Sugen på ny systemkamera, men vilken? + lite blandade frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Eftersom du verkar insatt; kan du hjälpa mig med följande frågor:

Jag är i själva verket så insatt att jag reste tillbaka i tiden och besvarade dessa frågor, se mina tidigare inlägg i tråden.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Har tagit bort några inlägg som var lite väl under all kritik.
Jag hade uppskattat om man hade kunnat hålla en vänlig ton i tråden och känner man att det blir för mycket för ens tålamod är det bättre att man låter bli att skriva alternativt anmäler de inlägg man tycker är olämpliga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Största tipset jag kan ge dig just nu @mikael_a1 är att du går ut och fotar och slutar tänka så himla mycket. Man lär sig desto mer man fotar. Sen vill jag också du kastar Photoshop åt skogen och skaffar Lightroom.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Största tipset jag kan ge dig just nu @mikael_a1 är att du går ut och fotar och slutar tänka så himla mycket. Man lär sig desto mer man fotar. Sen vill jag också du kastar Photoshop åt skogen och skaffar Lightroom.

Skall ut på en fotograferingsrunda imorgon i blandade miljöer

Visst kan jag skaffa Lightroom ; swishar du över pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Skall ut på en fotograferingsrunda imorgon i blandade miljöer

Visst kan jag skaffa Lightroom ; swishar du över pengar?

Det finns trial-version för att lära sig som räcker gott och väl.
De flesta sa åt dig att skaffa Lightroom istället för Photoshop men du valde ändå PS. Dessutom kostar Creative Cloud Photography 120kr i månaden och då får du Lightroom, Photoshop och flera andra program.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Jag fotar mycket och i 95% av fallen använder jag bara lightroom. Det är mycket snabbare och enklare att redigera i, och har dessutom en katalogfunktion.

Photoshop använder jag bara då jag ska göra mer avancerad redigering eller manipulera bilder.

Bara photoshop känns väldigt opraktiskt i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Håller med föregående.

Samma här!

Lightroom är ovärderligt och just katalogfunktionen skiljer det från konkurrenterna. Som gratisalternativ finns annars DarkTable och RawTheraphee (mer svårjobbade).

Snarare så att Photoshop (speciellt Elements) är pengar i sjön för många. PixelMator, GIMP samt Paint.net är tillräckliga i många fall. Även onlineappar som Polarr samt Photopea är användbara alternativ till Photoshop.

Har ofta 500 bilder att gå igenom efter en fotosession och då är det svårt att slå enkelheten och smidigheten i Lightroom.

Ang. priset på Lightroom, så har det gått att köpa för 600:- med studentrabatt. Knappast dyrt för ett program i världsklass. Även ett av få Adobe-program som går att köra utan Creative Cloud-abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

Håller med föregående. Jag fotar mycket och i 95% av fallen använder jag bara lightroom. Det är mycket snabbare och enklare att redigera i, och har dessutom en katalogfunktion.

Photoshop använder jag bara då jag ska göra mer avancerad redigering eller manipulera bilder.

Bara photoshop känns väldigt opraktiskt i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, men dina behov är inte mina behov?

det som är opraktiskt för dig, är det per automatik opraktiskt för mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Det finns trial-version för att lära sig som räcker gott och väl.
De flesta sa åt dig att skaffa Lightroom istället för Photoshop men du valde ändå PS. Dessutom kostar Creative Cloud Photography 120kr i månaden och då får du Lightroom, Photoshop och flera andra program.

jepp, valde Photoshop Elements för att det passar mina behov.

om vi återgår till tråden; var ute och fotade i går i rätt solig miljö. Körde på autoläget, och när det var skugga så envisades blixten hela tiden med att hoppa fram.

Misstänker att detta beroende på en stark skugga?

Såg att det fanns ett val på vredet med en överstreckad blixt.

Är det denna som jag skall använda vid foto i starkare solsken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

om vi återgår till tråden; var ute och fotade i går i rätt solig miljö. Körde på autoläget, och när det var skugga så envisades blixten hela tiden med att hoppa fram.

Omöjligt att säga varför det händer, då jag inte har en aning om hur Auto-läget funkar. Antar att ljusmätningen är låst till matris-läget, vilket lätt blir lurat av starkt solljus och kraftiga skuggor.

