Sugen på ny systemkamera, men vilken? + lite blandade frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok bra idé. får återkomma i tråden då när jag varit ute och provfotat

skall jag starta en ny tråd, eller kan jag fortsätta på denna?

Fortsätt gärna på denna!

Och läs gärna min edit angående fotoskolan på min förra post, har länkat alla delar till dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, hur fungerar läget bländarprioritet?

när det gäller bländaren på min kamera; vad är det för omfång på den?

alltså vad har man att röra sig på?

De olika inställningarna styrs i regel av olika hårdvara. Kan vara bra att komma ihåg.

Kameramodell - ISO och slutartid.
Objektivet - Bländaromfång och brännvidd.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

när det gäller bländaren på min kamera; vad är det för omfång på den?

Bländaren sitter i objektivet, så omfånget beror på vilket objektiv du har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Bländaren sitter i objektivet, så omfånget beror på vilket objektiv du har.

har ett 18-55mm objektiv (Nikon D3300).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

har ett 18-55mm objektiv (Nikon D3300).

Det är bokstavligen bara att plocka upp kameran och testa. Den bits inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Det är bokstavligen bara att plocka upp kameran och testa. Den bits inte.

har jag påstått det?

skall fota vid tillfälle, dock lite ont om tid just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Edit:
Använder man lightroom, som det är tänkt, får man ju dessutom samma arbetsflöde oavsett vilken kamera den aktuella bilden är tagen med eller om den råkar vara tagen som RAW eller JPEG osv. Skulle man byta kamera eller skaffa en till, av ett annat fabrikat, så kan man fortsätta med samma arbetsflöde. I familjen har vi tex kameror från Nikon, Panasonic, Canon, Sony och Olympus och därtill mobiltelefoner.

Håller helt med om detta. Kör själv flera kameror från Nikon, Fuji, Panasonic, och mobiler i Lr. Blir smidigare att bara ha en katalog oc ett ställe med alla foton arkiverade, och dessutom slipper man lära sig en 3-4 olika redigeringsprogram.

Sedan så är det så att Lr sällan är bäst för någon kamera, men man kan ju alltid slänga upp en annan RAW-konverterare för de specialfallen där Lr inte lyckas 100%.

Hade gärna sett att man i Lr haft en form av bättre RAW-pluginsystem, där man sedan kunde jobba endast i Lr, men optimera med olika plugins/RAW-konverterare automatiskt beroende på vilka kameror som exponerat bilden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

tyvärr är jag nybörjare, och behöver få förklarat svaren kanske både en eller två ggr.
Sedan dyker det upp nya frågor efter man kommit på hur det fungerar.
vidare har jag tyvärr ingen tid idag eller imorgon att fota, så det får bli i början på nästa vecka.

du har kanske också varit nybörjare på fotografering någon gång misstänker jag?

Det behöver inte alltid vara något stort projekt att fota, särskilt inte om man bara vill testa kamerans funktioner och lära sig förstå grunderrna. Ett bord, ett par batterier eller kryddburkar eller gosedjur eller något. Eventuellt en påse fylld med ris, bönor eller gula ärtor som "stativ" om ljuset tryter, så behöver det bara ta ett par minuter om man vill testa.
Sedan kan det vara så att man inte riktigt har möjligheten för att man inte är hemma eller kan ha med sig kamera osv. Jag vet ju inte hur det är i ditt fall.
Jag ville bara säga att det inte behöver vara något projekt att testa lite snabba saker.

Skrivet av mikael_a1:

Lightroom är tyvärr inte aktuellt, då jag använder Photoshop Elements för redigering av mina bilder.

