Permalänk
Inaktiv

Varför kör folk som idioter?

Du får gärna hoppa basejump från klippor eller dyka för djupt på enbart syrgas.

Men du har fan inte rätt att riskera andras liv i trafiken bara för att få din "fix". Inne i staden kör de flesta OK, men så fort folk kommer ut på landsvägen upphör allt sunt förnuft sålänge det inte finns fartkameror i närheten.

Och det är inte bara "unga risktagande män" vi pratar om här. Har en bekant som inte gör mycket väsen av sig, tittar ned golvet, säger inte så mycket... men när han kör bil är det han som äger vägen och alla andra ska flytta på sig.

Jag spolar gärna fram 20 år och ser att självkörande bilar är normen. Människor är inte tillräckligt funtade för att köra bil. Det går för fort, vi bedömer risker felaktigt, vi överskattar vår förmåga. Vapen och knark är strikt reglerat, men vem som helst får köra bil.

edit: Jag skriver av mig dels för att folk körde som puckon på landsvägen idag, dels för att min bror var med om en allvarlig olycka där han klarade sig, men den han krockade med gjorde det nästan inte eftersom denne "ändå inte behövde ha bilbälte när det var en så kort sträcka".

Permalänk
Medlem

Menar du köra för fort? Köra för fort på olämpliga ställen? Gasa på på landsvägar är väl knappast något att gnälla på ett forum för?

Lägger hellre min tid på att klaga på folk som ex. bromsar ned från 70 till 20 _innan_ de signalerar att de ska av, eller de som kör på motorvägen i 60. Där har vi en fara.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med dig.
Fler trafikpoliser, hårdare straff och högre böter är nog det enda som hjälper.
En sak jag inte fattar är varför det så sällan är hastighetskontroller, kostnaden för att ha två poliser i tjänst måste ju tjänas in flera ggr om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Menar du köra för fort? Köra för fort på olämpliga ställen? Gasa på på landsvägar är väl knappast något att gnälla på ett forum för?

Lägger hellre min tid på att klaga på folk som ex. bromsar ned från 70 till 20 _innan_ de signalerar att de ska av, eller de som kör på motorvägen i 60. Där har vi en fara.

Detta hände för 3 dagar sedan så visst är det nåt att gnälla på ett forum om.
https://www.hd.se/2017-06-10/tva-bilar-i-frontalkrock-nara-mu...

Ser så enormt mycket idiotomkörningar i princip varje dag på landsvägar tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Gasa lite på landsvägar samt motorvägar är väll mindre problem och större problemet är utan tvivel dom som kör i städer och inte kan regler ett skit men det finns olika grader av att köra snabbt och det jag menar är att ligger någon 25kmh för snabbt på stor väg har jag inget problem med och gör samma själv för ofta och irriterar mig mer på nån som kör 90 på 110väg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det är galet. Jag kör till Malmö varje dag och får se lite av det mesta..

En gång körde jag om en bil, på motorvägen, hade en bakomvarande som stressade jättemycket, men jag är lugn.
När jag kommit om bilen o ska precis köra in så att stressaren kan köra om, så har han plötsligt kört in i den lilla luckan och ska köra om på insidan, jag ser inte det direkt då det händer väldigt fort, så det slutar med att galningen kastar sig ut på en påfart / väg grenen som var precis där ute till höger så att han ändå slutför omkörningen på insidan.. sen är det ändå kö strax efter så vi kommer inte något längre fram ändå.

Olyckan i Munka Ljungby var med en BMW e30 som var rejält trimmad, över 870hk, ser ut som att de fått sladd på bilen i riktigt hög fart.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Inaktiv

Men ja, många kör som galningar. Förekommer lite väl ofta idioter som i tätorter åker på alla möjliga vägar i alla riktningar. Behövs det fler lekplatser för omogna bilförare?

Permalänk
Medlem

Anar att svaret ligger i frågan.