Kör själv nära nog alltid spot-mätning och låser ljusmätningen när jag är nöjd (eller fixar det i Lightroom, då jag enbart fotar i RAW). RAW gör att jag kan vara latare vid fototillfället och ignorera allt vad exponering och vitbalans heter (så länge histogrammet ser någorlunda ut).

Skulle vilja säga att den inbyggda blixten bör undvikas i största möjliga mån. Däremot kan en blixt vara effektiv i motljus, vilket bilden medan visar. Fotad med en Nikon D40 som kunde ha en blixtsynk på 1/500 sekund med SB400, vilket är ovanligt på dagens kameror. Tror 1/200 är max på D3x00 exempelvis (vilket gör den mindre användbar).

En Nikon SB400 kan fortfarande vara en bra investering och är den mest använda blixten på min D90 (som jag skaffade pga den inbyggda blixtstyrningen vilket instegskamerorna hos Nikon saknar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, men dina behov är inte mina behov?

det som är opraktiskt för dig, är det per automatik opraktiskt för mig?

Inte nödvändigtvis men du har pratat om att du var oroilig över hur många bilder du får plats med på minneskort så jag förutsätter att du kommer ha ett gäng bilder med dig hem efter du varit iväg och fotat.
Att smidigt redigera många bilder är en av lightrooms styrkor. Det finns en anledning till att det är så populärt som det är.
Men elements fungerar säkert kanon för dina behov

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

Inte nödvändigtvis men du har pratat om att du var oroilig över hur många bilder du får plats med på minneskort så jag förutsätter att du kommer ha ett gäng bilder med dig hem efter du varit iväg och fotat.
Att smidigt redigera många bilder är en av lightrooms styrkor. Det finns en anledning till att det är så populärt som det är.
Men elements fungerar säkert kanon för dina behov

jepp, tänkte mest köra Elements till en början så man lär sig grunderna i bildredigering. Sedan när man blir mer varm i kläderna, så tänkte jag hoppa på Lightroom / Photoshop

Var som sagt ute och fotade igår, och körde endast på 2 lägen (auto / auto utan blixt ).

Kan du ta en titt på några bilder, och se om dessa hade varit bättre att ta med en annan inställning?

Hur funkar de s k halvmanuella lägen så som t ex "Bländarprioritet" m,m?

Hur bra fungerar de förinställda lägena, som t ex "landskap" "makro" m,m?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

om vi återgår till tråden; var ute och fotade i går i rätt solig miljö. Körde på autoläget, och när det var skugga så envisades blixten hela tiden med att hoppa fram.

Misstänker att detta beroende på en stark skugga?

Såg att det fanns ett val på vredet med en överstreckad blixt.

Är det denna som jag skall använda vid foto i starkare solsken?

Varför blixten poppar upp är det någon ingenjör på Nikon som sitter med svaret på. Det är det som att så jobbigt med auto. Kameran gör saker men det är ofta svårt att få grepp om vad och varför och vad som triggar vad. Det gör det svårt att få förutsägbara resultat.
En sak som kan trigga blixten är att det är för mörkt. En annan tänkbar anledning är att ljusmätningen anser att det finns skuggor som den vill lätta upp.
Jag tycker att du ska använda "P"-läget åtminstone. Då sköter kameran ISO, slutartid och bländare men hittar inte på dumheter med blixten tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Varför blixten poppar upp är det någon ingenjör på Nikon som sitter med svaret på. Det är det som att så jobbigt med auto. Kameran gör saker men det är ofta svårt att få grepp om vad och varför och vad som triggar vad. Det gör det svårt att få förutsägbara resultat.
En sak som kan trigga blixten är att det är för mörkt. En annan tänkbar anledning är att ljusmätningen anser att det finns skuggor som den vill lätta upp.
Jag tycker att du ska använda "P"-läget åtminstone. Då sköter kameran ISO, slutartid och bländare men hittar inte på dumheter med blixten tex.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, skall testa "P"-läget vid nästa fototillfälle Känns som vid det manuella läget, så måste du ha koll innan du börjar fota.
man vill ju inte stå vid ett bra fototillfälle, och inte veta hur man skall ställa in kameran. då är det automatiska eller halvautomatiska läget bra.

en sak gällande redigeringen i datorn; hur många bilder kan jag importera i Photoshop Elements om jag har 8 GB RAM?