Men förstår att du vill lyfta fram programmet

Mitt svar var inte riktat till dig, utan jag ifrågasatte det som Fototoken skrev.
Sedan hade jag ju personligen hellre kört något gratisalternativ ett tag och ev sparat ihop lite pengar till och köpt Lightroom hellre än Photoshop Elements, men det är ju upp till var och en vad man gillar/vill ha för mjukvara. Lightroom kostar ju inte en hiskelig summa pengar, trots allt, till skillnad från tex Photoshop som varit ganska dyrt (det går bara att prenumerera på Photoshop nu för tiden).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Fortsätt gärna på denna!

Och läs gärna min edit angående fotoskolan på min förra post, har länkat alla delar till dig

vad tycks om denna bilden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Fortsätt gärna på denna!

Och läs gärna min edit angående fotoskolan på min förra post, har länkat alla delar till dig

ok, då fortsätter jag här

vad tycks om denna bilden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Det ser ut som att du använt onödigt hög ISO eftersom den är rätt brusig, men Imgur äter som sagt EXIF-infon på bilderna så jag vet inte vad du använt för inställningar. Eftersom det är dagsljus så skulle jag själv troligtvis använt runt f/8 för att få allt i fokus, lägsta ISO kameran klarar och låtit slutartiden bli vad den blir.

Rent bildmässigt så är den aningen mörkt kan jag tycka. Den solbelysta vita fyren gör det lite knepigt eftersom den blir så ljus, och ökar man bara exponeringen så är risken att den blir väldigt utbränd. Fotar man råformat kan man justera sånt en hel del efteråt, fotar man JPG så kanske man får använda eventuellt HDR-läge om kameran har något sånt. Eller bara låta fyren bli lite utbränd, det behöver inte nödvändigtvis bli helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det ser ut som att du använt onödigt hög ISO eftersom den är rätt brusig, men Imgur äter som sagt EXIF-infon på bilderna så jag vet inte vad du använt för inställningar. Eftersom det är dagsljus så skulle jag själv troligtvis använt runt f/8 för att få allt i fokus, lägsta ISO kameran klarar och låtit slutartiden bli vad den blir.

Rent bildmässigt så är den aningen mörkt kan jag tycka. Den solbelysta vita fyren gör det lite knepigt eftersom den blir så ljus, och ökar man bara exponeringen så är risken att den blir väldigt utbränd. Fotar man råformat kan man justera sånt en hel del efteråt, fotar man JPG så kanske man får använda eventuellt HDR-läge om kameran har något sånt. Eller bara låta fyren bli lite utbränd, det behöver inte nödvändigtvis bli helt fel.

bilden är tagen med en kompakt kamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

bilden är tagen med en kompakt kamera

Det förklarar ju den dåliga bildkvalitén i så fall. Men det förändrar inte särskilt mycket av det jag skrev, förutom att inställningarna kanske är lite begränsade på en kompaktkamera i den klassen.

Permalänk
Medlem

och räta upp horisonten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micke7406:

och räta upp horisonten

ok, det fixar jag lätt i PS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det förklarar ju den dåliga bildkvalitén i så fall. Men det förändrar inte särskilt mycket av det jag skrev, förutom att inställningarna kanske är lite begränsade på en kompaktkamera i den klassen.

nu blev jag lite förbryllad du skriver att jag använt för hög ISO, och sedan att den blir för mörk.

hur tänker du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

nu blev jag lite förbryllad du skriver att jag använt för hög ISO, och sedan att den blir för mörk.

hur tänker du här?

Asså, du kan över- eller underexponera oavsett högt eller lågt ISO.
Tror det är hög tid att ägna 5 min åt exponeringstriangeln tid-bländare-iso som många av oss tipsat om redan för flera dar sen. Snälla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

nu blev jag lite förbryllad du skriver att jag använt för hög ISO, och sedan att den blir för mörk.

hur tänker du här?

Det är tre parametrar som bestämmer hur ljus eller mörk en bild blir: slutartid, bländare och ISO. Om du dubblerar ISO-värdet så kan du kompensera genom att halvera slutartiden eller minska bländaren ett steg¹ och få en lika ljus bild.

