Uppgradera till högprestanda speldator

Permalänk

Uppgradera till högprestanda speldator

Börjar bli dags att byta moderkort, CPU och minne pga krånglande moderkort. Kattsand och moderkort är inte en optimal kombination!

Har idag följande som jag vill byta ut:

CPU: Intel i7-3930k
Moderkort: Asus P9X79 Deluxe
Minne: DDR3 Corsair 16 GB

Det jag vill behålla är
Grafikkort: Geforce 1080
PSU: Corsair AX850W
CPU-kylare: Noctua DH15
Chassi: Fractal Design Define R5

+ div ssd-diskar och större diskar. OS, bra skärm och övrig kringutrustning finns redan.

Syftet primärt med datorn kommer vara diverse krävande spel, VR men ingen streaming. Vill ha ett stabilt system, ingen beta-testning av ny, ev krånglande hårdvara och ingen överklockning (har blivit lat). Uppskattar också att datorn är tyst och gärna så dammsäkert moderkort som möjligt. Gillar också fullmatade moderkort med det mesta inbyggt. Budget jag tänker mig för CPU, moderkort och 32BG internminne är ca 10-12000kr.

Då jag inte följt de senaste nyheterna ordentligt sedan nuvarande bygge behöver jag nu kloka tips!

Permalänk

Upplösning? Hz?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha en "ny" hårdvara så är det väll intels 7700k som gäller 32gb ram i 3000-3200mhz och sen vilket moderkort som helst med "det mesta" inbyggt.

Permalänk

@kebabhazzan: vill kunna spela i 4k

Permalänk
Skrivet av Timergu:

Om du inte vill ha en "ny" hårdvara så är det väll intels 7700k som gäller 32gb ram i 3000-3200mhz och sen vilket moderkort som helst med "det mesta" inbyggt.

Är inte Intel 7700k drabbad av värmeproblem?

Permalänk
Skrivet av DocStargazer:

@kebabhazzan: vill kunna spela i 4k

Då är det grafikortet som gör den största skillnaden.
Skulle sälja sitt 1080 och köpa 1080 ti.
Cpu spelar inte någon större roll i 4K mellan ex 7700k och Ryzen 7 cpuerna då det först är grafikkortet som kommer sätta stopp. 4K är ganska tungdrivet men Gtx 1080 tillsammans med en Ryzen 1700x och 32 gb ram så lär du klara det bra .

Permalänk
Skrivet av DocStargazer:

Är inte Intel 7700k drabbad av värmeproblem?

Jo skulle vänta på intels x299 som typ har släppts/ påväg in om du vill ha intel men dom är dyrare och du kommer inte få någon speciellt stor extra prestanda i spel i 4K jämfört med Ryzen 7 cpuerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kebabhazzan:

Jo skulle vänta på intels x299 som typ har släppts/ påväg in om du vill ha intel men dom är dyrare och du kommer inte få någon speciellt stor extra prestanda i spel i 4K jämfört med Ryzen 7 cpuerna.

X299 har samma TIM som Skylake chipsen..dvs billigaste möjliga skitet intel kan hitta för att kunna ta högt pris på deras cpu'er samtidigt som kunderna får lida..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@kebabhazzan: 1080 kortet planerar jag att senare under hösten byta ut mot ett 1080 Ti. Då allt mer fallerar på moderkortet är det bytet av det övriga som just nu är prioriterat.

Finns det i dagsläget stabila Ryzen utan massor av krångel med minnen? Kollade en del på moderkort till Ryzen men svårt att hitta kort med mkt inbyggt på kortet som t.ex både Wifi och blåtand.....

Permalänk
Medlem

@DocStargazer: Inte direkt. Du tänkte ju inte öveklocka så då kan du kyla den med vilken 300kr kylare som helst.

Permalänk
Skrivet av DocStargazer:

@kebabhazzan: 1080 kortet planerar jag att senare under hösten byta ut mot ett 1080 Ti. Då allt mer fallerar på moderkortet är det bytet av det övriga som just nu är prioriterat.

Finns det i dagsläget stabila Ryzen utan massor av krångel med minnen? Kollade en del på moderkort till Ryzen men svårt att hitta kort med mkt inbyggt på kortet som t.ex både Wifi och blåtand.....

Minnerna är mycket mer kompatibla jämfört med när Ryzen kom ut.kommit många bios uppdateringar så de flesta moderkortet klarar runt 3000mhz utan problem.

Angående moderkortet så vet jag inte om de har så mycket inbyggt men x370 har mer finesser än b350 har iaf.

AMd kommer inom några månader (tror jag) komma ut med deras nya threadripper. Om du är villig att vänta så kan ju det vara något. Det kommer förmodligen ganska bra moderkort med allt du behöver med de också . X299 serien är lite skum verkar det som enligt typ linustechtips , paulshardware.

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=f7BqAjC4ZCc&t=328s

Enough said...X299 är ett skämt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu: x299 verkar inte helt klar ännu. Surt att det fortfarande verkar vara en del strul kvar med Ryzen korten. Köper jag stickor som ska kunna gå i ex 3200 Mhz så förväntar jag mig att det verkligen fungerar utan att behöva testa en massa beta bios.

Bara att hoppas att moderkortet jag har kan hålla tills det finns ngt stabilt ute men är väldigt tveksam.

Permalänk

Amd eller intel paket?

Har funderat mkt på vad som är bäst att satsa på för nya speldatorn som ska klara alla spel fint även i 4k och för vr men ingen streaming.

Funderar nu på följande 2 alternativ:
Intel i7-7700k
Asus Z270 ROG Maximus IX Code
G Skills ddr4 32GB 3200MHz CL14 Ripjaws

Eller:
And Ryzen 1700k
Asus Crosshair Hero Wifi
G Skills ddr4 32GB 3200 CL 4 Flare X

Pris på Inet för intel varianten:10687 kr och för Amd: 11646 kr.

Är det värt att betala 959kr mer för Amd?

Permalänk
Medlem

@DocStargazer: Tycker man skall passa på att stötta AMD nu då de har fått till en riktigt bra produkt, plus på kanten är att om du byter till en ny AMD processor inom något år så behöver du inte nytt moderkort.

Sidenote: Ryzen är väl inte kompatibla med minnen som verkar i över 3000MHz?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på AMD, då du får mer kärnor och en mer framtidssäker platform. Kontra Intels som mer eller mindre håller på att dö. Nästa gång du ska uppdatera cpu måste du även köpa nytt moderkort.

Visst med AMD får du kanske lite lägre FPS.. dock så väger det upp med fler kärnor samt en platform som kan användas längre fram.

Permalänk
Medlem

@SebKro: Jag kör mina minnen i 3200mhz, med CH6.

Permalänk
Medlem

Du får en mycket svalare mer framtidssäker plattform med AMD, men 7700K presterar än så länge något bättre i just spel.
4K är ju iofs helt och hållet avhängt på att du har ett GTX 1080 Ti?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

@DocStargazer:

I ditt fall skulle jag gått på Intel-varianten.
AMD Ryzen är grym men tror du skulle tjäna mer på att gå på 7700K

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

Tack alla för synpunkter! Inte lätt val känner jag. Brukar bli byte av moderkort var 3 - 4 år, det är den tiden innan kattsanden dödat moderkortet trots flitig dammsugning så längre tid än så behöver inte grejerna vara aktuella. Hoppas att både Amd och Intel har ännu roligare hårdvara tills dess.

Det är länge sedan jag haft Amd och tycker det är kul att Amd nu är på gång igen. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Min största oro är just världsproblemen med i7-7700k då jag även vill ha en tyst dator. Å andra sidan är det tydligen fortsatt strul med minneshastigheter på amdsidan.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att gå för en 1700 (ej X) och ev klocka lite själv så kommer du ner ca 700 kr

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Min största oro är just världsproblemen med i7-7700k då jag även vill ha en tyst dator. Å andra sidan är det tydligen fortsatt strul med minneshastigheter på amdsidan.

Man ska heller inte överdriva minnesproblemen för Ryzen. Datorn kommer gå kanonfint ändå, det är ju att det går att klocka dem för att få ut det där extra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

i 4K känns det som att 7700k:ans övertag i spel över Ryzen är mer eller mindre bortblåst, det är grafikkortet som kommer flaska först alla dagar i veckan ändå.

Hade tagit R7 1700X-systemet.
Du kan ju alltid köra på en vanlig R7 1700 och överklocka för att få ner priset en aning + du får en snygg och hyfsad kylare på köpet i form av Wraithspire.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela i 4k så kvittar cpu valet. AMD presterar minst lika bra i högre upplösning samt att den vinner på andra håll så som temps, kärnor och socker som inte behöver bytas ut lika ofta.

Permalänk

@Bulan75: Priset är mindre viktigt så betalar utan problem gärna 700kr mer för en snabbare dator.

Permalänk

@MinscS2: Hur är stock kylaren jämfört med Noctua DH15? Har idag en Noctua DH15 som jag tänkt återanvända. Vill ha en tyst dator även när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Tack alla för synpunkter! Inte lätt val känner jag. Brukar bli byte av moderkort var 3 - 4 år, det är den tiden innan kattsanden dödat moderkortet trots flitig dammsugning så längre tid än så behöver inte grejerna vara aktuella. Hoppas att både Amd och Intel har ännu roligare hårdvara tills dess.

Det är länge sedan jag haft Amd och tycker det är kul att Amd nu är på gång igen. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Min största oro är just världsproblemen med i7-7700k då jag även vill ha en tyst dator. Å andra sidan är det tydligen fortsatt strul med minneshastigheter på amdsidan.

Om du tänker hålla fast vid detta i 3-4 år så blir det mycket enklare att rekommendera AMD och ett Ryzen system. Att utvecklare lägger mer och mer krut på att på ett bra sätt utnyttja processorer med fler kärnor är självklart en grej, men det faktum att Ryzen 2 och om jag minns rätt även Ryzen 3 processorer kommer kunna köra i ditt moderkort gör att du kommer kunna behålla det under dina planerade år.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

@MinscS2: Hur är stock kylaren jämfört med Noctua DH15? Har idag en Noctua DH15 som jag tänkt återanvända. Vill ha en tyst dator även när jag spelar.

Ja den är ju sämre så klart, men har man inte någon kylare redan så duger den utmärkt.

Edit: Iochmed att du bara ska använda datorn till spel och inte som workstation eller till streaming, så känns imo R7 1700X och ditt val av mobo som overkill. (Såvida du inte har en speciell plan med moderkortet, kör du SLI?)

Du har inte funderat på t.ex. en Ryzen 5 1600 och ett billigare (B350) mobo, och sen att uppgradera processorn i framtiden igen när Zen2 kommer istället?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Lite hugget som stucket. I 4K-spelande så spelar det ingen roll, då prestandan kommer att hänga på grafikkortet. Med tanke på att Ryzen är väldigt mycket starkare på multitrådat arbete så rekommenderar jag den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ok så lutar nog åt ett Ryzen paket just nu. Behöver tips på bättre moderkort i så fall. Vill ha i så fall ett x370 kort för att kunna överklocka och kortet måste kunna köra m2 i raid samt helst ha både Bluetooth och Wifi inbyggt. SLI är också ett önskemål.