Köpa min andra bil, ersätta liten, ljudlig sak med dålig sikt

Permalänk
Medlem

Köpa min andra bil, ersätta liten, ljudlig sak med dålig sikt

Hej,

Efter 4 år med en liten sak som låter väldigt mycket (vind, däck och motor) vid färd på motor- och riksväg och har ganska dålig sikt snett framåt så letar jag efter något med allra minst 15cm markfrigång, relativt bra sikt åt alla håll och som inte väsnas enormt invändigt.

Kör inte kortare sträckor än 1mil normalt och kör uteslutande mest på helgerna så det gör inte jättemycket om den drar en del. AWD är ett plus men inte måste; tänker skaffa dubb denna gång. Vill gärna ha något från 2008 eller nyare. Antal mil beror på fabrikat och modell men helst inte mer än 15k.. eftersom jag lär få runt 10k för min bil i utbyte så ser jag helst ett pris på 100k eller under.

Finns nåt sånt?

Har sneglat lite på XC70 och Skoda Scout.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Skulle jag köpa efter dom kriterierna så hade jag nog spanat in rav4 eller honda crv som båda är bra suvar som man kan hitta till hyfsat pris med inte så mycket mil och är 4wd och bör kunna hitta nån runt 100papp inom dina kriterier

Som den här kanske en honda crv 08a

Kan vara värt att kolla hur skatten ligger på dislarna så den inte är skitdyr om disel är intressant men är vad jag hört bra bilar som jag hört mest gott om men är inte så fin att titta på kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:
Tack för råden. Har läst lite Teknikens Värld och de säger att RAV4 (2006-2012) har lite dålig runtom-sikt och att den låter mer än Honda CR-V(2007-2012). Hondans 4hjulsdrift hackar de ner en del på dock, för att det reagerar långsamt..något oklart om det är den generationen dock (tidning från 2014). CR-V verkar annars, något hård fjädring, som en bra bil.

Med mina (reviderade) kriterier (inte äldre än 2010, inte mer än 14000 mil, inte diesel (hej skatt, kör inte jättemycket), max 110 000 hittar man någon enstaka Skoda Octavia Scout, någon enstaka Honda CR-V, men VW Tiguan hittar man en del, likaså Skoda Yeti. Har mest läst positiva saker om båda bilarna, den senare är något mindre vilket jag ser som en fördel, ok fyrhjulsdrift, bra sikt.

Siktar på att byta nu i sommar, har precis besiktigat Colten UA (förutom "kör mer bil och tvärnita mer") och ska få kamremmen bytt två år efter angivet intervall nu på torsdag. Vill inte så gärna köra genom halva Sverige med den igen, visst, den går att hålla rakt fast det blåser mycket och man kan ha öronproppar men sikten åt sidorna i rondeller avskyr jag och den trivs inte nämnvärt på sämre skogsvägar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

XC90 från 2008 och framåt kanske? Hög skatt men det är en bil som kommer att hålla maskinellt väldigt länge
Exempel
https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC90_D5_Aut_NAVI_Dragkro...

Permalänk
Medlem

CR-V är i princip som en europeisk bil på ljudnivåfronten. Annars är japanerna långt efter här. Utifrån din kravspec ser XC70, CR-V, VW Tiguan ut som bra kandidater. Skodorna är tyvärr också rätt burkiga. Det är ju tekniskt i princip en Audi så de måste plocka bort all form av lyx och komfort tills den går att sälja för 60% av priset så de inte stjäl kunder från sig själva.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

XC90 från 2008 och framåt kanske? Hög skatt men det är en bil som kommer att hålla maskinellt väldigt länge
Exempel
https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC90_D5_Aut_NAVI_Dragkro...

Vill inte vara en glädjedödare men XC90 är nästan den sämsta bilen som rullar på vägarna i landet, sett till besiktningsstatistik: https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/bes...

Se Besiktningsresultat personbil 3 år.xls. XC90 är den näst sämsta bilmodellen, endast Renault Mégane är sämre. Har valt några bilar av liknande storlek för att jämföra:

Bilmodell

Andel fel modellrelaterat

Andel fel ägarrelaterat

Andel fel miljörelaterat

Antal besiktigade

Vägmätarställning, mil

Volvo ,  XC90 ,  Flera ändamål ,  200201 - ,  Diesel *

22,4%

19,0%

0,3%

295

8 417

Honda ,  CR-V ,  Flera ändamål ,  200701 - ,  Diesel

3,2%

19,0%

6,3%

189

8 622

Mitsubishi ,  Outlander ,  Flera ändamål ,  200601 - ,  Diesel

3,1%

18,8%

3,1%

96

9 521

BMW ,  X5 ,  Sedan ,  200701 - ,  Diesel

1,9%

15,6%

0,0%

160

8 135

Toyota ,  RAV4 ,  Kombi ,  200601 - ,  Bensin

0,0%

18,1%

0,0%

116

7 483

Volvo ,  XC70 ,  Kombi ,  200801 - ,  Bensin

0,0%

4,5%

1,1%

89

6 681

* Datan gäller för årsmodell 2008, här har de angett den aktuella generationens lansering.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

@lord_vasagos:
Tack för råden. Har läst lite Teknikens Värld och de säger att RAV4 (2006-2012) har lite dålig runtom-sikt och att den låter mer än Honda CR-V(2007-2012). Hondans 4hjulsdrift hackar de ner en del på dock, för att det reagerar långsamt..något oklart om det är den generationen dock (tidning från 2014). CR-V verkar annars, något hård fjädring, som en bra bil.