tror jag tog ca 50 bilder sist; kan jag importera alla samtidigt i PE?

till sist; vilka bilder brukar du redigera och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, skall testa "P"-läget vid nästa fototillfälle Känns som vid det manuella läget, så måste du ha koll innan du börjar fota.
man vill ju inte stå vid ett bra fototillfälle, och inte veta hur man skall ställa in kameran. då är det automatiska eller halvautomatiska läget bra.

en sak gällande redigeringen i datorn; hur många bilder kan jag importera i Photoshop Elements om jag har 8 GB RAM?

tror jag tog ca 50 bilder sist; kan jag importera alla samtidigt i PE?

till sist; vilka bilder brukar du redigera och varför?

Har du pluggat/Läst Fotosidans fotoskolans alla delar än ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Har du pluggat/Läst Fotosidans fotoskolans alla delar än ?

Jepp

Svar på mina frågor ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, skall testa "P"-läget vid nästa fototillfälle Känns som vid det manuella läget, så måste du ha koll innan du börjar fota.
man vill ju inte stå vid ett bra fototillfälle, och inte veta hur man skall ställa in kameran. då är det automatiska eller halvautomatiska läget bra.

Har du läst manualen till kameran? P är ett automatikläge baserat på ett fåtal parametrar:
http://www.nikon.se/microsites/digitutors/sv_SE/d3300/functio...

Föreslår även att du går igenom den inbyggda guiden i D3300 ordentligt. Lärde mig en hel del när jag gick igenom det på min Nikon D40 och kunde till slut hela kameran utantill. Väldigt lättanvänd och missade aldrig en bild!

Det finns även massor med bra guider på nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=bFbatsu-o1Q

Permalänk
Medlem

Moderskeppet Prova medlemsskap gratis i 7 dagar

Moderskeppet är bra när man är nybörjare med sin kamera, finns även "gratisklipp" som är väldigt bra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Kan du ta en titt på några bilder, och se om dessa hade varit bättre att ta med en annan inställning?

Utan att ha sett någon bild:
Det går ju omöjligt att veta utan att veta hur din intention var. Kan du definiera bättre? Hur ville du att bilden skulle bli?
Det är ju det som avgör vad för inställningar som ska användas.

Skrivet av mikael_a1:

ok, skall testa "P"-läget vid nästa fototillfälle Känns som vid det manuella läget, så måste du ha koll innan du börjar fota.
man vill ju inte stå vid ett bra fototillfälle, och inte veta hur man skall ställa in kameran. då är det automatiska eller halvautomatiska läget bra.

en sak gällande redigeringen i datorn; hur många bilder kan jag importera i Photoshop Elements om jag har 8 GB RAM?

tror jag tog ca 50 bilder sist; kan jag importera alla samtidigt i PE?

till sist; vilka bilder brukar du redigera och varför?

P-läget är att automatikläge. Kameran väljer slutartid, bländare och, om man har Auto-ISO påslaget, även ISO-tal. Så du kommer alltid att få en "korrekt" exponerad bild, förutsatt att det alls går inom de ramen för det som kameran faktiskt klarar.
Man kan även snurra på hjulet och på så sätt ändra tid/bländare. Bländare och slutartiden kommer att ändras lika mycket åt resp håll. Höjs bländaren ett exponeringssteg kommer slutartiden att minska lika mycket.
Skillnaden är att kameran "bara" försöker exponera bilden korrekt utan att välja massa saker som den TROR är bra för den aktuella bilden, som att poppa upp blixten tex.

Du behöver väl inte öppna alla bilder samtidigt? 8GB räcker gott för att öppna en bild och använda en hel drös med lager/justeringslager osv. Lite osäker på hurvida Elements har stöd för lager osv bara.

Jag redigerar alla bilder som blev "lite extra bra". I stort sett alla bilder vinner på lite små justeringar. Ibland kan man behöva dra lite mer i spakarna för att väcka en bild till liv men ofta räcker det med att göra lite mindre justeringar av vitpunkt, svartpunkt, skuggor, högdagrar, kontrast och ev färgbalans/vitbalans.
Har jag många bilder från samma ställe/session som är liknande redigerar jag en av dem och synkar sedan alla parametrar till resten av bilderna. På så sätt kan man (om man använder lightroom eller liknande) redigera flera hundra bilder med ett par snabba klick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Utan att ha sett någon bild:
Det går ju omöjligt att veta utan att veta hur din intention var. Kan du definiera bättre? Hur ville du att bilden skulle bli?
Det är ju det som avgör vad för inställningar som ska användas.

