM, separat grafik) för runt 5000-6000 kronor. Om man helt glömmer bort att titta på skärmupplösningen på dessa datorer vill säga. Alla ligger då på runt 1366x768 för 15" . Är det bara jag eller är inte i lägsta laget? Min telefon på 4,7" har ju 1280x720... och vad har den senaste Ipaden, typ trippla det?

De billigaste separata bildskärmarna har iaf 1920x1080 i upplösning, så varför har bärbara datorer för det mesta så lågt? Drar det mycket mer batteri, eller är det för tungt för grafikkorten? Det känns lite som jag kanske väger skärmupplösningen alldeles för mycket men tycker att sambons nyinköpta dator är väl grumlig nu när man vant sig vid pixeltätheten på telefonen och sett Ipads o.s.v.

Jag hoppas mest få klarhet i frågan, det känns som jag missförstått något. Sorterar jag på högre upplösning på prisjakt får jag ju fram alternativ, men då snackar vi >10k. Är det så dyrt med bättre skärmar, förstår inte då varför separata skärmar är billiga?

Annars så är jag intresserad av en dator med bra "mjuka värden", tyst, ej överhettad, bra kvalitet, skönt tangentbord.

Om ändå Apple hade en Mac för en studentbudget....:P

Permalänk

Har insett att jag har studentrabatt på Dell och HP också utöver Apple som ändå är för dyra.

Så jag har hittat två datorer för 7000 kronor med HD-skärm. En Dell: http://www.dell.com/se/p/inspiron-15r-se-7520/pd.aspx?c=se&cs... bra prestanda men tung.

Eller en ultrabook, HP: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=B...

Betalar man mest för flash med HP:n? Jag har dock med datorn ganska ofta och det vore skönt med en vettig batteritid. Tips, råd? Det är redan 1000 kronor ovanför budget, men det kan vara värt det.

Permalänk
Medlem

Asus U38N 13" (vivobook) har 1920x1080 IPS samt touchscreen om det kan vara något.
7000kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790
Ingen ssd dock, men det är den billigaste 13 tummarn jag hittat med bra skärm. Utvecklingen hos skärmarna på bärbara datorer har ju gått i snigelfart jämfört med smartphones/tablets men det börjar hända lite på den fronten iaf. Om några år kanske alla laptops har någorlunda vettiga upplösningar, inte bara high-end (troligen inte:().

Personligen tänkte jag vänta till haswell innan jag köper ny bärbar. Med lite tur finns det även lite mer att vlja på i skärmväg...

Permalänk
Medlem

Det här med höga upplösningar är ju fortfarande nytt, det kommer ju ta ett år eller två innan det blir mer mainstream på laptops iaf. Apple kommer nog kunna kapitalisera på det här rätt hårt ett bra tag framöver

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Det här med höga upplösningar är ju fortfarande nytt, det kommer ju ta ett år eller två innan det blir mer mainstream på laptops iaf. Apple kommer nog kunna kapitalisera på det här rätt hårt ett bra tag framöver

Det största problemet är dock imo att vi saknar skärmar med vettig upplösning (= 1080p), inte att vi saknar IPS-paneler med retinaupplösning. Förutom sin hiskligt dyra mbp retina så saknar ju tom apple laptops skärmar i 1080p.

Ge oss affordable tn-paneler med 1080p already! Sen kan man alltid drömma att IPS-paneler slår igenom i mid-end, men det lär dröja

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av osmig:

Det största problemet är dock imo att vi saknar skärmar med vettig upplösning (= 1080p), inte att vi saknar IPS-paneler med retinaupplösning. Förutom sin hiskligt dyra mbp retina så saknar ju tom apple laptops skärmar i 1080p.

Ge oss affordable tn-paneler med 1080p already! Sen kan man alltid drömma att IPS-paneler slår igenom i mid-end, men det lär dröja

Håller helt med dig (spyr på 1366x768), men så som dagens GUI-rendering fungerar är 1080p den högsta upplösning man kan ha på en 17-tumsskärm. Redan där blir allting väldigt litet och det är relativt krångligt att ställa in allting att bli större. Hade jag haft en laptop hade det varit en ultrabook och då hade 1080p varit alldeles för hög upplösning för att kunna se vad som visas på skärmen utan att ställa om skalningen (vilket som sagt inte är så enkelt).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Håller helt med dig (spyr på 1366x768), men så som dagens GUI-rendering fungerar är 1080p den högsta upplösning man kan ha på en 17-tumsskärm. Redan där blir allting väldigt litet och det är relativt krångligt att ställa in allting att bli större. Hade jag haft en laptop hade det varit en ultrabook och då hade 1080p varit alldeles för hög upplösning för att kunna se vad som visas på skärmen utan att ställa om skalningen (vilket som sagt inte är så enkelt).

Windows 8 borde väl klara av skalning av GUIet i högre upplösningar? Microsoft Surface Pro är ju en 10.1-tummare med 1080p.

TS:
Om du kan tänka dig att köpa lite äldre teknik fast med mer "mjuka värden" så finns denna sandy bridge från samsung, typ som en budgetmac:)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1071486

Permalänk

Lite lättad är jag över att det bara inte är jag som reagerat. Trodde jag blivit knäpp när jag letade och tittade skärmupplösning.

