MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Vinolik: fury x var knäpptyst. Skulle nog säga att det är det tystaste och svalaste kortet på marknaden.

Saxat från sweclockers recension

"Enligt ljudmätningarna ligger Radeon R9 Fury X på ungefär samma nivå oavsett om det belastas eller inte. Faktum är att radiatorns fläkt knappt behöver öka sitt varvtal under belastning, vilket gör att kortet landar långt under Nvidias referensvariant av Geforce GTX 980 Ti.

Tyvärr berättar inte diagrammet ovan den fulla sanningen om ljudnivån hos Radeon R9 Fury X. Även om själva fläktlösningen är riktigt tyst kan man inte säga detsamma om pumplösningen som sitter inuti vattenblocket. Denna väsnas rejält, vilket blir särskilt påtagligt när systemet inte belastas. Därtill lider vårt exemplar av en rejäl dos spoltjut under belastning. "

Sen att du jämför en vattenkyld lösning ja... Var inte det smartaste i sammanhanget
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Saxat från sweclockers recension

"Enligt ljudmätningarna ligger Radeon R9 Fury X på ungefär samma nivå oavsett om det belastas eller inte. Faktum är att radiatorns fläkt knappt behöver öka sitt varvtal under belastning, vilket gör att kortet landar långt under Nvidias referensvariant av Geforce GTX 980 Ti.

Tyvärr berättar inte diagrammet ovan den fulla sanningen om ljudnivån hos Radeon R9 Fury X. Även om själva fläktlösningen är riktigt tyst kan man inte säga detsamma om pumplösningen som sitter inuti vattenblocket. Denna väsnas rejält, vilket blir särskilt påtagligt när systemet inte belastas. Därtill lider vårt exemplar av en rejäl dos spoltjut under belastning. "

Sen att du jämför en vattenkyld lösning ja... Var inte det smartaste i sammanhanget
Skickades från m.sweclockers.com

De exemplaren med dålig pump fick man ju fixat på garanti. Spoltjut verkar ju de flesta moderna korten lida av tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Vinolik: fury x var knäpptyst. Skulle nog säga att det är det tystaste och svalaste kortet på marknaden.

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/21...

Framför allt är det pumpens konstanta surrande som ställer till det. Ljudnivån vid vila är helt enkelt för hög och har en mycket irriterande tonart, vilken inte dämpas bort av datorlådan. Under belastning blir det än värre, med ett noterbart spoltjut för testexemplaret.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Att endast titta på effektförbrukningen är inte så intressant egentligen. Så länge inte effekt/prestanda skenar iväg allt för mycket så kommer det fungera. Ju bättre pris/prestanda ju mer kan man förlåta dålig effekt/prestanda.

Ska bli intressant att se exakt var det lägger sig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/21...

Framför allt är det pumpens konstanta surrande som ställer till det. Ljudnivån vid vila är helt enkelt för hög och har en mycket irriterande tonart, vilken inte dämpas bort av datorlådan. Under belastning blir det än värre, med ett noterbart spoltjut för testexemplaret.

Jag vill minnas att pumpen fixades till i senare versioner. Men folk som köpt första batcharna håller kanske inte med om att det var tyst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinscS2:

Trams.
Om något så är det inne att hacka på Nvidia och (framför allt) Intel på Sweclockers forum.
När det kommer till AMD så ska det däremot stödköpas och gullas. Dock inget konstigt att underdogen får extra kärlek, det är fullt förståeligt.

Jag säger inte om något är berättigat eller inte, men AMD är definitivt inte en allmän hackkyckling på detta forumet.

Själv har jag full förståelse för att folk är skeptiska och eventuellt (redan) besvikna på Vega, AMDs PR-avdelning har varit katastrofdålig (är det ett beräkningskort eller ett spelkort? Varför tar ni bort FPS-mätarna?) och konstanta uppskjutningar har inte direkt en positivt effekt på folk.

Att Vega sen drar mycket ström ser jag personligen inte som något negativt, så länge det har prestandan att matcha förbrukningen så.

Finns en hel,del infantilt gnäll över AMD i denna tråd.
Det gnälls på hur mycket Vega förbrukar, utan att man vet hur mycket det faktiskt kommer att förbruka och utan veta hur det kommer att prestera.
Titan XP har hög förbrukning, är det ett dåligt kort?

Det gnälls över att AMD inte släppt Vega ännu, man får nästan intrycket av att de tror AMD sköt upp Vega bara för att jävlas med folk.