P-läget är att automatikläge. Kameran väljer slutartid, bländare och, om man har Auto-ISO påslaget, även ISO-tal. Så du kommer alltid att få en "korrekt" exponerad bild, förutsatt att det alls går inom de ramen för det som kameran faktiskt klarar.
Man kan även snurra på hjulet och på så sätt ändra tid/bländare. Bländare och slutartiden kommer att ändras lika mycket åt resp håll. Höjs bländaren ett exponeringssteg kommer slutartiden att minska lika mycket.
Skillnaden är att kameran "bara" försöker exponera bilden korrekt utan att välja massa saker som den TROR är bra för den aktuella bilden, som att poppa upp blixten tex.

Du behöver väl inte öppna alla bilder samtidigt? 8GB räcker gott för att öppna en bild och använda en hel drös med lager/justeringslager osv. Lite osäker på hurvida Elements har stöd för lager osv bara.

Jag redigerar alla bilder som blev "lite extra bra". I stort sett alla bilder vinner på lite små justeringar. Ibland kan man behöva dra lite mer i spakarna för att väcka en bild till liv men ofta räcker det med att göra lite mindre justeringar av vitpunkt, svartpunkt, skuggor, högdagrar, kontrast och ev färgbalans/vitbalans.
Har jag många bilder från samma ställe/session som är liknande redigerar jag en av dem och synkar sedan alla parametrar till resten av bilderna. På så sätt kan man (om man använder lightroom eller liknande) redigera flera hundra bilder med ett par snabba klick.

tack för ett uttömmande och bra svar Perfekt för en nybörjarfotograf som jag

Här är en bild som jag tog nyss i auto-läget: Instagram

På vilket sätt hade det gått att gjort denna bilden bättre med P-läget?

Bilderna blir ca 6-7 MB stora; hur många får jag då på mitt 64GB minneskort? Behöver jag fler?

Låt nu säga att jag skall fota en solnedgång, och använda ett förinställt läge.

Vad behöver jag ändra då, och vilket program skall jag använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

tack för ett uttömmande och bra svar Perfekt för en nybörjarfotograf som jag

Här är en bild som jag tog nyss i auto-läget: Instagram

På vilket sätt hade det gått att gjort denna bilden bättre med P-läget?

Bilderna blir ca 6-7 MB stora; hur många får jag då på mitt 64GB minneskort? Behöver jag fler?

Låt nu säga att jag skall fota en solnedgång, och använda ett förinställt läge.

Vad behöver jag ändra då, och vilket program skall jag använda?

Jag själv hade valt att stå på en annan position när jag hade tagit fotot. Den "röda boden" till vänster t e x den stör, vägen i underkanten, även den stör bilden och skulle inte varit med.

Jag hade tillämpat Tredjedelsregeln lite mer, plus att jag hade lagt/satt mig på huk på marken för att få lite mer rymd i vingarna.

Fotar du i RAW?
Om inte, så gör det, så kan du framkalla bilderna bättre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Här är en bild som jag tog nyss i auto-läget: Instagram

På vilket sätt hade det gått att gjort denna bilden bättre med P-läget?

Bilderna blir ca 6-7 MB stora; hur många får jag då på mitt 64GB minneskort? Behöver jag fler?

Det är en extremt enkel bild att exponera rätt som du visar, vilken borde vara omöjligt att misslyckas med oavsett läge. P-läget hade inte varit till någon direkt hjälp, men än att du redan innan fototillfället vetat att kameran väljer rätt. Tycker istället du bör lära dig A/S-lägena direkt. De är även mycket enklare att hantera.

För att få maximal skärpa på det avståndet, hade jag dock hållt mig till bländare f/5.6 - f/8.

Själv hade jag däremot valt att inte ens försöka fotografera mitt på dagen vid en molnfri himmel, men har man inget val, så försök att lek lite mer med vinklarna och kompositionen. Då du har digitalkamera, så kostar det inget om du tar 20 bilder på samma objekt. Prova dig fram! Den bilden du tror är bäst vid fototillfället är ofta inte samma som är intressant när du går igenom bilderna på datorn.