Folk är allmänt respektlösa, för satta gränser. faror, medtrafikanter. Folk kör hyffsat idiotiskt även i tätbebyggda områden.

Sen hjälper det inte att det rullar omkring väldigt många tämligen stora stabila bilar där fartblindheten är väldigt lätt att falla offer för.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Olyckan i Munka Ljungby var med en BMW e30 som var rejält trimmad, över 870hk, ser ut som att de fått sladd på bilen i riktigt hög fart.

Det stämmer, dom passar tyvärr rätt bra in med tanke på trådens titel.

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är lika illa med de stressande idioterna som ska ligga 2 meter bakom en trots att man ligger en 5km/h över hastighetsbegränsningen som de efterblivna fotgängarna som utan en tanke kliver ut mitt i gatan mot rött eller där övergångsställe saknas så att bilarna får tvärnita. För att inte tala om cyklister, ett sällsynt korkat släkte som tror att allt och alla har väjningsplikt förutom dem.
Idioter finns överallt i samhället, inte bara bakom ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Så för att DU inte har bråttom ska du ligga och bromsa upp alla andra? Ser ingen poäng med att ligga nosa folk i baken för det men DU genererar stress hos dina medtrafikanter som garanterat inte sänker risken för olyckor i förlängningen. Men du kanske sparar någon liter så det är väl värt det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Det som är mest skrämmande i trafiken just nu är...TELEFON JÄVELN!!!NI SER JU fan inte hur ni kör när ni pratar i den..handsfree och i telefonen....eller sms eller något annat jävla skit...sen finns det ju idioter som kör om blå ljus personal i skymda kurvor också....det är ju ett under att man inte får skotta ihop mera kropps delar än det har blivit än så länge.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Jubileumsmästare

Den dagen kravet för körkort är att kunna köra bil, då kommer jag bli glad.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berget80:

Detta hände för 3 dagar sedan så visst är det nåt att gnälla på ett forum om.
https://www.hd.se/2017-06-10/tva-bilar-i-frontalkrock-nara-mu...

Ser så enormt mycket idiotomkörningar i princip varje dag på landsvägar tyvärr.

Vad vill du komma med din artikel?

Står ingenstans att någon körde för fort etc bara att man gjort en anmälan för att kunna utreda vad som har hänt. Båda parterna kan lika gärna kört i 70 och ena bilen kom över på felsida.....

Jag själv tillhör de som kör för fort om man har en bil som klarar det och vägen tillåter det. Brukar snitta 100km/h på sträckor som är på 20mil+

Jag anser att utanför städer, byar etc så kan man ersätta alla skyltar över 50 mot 90-skyltar eller fri-fart men orsakar du en olycka så ska man åka dit på mordförsök/dråp för kan man inte hantera bilen eller gör felbedömning så är bilen/fordonet man kör är då ett potentiellt mordvapen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Det som stör mig i trafiken är folk som kör farligt( ej nödvändigtvis fort) och som har dåliga reflexer eller allmänt är för slöa för att köra bil i stadstrafiken. Körde i Helsingborg det är grönt och kvinnan framför hade inte kört iväg ännu om jag inte tuttat och viftat med händerna. Finns folk som upplever bilkörning som rymdvetenskap. Finns folk som hellre fokuserar på sin jävla telefon och skiter fullständigt i andra.
Lagom är bäst men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Jag önskar det vore lagligt att preja av folk från vägen... Om det är något jag blir rasande på så är det sånt här beteende i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Så för att DU inte har bråttom ska du ligga och bromsa upp alla andra? Ser ingen poäng med att ligga nosa folk i baken för det men DU genererar stress hos dina medtrafikanter som garanterat inte sänker risken för olyckor i förlängningen. Men du kanske sparar någon liter så det är väl värt det.

Om du nu inte är ambulansförare så tror jag inte att någon dör för att du kommer 5 minuter för sent dit du nu ska.

Visa signatur

| ASUS Z97-A | Intel i5 4690K 4,6 GHz | ASUS Dual GTX 1070 OC | Corsair 2x4 GB 2133Mhz | seagate 1TB | Samsung 750 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define R6 | EK Supremacy EVO | EK CoolStream PE 360 | D5 Pump |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Så för att DU inte har bråttom ska du ligga och bromsa upp alla andra? Ser ingen poäng med att ligga nosa folk i baken för det men DU genererar stress hos dina medtrafikanter som garanterat inte sänker risken för olyckor i förlängningen. Men du kanske sparar någon liter så det är väl värt det.

Hold up, hold up och lugna ner dig utav bara fan nu. Hur i helvete kan du sitta och försöka försvara människor som kör för fort, bryter lagen och rent av riskerar andras liv - genom att försöka vända ett helt resonabelt och logiskt tänk till något negativt?

Nej, det är såna som DU som inte ska ha körkort. Jag är med stigw, ser jag någon jävel i backspegeln som verkar skitnödig, då släpper jag på gaspelledalen och tar det lugna fisken. Att folk har bråttom är inte mitt problem.

Personligen hade jag gärna sett att man tog bort varningen för fartkameror. Det finns såklart ett syfte med dessa varningar, men i det långa loppet tror jag det skulle vara bland det bästa.

Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag önskar det vore lagligt att preja av folk från vägen... Om det är något jag blir rasande på så är det sånt här beteende i trafiken.

I värsta fall så kör jag ut i andra körfältet för att hindra din omkörning. Lär dig lite trafikvett din dåre!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag önskar det vore lagligt att preja av folk från vägen... Om det är något jag blir rasande på så är det sånt här beteende i trafiken.

Sålänge vederbörande inte ligger i vänsterfilen och långsamt kör om en långtradare som har samma hastighetsbegränsning så har du väl inget att uppröras över?

Ligg i omkörningsfilen när du ska och fall in till höger när du ska.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

***bort/mod***

Om du inte har så bråttom varför åker du ens på motorvägen ta 70-vägen istället så sparar du ännu mer pengar...........

Du är betydligt farligare än fartdårarna eftersom du skapar stress för de vanliga som vill ligga i 110. Har set betydligt farligare omkörningar p.g.a sniglar/söndags åkare på vägarna än fartdårarna själva. Men de framkommer aldrig man ska bara peka på de som kör för fort.

§8
Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hold up, hold up och lugna ner dig utav bara fan nu. Hur i helvete kan du sitta och försöka försvara människor som kör för fort, bryter lagen och rent av riskerar andras liv - genom att försöka vända ett helt resonabelt och logiskt tänk till något negativt?

Hold up indeed? Var har jag gjort det? Snacka om att dra växlar.

Edit: Notera att jag uttalade mig om att en person ligger i 90 på en 110 sträcka.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Tack så mycket, då är du en av dom som "tvingar" ut långtradare i omkörningsfilen och skapar kaos även om du ligger "rätt" i höger fil.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Så för att DU inte har bråttom ska du ligga och bromsa upp alla andra? Ser ingen poäng med att ligga nosa folk i baken för det men DU genererar stress hos dina medtrafikanter som garanterat inte sänker risken för olyckor i förlängningen. Men du kanske sparar någon liter så det är väl värt det.

Då han tar exemplet med 110 km/h är det antagligen motorväg vi pratar om, och där är det bara att köra om ifall man vill åka fortare. Ser inga problem att hålla en lägre hastighet så länge som vägen har flera filer. Är det enbart en fil bör man hålla hastighetsbegränsningen för att inte bromsa upp trafikrytmen.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@tuomi:

1) Håller han hastigheten slipper man köra om, och folk slipper bli irriterade och ta onödiga risker.
2) Han bidrar till köer med det tänket.
3) Förmodligen inte det enda misstaget han gör i trafiken, med det tänket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Hold up indeed? Var har jag gjort det? Snacka om att dra växlar.

Edit: Notera att jag uttalade mig om att en person ligger i 90 på en 110 sträcka.

Jag vet exakt vad du menade, men frågan är: vad är det du inte förstår? Du är ju helt galen om du menar att det är negativt att köra under hastighetsbegränsningen. Då har du nog missuppfattat vad skylten med siffran faktiskt innebär.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Låter bekant dethär även i Finland så tycks det gälla att man bör hålla ca 85 km/h i ganska jämn hastighet på 80-väg t.ex. annars är det stor risk att man har nån som hänger på 2m bakom om de nu inte redan har kört om (BMW, Mercedes och Audi ägare tycks speciellt inte kunna låta bli att köra förbi).

Har konstaterat att säkrast för alla är att hålla ca 83-85 km/h som motsvarar ca 89-91 på mätarn på min bil (kör oftast med farthållare då jag är på landsbygden då bilarna bakom tycks då bättre kunna hålla sig på lämplig avstånd) även om jag är sån som inte tycker det är värt att stressa i onödan för några km/h hit och dit, de flesta andra tycks också hålla den hastigheten, 7 km/h för hårt kan leda till 170 EUR böter (ca 1650 kr) som är den lägsta boten idagsläget i Finland, det blev betydlig ökning en stund sedan. Vad är motsvarande i Sverige?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hold up, hold up och lugna ner dig utav bara fan nu. Hur i helvete kan du sitta och försöka försvara människor som kör för fort, bryter lagen och rent av riskerar andras liv - genom att försöka vända ett helt resonabelt och logiskt tänk till något negativt?

Nej, det är såna som DU som inte ska ha körkort. Jag är med stigw, ser jag någon jävel i backspegeln som verkar skitnödig, då släpper jag på gaspelledalen och tar det lugna fisken. Att folk har bråttom är inte mitt problem.

Personligen hade jag gärna sett att man tog bort varningen för fartkameror. Det finns såklart ett syfte med dessa varningar, men i det långa loppet tror jag det skulle vara bland det bästa.

I värsta fall så kör jag ut i andra körfältet för att hindra din omkörning. Lär dig lite trafikvett din dåre!

Det är nog du som får hålla dig det står 110 på skylten men personen i fråga kör 90 utan anledning och då helt plötsligt kör man för fort för att andra vill köra den utsatta hastighetsgränsen som ÄR 110 det är nog du som inte ska ha körkort om du inte kan läsa skyltar. 110 är 110 inte 90. De ände gångerna det är försvarbart att köra långsammare är när naturen inte tillåter det eller om man kör något annat fordon som är begränsat te.x lastbil

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Tack så mycket, då är du en av dom som "tvingar" ut långtradare i omkörningsfilen och skapar kaos även om du ligger "rätt" i höger fil.

Långtradare får max köra i 90km/h så jag fattar inte hur han "tvingar ut dem" när han ligger i 90km/h.

Visa signatur

| ASUS Z97-A | Intel i5 4690K 4,6 GHz | ASUS Dual GTX 1070 OC | Corsair 2x4 GB 2133Mhz | seagate 1TB | Samsung 750 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define R6 | EK Supremacy EVO | EK CoolStream PE 360 | D5 Pump |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är såna som dig som jag önska att det va skottpengar på.

Om du inte har så bråttom varför åker du ens på motorvägen ta 70-vägen istället så sparar du ännu mer pengar...........

Du är betydligt farligare än fartdårarna eftersom du skapar stress för de vanliga som vill ligga i 110. Har set betydligt farligare omkörningar p.g.a sniglar/söndags åkare på vägarna än fartdårarna själva. Men de framkommer aldrig man ska bara peka på de som kör för fort.

Som en 'vanlig' som vill ligga och köra i 110 så stressar en bilförare som kör för fort och/eller kör för nära betydligt mer än en som kör 70.