Sedan finns det några som vuxet försöker att påpeka att effekt och prestanda, inte är fastställda ännu och att AMD sköt fram lanseringen eftersom de var tvungna inte för att jävlas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Om du inte har märkt det än så är AMD upphöjd till skyarna för deras Ryzen processorer (vilket de förtjänar), så AMD i sig är det inte någon som klagar på, däremot har deras grafikkortsdivision varit under många förväntningar i flera år, så när nyheter som dessa kommer ut är det ju klart att folk blir oroliga.

Kan undra om vi läst samma forum? Det folk säger om ryzen är väl att den är skit för Intel är bättre i 1080P Gaming.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Visst, synd mtp värmeutveckling men så länge prestandan är där och kortet inte blir alltför svårkylt så är det inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns en hel,del infantilt gnäll över AMD i denna tråd.

Jag ser det inte som gnäll. Det här är ett forum på internet, om du inte visste det. På forum på nätet så utför man ofta något som kallas spekulering, samt utbyter åsikter och förutsägelser

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

skit samma om det drar mer, jag vill enbart ha max prestanda, inom rimliga gränser obviously.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Håller trots detta tummarna. Min dator klarar verkligen inte av ett varmt grafikkort.
Mitt 290x klockar ner sig till 700MHz (från 1050) för att det är så förbannat varmt, så behöver verkligen något som klarar sig ett par år men som kan hålla sig sval.

Det bolmar mer eller mindre ut varm luft under skrivbordet vilket inte är att föredra en varm sommardag

Permalänk
Medlem

Som många nämner effektförbrukning är irrelevant om om prestandan är god. Struntar i vilken leverantören är om enbart prestanda efterfrågas. Men i och med att de har kastat sig in i leken med att erhålla skärmteknik, API-gränsnitt och olika optimeringsvarianter för spel har det helt plötsligt blivit en annan dialog.

För mig gör AMD det som är rätt enligt mig sett till att främja industrin på bästa vis genom öppna standarder. Men.. ..i dagsläget om jag ska bygga en dator i enlighet med det jag eftersträvar i absolut tystnad, kan jag enbart åstadkomma det med en kombination av Intel/nVidia för att ändå få en god prestanda.

Jag hoppas innerligt på en Vega Nano, som @Ratatosk nämner. Alternativt att Raven Ridge blir riktigt lyckad och kan dra bra nytta av ett externt kort via CFX.

Öppna upp och låt bästa implementation vinna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort onödigt provocerande inlägg/urspårning. Det är helt ok att vara kritisk, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nä swec, jag vet inte jag. Åh ena sidan tycker jag denna artikel är click bait utan egentligt nyhetsvärde, men å andra sidan så går ju forumet varmt så kanske är det helt rätt att bekräfta Vegas strömförbrukning (på pappret) på detta sätt. Fick ju mig att kommentera iaf. Tror jag börjar bli gammal o sur.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Varför är citatet på engelska när originaltexten är på holländska? Och varför varför varför tas inte omedelbart efterföljande inlägg med från forumtråden? Där en skriver "Det är inte ett bra tecken." varpå MSI-snubben svarar "Beror på vilken prestanda du får tillbaka. :)"

Klickbetesrubriker kan jag i viss mån leva med, men när inte ens själva artikeln drar upp hela historien så är det inte annat än dåligt.

Skrivet av anon12433:

Det känns som om detta är väntat. Jag tror att Vega var väldigt energieffektiv i grunden, men i och med förseningarna som gjort att det fortsatt "trimma" kortet har nog drivit upp strömförbrukningen. Vi fick även en försmak på vad Samsungs Low Power Plus process innebar med RX500 korten. De drog mer ström än någonsin.

Det verkar inte ha hörts någonting mer om "Poor Volta" efter att Nvidia släppte 1080Ti. Förmodligen för att det kortet utpresterar Vega.
Jag är också väldigt nyfiken på vad detta är, men imorgon så får vi veta

http://i.imgur.com/XXEP7X4.jpg

RX 500-korten är bättre, men effektiviteten använde AMD till att skruva upp frekvenserna.

Skrivet av myusername:

När jag läser alla inlägg, om upphettade rum och massor av effekt, är det enda jag kan se framför mig något liknande detta.

http://i.imgur.com/uk1mOwS.jpg
http://i.imgur.com/r1XIOVY.jpg

Du vann tråden

Skrivet av IcedEarth:

Radeon Vega Frontier Edition benchmarking & interview with AMD

https://www.youtube.com/watch?v=D5GcpYA7_wY

Det luktar disruptive.