Med mina (reviderade) kriterier (inte äldre än 2010, inte mer än 14000 mil, inte diesel (hej skatt, kör inte jättemycket), max 110 000 hittar man någon enstaka Skoda Octavia Scout, någon enstaka Honda CR-V, men VW Tiguan hittar man en del, likaså Skoda Yeti. Har mest läst positiva saker om båda bilarna, den senare är något mindre vilket jag ser som en fördel, ok fyrhjulsdrift, bra sikt.

Siktar på att byta nu i sommar, har precis besiktigat Colten UA (förutom "kör mer bil och tvärnita mer") och ska få kamremmen bytt två år efter angivet intervall nu på torsdag. Vill inte så gärna köra genom halva Sverige med den igen, visst, den går att hålla rakt fast det blåser mycket och man kan ha öronproppar men sikten åt sidorna i rondeller avskyr jag och den trivs inte nämnvärt på sämre skogsvägar.

Finns alltid + och - men rav 4 tycker jag är en bra bil men har inte heller speciellt bra 4wd och känns lite tråkig att köra men kan hittas billigt med rätt lite mil enklare än crv som har lite mer plus och om inte jag minns fel har från 07 nyare motor som drar lite mindre än rav 4 men i det stora hela är det lite pepsi/cola jämförelse men crv är min favorit men toyota har bra kvalitet dom med så jag skulle vara öppen för även en sån

Gällande 4wd så är dom flesta suvar inte speciellt bra om man ska vara ärlig och är lite delay innan dom kickar in o.s.v men man tar sig fram rätt bra med dom och är bra nog för att ta sig fram på vägar man inte vill åka med så pass fin och låg bil och ska man upp en nivå där det märks ska man ha någon med diffar och bättre 4wd som land cruiser t.e.x

Finns massor av vettiga suvar som scout, yeti, qashqui, juke, ix35 som är lite mer cheap modeller som man för pengarna kan få en som gått väldigt kort men jag tycker rav-4 och crw är att gå upp en nivå i kvalitet och gyllene medelsnittet där man får en bra suv med inte så mycket mil och är där jag skulle lägga mig

Ska man upp till xc90 eller liknande är helt värdelös deal att köpa en bil med 20k mil för dom pengarna och finns även vettiga Lexus men är samma problem om man inte har väldig tur att hitta någon lågmilare sen vänder man på myntet kan man få en väldigt billig duster men är mer plåtlåda a-b bil ny med garanti för dom pengarna

Det är vad jag tycker och hur jag ser på saken och är inget vandrande orakel men kollar lite jag med då jag är sugen på någon suv i typ 100k klassen men blir nog inte fören till nästa höst eller så då våran gamla audi duger till dess men sen blir det 2 bilstolar för ungar och då behövs helst nått större

Den jag skulle se som mest intressant om jag skulle köpa i dag även om klädseln var lite avtändande https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CR_V_2_0_150hk_AWD_1_A...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog satsat på en XC70 av den äldre generationen, alltså fram till 2008. Grymt bekväm, hyfsad markfrigång, tyst, bästa stolarna och gott om plats till det mesta. För din budget lär du få en riktigt fin med få mil, sista året så var de också väldigt välutrustade och så. Generationen efter känns bra mycket billigare på många sätt, Fords inflytande antar jag. XC90 kan också funka förstås, men jag är inte helt överens med inredningen där främst mittkonsolen känns ganska B. Jag jobbade på Volvo mestadels med att köra bilar denna tid så jag har spenderat oräkneliga timmar i båda biltyperna och de är bra bilar båda två. Nästa generation känns ju modernare i designen och så, men kvaliteten på inredningen känns sämre och den känns inte alls lika gedigen i mina ögon i alla fall.

Jag är lite i samma sits som dig, har en Accord Diesel som var, och är, väldigt bra men jag kör inte alls lika mycket längre utan mest på helgerna och lite större utrymmen hade varit trevligt, barnstol barnvagn och så tar upp mycket plats. Diesel innebär ju hög skatt och Accord är dyr att försäkra, en XC70 med 2,5T-motorn drar mycket men skulle ändå få ner mina kostnader en hel del och samtidigt ge mer plats både i baksätet och bagaget för att inte tala om rejält förbättrad ljudnivå. Stolarna är grymma i Accorden men XC70ns är ändå snäppet bekvämare. Osv.

Audi Allroad är också rätt trevliga men dyra som satan och inte direkt roliga. Ett annat alternativ är Lexus RX, stora och rätt bekväma men lite plastigare inuti än vad prisnivån indikerar tycker jag. Dock kan du få en hybrid som borde få ner skatten en del.