I de recensioner jag läst så verkar 1600x900 vara en ganska optimal upplösning på ultrabooks iaf. Samsungen är alltså definitvt intressant, den ska jag undersöka närmare.

Touchscreen på en dator är jag inte intresserad av pga av de kladdiga fingeravtrycken som blir. Jag skulle torka av den mer än jag använder den tror jag. Har haft AMD i bärbara och de har blivit väldigt varma också, så saknar förtroende för dem även om de säkert blivit bättre. Nej, ska det vara en ultrabook så ska det vara en riktig "ultrabook" med allt vad det innebär med SSD och Intel.

Det är kanske är det där med skalningen som inte kommit ikapp då helt enkelt? Vanliga användare tycker att allting är alldeles för litet med de högupplösta skärmarna. En kompis hade sett en Macbook Pro med 2880x1800 och sa att allting var minimalt och svårt att se. Behöver nästan gå till närmaste butik och undersöka detta själv.

Eller så ger jag upp för tillfället på en bärbar och införskaffar en stationär istället med högupplöst skärm och lånar sambons dator när jag måste ha en i skolan. Det var lite synd att min gamla bärbara inte höll ett år till iaf, det hade jag räknat med, två år är lite kort tid. Så hade det kanske funnits fler alternativ med bra skärmar.

Eller så kopplar man in en extern skärm till en bärbar med 1366x768 när man sitter hemma, så behöver man bara dras med den låga upplösningen på språng.

Permalänk

Tror jag bestämt mig:

http://www.dell.com/se/p/inspiron-15r-se-7520/fs

Den tredje versionen med i7 processor kan jag få för 6111,5 med varenda utnyttjad rabatt. Den är tung, men jag bär mina datorer i ryggsäck ca en gång i veckan, så det får duga. Och brukar alltid ha med mig strömsladd.

Alltså, det verkar ju faktiskt ha allting jag kräver (har faktiskt helst 15,6"-skärm) med 100 kronor över budget. Vet inte vad jag ska klaga över? Hur är Dell kvalitet och fläktljud? Fläktar är inte roligt när man spelar in musik i Cubase! Bara amatörinspelningar, men ändå.

EDIT: Beställde, men jag har ju 14 dagars ångerrät och de kommer knappast skicka den innan helgen, så ge mig någong anledning att avbeställa och välja en annan. Men det måste vara likvärdig prestanda för samma pris. Det landade på 6411 med frakt till slut.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med datorn, nöjd?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Men så kommer gåtan hur folk kan anse att 1920 x 1080 passar på en 15,6 tum laptop. Är det inte tillräckligt smått med 1366 X 768. För hög upplösning kan ju inte vara så avslappnande att slött titta.

Varför är undertexten lika stor när det är HD-upplösning. Det anses ju att texten blir tydligare i högre upplösning och därför kan text bli mindre.

Så det vore ok för folk att köra Windows på sin 40 tum HD-tv för det är detsamma som en laptop på 15,6 tum med samma upplösning.

Men varför är texten större i TV:ns inbyggda webbläsare det är ju samma proportion som med en 15,6 laptop i samma upplösning så folk borde tycka att texten är för stor på TV:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Men så kommer gåtan hur folk kan anse att 1920 x 1080 passar på en 15,6 tum laptop. Är det inte tillräckligt smått med 1366 X 768. För hög upplösning kan ju inte vara så avslappnande att slött titta.

Varför är undertexten lika stor när det är HD-upplösning. Det anses ju att texten blir tydligare i högre upplösning och därför kan text bli mindre.

Så det vore ok för folk att köra Windows på sin 40 tum HD-tv för det är detsamma som en laptop på 15,6 tum med samma upplösning.

Men varför är texten större i TV:ns inbyggda webbläsare det är ju samma proportion som med en 15,6 laptop i samma upplösning så folk borde tycka att texten är för stor på TV:n?

Dags att skaffa glasögon kanske?

Det du letar efter är nog "skalning", vilken upplösnikg man har och "hur stort det blir" är inte nödvändigtvis samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gzerd:

Men så kommer gåtan hur folk kan anse att 1920 x 1080 passar på en 15,6 tum laptop. Är det inte tillräckligt smått med 1366 X 768. För hög upplösning kan ju inte vara så avslappnande att slött titta.

Varför är undertexten lika stor när det är HD-upplösning. Det anses ju att texten blir tydligare i högre upplösning och därför kan text bli mindre.

Så det vore ok för folk att köra Windows på sin 40 tum HD-tv för det är detsamma som en laptop på 15,6 tum med samma upplösning.

Men varför är texten större i TV:ns inbyggda webbläsare det är ju samma proportion som med en 15,6 laptop i samma upplösning så folk borde tycka att texten är för stor på TV:n?

Som Improwise säger så kan man skala gränssnitt rätt bra i Windows idag om man känner för det. Det var inte fallet för fyra år sedan då denna tråden startades dock.

Sen tycker jag inte 1080p på ~15 tum är för smått om man ska arbeta på datorn, vanligtvis har man ju en laptop ganska nära sig jämfört med en skrivbordsskärm liksom. Börjar man komma ner till sådär 13 tum med 1080p så tycker jag nog att lite skalning är att rekommendera dock. Kopplar man datorn till en TV så skalar Windows automatiskt upp gränssnittet en del nuförtiden, min 60-tummare hamnar på 150% exempelvis och det är nästan lite stort i många situationer.