Nybörjare funderar kring systemkameror

Permalänk
Medlem

Nybörjare funderar kring systemkameror

Tjenare allihopa är sugen på att skaffa en systemkamera.. Men jag kan så lite om bild/film.
Vad är bäst? att köpa en äldre high end modell eller ny lite billigare modell??. Sen undrar jag märker tex skillnad när kameran tex exponeras 50000 gånger mot en ny identisk? Ös på med era funderingar Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

En senaer modell har nästan alltid lite bättre bildkvalitet, medan en "high-end"-modell kommer att ha fler inställningar och fler knappar och rattar och vara snabbare, ha bättre autofokus osv så den kommer att ge bättre förutsättningar att ta bilder där man har rörliga motiv och det är snabbare att jobba med kameran då man inte behöver gräva lika mycket i menyer osv.

I teorin så bleks färgfiltrena som sitter framför "pixlarna" på sensorn när de utsätts för ljus, men i paktiken är det inte något som är ett problem eller något man märker av utan "faran" med en kamera med många exponeringar är att slutaren inte håller för hur många som helst. En kamera med många exponeringar löper alltså lite större risk att gå sönder och att slutaren måste bytas. En "high-end"-modell har i regel en slutare som klarar fler exponeringar än en instegsmodell dock, så 50k är sällan ett problem på en sådan kamera.

Jag hade tänkt som så att om inte den avancerade kameran är jättegammal så kan det vara värt att titta på en begagnad dito. Är den äldre än säg 5 år eller så så börjar man ju märka en del skillnad i bildkvalitet och då får man vara på det klara med vad det isf skulle innebära i form av minskade möjligheter till foto i svagare ljus, tex.

Vad har du för tänkt budget?

Permalänk
Medlem

Har du tid att vänta lite och ork att leta skall du absolut leta lite efter en begagnad. Verkar vara många som köper en och sen upptäcker att dem inte har tid/den är jobbig att bära etc. Finns ganska mycket på blocket generellt, även väldigt nya modeller med få exponeringar om man letar. Jag sparande nästan 5000 kr på min d7200 som hade tagit under 300 bilder.

Permalänk
Medlem

Nu har jag själv inte så mycket erfarenheter men har gjort en del efterforskning för ett liknande köp själv. Jag hade satsat helhjärtat på begagnat och ett billigt kamerahus. Haft en del diskussioner med en vän som är fotograf och det som gör absolut störst skillnad i bilder är den som står bakom kameran (förutsatt att man inte fotar med en potatis).

Efter det så är optiken en av de mer avgörande delarna i den tekniska utrustningen. Ett billigt hus med bra optik kommer ge bättre resultat än ett proffshus med billig optik. Här är det några saker man kan tänka på när det gäller kameraval också. Personligen hade jag gått på Canon eller Nikon då de är störst vilket även betyder ett större begagnatutbud när det kommer till optik.

När det gäller Nikon och optik så är det också värt att veta att de billigare Nikonmodellerna använder optik som har AF-motorn i optiken medan några nivåer uppåt har den i kamerahuset. Det innebär att ett billigt Nikonhus inte kommer ge AF med all Nikonoptik. Däremot så kom det fästet Nikon för med 1959 så det öppnar för en rejält stor begagnatmarknad. Framförallt om man kör på ett Nikonhus med AF-motor.

Canon kör AF i alla sina EF-objektiv. Dock är standarden lite yngre (kom 1987) så begagnatmarknaden på optik borde vara lite mindre.

För övrigt kan väl nämnas att jag fått intrycket att Canon vs Nikon ungefär är som AMD vs Nvidia

Permalänk
Medlem

Öva med en billig/begagnad kamera.

Du kommer att upptäcka om det är något som hugger tag i dig eller inte. Om du känner för att fortsätta så kan du använda dina införskaffade kunskaper till ett bättre köp när du vet mer om vad du vill ha för en typ av kamera.

Köpte själv en begagnad Canon systemkamera för en tusenlapp och efter 5+ år är det fortfarande samma kamera som jag fotar med.

Permalänk
Medlem

Imo är spegellöst framtiden och där ligger både Canon och (framförallt) Nikon efter. Sant är att det finns en stor begagnatmarknad, och att det är bra kameror, men vill man vara framtidssäkrad bör man åtminstone väga in det.

Jag har själv gått från Canon till Fuji (numera 100%), då systemen är så mycket mindre och lättare men med likvärdig om inte bättre bildkvalité.