Skrivet av Snubb1:

Beror på vilken prestanda du får tillbaka.

Jag tycker snarast han antyder att prestandan är bra mot effektförbrukningen, men antydningar är alltid svårtolkade.
Det flesta här älskar det yttersta entusiast segmentet och vem som håller prestandatronen även om alla inte köper från det segmentet.
Jag är inte säker på att AMD riktar in sig på samma sett i det segmentet utan kanske "prestanda per krona" vilket de var kända för tidigare även om det haltat en del sista tiden.
AMD största problem just nu är inte prestandan utan att kunna leverera, även om det är mycket miners så säljer AMD mer än vad som tillverkas för tillfället.
Alla som letat efter ett polaris i x70-x80 vet hur svårt det är att få tag i ett kort.
Det är tråkigt för de spelsugna som föredrar AMD hårdvara och det är tråkigt att det gapar tomt på butikshyllorna men så är det.
Vi får hoppas att det finns VEGA till de spelsugna, det hade varit ytterst tråkigt för alla entusiaster om även VEGA går till miners speciellt då många väntat väldigt länge.

Tack för att jag slipper vara helt ensam.

Skrivet av anon114264:

AMD har gissningsvis dragit upp frekvenserna så pass mycket så det på håret kan passera 1080Ti i 4k men baksidan av det är att det förmodligen drar mer än ett 1080Ti. Kortet är inte optimalt klockat för prestanda kontra watt.

I de lägre upplösningarna så presterar den sämre precis som Fury X men Vega X? är nog inget kort ämnat för annat än just 4k.

Vanliga Vega kommer nog vinna över 1080 utan några problem med lite mer förbrukning.

Om man går efter historien så kommer det inte leda till något priskrig såvida någon av dem har en större prestandafördel vid samma prisklass. Varken Nvidia eller AMD justerade priserna när Fury X och 980Ti fanns på marknaden.

Jag tror inte den kommer uppföra sig riktigt som Fury X.

Skrivet av Vinolik:

Jag ser det inte som gnäll. Det här är ett forum på internet, om du inte visste det. På forum på nätet så utför man ofta något som kallas spekulering, samt utbyter åsikter och förutsägelser

Jag vill påstå att det finns en viss distinktion mellan spekulering och FUD samt trolleri.

Skrivet av Hucke:

Håller trots detta tummarna. Min dator klarar verkligen inte av ett varmt grafikkort.
Mitt 290x klockar ner sig till 700MHz (från 1050) för att det är så förbannat varmt, så behöver verkligen något som klarar sig ett par år men som kan hålla sig sval.

Det bolmar mer eller mindre ut varm luft under skrivbordet vilket inte är att föredra en varm sommardag

Testat byta kylpasta? Det tenderar vara av dålig kvalitet och ibland inte rätt applicerad från fabrik.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort onödigt provocerande inlägg/urspårning. Det är helt ok att vara kritisk, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Borde inte hela denna artikel tas bort då? MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström". Ganska provocerande, eller?

Permalänk
Medlem

Hmm, 250W brukar ju vara taket för ett vanligt kort, med 300W för dubbelmackor och special overclock-editions.
Så nog känns det som att 300W är förbaskat mycket, speciellt med en sketen radial fan. Man undrar ju hur det blir med temperaturerna.
Lär väl iofs prestera så in i helvete, men undrar om inte värmen kommer hemsöka korten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Meh, bryr du dig så mycket om kylning släng i vattenkylning på hela systemet så är det fixat, alternativt skaffa lite segare kort. Knappast så att ens liv hänger på några FPS.

Har inte sagt att det är ett olösliga problem men det blir jävligt mycket dyrare att dra en custom loop och även där behövs fläktar och är rätt jävligt att få en dator i det närmaste helt tyst när man spelar om det är ett hög watt system

du ser i sign vad jag kör med och utgångspunkten är cheap och tyst och datorn låter nada när jag spelar med intel original kylare och msi gaming kylare på klent kort och behöver inte ens någon chassie fläkt i datorn så vist kan man gå den vägen men är ändå skönt med lägre watt på delarna för idle är dom tysta men under load låter många modeller irriterande mycket när man nåt 250-300w

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Borde inte hela denna artikel tas bort då? MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström". Ganska provocerande, eller?

