Permalänk

USB 3.0 kontakt på moderkort lossnat

The story
Jag skulle installera nya diskar och behövde då dra om kablarna i burken.
Problemet uppstod när jag skulle koppla ur frontpanelens USB 3.0-kontakt från moderkortet (Asus Maximus IV Gene-Z/GEN3).

Självklart sitter skiten hårt som satan och det är alltid ett himla jobb att dra ur den.
Jag drar och drar tills det plötsligt knäcker till.
Kontakten har "lyft" från moderkortet men den sitter ändå fast på något sätt.
Kabeln är fortfarande inkopplad och kan "vicka" ganska rejält varvid det låter som om stiften tar emot något (sitter möjligtvis kvar på moderkortet). Jag kan inte riktigt se då moderkortet inte kan monteras ur så länge kabeln är inkopplad...

Frågor

  1. Tror ni det bara är att dra loss skiten och hoppas på att stiften stannar kvar och endast "plasten" följer med?

  2. Om stiften lossnar, tror ni datorn kommer fungera som vanligt om jag stänger av frontpanelens USB 3.0 i BIOS eller kan det skada övriga komponenter?

Tillägg:
Googlade lite om någon annan har haft problemet, och lustigt nog hade någon med samma chassi, Define R5, haft samma problem [http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2422227/stuck-usb-motherboard-connection.html].

Någon annan som haft samma problem? Kanske t.om. med Define R5? Kan det vara så att den kabeln är för grov och på så sätt skapar detta problem?
Känns inget roligt att jag just dragit sönder mitt moderkort genom att försöka dra loss en kabel som inte ens har någon låsmekanism...

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracenewbie:

Tror ni det bara är att dra loss skiten och hoppas på att stiften stannar kvar och endast "plasten" följer med?

Stiften är väl fastlödda var för sig i moderkortets kretskort, och borde inte sitta fast i plasten runt om. Jag gissar att plastbiten kanske är limmad på kretskortet, och att det var det som lossnade, eller att den bara sitter fast med friktionen från stiften. Plastbiten i sig fyller egentligen ingen annan funktion än att hjälpa kontakten hamna rätt.

Skrivet av tracenewbie:

Om stiften lossnar, tror ni datorn kommer fungera som vanligt om jag stänger av frontpanelens USB 3.0 i BIOS eller kan det skada övriga komponenter?

Om stiften försvinner så är det inget problem i sig, ett stift som inte finns eller inte används är samma sak. Problemet är väl istället vilka skador stiften orsakar när de lossnar, för det lär krävas en hel del våld för att få loss fastlödda stift.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta loss moderkortet och kolla baksidan? Stor chans att plastbiten sitter med två ben genom hål i moderkortet. Då borde det bara vara att trycka dit.

Permalänk

@perost: ~
@Imaculent: ~

Tack för hjälpen båda!
Jag drog lite till och endast plastbiten lossnade. Verkar ha suttit fast med enbart friktion. Nu sitter dock plastbiten stenhårt på själva kabeln och jag får inte loss den. Men det är ett mindre problem som får vänta tills jag får för mig att byta chassi eller moderkort

EDIT:
Nja det gick inte att skjuta på problemet eftersom jag inte får i kabeln med plastbiten på.
Jag fick loss plastbiten m.h.a. en kniv och lite våld.
På de tvåbilderna jag bifogat kan man se hur den blå plasten från kabeln fastnat på moderkortets plastbit där kontakten hakar i (alla 4 ställen).

En feldimensionering av kabeln vill jag påstå då det aldrig hänt med mina tidigare chassi.
Detta ska verkligen inte kunna hända!

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk

Hjälp, problemet är verkligen inte över!

Jag får inte på plastbiten på moderkortet.
Den går i typ 1mm och sitter nu på toppen av pinnarna men den vill inte åka genom hålen alls.
Jag har sett till att den är vinklad åt rätt håll, så det är inte det som strular.
Snarare att de satt fast med friktion och det krävdes en himla kraft att slita loss dem.

Tips?
Jag försöker nu trycka med ett platt föremål mot plastbiten, men känns som om pinnarna kommer vika sig åt något håll när som helst, och då skiter det sig på riktigt.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

@tracenewbie:
Som perost nämnt fyller plastbiten ingen annan funktion än att "styra kabeln" rätt så den behövs egentligen inte.

Jag har har haft äldre moderkort som inte har någon plastbit utan det är bara stiften, kruxet utan den är att man måste veta exakt hur kontakten ska sättas, annars kan det sluta olyckligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Jag vet ju vilket håll som är rätt så det är nog enklast att skippa den isf.

------------------------------------------------------------

Ack så typisk, plastbiten satt som en sten trots att den bara var ca 1mm in, så när jag slet loss den med fingrarna satt den fortfarande kvar i de tre översta pinnarna som tokböjdes uppåt.

Tror jag kan fixa det med en nål eller något, men det får vänta till en annan dag.

Visa signatur

R5 2600・RX580