Men eftersom det är en kompaktkamera så kan det mycket väl hända att ISO var lågt ändå, eftersom de brusar mer p.g.a. deras små sensorer. Min bedömning av bruset utgick ifrån att fotot var taget med din D3300, som inte bör brusa så där mycket förrän upp mot kanske ISO 1600 eller så.

¹ Ett bländarsteg är t.ex. f/4 till f/5.6. Orsaken till att stegen verkar ha så konstiga värden beror på att varje steg är en multiplicering med roten ur 2 (~1.414), p.g.a. hur arean av en cirkel beräknas. Så 4*1.414 = 5.6, och nästa steg blir 5.6*1.414 = 8, o.s.v. Räknar man på det själv så märker man att stegen är lite märkligt avrundade (5.6 borde egentligen vara 5.7 t.ex.), men det har historiska skäl så det är bara att gilla läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, det fixar jag lätt i PS?

Japp använd Grid nätet så ser du lätt att det blir rakt.

Grid by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Japp använd Grid nätet så ser du lätt att det blir rakt.
https://c1.staticflickr.com/5/4278/35095744452_588ddc41f9_o.jpgGrid by mikael johansson, on Flickr

I Photoshop (vet inte om det är samma i Elements, som TS har), så kan man även använda linjalen och dra en linje längs det som ska vara lodrätt eller horisontellt och sedan på till "Image" -> "Image Rotation" -> "Arbitrary" så kommer rätt antal grader som behövs vara förinställt.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Lite skillnad i pris på Elements 15 och Lightroom......

Mitt största krav är att kunna organisera bilder i undermappar till mappar.
Och även kunna göra enklare bildredigering för att förbättra bilderna.

Detta klarar väl även Elements 15?

Ska du få ut mesta möjliga bildkvalitet ur din nya Nikon bör du fotografera i RAW. Förutom att man i RAW inte kastar bort en massa information som du betalat en dyr kamera för att samla in, ger RAW dig betydligt större slarvmarginaler. Det går att felexponera både ett, två och tre steg och fortfarande få till en hyfsat tittbar bild.
Fotograferar du i RAW är Lightroom det självklara valet.

Skillnaden mellan Elements och Lightroom är att i Lightroom kan du gå tillbaka till orginalbilden när du editerar
eftersom man sparar en orginalfil (RAW filen) samt alla ändringar som görs i en databas. Det innebär även att du kan
göra flera versioner av samma bild utan att det tar så mycket extra plats på disken. Till skillnad från när du editerar JPEG bilder pixel för pixel som i Elements försämras inte bildkvaliteten om du gör flera bilder och sparar emellan efterssom man alltid utgår från orginalbilden.

Databasen gör det även snabbt att söka bland bilderna, och du kan skapa virtuella mappar dit bilder automatiskt kan sorteras in beroende på t.ex. vilka bildtexter eller nyckelord, gps-koordinater m.m. du givit bilderna. Skapar du t.ex. den virtuella mappen slott, och den virtuella mappen stockholm skulle en bild på Stockholms slott kunna ses i båda mapparna utan att det tar extra diskutrymme.

Man kan säga att man i Lightroom gör sådant som filmtidens fotografer gjorde i mörkrummet, dvs sådant som att beskära, räta horisonter, ändra kontrast och ljushet, brusredusering, färgmättnad eller plocka bort damm fläckar och annan mindre retuschering. Vanligtvis ser bilden efter redigering ut ungefär som den gjorde när den kom ur kameran fast bättre.

Elements å andra sidan handlar mera om att göra sådant som att klistra in extra skära elefanter i bilden. Dvs det handlar mera om att skapa ett konstverk baserat på bilden än att förbättra den bild du fick från kameran, även om man förstås kan göra det också.

Skulle nog vilja påstå att Lightroom är väl värt de extra pengarna.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

supertack för tipsen

om jag bara vill ha en enklare väska till min kamera; vad skall jag satsa på då?

