Permalänk
Inaktiv

Bluescreen uport.sys (hjälp snälla)

Hej,

Sitter och lirar, datorn får en bluescreen och säger "Driver IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - Vad misslyckades: USBPORT.SYS".

Har en dump från WhoCrashed:

Crash dump directory: C:\WINDOWS\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Fri 2017-05-26 16:27:58 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\052617-7515-01.dmp
This was probably caused by the following module: usbport.sys (USBPORT+0x1D607)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFFFFF894948BA, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80D8D90D607)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\usbport.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: USB 1.1 2.0 portdrivrutin
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 2017-05-26 16:27:58 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: usbport.sys (USBPORT+0x1D607)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFFFFF894948BA, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80D8D90D607)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\usbport.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: USB 1.1 2.0 portdrivrutin
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Jag har haft lite problem med en bluescreen för några dagar sedan, den löste sig med att återställa grafikdrivrutinen till den jag hade innan jag uppdaterade och problemet började. Sedan började datorn att starta om plötsligt, ibland stängdes den av och gick att trycka igång, dock startade inte fläktarna och ingen bild kom, som att den var igång men ändå inte, detta löste jag genom att avaktivera en av mina gamla ljudenheter i kontrollpanelen -> ljud.

Så nu har jag alltså ett nytt problem, blir TOKIG. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Kolla om tillverkaren har några nya drivrutiner.

Du kan oxå prova att göra en systemåterställning, välj ett datum nån månad bakåt.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jearom:

Vad har du för moderkort? Kolla om tillverkaren har några nya drivrutiner.

Du kan oxå prova att göra en systemåterställning, välj ett datum nån månad bakåt.

Ska genast testa återställa. Försvinner alla filer som skapats under tiden? Är producent..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Ska genast testa återställa. Försvinner alla filer som skapats under tiden? Är producent..

Skickades från m.sweclockers.com

Den SKA bara återställa systemfiler, men jag förmodar att du har backup på allt viktigt material?

Jag jobbar med IT-support och jag stöter på folk som har sina viktiga saker på ett USB-minne eller extern HDD trots att vi har filservrar och mer än 1TB data utrymme på Onedrive, var inte sån

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Inaktiv

@Jearom: bara det att jag har flera 100 GB filer, tar år att ladda upp haha men får lösa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

@Jearom: bara det att jag har flera 100 GB filer, tar år att ladda upp haha men får lösa det!

En hårddisk kan gå sönder när som... och eftersom din dator börjat haverera så är det nog bäst att du fixar en backup om du vill ha kvar grejerna. Faktum är att det skulle kunna vara din hdd som är kass och orsakar blåskärmarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Ta det lite piano nu. Om du tittar på felmeddelanden du fått så står det att det är UNLIKELY att det är hårdvara det beror på.

Klassisk felsökning.

Vad har du kopplat till USB portarna?
Kan det t.ex. vara så att det sitter ett externt ljudkort eller USB hörlurar inkopplade?
DU är producent skriver du, har du några videredigeringsgrejjer inkopplade på USB?

Backup ska du såklart ha, men att göra en systemåterställning för att sedan ha samma saker inkopplade och som kanske får en uppdatrering så är du ju tillbaka på ruta 1.

Googla felmeddelandet på den datormodell du har alt. det bygge du har, det är också en bra början.

Permalänk
Inaktiv

@reverend benny: 1: har endast ett externt ljudkort, fungerat bra i flera år. Gällande felmeddealndet så verkar det vara löst. Nu dör datorn random och jag tror det har att göra med schemalagda omstarter. Här är några dumpar från windows loggen:

1:

Tjänsten Software Protection har startats.
10.0.14393.351

2:

Ett misslyckat VL-aktiveringsförsök rapporterades av regelmotorn.
Orsak:0x8007232B
AppId = 0ff1ce15-a989-479d-af46-f275c6370663, SkuId = b322da9c-a2e2-4058-9e4e-f59a6970bd69
Utlösare=NetworkAvailable

Ger detta något?

Permalänk
Inaktiv

Om det är någon som är kunnig, som har lust att hjälpa till genom att chatta och eventuellt kolla skärmen via skype, adda tompa_09

Permalänk
Medlem

Just de två meddelanden är jag osäker på om det har något med random omstart att göra, den första är bara en indikation poå att en tjänst startats. Den andra vet jag inte.

Även om något fungerat bra i flera år så kan det gå sönder. Det kan också vara så att drivrutiner uppdaterats som påverkar.

Du nämner schemalagda omstarter, varför tror du att det handlar om det? Har du lagt in schemalagda omstarter?

Gjorde du något som gör att du inte får blåskärmar längre?

Permalänk
Inaktiv

@reverend benny: Gällande schemalagda omstarter så gick jag in och kollade där under kontrollpanelen, fast massor av olika :S Jag pratar förmodligen i nattmössan. Jag inaktiverade en ljudenhet i kontrollpanelen så hjälpte det mot den bluescreenen. Har du lust att skypechatta lite? Får PANIK.