Valet är ditt, såklart, men jag tycker att en av de mest prisvärda kamerorna på begagnatmarknaden just nu är Fuji X-Pro 1. 16 megapixlar kan låta lite, men jag har aldrig behövt mer, funkar bra att printa 50x70cm och mer behöver man ytterst sällan. Läs lite recensioner om den vet ja. Du får en mint-condition begagnad för 2-3 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nu har jag själv inte så mycket erfarenheter men har gjort en del efterforskning för ett liknande köp själv. Jag hade satsat helhjärtat på begagnat och ett billigt kamerahus. Haft en del diskussioner med en vän som är fotograf och det som gör absolut störst skillnad i bilder är den som står bakom kameran (förutsatt att man inte fotar med en potatis).

Efter det så är optiken en av de mer avgörande delarna i den tekniska utrustningen. Ett billigt hus med bra optik kommer ge bättre resultat än ett proffshus med billig optik.

När det gäller Nikon och optik så är det också värt att veta att de billigare Nikonmodellerna använder optik som har AF-motorn i optiken medan några nivåer uppåt har den i kamerahuset. Det innebär att ett billigt Nikonhus inte kommer ge AF med all Nikonoptik. Däremot så kom det fästet Nikon för med 1959 så det öppnar för en rejält stor begagnatmarknad. Framförallt om man kör på ett Nikonhus med AF-motor.

Canon kör AF i alla sina EF-objektiv. Dock är standarden lite yngre (kom 1987) så begagnatmarknaden på optik borde vara lite mindre.

Fotografen har helt klart störst påverkan på bilderna och objektiven spelar stor roll men man ska inte helt bortse från kamerahusets betydelse. Den sensor som kameran har dikterar ju en del av bildens tekniska kvalitet och ffa i svagt ljus kan skillnaden vara klart märkbar. Däremot behöver inte dyrare vara bättre utan det handlar i regel om ålder, att nyare är bättre.
Sedan beror det såklart på hur stor skillnad i ålder det handlar om och vad för typ av fotografering man gör hur stor skillnaderna på bilderna blir. Fotograferar man i starkt ljus eller med stativ och lägsta ISO-tal när det är mörkt så spelar det inte så himla stor roll.

Vad gäller F-bajonetten så kan det vara bra att tänka på att vissa kamerahus kan ta skada av att man monterar pre-Ai-objektiv på dem, så vill man vara safe ska man kolla upp lite extra noga när det gäller objektiv tillverkade innan 1977.
De flesta enklare hus har heller ingen ljusmätning om man använder MF-objektiv (undantag för Ai-P och chippade Ai-objektiv).
Vidare så kom väl Nikon med AF "på riktigt" 1986, om man nu bortser från F3AF och de specialobjektiv som fanns till den.

Permalänk

Mitt tips är att du köper en begagnad systemkamera för någon tusenlapp och lär dig hur en systemkamera fungerar och dess menyer. För en som är nybörjare är det lätt att den sprillans nya systemkameran annars hamnar i ett skåp och inte används då du kanske tycker att den är för avancerad.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit nybörjare idag så hade jag utan tvekan gått en nybörjarkurs.
Kamera hade jag nog valt någon instegsmodell

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]

Permalänk

Budget?
Har haft allt från 450D till 5D Mark iii, D600/D700/D800 osv. Vet ju vad som fungerar bäst för mig helt klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Jag var i samma bana som du för nåt år sen, Jag hade 0 koll på kameror men tyckte det verkade kul att fotografera.

Kollade en massa på DigitalrevTV, "The Art of photography" och "Tony & Chelsea Northrup" och andra youtubekanaler + läste om foto.

Det gjorde att jag lärde mig grunderna i varför kameran funkar som den gör och vad olika inställningar och funktioner heter och gör, det blev mycket lättare att sen lära sig kameran.

Det slutade med att jag köpte mig en Sony a6000 och är väldigt nöjd fortfarande.

Personligen tycker jag att sonys kameror känns för "elektroniska" jag gillar vred och knappar mer än menyer. Gå till nån butik och prova att klämma och känna på lite olika. Jämför Nikon, Canon, Sony, Fujifilm osv och se vad du gillar och vad du inte gillar.

Fördelar med spegellös kamera är att det är lätt att använda i princip alla äldre objektiv med hjälp av adapter = billigt att testa sig fram hur olika objektiv fungerar och hur det påverkar fotona.

Nackdelen är att spegellösa kameror är väldigt lätta (vilket låter konstigt) vilket gör att det kan kännas obalanserade med tunga objektiv. Objektiv är också dyrare än motsvarande till DSLR.

Om du vill ha en DSLR finns det gott om begagnade i bra skick, Mirrorless har börjat komma ut på begagnatmarknaden så går nog att få tag på bra såna för en billig peng också. Jag skulle inte rekomendera att köpa en allt för gammal mirrorless efterssom autofokusprestandan har varit ganska mycket sämre än DSLR tills aldeles nyligen.