Provocerade om man hejar på röda laget verkar det som.

Men verkar vara fakta, tyvärr. Dock kan ju förbrukningen vägas upp av prestanda, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Som många nämner effektförbrukning är irrelevant om om prestandan är god. Struntar i vilken leverantören är om enbart prestanda efterfrågas. Men i och med att de har kastat sig in i leken med att erhålla skärmteknik, API-gränsnitt och olika optimeringsvarianter för spel har det helt plötsligt blivit en annan dialog.

För mig gör AMD det som är rätt enligt mig sett till att främja industrin på bästa vis genom öppna standarder. Men.. ..i dagsläget om jag ska bygga en dator i enlighet med det jag eftersträvar i absolut tystnad, kan jag enbart åstadkomma det med en kombination av Intel/nVidia för att ändå få en god prestanda.

Jag hoppas innerligt på en Vega Nano, som @Ratatosk nämner. Alternativt att Raven Ridge blir riktigt lyckad och kan dra bra nytta av ett externt kort via CFX.

Öppna upp och låt bästa implementation vinna!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väll kanske rätt med grafikkort, men CPU så går ju t.ex. intel i7 7700k väldigt varmt på grund av dålig kontakt mellan CPU die och IHS pga dålig TIM, bara kolla här på forumet med många som har problem eller sök på google, så i detta fall så är väll AMD/nvidia bäst från en temperatur och ljudnivå synvinkel.

OnT: Verkar vara en hel del gnäll, innan vi ens vet hur dessa kort presterar, ifall de presterar riktigt bra så ser jag inget problem med det hela, annars så får väll folk köpa AMD CPU med Nvidia GPU om nu temperatur och ljudnivå är det man prioriterar.
En del verkar förstå det hela iaf, så inget emot dom.

Många som kommer börja grina över intels HEDT platform skulle jag tro, då den ligger på cirka 90-100 grader i stock och drar 400W+ vid överklockning xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Provocerade om man hejar på röda laget verkar det som.

Men verkar vara fakta, tyvärr. Dock kan ju förbrukningen vägas upp av prestanda, kanske.

Nja, jag tänket mer rubriken i allmänhet, en "nästan" svordom i rubriken. Kan det annat en bli pajkastning då? Sweklockers la nivån själva då, tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Spela roll när det kostar en piss i havet i jämförelse med Nvidias motsvarighet. OBS jag gillar både Nvidia & AMD, men att bara kolla på driftkostnaden här går inte när det är så stor skillnad i inköpskostnad... AMD:s variant är så pass mycket lägre i inköpskostnad.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

AMD är helt borta från mig, de har vänt sig tvärtom, nu är dom lika borta som dom var när Bulldozer lanserades och släppte inget jävla nytt på över 5 år.

Missade du helt att bulldozer blev uppdaterad?

För övrigt kom det en del APUer under tiden >.>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Då är det alltså ett AMD RX Vega i kombination med en Intel core i9 man ska ha om man vill ha det varmt i rummet i vinter Föreställ er den värmeutvecklingen, 400W för en klockad i9 och resterande system utan grafikkort plus en Vega som kan dra 375W vattenkylt. Nu snackar vi nästan 800W utan crossfire.

Skickades från m.sweclockers.com

Med crossfire så är vi uppe i nästan 1200w det är effekter som man brukar se på el element http://m.clasohlson.com/se/Element-1000-W-230-V/36-6037?gclid...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan undra om vi läst samma forum? Det folk säger om ryzen är väl att den är skit för Intel är bättre i 1080P Gaming.

Jag syftade inte endast på forum. Nästan alla av de stora "tech YouTubers" rekommenderar Ryzen över Intels förutom 7700K och G4560 samtidigt som det enda man kan läsa i kommentarerna är hur Ryzen är bättre än Intels. Kombinera detta med de miljontals visningar alla videos som är kritiska till Intels X299 plattform får så jag tror jag kan säga med säkerhet att det just nu inte alls är populärt att hata AMD, iaf inte när det gäller deras processordivision. Du kanske tänker på hur negativt det var i början, då Ryzen faktiskt underpresterade beroende på den allt för framrusade lanseringen, något som AMD vid det tillfället förtjänade kritik för, vilket Intel får just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Jag syftade inte endast på forum. Nästan alla av de stora "tech YouTubers" rekommenderar Ryzen över Intels förutom 7700K och G4560 samtidigt som det enda man kan läsa i kommentarerna är hur Ryzen är bättre än Intels. Kombinera detta med de miljontals visningar alla videos som är kritiska till Intels X299 plattform och jag tror jag kan säga med säkerhet att det just nu inte alls är populärt att hata AMD, iaf inte när det gäller deras processordivision. Du kanske tänker på hur negativt det var i början, då Ryzen faktiskt underpresterade beroende på den allt för framrusade lanseringen, något som AMD vid det tillfället förtjänade kritik för, vilket Intel får just nu

