Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Tar dom inte ansvar om dom ta sönder en eller flera drönare?

Ja vi får hoppas att rättsväsendet ger föraren dryga böter och att flygbolag och liknade tilldöms både kostnadsersättning och får skadestånd,
Det handlar nog om att Polisen bara får använda "snälla" vapen typ

Men det finns även EMP kanoner och mot en sån så finns det ingen som helst möjlighet att en drönare överlever så länge att den ens kan försöka flyga hem eller landa för all elektronik i den kommer att vara skrot efter första skottet, amerikanerna har börjat sätta EMP vapen i operativ tjänst i en del av sina egna militära attackdrönare och så finns det militärt "EMP luftvärn" som borde gå lika bra att använda mot civila smådrönare som missiler och flygplan, de modernaste luftvärnssystemen skjuter numera energi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

Har någon av er någon aning om när DJI goggles blir tillgängliga igen? Amerikanerna kan ju förboka men inte vi, vill helst ha den innan en månad (innan min inspire 2 och mavic pro kommer)

https://www.komplett.se/product/921820/hem-hushaall/radiostyr...

Permalänk
Medlem

Nu på Måndag skall undantaget för drönare i kameraövervakningslagen debatteras i Riksdagen, och beslut väntas fattas dagen efter (Tisdagen den 20 Juni).

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/...

Permalänk

Förslagspunkter och beslut i kammaren
1. Kameraövervakningslagen och möjligheterna att använda drönare

Utskottets förslag: Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460).
Därmed bifaller riksdagen proposition 2016/17:182 och avslår motion

2016/17:3742 av Adam Marttinen (SD).

Reservation 1 (SD)

2. Stärkt skydd för den personliga integriteten

Utskottets förslag:
Riksdagen avslår motion

2016/17:3744 av Beatrice Ask m.fl. (M, C, KD).

Reservation 2 (M, C, L, KD)

Vad innebär att dom avslår motionen, läste att SD var för den om även polisen fick flyga, samt att de andra partierna var för den om man typ kunde föra register på drönarna eller liknande.

Permalänk
Medlem

Krasha min P4P förra helgen. Funkar fint fortfarande

https://www.youtube.com/watch?v=ZYPxQpxtaMY&feature=youtu.be

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd

Uppdaterat till senaste versionen i min mavic pro. Inkluderat allt snack om No Fly zone.
Ska filma lite imorgon i en kontrollzon och har ringt tornet som har sagt att det inte ska vara någon fara, bara att ringa en stund innan och dubbelkolla.
Kommer min Mavic inte funka i området pga senaste uppdateringen?

EDIT!
Kollade på deras lista http://www.dji.com/flysafe/no-fly
och det verkar som de bara har markerat flygplatsen och inget annat, så torde vara lungt? Ska flyga cirka 3km från flygplatsen, med såklart tornets OK!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av larsaunitz:

Vad innebär att dom avslår motionen

Att de röstar emot och om majoriteten i riksdagen gör det så går förslaget inte igenom utan man får strunta i det eller mer troligt fortsätta arbeta med det och ändra på de områden som man inte kom överens om till man kan nå en majoritet som är för de formuleringar man kommit fram till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Så med andra ord ser det inte bra ut för oss flýgare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Förslagspunkter och beslut i kammaren
1. Kameraövervakningslagen och möjligheterna att använda drönare

Utskottets förslag: Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460).
Därmed bifaller riksdagen proposition 2016/17:182 och avslår motion

2016/17:3742 av Adam Marttinen (SD).

Reservation 1 (SD)

2. Stärkt skydd för den personliga integriteten

Utskottets förslag:
Riksdagen avslår motion

2016/17:3744 av Beatrice Ask m.fl. (M, C, KD).

Reservation 2 (M, C, L, KD)

Vad innebär att dom avslår motionen, läste att SD var för den om även polisen fick flyga, samt att de andra partierna var för den om man typ kunde föra register på drönarna eller liknande.

Om jag förstått det rätt så är propositionen regeringens förslag till lagändring, det som har stått om i tidningarna och som gått igenom den stora processen så att säga.

Utöver detta så har andra partier lagt följdmotioner - andra "småförslag" som anknyter till ämnet när frågan ändå diskuteras men som egentligen inte hänger ihop strikt med huvudförslaget. Dessa anser man ska avslås.

Dvs jag gissar att huvudpropositionen röstas igenom men de andra partierna reserverar sig med synpunkter bara för att visa att de minsann inte lägger sig platt för S-regeringen. Men jag är ute på lite djupt vatten nu och är beredd på rättelser Vi får väl se i eftermiddag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hummhumm:

@mrqaffe: Så med andra ord ser det inte bra ut för oss flýgare?

Jag tror du får vänta på riksdagen, personligen så ser jag gärna att vild flygning med drönare förbjuds och att det krävs förarutbildning och nån form av reglering/kontroll av hårdvaran, det är för mycket folk som ser drönare som leksaker de kan göra vad de vill med och det är inte bra för de som är seriösa och inte heller för "gemene man"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beställde en Mavic fly More som jag hämtade idag men vill vänta att öppna lådan till dom röstat och fattat beslutet.... Gissa om jag är otålig....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pjotre:

Beställde en Mavic fly More som jag hämtade idag men vill vänta att öppna lådan till dom röstat och fattat beslutet.... Gissa om jag är otålig....

Skickades från m.sweclockers.com

15.30 hörde jag. Skall kolla in webstreamen

Permalänk
Medlem

Missade precis omröstningen, vad blev beslutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Osäker på om det blev av 15.30, såg ut som det var försenat. Jag missade, kunder ringde och störde

Permalänk
Medlem

Jag packar upp kartongen...

Förslagspunkter och beslut i kammaren

1. Kameraövervakningslagen och möjligheterna att använda drönare

Utskottets förslag: Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460).
Därmed bifaller riksdagen proposition 2016/17:182 och avslår motion

2016/17:3742 av Adam Marttinen (SD).

Reservation 1 (SD)
Omröstning i sakfrågan
Utskottets förslag mot reservation 1 (SD)
Parti Ja Nej Avstående Frånvarande
PartilogotypS 104 0 0 9
PartilogotypM 76 0 0 7
PartilogotypSD 0 42 0 5
PartilogotypMP 23 0 0 2
PartilogotypC 21 0 0 1
PartilogotypV 20 0 0 1
PartilogotypL 18 0 0 1
PartilogotypKD 15 0 0 1
Partilogotyp- 1 1 0 1
Totalt 278 43 0 28

Visa ledamöternas röster
2. Stärkt skydd för den personliga integriteten

Utskottets förslag:
Riksdagen avslår motion

2016/17:3744 av Beatrice Ask m.fl. (M, C, KD).

Reservation 2 (M, C, L, KD)
Omröstning i sakfrågan
Utskottets förslag mot reservation 2 (M, C, L, KD)
Parti Ja Nej Avstående Frånvarande
PartilogotypS 104 0 0 9
PartilogotypM 0 76 0 7
PartilogotypSD 40 0 0 7
PartilogotypMP 23 0 0 2
PartilogotypC 0 21 0 1
PartilogotypV 19 1 0 1
PartilogotypL 0 18 0 1
PartilogotypKD 0 15 0 1
Partilogotyp- 2 0 0 1
Totalt 188 131 0 30

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag
Utskottets förslag: Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460).
Därmed bifaller riksdagen proposition 2016/17:182 och avslår motion

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag
Utskottets förslag: Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460).
Därmed bifaller riksdagen proposition 2016/17:182 och avslår motion

Inget oväntat men ändå så glädjande!

Permalänk
Medlem

Bra bra!

Man ska komma ihåg att "drönarlagen" kring fotografering aldrig har varit någon lag som aktivt diskuterats och sedan införts för att någon eller några tyckte att det behövdes. Enda anledningen till att den kom till var en märklig och oväntad domstolstolkning och diverse ordvrängeri utifrån den gamla kameraövervakningslagen. Mycket vettigt beslut att ta bort den helt ologiska klassificeringen för just drönare.

Nu blir det fotografering utifrån samma regler som redan gäller för mobilkameror, systemkameror, teleobjektiv osv, dvs fritt att fotografera på all allmän och synlig plats, men fotografen ansvarar för att ingen tar skada av det. I detta ingår att man inte får fotografera människor i sk privata utrymmen eller in i hus från utsidan.

