EU planerar gratis Wifi på stor skala

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt orolig för säkerheten, dessa nätverk kommer troligtvis vara väldigt intressant mål för hackare på exempelvis sjukhus att sprida virus och dylikt då det knappast kommer finnas någon väldigt aktiv "support" för dessa. Känns som det kommer bli Internets vilda western nätverk. Redan nu skulle jag ju inte använda öppna WiFi nätet i exempelvis tåg i Finland.

Idén är god men är väldigt orolig för hur de ska genomföra detta utan att det blir brister i säkerheten på längre sikt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är kravet så lågt ställt att allt som görs är bra så kan de lika gärna köpa in tamagotchis till alla i EU för det är bra så länge EU gör något...
Jag kanske är kräsen här men jag vill ha ett problem att lösa för att motivera finansieringen.

Vi pratar båda två om ytterligheter i våra exempel vilket knappast ger mer konstruktiv debatt här. Men jag ser helt enkelt inte problemet som ska lösas här och då tycker jag inte man ska använda skattepengar heller.

Problemet som det löser är att internetillgång blivit något som för de flesta är nödvändigt, men som operatörerna fortfarande tar premium för. Dessutom stärker det "EU-medborgare-känslan" om man var som helst i unionen vet att samma regler för fritt WiFi gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fler flygplatser med fri wifi vore helt klart välkommet, så slipper man krångla med att byta MAC-adress så fort gratis-minutrarna gått ut etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet som det löser är att internetillgång blivit något som för de flesta är nödvändigt, men som operatörerna fortfarande tar premium för. Dessutom stärker det "EU-medborgare-känslan" om man var som helst i unionen vet att samma regler för fritt WiFi gäller.

Stärka känslan av att vara EUmedborgare med gemensamt wifi... ja jag vet inte alltså. Jag känner inte att patriotismen för unionen sttärks nå vidare för min del här och jag ser inte heller att det skulle ha så stor inverkan på andra heller, men who knows...

För 10 år sedan hade jag köpt det lite lättare tror jag. Idag har folk trådlös uppkoppling via mobilen och så finns det dessutom både gratis wifi i mängder på tågstationer, hamburgerrestauranger, fik, hotell, kollektivtrafik och liknande redan. Desutom finns biblioteken. Hade det varit så att hela EU fick täckning överallt i alla nationer så hade jag sett en infrastrukturvinst men det är ju inte riktigt rimligt heller ;).

Ja nä den här typen av beslut kan man kanske fatta på nationell nivå om folk gillar det. Men på EUnivå känns det inge vidare tycker jag för jag ser inte något riktigt problem fortfarande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Mr.Berling:

Bra, hur skall Hollywood komma åt fildelar i dessa nätverk då? Förutsätt att inte de låser ner samtliga portar som används detta då, om det nu skall vara ett hinder... ^_^

Bara att wiresharka nätverken. Mycket lättare än om du kör på ditt eget nätverk.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så cyniskt av folk att tycka att det är dåligt. Det är väl bara för att det är EU och allt som EU gör är automatiskt skit för det har man fått lära sig. Hur vore det om folk tänkte själva istället.

Det gör jag och jag tycker att detta och EU är bra!

Tycker du verkar ha en väldigt nedvärderande syn om människor som inte håller med dig. Folk kan i allra högsta grad tänka själva och komma fram till principer om decentralisering och teknikneutralitet.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, personlig integritet är positivt tycker jag, men då skall det vara verkliga hot som det pratas om och inte konspirationsteorier från trollfabriken. Jag ser inte hur ökad internettillgång i hela EU försvagar den personliga integriteten.

Vad menar du? Hur skiljer du på "riktiga" intigriteteshot och "konspirationsteorier från trollfabriken"? Självklart finns det en intigritetsrisk med att en aktör ska erbjuda uppkoppling för en hel stad, ett helt land eller en hel världsdel.

Bahnhof som tidigare nämnts är ju väldigt bra, just för att de vägrar berätta för staten exakt vad enskilda människor gör på internet. Tror du att samma motstånd kommer uppstå när Stefan Löfven ber någon kommunpolitiker om din historik?

Permalänk
Medlem

Intressant att folk klagar när något kostar skjortan och fortsätter klaga när det är gratis.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

För det första är det många som inte har tillgång till internet på telefonen idag, om inte i Sverige så kolla i fattigare EU länder. Dock så bryr ni väl inte er om något annat än Sverige? Och för det andra tror att man tjänar väldigt mycket mer än vad som spenderas med hjälp av projektet i längden. Tänk på all ad-revenue som detta skulle generera plus ökad försäljning av elektronik som utnyttjar en koppling till internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

EU kritiserar fri surf? Och sedan gör fri surf själva?