De stora som Toms Hardware tycker jag fortfarande inte skriver balanserat utan det är intel för hela slanten där.

Men å andra sidan.. X299 är väl släppt nu? Och här på Swec är det tyst... Är det för att intel lagt ner sin PR-division i norden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Av dessa citat från artikeln så stämmer det alltså:
"The tests are very limited as they seem to be restricted in what they are allowed to post, but PC World states on the Vega card's gaming performance that the Radeon Pro Vega Frontier Edition offers gaming performance that is faster than NVIDIA's GeForce GTX 1080, but slightly slower than its GTX 1080 Ti graphics card."
....
"The cards appears to be faster than Nvidia’s GTX 1080 and close to that of a GTX 1080 Ti card."

Så då ligger den alltså snäppet under. Tänk på att det testades på AMD-titlar utan färdiga drivrutiner/optimeringar/uppdateringar. Jag tycker att det ligger i linje med vad som förväntas. Helt OK resultat/snabbtitt.

Hade Vega krossat GTX 1080TI så hade det varit över förväntad/otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

För ett år sedan trodde man att Polaris skulle bli AMD's nästa generation grafikkort efter Fury X, Nano och 300 serien.
Minns hypen över 2016 HBM2 skulle sitta där, vid sidan av skulle NVIDIA lansera Pascal och det gjorde dom under årets mitt. AMD efter NVIDIA lanserar Polaris som ett jävla mellanklass grafikkort...?

Okej tänkte man när man börjar mer och mer höra talas om ett Vega, när kommer den då?

Den lanseras mot sista kvartalet av 2016, nej vänta det blir 1'a kvartalet av 2017, vänta den har försenats mot våren 2017. Och helt fking överraskat släpper dom rebrants av Polaris i from av RX 500 serien och jävla mellanklass segment igen.....

Och vega den ska (Skulle) lanseras under Computex..

Nej nu är bekräftelsen sann den skall lanseras mot slutet av Juli, men inte konsumenter, eller jo under Gamescom 2017.

AMD är helt borta från mig, de har vänt sig tvärtom, nu är dom lika borta som dom var när Bulldozer lanserades och släppte inget jävla nytt på över 5 år.

WOW, inte fått ditt morgonkaffe ännu? AMD har varit väldigt tydliga med Polaris att den skulle in på mellan/låg segmentet och att de INTE skulle släppa något högre kort förra året då de släppte Radeon Pro Duo i april-2016.

Augusti-2016 släppte de info om VEGA och även där var de tydliga med att VEGA kommer släppas någon gång under 1H2017 (inte vilken version dock). Sen tyvärr gick de något "hype-train" att VEGA skulle komma i oktober-2016 och även att den blev försenad så det blir till årets slut 2016.

https://videocardz.com/63450/amd-vega-to-launch-in-1h-2017

Inget av detta är någon information som AMD har släppts utan några illvilliga fanboys (AMD/nvidia) som skapat ett rykte som då drabbade AMD negativt, nu har de lanserat VEGA FE under 1H2017 precis som de sagt från början att VEGA ska släppas denna första halva av året.

Kom inte med hitta på datum o.s.v. utan länka gärna till information som styrker det du skriver annars är det bara "flame-bait" från en fanboy (som vanligt).

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nej nu är bekräftelsen sann den skall lanseras mot slutet av Juli, men inte konsumenter, eller jo under Gamescom 2017.Gamescom 2017

Jag har inte hört något om lansering på Gamescom utan endast hört dem tala om Siggraph 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Presterar det inte likvärdigt med 1070,1080,1080ti etc eller kostar betydligt mindre är det alltså absolut ingen anledning att köpa vega om man nu inte har en freesync 2.0 skärm som man vill utnyttja etc.

Inget direkt hopp om vega men återstår att se.

Så vi som har första inkarnitionen av freesync får ingen nytta alls ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz