Permalänk

Brann i datorn - typ löst

Uppdatering: Jag har tagit bort alla sleevade kablar, det var bara förlängningar så det var bara att dra fram original kablarna. Har även monterat bort hdd och den kabeln med skada på. Har provat att startat datorn och den rullar på som vanligt förutom att jag inte kan komma åt hdd som brann upp (så klart). Skall låta den gå lite under övervakning sen förklarar jag den frisk.

Tack för all hjälp, ingen nämnd ingen glömd

Behöver lite stöd/support hur jag skall gå vidare med detta.

Bakgrund: Jag och sonen satt och pillade med mejl imorse och öppnade fönstret pga varmt. Det började lukta bränt och vi trodde det hade att göra med byggnation i vårt närområde, så vi stängde fönstret. Direkt blev det rökutveckling i rummet och vi tittade ner på datorlådan och såg genom toppen (där det sitter fläktar) att det slog lågor i den främre delen. Jag drog alla sladdar ur väggen, bröt strömmen på nätagget och drog ut datorn från sin plats under skrivbordet. Gick även och hämtade brandsläckaren om det skulle behövas (gjorde lite ont i mig att möjligen behöva skumma ner alla komponenter men vad gör man inte för hälsan). När jag efter några minuter tog bort sidopanelerna noterade jag att skadan var synlig på hdd samt på kabeln som satt i den. Utöver det var det så klart lite sot på fläktarna i toppen på lådan.

Jag har nu städat ut datorlådan så gått det går, monterat bort hdd samt den brandskadade kabeln (som bara vad skadad i änden som var i kontakt med hdd, den andra kontakten såg ut som ny). Jag har försökt felsöka resten och kan inte hitta några andra tecken på brandskada eller andra skador. HDD satt i ensam i fronten på datorn, inga andra diskar eller prylar i direktkontakt.

Det var en Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM (2-års garantin går ut om 4 dagar)

1. Vågar jag starta datorn? (För att se om den funkar eller är helt kaputt).
2. Skall jag lämna in hela datorn? (Var i så fall, är ett hemmabygge jag köpt på marknaden här på Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Troligtvis har det "bara" blivit en kortslutning på hårddiskens kretskort, men för att vara på den säkra sidan borde ni kanske inte köra datorn på nätdelen förrän den blivit fullt funktionstestad med mätinstrument osv. Finns alltid en risk att det är nätdelen som är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radergummi:

Behöver lite stöd/support hur jag skall gå vidare med detta.

Bakgrund: Jag och sonen satt och pillade med mejl imorse och öppnade fönstret pga varmt. Det började lukta bränt och vi trodde det hade att göra med byggnation i vårt närområde, så vi stängde fönstret. Direkt blev det rökutveckling i rummet och vi tittade ner på datorlådan och såg genom toppen (där det sitter fläktar) att det slog lågor i den främre delen. Jag drog alla sladdar ur väggen, bröt strömmen på nätagget och drog ut datorn från sin plats under skrivbordet. Gick även och hämtade brandsläckaren om det skulle behövas (gjorde lite ont i mig att möjligen behöva skumma ner alla komponenter men vad gör man inte för hälsan). När jag efter några minuter tog bort sidopanelerna noterade jag att skadan var synlig på hdd samt på kabeln som satt i den. Utöver det var det så klart lite sot på fläktarna i toppen på lådan.

Jag har nu städat ut datorlådan så gått det går, monterat bort hdd samt den brandskadade kabeln (som bara vad skadad i änden som var i kontakt med hdd, den andra kontakten såg ut som ny). Jag har försökt felsöka resten och kan inte hitta några andra tecken på brandskada eller andra skador. HDD satt i ensam i fronten på datorn, inga andra diskar eller prylar i direktkontakt.