Jävla kommunistfasoner.

Fel. EU har kritiserat att operatörer erbjuder fri surf på vissa tjänster men inte andra, Det är inte nätneutralitet.

Gratis WiFi som är gratis oavsett hur man använder det är ju nätneutralt och går då hand i hand med vad de sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Intressant att folk klagar när något kostar skjortan och fortsätter klaga när det är gratis.

Mitt största problem med det här förslaget är just att det kostar och inte ger mig något. Pengarna är ju bland annat mina skattepengar. Surfar aldrig på öppen Wifi heller då det inte finns någon anledning om man har ett ok mobilabonnemang.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Ingen skulle bli gladare än jag om man gjorde Internetåtkomst på offentliga platser till en sammhällstjänst. Tror inte det kan förbli gratis, men jag betalar gärna. Längnäsa operatörerna och deras oligopol.

Och ni som tycker att man ska lägga EU-pengar på bättre saker, berätta gärna vad.

Edit: jag har inget personligt behov då jag har fri 4g via jobbet, tänker mer på dom som inte har det.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

There is no such thing as a free lunch.

Men varför wifi av alla tekniker??? Sämsta för att täcka stora ytor ju. Och underhållet av alla tusen AP? Döfött förslag...

Bygg gratis statliga mobilnät istället om man nu vill ha gratis surf för EU medborgare. Fan så mycke billigare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känns som att WiFi är helt fel teknik att satsa på från början.

Det finns en orsak till varför gratis WiFi är relativt begränsat och kan vara svårt att hitta här i Finland. Det finns liksom ingen fördel med eller orsak att använda WiFi när vi har ett väl utbyggt 4G nätverk utan datagränser.

Permalänk
Medlem

Den som har mobil har nog också mobildata, och nu är roaminavgifterna historia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som tycker att 4G/5G-näten ska byggas ut istället, hur tänker ni kring de enheter som ej har denna teknik? Det är ju i princip bara mobiltelefoner och i viss mån surfplattor som har detta. En del bärbara datorer, men majoriteten saknar det.

Jag säger inte att jag tycker det är vettigt att bygga ut med wifi överallt och dess begränsade räckvidd, men det är mer än mobiltelefoner som kanske är avsikten med detta nät...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

För er som tycker att 4G/5G-näten ska byggas ut istället, hur tänker ni kring de enheter som ej har denna teknik? Det är ju i princip bara mobiltelefoner och i viss mån surfplattor som har detta. En del bärbara datorer, men majoriteten saknar det.

Jag säger inte att jag tycker det är vettigt att bygga ut med wifi överallt och dess begränsade räckvidd, men det är mer än mobiltelefoner som kanske är avsikten med detta nät...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du kring de enheter som saknar wifi?
Nä, ethernet tycker jag att de borde erbjuda. Eller token ring över cat3.

Eller så skiter de i denna punkten och låter marknaden styra. EU kanske inte ska detaljstyra sådana här saker, känns inte som att det är deras position i världen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag var i Prag förra månaden och märkte att varje restaurang och hotell hade gratis wifi. Jag behövde aldrig använda min mobil surf.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så cyniskt av folk att tycka att det är dåligt. Det är väl bara för att det är EU och allt som EU gör är automatiskt skit för det har man fått lära sig. Hur vore det om folk tänkte själva istället.

Det gör jag och jag tycker att detta och EU är bra!

Mycket som EU gör är definitivt skit bl.a detta dömt att misslyckas, dom bör satsa på att förbättra mobila näten istället. Brexit är början på slutet för EU, ju snarare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Mycket som EU gör är definitivt skit bl.a detta dömt att misslyckas, dom bör satsa på att förbättra mobila näten istället. Brexit är början på slutet för EU, ju snarare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Då behövs en mobil för att kunna nyttja det. Med WiFi så kan även laptops och surfplattor bli inkluderade. Visst finns det laptops och surfplattor med simkort, men de är dyrare än de utan. Så WiFi är mer teknikneutralt.

Jag tycker det verkar som att förutsättningarna finns för att lyckas med projektet. Vad får dig att tro att det är "dömt att misslyckas"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Mitt största problem med det här förslaget är just att det kostar och inte ger mig något. Pengarna är ju bland annat mina skattepengar. Surfar aldrig på öppen Wifi heller då det inte finns någon anledning om man har ett ok mobilabonnemang.