P.S. kolla PM

Den enklaste och bästa väskan är ingen väska alls. Det blir fler bilder tagna på det sättet.
Kameror är ganska oömma och om du nödvändigtvis ska stoppa ned den någonstans
duger vilken väska som helst eller en stor jackficka med tanke på hur liten D3300 är.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

ok, det fixar jag lätt i PS?

Och förmodligen ännu lättare med en knapptryckning i Lightroom

Permalänk
Skrivet av perost:

Det förklarar ju den dåliga bildkvalitén i så fall. Men det förändrar inte särskilt mycket av det jag skrev, förutom att inställningarna kanske är lite begränsade på en kompaktkamera i den klassen.

Vadå dålig bildkvalitet? Bilden är ju nästan perfekt med bra teckning i högdagrarna. Möjligtvis borde man nog lätta upp lågdagrarna en aning för att få bättre teckning i den mörka tångruskan i gräset framför fyren, och kanske också i havet. Naturligtvis kan man även räta upp de störtande linjerna en del om man vill.

När det gäller digitalfoto är det alltid viktigare att vara rädd om högdagrarna så att de inte blir utfrätta. Det ser mycket värre ut än om någon del av bilden skulle bli aningen för mörk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det förklarar ju den dåliga bildkvalitén i så fall. Men det förändrar inte särskilt mycket av det jag skrev, förutom att inställningarna kanske är lite begränsade på en kompaktkamera i den klassen.

ursäkta, men "dålig bildkvalité"?
hade du skrivit det om jag inte berättat att bilden var tagen med en kompaktkamera......

det är lugnt, jag bjuder på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ursäkta, men "dålig bildkvalité"?
hade du skrivit det om jag inte berättat att bilden var tagen med en kompaktkamera......

det är lugnt, jag bjuder på den

Var väl exakt det han gjorde? Han skrev ju att den var brusig, underexponerad och hade lågt dynamiskt omfångst. Låter det som ett bra betyg?

Sen sa han det väl lite konstruktivt, vilket var bra! Man vill ju inte förstöra moralen allt för mycket om den hade tagits med en splitter ny kamera.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ursäkta, men "dålig bildkvalité"?
hade du skrivit det om jag inte berättat att bilden var tagen med en kompaktkamera......

det är lugnt, jag bjuder på den

Som sagt, innan du berättade att den var tagen med en kompaktkamera så antog jag att du tagit den med din D3300 med helt fel inställningar, vilket är orsaken till att jag gav dig råd om vilka inställningarna du skulle kunna använda. Bildkvalitén är ungefär vad jag skulle förvänta mig av min mobilkamera, med mycket brus och alla smådetaljer förstörda av kamerans brusreducering. Det är väl inget konstigt med det, bättre bildkvalité var väl en av anledningarna till att du skaffade en bättre kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ursäkta, men "dålig bildkvalité"?
hade du skrivit det om jag inte berättat att bilden var tagen med en kompaktkamera......

det är lugnt, jag bjuder på den

Jag antog åxå först att den var tagen med D3300 och tänkte tanken att "varför han han använt typ ISO3200 mitt på dagen", men sedan blev jag faktiskt tveksam till om den den verkligen var tagen med D3300 (med all rätt uppenbarligen) för ingen modern Nikon-kamera har så agressiv brusreducering och hård JPEG-komprimering, iaf inte som standardinställning.
Eftersom du frågade om själva bilden kan jag ju kommentera den som hastigast utöver ovanstående.
Som en del sagt så lutar den. Jag hade även velat ha lite mer luft upp till.
Ska man ta det hela ett steg längre så hade varit bra att gå lite längre ifrån och leta upp något annat föremål och använda som förgrund till fyren för at få lite mer djup i bilden. Då hade man inte heller fått samma "underifrån"-perspektiv.