Det var en Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM (2-års garantin går ut om 4 dagar)

1. Vågar jag starta datorn? (För att se om den funkar eller är helt kaputt).
2. Skall jag lämna in hela datorn? (Var i så fall, är ett hemmabygge jag köpt på marknaden här på Sweclockers)

https://thumb.ibb.co/ncqOSa/image1.jpg https://thumb.ibb.co/n8TXLv/image2.jpg https://thumb.ibb.co/c91xna/image4.jpg

Vad var det för PSU? Kontrollera att det inte är ett dåligt sådant som orsakat branden. kan tänka mig att seagate kan hänvisa till sådana problem =(

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Tack för svaren.

PSU är ett EVGA SuperNOVA 750 G2, Länk

Glömde skriva att datorn fortfarande var igång när det brann, det var först när jag drog ur nätsladden som den "dog" (om det är relevant).

Permalänk
Medlem

Påbörja ett reklamationsärende hos Seagate så snart som möjligt (alltså innan garantin går ut). Många företag kan vara riktiga sticklers när det kommer till sådant, och då är det bra att påvisa att ni upprättat kontakt innan garantin har löpt ut.

Permalänk
Medlem

Kablarna ser hem-sleevade ut, kan någon ha gjort ett dåligt jobb där så det är orsaken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev så skulle jag också kolla lite närmre på kablarna...

Eller så är hårddisken felkonstruerad - detta skulle såklart inte hända förrän i övermorgon

Permalänk
Medlem

Går det att ta bort de brända kablarna från resten av datorn?

Om dom där kablarna har flera kontakter på samma kabel så bör du undvika dom också om det inte går att ta bort kabeln helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Kablarna ser hem-sleevade ut, kan någon ha gjort ett dåligt jobb där så det är orsaken?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderade lite på det med, en dåligt löddad kontakt skulle kunna orsaka felet, dock märkligt det inte hänt tidigare i så fall.
Oavsett vilket hade jag kontrollmätt utgångarna på nätdelen innan jag hade använt den igen.

Permalänk
Medlem

Har hårddisken suttit i datorn länge, eller är det först idag som den har körts i den datorn?

Permalänk
Medlem

Man kan tjuvstarta nätdelen utan att ha den inkopplad till moderkortet.
Då kan du även kolla med en Nätaggregatstestare för att se hur nätdelen fungerar.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Permalänk
Medlem

Om nu nätdelen fungerar fortfarande skulle jag inte våga ha datorn igång om resten av kablarna är sleevade av samma person

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kablarna hemgjorda när ni menar hem-slevade?
noterar att själva sata-strömkontakten ser konstig ut, att det är en sån man sticker ner lösa trådar i som sen låser fast sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack igen,
Jag är direkt okunnig vad gäller dessa prylar bara att vi har det som utgångspunkt

Kabeln är borttagen, var bara kopplad till den hdd. Som jag skrev så är det bara skada på den kontakten som satt i hdd de två andra (den på ena änden var ju vid branden så sleevsen är lite svarta) är oskadda. Även sata kabeln verkar oskadd. Tog lite fler bilder...

HDD har nog suttit i datorn sen den sattes ihop, hdd köptes juni 2015. Som sagt är jag inte första ägaren, köpte den dock inom någon månad efter att datorn var monterad. Prylarna är typ 1-6 månader äldre än mitt köp, har kvitto på allt så har bra koll på det.

Datorn hade kanske varit igång 15 minuter när det hände, inte stått igång över natten eller liknande.

