Permalänk

Köpa windows 10?

hej, efter lite googlande har jag hittat allt från 200kr till 1200kr för Windows 10 (OEM) att köpa.
Kan de stämma att de ska skilja så mycket mellan priserna? vart skulle ni säga att man köper Win10 billigast? Jag tycker 200kr låter lite för billigt...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

hej, efter lite googlande har jag hittat allt från 200kr till 1200kr för Windows 10 (OEM) att köpa.
Kan de stämma att de ska skilja så mycket mellan priserna? vart skulle ni säga att man köper Win10 billigast? Jag tycker 200kr låter lite för billigt...

Normalt pris verkar väl vara ca 1100kr för Home och ca 1600kr för Pro.

200kr faller tydligt inom det klassiska "för bra för att vara sant" och ptja, det kanske visserligen är sant i någon mening men det handlar ju säkert om någon skum försäljare av nycklar som på kommit på villovägar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

På Kinguin ligger W10 Professional för 250 kr och det är en legit hemsida

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Avstängd

Jag brukar köpa från Ebay och där kostade dom 30kr sist jag köpte och det har inte varit några problem med nån av koderna.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag köper mina på kinguin.. funkar super

Permalänk
Medlem

Om du skulle råka studera kan du kolla om du kan få en nyckel via din skola, har fått två nycklar via min skola.

Skulle inte gå på dem för 200~kr utan skulle köpa en i butik för 1000.

Visa signatur

PC: i5 12400f | RX7900 GRE | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem

@phoenix96: Köper det mesta på Kinguin

Permalänk
Medlem

Köpa Windows 10? Är inte det så pass proppat med spyware och annat att man numera får betalt för att använda Windows 10?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Går fortfarande att uppgradera gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

hej, efter lite googlande har jag hittat allt från 200kr till 1200kr för Windows 10 (OEM) att köpa.
Kan de stämma att de ska skilja så mycket mellan priserna? vart skulle ni säga att man köper Win10 billigast? Jag tycker 200kr låter lite för billigt...

Är det för bra för att vara sant så är det. 200kr betyder att nyckeln INTE är legit på något sätt.
Den må fungera men att den är "legit"? Nej. Den kan fungera i flera år och sedan en dag avaktiveras.

Köp endast från ärliga butiker så slipper du problem och får en riktig nyckel.

Skrivet av phoenix96:

På Kinguin ligger W10 Professional för 250 kr och det är en legit hemsida

Nej det är det inte, sprid gärna inte falskheter.

Du begår givetvis brott att köpa stulna nycklar och då kan man ju undra om det inte är lika bra att ladda ner :)?

Permalänk

oj då, nu blev det svårt, så allt som är billigt är fejk win 10? men hur ska man veta om det är ett äkta win 10 man köper, är det svensk sida och 1100kr som gäller då

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

och för er som inte vill ha win 10, vad gäller då? win 7 håller på att bli avslutat nu ju, uppdateringar börjar upphöra, stödet läggs ner,,, eller kan man vara med fortf. med win 7? för i så fall behåller jag det, har inga problem så, men man vill ju vara med i utvecklingen.

har datorn mest för att surfa och kolla film...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

oj då, nu blev det svårt, så allt som är billigt är fejk win 10? men hur ska man veta om det är ett äkta win 10 man köper, är det svensk sida och 1100kr som gäller då

Du köper från auktoriserade butiker såsom dustin, inet, komplett, webhallen men även Elgiganten, Mediamarkt, NetonNet säljer.

Håll dig borta från "cd-key" sidor såsom g2a, kinguin och resten som säljer jättebilligt för under 500kr.

Permalänk

ok, då är det endast svensk sida med återförsäljare som är känd som gäller....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag rekommdera handla från

https://www.kinguin.net/

Sedan lägga på $1 till 2 dollar i betalskydd om Microsoft inaktiverar licensen av någon andemening får du pengarna tillbaka, på det sättet är du garanterad att du får en fungerade vara eller pengarna tillbaka.

Microsoft kan inaktivera licensen om det är så att Windows licensen har blivit anmält stulen eller inte betalt den på något annat sätt.

Sedan rekommendera jag Pro versionen av Windows 10 ingen anledning kör med Home om man vill ha kryptering möjligheter och andra funktioner som skjuta upp tvångs uppdateringar längre än Home etc om det skulle behövas för garantera så allting ska fungera när du väl uppdaterar.

Permalänk

jo men om nu den win 10 man köper på kinguin inte är laglig, då vill man inte köpa där ju

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Jag brukar köpa från Ebay och där kostade dom 30kr sist jag köpte och det har inte varit några problem med nån av koderna.

Någon som är insatt hur det går till att nycklar kan säljas för så lite? Köper man in så mycket att man går med vinst på detta eller är det nycklar son är över som folk fått gratis på ett eller annat sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34443:

Någon som är insatt hur det går till att nycklar kan säljas för så lite? Köper man in så mycket att man går med vinst på detta eller är det nycklar son är över som folk fått gratis på ett eller annat sätt?

Skurkar köper stulna kreditkort på darkweb, köper tonvis med nycklar från olika butiker, säljer på kinguin för billigt för att få det sålt snabbt. När ägarna av kreditkortet upptäcker detta så kommer dom göra chargeback vilket kostar butikerna tonvis med pengar.

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Ska du bara surfa och kolla på film, skulle jag inte köpa Windows.

Testa istället med Linux Mint Cinnamon eller Ubuntu MATE.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34443:

Någon som är insatt hur det går till att nycklar kan säljas för så lite? Köper man in så mycket att man går med vinst på detta eller är det nycklar son är över som folk fått gratis på ett eller annat sätt?

Nu var det ett tag sen jag köpte en nyckel senast men om jag minns rätt så stod det att nycklarna var från skrotade datorer.
Det är emot eula att köpa en sån nyckel men det är inte olagligt på nått vis.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Nu var det ett tag sen jag köpte en nyckel senast men om jag minns rätt så stod det att nycklarna var från skrotade datorer.
Det är emot eula att köpa en sån nyckel men det är inte olagligt på nått vis.

Haha nej, det är bara påhitteri.

Det må inte vara olagligt per lag men det är inte en äkta nyckel i Microsofts ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Haha nej, det är bara påhitteri.

Dom har sålt i flera år och när jag köpte så hade dom sålt ca 15000 koder. Hade det varit stulna koder tror du verkligen Ebay skulle låta dom fortsätta sälja?

Edit på din edit: En OEM kod får man bara använda till ett moderkort men jag vet inte hur många gånger som jag har ringt till MS telefonsvarare i Stockholm och knappat in siffrorna som krävs för att aktivera koden på ett nytt moderkort.
Hade MS haft nått emot det så hade dom så klart inte godkänt koden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Dom har sålt i flera år och när jag köpte så hade dom sålt ca 15000 koder. Hade det varit stulna koder tror du verkligen Ebay skulle låta dom fortsätta sälja?

Kinguin är inte ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Haha nej, det är bara påhitteri.

Det må inte vara olagligt per lag men det är inte en äkta nyckel i Microsofts ögon.

Jag ser inte att MS blöder pengar för det. Ju fler som har W10, ju mer data kan de stjäla och sälja. Om en kod man köpt för 20kr slutar fungera, big deal, köp en annan.

En del av dessa koder är troligen stulna/köpta med stulna kreditkort. Men många är antagligen från studentlicenser, företagslicenser, skrotade gamla datorer. Man kan ju fortfarande uppgradera gamla W7&w8 licenser till W10, finns antagligen många sådana också.

Att handla spel på dessa skumma sidor är jag dock emot, skadar utvecklarna!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om du har win7 eller win8 installerad kan du bara uppgradera utan extra kostnad https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag ser inte att MS blöder pengar för det. Ju fler som har W10, ju mer data kan de stjäla och sälja. Om en kod man köpt för 20kr slutar fungera, big deal, köp en annan.

En del av dessa koder är troligen stulna/köpta med stulna kreditkort. Men många är antagligen från studentlicenser, företagslicenser, skrotade gamla datorer. Man kan ju fortfarande uppgradera gamla W7&w8 licenser till W10, finns antagligen många sådana också.

Att handla spel på dessa skumma sidor är jag dock emot, skadar utvecklarna!

Du kanske inte ska säga emot dig själv sådär och speciellt inte i samma post.

Det är inget "troligen" det ÄR stulna nycklar. Folk som påstår att det kommer från bra källor försöker bara rättfärdiga deras köp.

MS förtjänar sina pengar lika mycket som någon annan som skapar mjukvara.

Permalänk

@PWR-RST Här blev någon triggad! Talar av egen erfarenhet att efter ca 1 års användning (inkl. pratat med Microsoft under denna period) och inga konstigheter. Flertal läser jag om att de köper sina nycklar från Kinguin, även Youtubers tex Paul's Hardware och inga konstigheter där heller. Så vet inte varför du är (kanske har fel) aggressiv och påstår att jag sprider "falskheter" när det för mig och många andra fungerar utan problem

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenix96:

@PWR-RST Här blev någon triggad! Talar av egen erfarenhet att efter ca 1 års användning (inkl. pratat med Microsoft under denna period) och inga konstigheter. Flertal läser jag om att de köper sina nycklar från Kinguin, även Youtubers tex Paul's Hardware och inga konstigheter där heller. Så vet inte varför du är (kanske har fel) aggressiv och påstår att jag sprider "falskheter" när det för mig och många andra fungerar utan problem

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Jag vägrar att tro på att Paul's Hardware köper från Kinguin...

Jag är inte aggressiv det minsta men att påstå att nycklar från Kinguin är legit är felaktigt.
Dom må fungera men dom är inte legit på något sätt.

Du köper fortfarande en stulen nyckel oavsett hur du rättfärdigar det.
Om du är okej med stulna varor för du får det billigare är det givetvis ditt val.

Permalänk
Medlem

https://lockesjourney.wordpress.com/2016/03/17/the-hard-truth...
https://www.polygon.com/2015/2/9/8006693/the-truth-behind-tho...
https://www.gamespot.com/articles/ubisoft-reinstating-some-fr...

osv osv osv

kinguin, g2a och många andra sidor som säljer billiga nycklar är inte alltid legit. Ofta stulna eller inköpt i länder där de är billigare.
Du bestämmer själv hur du väljer att göra. Själv har jag så länge jag kommer ihåg valt den absolut billigaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Kinguin (och co) är allt annat än helt "legit", nycklarna som säljs bryter mot både det ena och det andra. Är de inte köpta med stulna kreditkort så är de rakt av stulna fysiska kopior, eller nycklar menade för regioner som inte har samma köpkraft som eu/usa.
Skiter man i vilket, och är införstådd med att nyckeln man köper kan komma att bli svartlistad så för all del kör hårt.
Har man lite mer moral, eller är orolig över eventuell svartlistning så köp en _legit_ (i ordets rätta bemärkelse) licens från en större svensk återförsäljare, eller av microsoft själva.