Skrivet av unoengborg:

Vadå dålig bildkvalitet? Bilden är ju nästan perfekt med bra teckning i högdagrarna. Möjligtvis borde man nog lätta upp lågdagrarna en aning för att få bättre teckning i den mörka tångruskan i gräset framför fyren, och kanske också i havet. Naturligtvis kan man även räta upp de störtande linjerna en del om man vill.

När det gäller digitalfoto är det alltid viktigare att vara rädd om högdagrarna så att de inte blir utfrätta. Det ser mycket värre ut än om någon del av bilden skulle bli aningen för mörk.

Den har ganska mycket brus, trots att den är tagen mitt på dagen, typ, och den har även relativt kraftig brusreducering till följd av det, såklart. Därtill har den ganska mycket JPEG-artefakter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Som sagt, innan du berättade att den var tagen med en kompaktkamera så antog jag att du tagit den med din D3300 med helt fel inställningar, vilket är orsaken till att jag gav dig råd om vilka inställningarna du skulle kunna använda. Bildkvalitén är ungefär vad jag skulle förvänta mig av min mobilkamera, med mycket brus och alla smådetaljer förstörda av kamerans brusreducering. Det är väl inget konstigt med det, bättre bildkvalité var väl en av anledningarna till att du skaffade en bättre kamera?

jepp, håller med dig. Eftersom du verkar insatt; kan du hjälpa mig med följande frågor:

* hur skall jag tänka angående inställningar om jag vill ta kort på denna fyren med min systemkamera en normalsolig dag?

* om jag vill ha fyren tydlig och saker i bakgrunden suddiga= stor bländare / f-tal, kort slutartid samt inte för hög ISO.

har jag fattat rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

jepp, håller med dig. Eftersom du verkar insatt; kan du hjälpa mig med följande frågor:

* hur skall jag tänka angående inställningar om jag vill ta kort på denna fyren med min systemkamera en normalsolig dag?

* om jag vill ha fyren tydlig och saker i bakgrunden suddiga= stor bländare / f-tal, kort slutartid samt inte för hög ISO.

har jag fattat rätt?

Läs nu detta inlägg.
http://www.fotografika.se/grundkunskaper-for-manuella-install...

Studera sedan denna bilden.

I den här tråden ser jag människor vara sinnesjukt tålmodiga och förklara saker om och om igen. Det är inte vanligt på internet (även om detta forum i stort är en av de ljusare platserna). Det blir dock svårt att fortsätta förklara samma sak om och om igen när du inte verkar ta in det.

Ett tips i all välmening. Det är alltid kul med fler som börjar fota och är fotointresserade, och alla är vi barn i början. Så fråga på! Men ställ inte samma frågor utan att ha läst tidigare svar.

Nåväl. Som tidigare har sagts är det näst intill omöjligt att rekommendera optimala inställningar för ett tillfälle, eftersom någon parameter alltid kommer att vara annorlunda. Det hämmar dessutom ditt lärande, eftersom du då inte behöver tänka efter vid varje tillfälle och därmed lär dig snabbare.

Generellt bör du, som tidigare sagts, alltid försöka ha så låg iso som möjligt. Se iso-inställningen som en sista utväg när du inte kan/vill ha kortare skärpedjup eller längre slutartid. Det är en bra grundregel.

Din sista punkt: en stor bländaröppning ger mer bakgrundsoskärpa (ofta refererat till som bokeh). Dessutom får du mer bakgrundsoskärpa ju närmre motivet du är. Det är allt som styr. Slutartiden reglerar hur ljus eller mörk bilden blir i relation till bländaröppningen. Fotograferar du rörliga motiv bör du inte ha för lång slutartid eftersom objektet då exponeras under sin rörelse och därför blir suddigt. Fotar du handhållet bör du generellt inte gå under 1/60 sekund, eftersom du då hinner skaka medan slutaren är öppen och motivet riskerar att bli suddigt.

Lycka till!