Vad häller "hem sleeve" möjligt, inte jag som gjort det. Men borde det inte hänt tidigare i så fall, den har ju puttrat på sedan hösten-slutet 2015?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det inte EVGA sleevade original kablar.
Sata ström(som har kortslutits) har fyra st kablar, medans EVGA har 5st.
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=100-CW-1300-B9
Kollar man på pinout på sata strömkabel så ska det vara en +3.3V, 2st jord, en +5V och en +12V.
Som det ser ut så saknas +3.3V, alternativt så kan någon kabel vara felkopplad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomson:

Vad jag kan se så är det inte EVGA sleevade original kablar.
Sata ström(som har kortslutits) har fyra st kablar, medans EVGA har 5st.
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=100-CW-1300-B9
Kollar man på pinout på sata strömkabel så ska det vara en +3.3V, 2st jord, en +5V och en +12V.
Som det ser ut så saknas +3.3V, alternativt så kan någon kabel vara felkopplad

Kolla översta bilden i inlägget ovanför ditt, ser ut att vara en adapter för 4-pin Molex till SATA Power (som denna fast sleevad och dubbel) vilket skulle förklara avsaknaden av en femte kontakt.

Känns också väldigt dumt och onödigt av den som byggt datorn att använda sådana adapters då det nätagget levereras med ordentliga strömkablar för SATA, så @Radergummi se till att använda nätaggets originalkablar istället för de där tredjeparts vitsleevade förlängnings-/adapterkablarna. Så här ska originalkablarna som följt med se ut.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

De där ser verkligen sleevade ut och då har du nog inget att hämta genom någon garanti.

Använd inte denna kabel. Om resten också är sleevade så byt ut mot original.
Om inte original finns kvar, köp nya kablar (original såklart) eller nytt nätagg.
Hur originalkablarna ska se ut ser du på länken du postade tidigare, men jag länkar om den här:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Jag tror inte datorn i övrigt har tagit skada.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

@Phukkitt Jag har nog alla de kablarna liggande i någon låda (de flesta är nog använda och sitter på baksidan). Var ju "tema vit" så förmodligen därför de flesta kablarna är sleevade, jag tycker det är snyggt, funktion har jag ingen aning om. Jag har som sagt köpt den begagnad och inte haft några som helst problem med burken innan idag.

@johanruda Jag byter (eller jag ber någon som kan komma och göra det) alla kablar jag som sagt ett par liggande. Menar du garanti på hdd eller nätaggregatet?

Detta är baksidan så det är bara kablarna som syns som verkar sleevade, resten original ligger på baksidan ser det ut som. Jag har även en sata, vga och cpu kabel kvar i lådan till gpu.

Permalänk
Hedersmedlem

@Radergummi: Visst är det snyggt, men de flesta kablarna är ju redan tillräckligt långa så det skapar bara mer ormbo på baksidan, samt att det blir liksom bara ytterligare en grej som kan gå fel. I detta fallet har ju dessutom byggaren misslyckats eftersom denne istället för att använda en förlängning för SATA köpt en adapter från Molex till SATA.

Eftersom de flesta av de där kablarna är förlängningar så behöver du bara ta bort dem och koppla in kontakterna i rätt komponenter istället, borde vara superenkelt. Det enda du får gräva fram är SATA-kabel men det borde också vara relativt enkelt då både kabel och port på nätagget ska vara märkta texten "SATA".

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

@Phukkitt jag har inget att koppla den där sata kabeln i längre, den hdd är numera kasserad så det löste ju sig galant Kabeldragningen ser ju inte lika snygg ut och hela golvet är fullt med "kattstrypare" som jag fick ta bort för att dra om kablarna, alla utom sambon är nöjda.

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte Seagate ta som garanti om du försöker - skadan hänger ihop att stiften för 12V och 0V har kommit över på varandra på något sätt och kortslutit lite lagom för att det skulle bli glödhett - det kan vara snett insatt kontakt eller kontakten i sig som har felaktighet i sig (dvs inte Seagates ansvar), en grad av koppar som är kvar etc. - dåligt krimpade kablar och en kardel hittat över mellan 12-0 Volt

det syns också att det hållit på en stund och gnittat och brännas av - vilket inte skulle ske om det hade varit ren kortis inne på HD:ns kretskort.

förmodligen har överledningen skett inne i själva kontaktdonet som trycks på disken och av hettan förstört 12-V ledarna på kretskortet till hårddisken - dvs. det du ser är resultaten av kortslutningen - inte orsaken av det.