Och vad om man bor i ett land var det inte finns tillgång till samma top notch mobilabonnemang som man har i Sverige, fortsätta leva med skit?

Vänta nu, så du betalar hellre än att få surfa gratis?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Hur tänker du kring de enheter som saknar wifi?
Nä, ethernet tycker jag att de borde erbjuda. Eller token ring över cat3.

Eller så skiter de i denna punkten och låter marknaden styra. EU kanske inte ska detaljstyra sådana här saker, känns inte som att det är deras position i världen.

Mycket roligt, eller inte. Väldigt många fler enheter har wifi än som har 3g/4g/5g.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Och vad om man bor i ett land var det inte finns tillgång till samma top notch mobilabonnemang som man har i Sverige, fortsätta leva med skit?

Vänta nu, så du betalar hellre än att få surfa gratis?

Finns ingenting som är gratis, läste du ens? Jag betalar detta via skatt och sedan eu-avgift. De kan gott stöda utbyggnad av traditionell mobil teknik.

Betalar hellre mitt egna med mina egna pengar, än att tvingas betala för allas som jag inte tänker utnyttja.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Trevlig plan men de pengarna räcker inte på långa vägar.
Det hela luktar desperation "Kolla vi hjälper Människor!".

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Mycket roligt, eller inte. Väldigt många fler enheter har wifi än som har 3g/4g/5g.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tror inte det förhållandet skulle ändras om marknaden plötsligt efterfrågade 4g/5g i alla enheter istället för wifi?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelfrezghi:

För det första är det många som inte har tillgång till internet på telefonen idag, om inte i Sverige så kolla i fattigare EU länder. Dock så bryr ni väl inte er om något annat än Sverige? Och för det andra tror att man tjänar väldigt mycket mer än vad som spenderas med hjälp av projektet i längden. Tänk på all ad-revenue som detta skulle generera plus ökad försäljning av elektronik som utnyttjar en koppling till internet

Hur skulle ad-revenue och försäljning av elektronik öka om personerna inte ens har råd med internet?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Du tror inte det förhållandet skulle ändras om marknaden plötsligt efterfrågade 4g/5g i alla enheter istället för wifi?

Mobilteknik speciellt modemen är väl mer patenterad än vad wifi är? Är väl bara något få om inte en aktör som sitter på 4g/5g mot många fler på wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mobilteknik speciellt modemen är väl mer patenterad än vad wifi är? Är väl bara något få om inte en aktör som sitter på 4g/5g mot många fler på wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittar inget om patent eller royalties på 4g-teknik (LTE advanced) men har du bättre källor så får du väldigt gärna upplysa mig. Kan erkänna redan nu att jag bara gjort en snabb koll på Wikipedia, så förekommer royalties och liknande borde det inte vara svårt för dig att hitta. Also, svårare att hitta tv med display port än HDMI trots att det ena är ett fritt alternativ, kostnadsaspekten kanske inte är lika viktig som efterfrågan?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Du tror inte det förhållandet skulle ändras om marknaden plötsligt efterfrågade 4g/5g i alla enheter istället för wifi?

Skulle "EU" dela ut simkort gratis till alla då eller för att surfa gratis? 4g/5g kräver fortfarande en operatör där man behöver ett abonnemang som normalt kostar något, det gör inte wifi.

Säger fortfarande inte att wifi är den bästa lösningen, säger bara att det tillkommer problem när man börjar prata 4g/5g-utbyggnad även om jag nog skulle förespråka det. Tycker det finns free wifi både här och där i de eu-länder jag besökt senaste åren. Sen skulle jag aldrig surfa på ett fritt wifi utan att köra via min vpn hemma..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Skulle "EU" dela ut simkort gratis till alla då eller för att surfa gratis? 4g/5g kräver fortfarande en operatör där man behöver ett abonnemang som normalt kostar något, det gör inte wifi.

Säger fortfarande inte att wifi är den bästa lösningen, säger bara att det tillkommer problem när man börjar prata 4g/5g-utbyggnad även om jag nog skulle förespråka det. Tycker det finns free wifi både här och där i de eu-länder jag besökt senaste åren. Sen skulle jag aldrig surfa på ett fritt wifi utan att köra via min vpn hemma..

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen dum lösning du föreslår. Alternativt att de går in och lyfter kostnaden hos operatörerna. Lika gärna som de bekostar att sätta upp en massa accesspunkter och håller dessa vid liv (strömförsörjer, reparerar, servar osv) samt ger dem någon slags uppkoppling.

För att förtydliga tycker jag att det är en dum idé överlag och de har valt ett otroligt dåligt sätt att utföra det på.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6