Regleringar om hur/var/när drönare flygs är en helt annan fråga än fotografering, hur mycket än folk gärna blandar ihop begreppen.

Permalänk
Medlem

Ok så flyga drönare med kamera är ok igen från 1 augusti. Gäller något nytt för själva materialet är ska sådant fortfarande godkännas av lantmäteriet om man vill publicera på tex youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind78:

Ok så flyga drönare med kamera är ok igen från 1 augusti. Gäller något nytt för själva materialet är ska sådant fortfarande godkännas av lantmäteriet om man vill publicera på tex youtube?

Har inte hört om några förändringar i övrigt.. mot vad det var tidigare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kul att se att lagen redan ändrats till det bättre! Blir till att börja spara till en drönare då!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Kan ingenting om drönare, men blev sugen när min kusin köpte en DJI Mavic.
Får man inget meddelande eller nånting på displayen om man flyger på område som är förbjudet, t.ex. flygplatser ?

Tack på förhand

Tycker absolut att du ska prova på drönarhobbyn grymt roligt. Och nej de dyker inte upp något om man är i en no go zone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Skrivet av Lind78:

Ok så flyga drönare med kamera är ok igen från 1 augusti. Gäller något nytt för själva materialet är ska sådant fortfarande godkännas av lantmäteriet om man vill publicera på tex youtube?

Finns en del undantag som man inte behöver söka tillstånd för.

Saxat ur lantmäteriets föreskrifter.
https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/ratt...

Områden, byggnader och anläggningar. 3 § Spridning av sammanställningar med information om följande slag av områden, byggnader och anläggningar ska, med den begränsningen som anges i andra stycket, vara undantagen från tillståndsplikt. Olika typer av geografiska områden räknas upp i föreskriften. Över dessa typer av områden är det mycket vanligt att man samlar in information från olika typer av luftfarkoster. Sannolikheten för att det ska finnas något känsligt för totalförsvaret inom dessa typer av områden får anses som mycket liten. Det är också viktigt att tänka på att undantaget bara gäller för området. Kommer det med vybilder som sträcker sig utanför området blir dessa tillståndspliktiga även om luftfarkosten befinner sig inom området. 1. Offentlig plats enligt 1 kap. 2 § första stycket ordningslagen (1993:1617) Med offentlig plats enligt denna lag avses, 1. allmänna vägar, 2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål, 3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt 4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får föreskriva att anläggningar för lek, idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser och andra sådana områden, om de inte omfattas av bestämmelserna i första stycket, skall jämställas med offentliga platser vid tillämpning av 3 kap. och av lokala föreskrifter, under förutsättning att områdena är tillgängliga för allmänheten. Om ett område eller utrymme som avses i första stycket är tillgängligt för allmänheten endast under vissa tider, är det offentlig plats under dessa. Detsamma gäller områden som omfattas av en föreskrift enligt andra stycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Tycker absolut att du ska prova på drönarhobbyn grymt roligt. Och nej de dyker inte upp något om man är i en no go zone

Skickades från m.sweclockers.com

Hah.. tror du menar en no-fly zone?

Raderat barnslig sandlådekommentar /mod
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Kul att se att lagen redan ändrats till det bättre! Blir till att börja spara till en drönare då!

Gott, samma här.

En Mavic inom några veckor blir kul under sommaren

Permalänk
Medlem

Säg om jag köper en Mavic Pro och produkten kommer hit trasig på något sätt måste jag betala för frakten tillbaka för att få den reparerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Hah.. tror du menar en no-fly zone?

Hmm ja no-fly zone........

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Är det någon som tycker att Dji Googles ser intressanta ut? Någon som vet om phantom 3 serien funkar till dem? Har för mig de men det nämndes aldrig när jag kollade på dem på inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Sitter och jämnför en dji phantom 4 standard och en mavic pro. Vad jag har förstått så är det inga större skillnader på dom från utom smidigheten? Sensorn ska vara typ samma, annan lins med lite mindre fov. Nån som vet om några andra skillnader?