Om data måste räddas ur HD:n så kan man prova med att löda in ledare för 12V matningen där det går skrapa fram blank koppar för 12V (eller löda in på undersidan men innebär att man måste lyfta kortet för operationen och sedan lägga tillbaka det) och separatmata denna med 12V. observera att 5V måste också applicerad på rätt pinnar för att disken skall snurra igång (och alla mot samma nolla/jord)

Gör det med delar från en en extern SATA diskcabinett och dess lilla 12V matning som ger max 2 Ampere på 12V och inte med den stationera datorns väldigt kraftiga nätaggregat.

Har du en tillräckligt färsk backup så slipper du givetvis ovanstående och det är bara att kassera disken

Permalänk
Medlem

Alternativ om du vill rädda innehållet på hårddisken är att låna ett kontrollerkort från en likadan hårddisk och montera på, för att sen starta upp och tanka av datan.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Detta kommer inte Seagate ta som garanti om du försöker - skadan hänger ihop att stiften för 12V och 0V har kommit över på varandra på något sätt och kortslutit lite lagom för att det skulle bli glödhett - det kan vara snett insatt kontakt eller kontakten i sig som har felaktighet i sig (dvs inte Seagates ansvar), en grad av koppar som är kvar etc. - dåligt krimpade kablar och en kardel hittat över mellan 12-0 Volt

det syns också att det hållit på en stund och gnittat och brännas av - vilket inte skulle ske om det hade varit ren kortis inne på HD:ns kretskort.

förmodligen har överledningen skett inne i själva kontaktdonet som trycks på disken och av hettan förstört 12-V ledarna på kretskortet till hårddisken - dvs. det du ser är resultaten av kortslutningen - inte orsaken av det.

Om data måste räddas ur HD:n så kan man prova med att löda in ledare för 12V matningen där det går skrapa fram blank koppar för 12V (eller löda in på undersidan men innebär att man måste lyfta kortet för operationen och sedan lägga tillbaka det) och separatmata denna med 12V. observera att 5V måste också applicerad på rätt pinnar för att disken skall snurra igång (och alla mot samma nolla/jord)

Gör det med delar från en en extern SATA diskcabinett och dess lilla 12V matning som ger max 2 Ampere på 12V och inte med den stationera datorns väldigt kraftiga nätaggregat.

Har du en tillräckligt färsk backup så slipper du givetvis ovanstående och det är bara att kassera disken

Då fick jag två svar i ett, seagate kommer ej acceptera det, samt hur jag får fram datan.
1. Ja antog nästa att det skulle vara något sådant när det tidigare i tråden framkom att det var kabeln som förmodligen var boven.
2. Det sjukt bra, tyvärr har jag aldrig lött en pryl i hela mitt liv har googlat lite på företag som gör det där men det verkar dyrt.
3. Färsk backup? Nja...

Skrivet av loefet:

Alternativ om du vill rädda innehållet på hårddisken är att låna ett kontrollerkort från en likadan hårddisk och montera på, för att sen starta upp och tanka av datan.

Det låter rimligare, skall bara hitta en likadan disk...

Tack för expertkunskapen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Kolla översta bilden i inlägget ovanför ditt, ser ut att vara en adapter för 4-pin Molex till SATA Power (som denna fast sleevad och dubbel) vilket skulle förklara avsaknaden av en femte kontakt.

Man ska vara sjukt försiktig med Molex -> SATA power. Enorma brandrisker.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Alternativ om du vill rädda innehållet på hårddisken är att låna ett kontrollerkort från en likadan hårddisk och montera på, för att sen starta upp och tanka av datan.

Stora problemet är att verkligen hitta en likadan.

När jag gjorde det behövde också kretskortet vara samma version (eller firmware?). Det var skillnaden mellan 2 diskar som gick att byta med varandra och den 3:e som köptes några månader tidigare som inte gick.