Bilden nedan är tagen med f/8, ISO 200 samt 1/160s (hade inte VR på objektivet). Även denna bilden är ganska ointressant med tanke på vädret, men försökte ändra vinkel och ville få "vingarna" att stråla ut i kanterna av bilden:

Ang. minneskortet, brukar jag ha en tumregel att försöka ta runt 350-500 bilder per minneskort. Händer något med ditt kort, så är annars alla dina bilder borta. 64GB känns stort och nära nog ohanterligt då du inte fotograferar i RAW i dagsläget. Ställ in kameran på JPEG + RAW och gör backup på kortet ofta. Ta även för vana att skrivskydda minneskortet i datorn, då det annars är lätt hänt att radera av misstag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Det är en extremt enkel bild att exponera rätt som du visar, vilken borde vara omöjligt att misslyckas med oavsett läge. P-läget hade inte varit till någon direkt hjälp, men än att du redan innan fototillfället vetat att kameran väljer rätt. Tycker istället du bör lära dig A/S-lägena direkt. De är även mycket enklare att hantera.

För att få maximal skärpa på det avståndet, hade jag dock hållt mig till bländare f/5.6 - f/8.

Själv hade jag däremot valt att inte ens försöka fotografera mitt på dagen vid en molnfri himmel, men har man inget val, så försök att lek lite mer med vinklarna och kompositionen. Då du har digitalkamera, så kostar det inget om du tar 20 bilder på samma objekt. Prova dig fram! Den bilden du tror är bäst vid fototillfället är ofta inte samma som är intressant när du går igenom bilderna på datorn.

Bilden nedan är tagen med f/8, ISO 200 samt 1/160s (hade inte VR på objektivet). Även denna bilden är ganska ointressant med tanke på vädret, men försökte ändra vinkel och ville få "vingarna" att stråla ut i kanterna av bilden:

https://c2.staticflickr.com/4/3182/2605116867_f08928f417_o.jpg

Ang. minneskortet, brukar jag ha en tumregel att försöka ta runt 350-500 bilder per minneskort. Händer något med ditt kort, så är annars alla dina bilder borta. 64GB känns stort och nära nog ohanterligt då du inte fotograferar i RAW i dagsläget. Ställ in kameran på JPEG + RAW och gör backup på kortet ofta. Ta även för vana att skrivskydda minneskortet i datorn, då det annars är lätt hänt att radera av misstag.

det är precis detta som jag menar, alltså att det som jag tycker är en bra bild tycker inte du eller någon annan är bra.
exempelvis tycker jag din bild ovan ser lite konstgjord ut, och lite mörk. dock vet jag inte förutsättningen för bilden men du förstår vad jag menar hoppas jag. ingen kritik på något sätt, men alla gillar olika färg, nyanser och hur och var man tar sin bild.

nog om detta; när jag är ute och fotar gillar jag att fota landskap och byggnader i bakgrunden. alltså hav och byggnader t ex. fotar oftast mitt på dagen då det är mycket sol som nu på sommaren. ibland kan man ju inte välja när man vill foto, utan får bege sig ut när det finns en lucka i livspusslet.

hursomhelst; på vilket sätt har en större eller mindre bländare påverkan på mina bilder om jag fotar mycket ladskap med hav och byggnader?

skall jag först och främst satsa på bländarprioritet?

ang. minneskortet jag valt. hade ett 32 GB på min förra resa. det fyllde jag upp

om jag fotar i RAW; blir bilderna större och okomprimerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

hursomhelst; på vilket sätt har en större eller mindre bländare påverkan på mina bilder om jag fotar mycket ladskap med hav och byggnader?

skall jag först och främst satsa på bländarprioritet?

ang. minneskortet jag valt. hade ett 32 GB på min förra resa. det fyllde jag upp

om jag fotar i RAW; blir bilderna större och okomprimerade?

Ditt objektiv (18-55) har bäst skärpa över hela synfältet vid omkring f/8. Vid f/3,5 är skärpedjupet som kortast och kantskärpan sämre. Går du över f/11 så påverkas hela skärpan negativt. Själv använder jag ND-filter för att kunna ha lång exponeringstid för att exempelvis foto vattenflöde.

Det är svårt att ge dig tydliga tips, då varje fototillfälle är unik. När jag fotograferar med bländarprioritet, låser jag bländaren på lägsta värdet (f/3,5-5,6 för de flesta normalzoomar). Därefter justerar jag bländaren efter behov. I motljus går kameran gärna upp till över 1/4000 vid ISO 200. Då ökar jag bländartalet för att komma ned till runt 1/1000 sekund (mindre risk för felexponering).

Minneskort är små och jag har hellre 2-3 extra kort med mig på resan. Då kan jag rensa dessa i lugn och ro, samtidigt som ett alltid är tomt.

En RAW-bild innehåller långt mer information än vad en skärm kan visa, vilket är till en stor hjälp vid redigering. Ofta är det 12 eller 14-bitar per kanal jfm JPEG som bara är 8 bitar per kanal. Detta gör det även möjligt att rädda felexponerade bilder i RAW, medan en JPEG aldrig går att rädda. Jag fotograferar alltid i RAW + JPEG där jag mest använder JPEG-bilden som referens. Speciellt då ingen Windows-dator kan hantera mina RAW-bilder (från Olympus) utan installerad codec eller tredjepartsprogram. Använder exempelvis Honeyview samt FastPictureViewer Codec på min Windows-platta för att snabbt kolla igenom bilder på resande fot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bellerefon:

du verkar sikta på d3300 och det blir absolut ett bra val.

men det som "förvånar" mig är Nikons val att inte ha fokus i kamerahuset utan i objektivet, det gör ju ganska effektivt eventuella lyxigare objektiv ganska meningslösa senare om man vill ha autofokus.

Ni som förespråkar Nikon, vad är er bild av det hela?
Jag är sorten som köpte en 4000:- kamera, sen 8000:- och kör med en del "fullformatsobjektiv" för ev byte till fullformatskamera senare, känns det itne som man begränsar objektivvalen ganska effektivt med nikons varianter?

köp billig kamera, ha billigare objektiv, ska du sen ha dyr kamera får du byta ut allt.
eller tänker jag fel?

Det är både en fördel och en nackdel att ha motorn i objektivet. Min gode far har just en D40 med kit-objektiv och han började bli ganska trött på den för att autofokusen var så långsam. Men det var ju kvickt avhjälpt. Jag hjälpte honom att köpa ett nytt objektiv som både hade mer zoom, vilket han ville ha, samt snabbare och tystare autofokus. D40'n blev en helt ny kamera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Ditt objektiv (18-55) har bäst skärpa över hela synfältet vid omkring f/8. Vid f/3,5 är skärpedjupet som kortast och kantskärpan sämre. Går du över f/11 så påverkas hela skärpan negativt. Själv använder jag ND-filter för att kunna ha lång exponeringstid för att exempelvis foto vattenflöde.

Det är svårt att ge dig tydliga tips, då varje fototillfälle är unik. När jag fotograferar med bländarprioritet, låser jag bländaren på lägsta värdet (f/3,5-5,6 för de flesta normalzoomar). Därefter justerar jag bländaren efter behov. I motljus går kameran gärna upp till över 1/4000 vid ISO 200. Då ökar jag bländartalet för att komma ned till runt 1/1000 sekund (mindre risk för felexponering).

Minneskort är små och jag har hellre 2-3 extra kort med mig på resan. Då kan jag rensa dessa i lugn och ro, samtidigt som ett alltid är tomt.

En RAW-bild innehåller långt mer information än vad en skärm kan visa, vilket är till en stor hjälp vid redigering. Ofta är det 12 eller 14-bitar per kanal jfm JPEG som bara är 8 bitar per kanal. Detta gör det även möjligt att rädda felexponerade bilder i RAW, medan en JPEG aldrig går att rädda. Jag fotograferar alltid i RAW + JPEG där jag mest använder JPEG-bilden som referens. Speciellt då ingen Windows-dator kan hantera mina RAW-bilder (från Olympus) utan installerad codec eller tredjepartsprogram. Använder exempelvis Honeyview samt FastPictureViewer Codec på min Windows-platta för att snabbt kolla igenom bilder på resande fot.

ok, testade både autoläge, samt att fota med bländarprioritet. Skall kolla bilderna i datorn strax

tog en bild på en blomsterbuske med havet i bakgrunden. tog samma bild med auto och bländarprioritet för att kunna jämföra.
ställde in lågt bländartal för att få en skarp buske och bakgrunden suddig. testade några olika f-tal också.

nu var det väldigt soligt idag; kommer det att påverka mina bilder? bättre att vänta tills kvällen?

samma sak när jag tog bild på ett objekt långt bort, då valde jag högt f-tal för att få mindre bländare.
dock visste jag inte hur högt f-talet går, men misstänker att det var nära max vad bländaren klarar av.
bra att man ser en bild på hur bländaren ser ut på en grafisk bild i kamerna. när jag tog var hålet pyttelitet. (f/20 eller kanske mer).

dock fattar jag inte slutarprioriteten. tänkte testa att ta en bild med vågor som jag vill ha en kort slutartid på.
då stod det i kameran "objektet är för mörkt". spelade ingen roll om man minskade eller ökade slutartiden på vredet på kameran.

varför stod det så och vad berodde det på?

skall jag visa några bilder som jag tog där jag ställt in kameran med bländarprioritet?

går det att se information om bilden i Photoshop? f/tal, slutartiden och ISO?

Permalänk
Medlem

For the love of Norrlands guld. LÄR DIG Manuellt läge så kommer du förstå hur Shutter speed, Aperture och ISO fungerar tillsammans. I 8 sidor har vi berättat för dig om och om igen hur saker och ting fungerar, varför återgår du inte till de posterna? Om du vill lära dig att fota så måste du läsa och lära dig själv. Det är så allting fungerar.

Däremot om du ska ta bilder med lång shutter så måste du använda ett ND-filter om det sker under dagtid då det blir för mycket ljus som hinner fram till sensorn.

Du måste lära dig hur A.S.I fungerar ihop med varandra. SKIT i Auto-läget och använd inte A/S-mode innan du lärt dig hur just A.S.I fungerar.
Jag förstår att du vill gå från nybörjare till pro direkt, men du glömmer att ALLA har börjat någonstans. Vi försöker hjälpa dig men du frågar samma frågor om och om igen. Kom igen nu Mikael. Skärp dig.

Du säger själv att du inte fattar hur bländaren / slutartiden fungerar, alltså har du inte heller läst varken vad vi sagt eller vad som stod i fotosidans kurs jag länkade förut.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

nu var det väldigt soligt idag; kommer det att påverka mina bilder? bättre att vänta tills kvällen?

Ja, mitt på dagen blir ljuset väldigt skarpt, vilket oftast inte är så bra för fotografering. Det bästa ljuset brukar vara under gyllene timmen, vilket är timmen efter soluppgång och timmen före solnedgång. Men det beror så klart mycket på vad det är man fotar också, och vilket resultat man är ute efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

For the love of Norrlands guld. LÄR DIG Manuellt läge så kommer du förstå hur Shutter speed, Aperture och ISO fungerar tillsammans. I 8 sidor har vi berättat för dig om och om igen hur saker och ting fungerar, varför återgår du inte till de posterna? Om du vill lära dig att fota så måste du läsa och lära dig själv. Det är så allting fungerar.

Däremot om du ska ta bilder med lång shutter så måste du använda ett ND-filter om det sker under dagtid då det blir för mycket ljus som hinner fram till sensorn.

Du måste lära dig hur A.S.I fungerar ihop med varandra. SKIT i Auto-läget och använd inte A/S-mode innan du lärt dig hur just A.S.I fungerar.
Jag förstår att du vill gå från nybörjare till pro direkt, men du glömmer att ALLA har börjat någonstans. Vi försöker hjälpa dig men du frågar samma frågor om och om igen. Kom igen nu Mikael. Skärp dig.

Du säger själv att du inte fattar hur bländaren / slutartiden fungerar, alltså har du inte heller läst varken vad vi sagt eller vad som stod i fotosidans kurs jag länkade förut.

följer de tips som getts, och att testa de förinställda prioritetslägena är ju även det att gå ifrån autoläget eller hur?

spelar det någon roll om kameran väljer rätt läge, eller om jag gör det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

följer de tips som getts, och att testa de förinställda prioritetslägena är ju även det att gå ifrån autoläget eller hur?

spelar det någon roll om kameran väljer rätt läge, eller om jag gör det själv?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
Kameran väljer inte rätt läge. Det du inte verkar fatta är att kameran är DITT VERKTYG. Det är DU som tar fotot.

Du förstår ju inte ens grunderna om A.S.I så varför sitter du och kör med prioritetslägena???????

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop