i5 och mellan-GPU i Node 304: prisnivå för PSU och kylare?

Permalänk
Medlem

i5 och mellan-GPU i Node 304: prisnivå för PSU och kylare?

Bygger dator till en person som inte är superkräsen, vi har valt alla komponenter utom PSU och CPU-kylare, nu funderar jag på om jag kan snåla lite på dessa eller om det bara är dumt?

Om jag skulle gå fullt ut så finns många utmärkta agg strax under 1000 spänn, som EVGA G3 550W, Seasonic G550 och Corsair RM550X - alla har riktigt bra recensioner och rykte. Lägg på en be quiet! Dark Rock 3 till CPU:n så är vi uppe i 1700 kr.

Kan man få ner detta till säg 1100 kr och ändå vara nöjd, så känns det mer rimligt.

Tanken är att datorn ska vara ljudlös på en halv meters avstånd, om man inte spelar spel. Säg nästan maxad CPU och GPU i idle, kanske 120W? Så om datorn är nästan ljudlös upp dit, är det bra nog. Bygget:

* Fractal Design Node 304
* Z270-mobo (GA-Z270N-WIFI), i5-7600K, 3000MHz DDR4 (inte så intresserad av OC nu men lite extra kylkapacitet skadar inte)
* Lägger till grafikkort senare men förmodligen ingen värsting utan något i budget- eller mellanklassen.
* En 2280 NVMe och en mekanisk disk först, troligen fler diskar senare.

Frågan är vad som är en rimlig prisnivå på PSU och kylare då? 400W av ett seriöst märke skulle säkert räcka utmärkt.

Bland billiga PSUs finns det Fractals Integra M som har bra reviews men inte verkar vara så tyst. EVGA B3 låter spännande men har inga tester än. Corsair har VS och CX som är budget, men de har inte särskilt bra recensioner... Det är kanske orimliga krav, men jag hade gärna haft bra kvalitet även om det bara är brons/silver och bara halvmodulärt.

Cryorig H7 lär ju ha utmärkt prestanda/pris, men är den tyst nog? Någon skrev att den hördes över chassifläktarna på Low i Node 304, och det låter som underkänt om det är sant.

Om någon kunde säga "skaffa XXX, det är bra nog med dina krav" så vore det riktigt skönt. Eller "snåla inte, det är värt det"?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån
https://www.komplett.no/product/876231/datautstyr/pc-komponen...
och en sån
https://www.komplett.no/product/831532/datautstyr/pc-komponen...
till min node 304. hörs nästan inget.

driver en 6600k och ett gtx970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaidal:

Bygger dator till en person som inte är superkräsen, vi har valt alla komponenter utom PSU och CPU-kylare, nu funderar jag på om jag kan snåla lite på dessa eller om det bara är dumt?

Om jag skulle gå fullt ut så finns många utmärkta agg strax under 1000 spänn, som EVGA G3 550W, Seasonic G550 och Corsair RM550X - alla har riktigt bra recensioner och rykte. Lägg på en be quiet! Dark Rock 3 till CPU:n så är vi uppe i 1700 kr.

Kan man få ner detta till säg 1100 kr och ändå vara nöjd, så känns det mer rimligt.

Tanken är att datorn ska vara ljudlös på en halv meters avstånd, om man inte spelar spel. Säg nästan maxad CPU och GPU i idle, kanske 120W? Så om datorn är nästan ljudlös upp dit, är det bra nog. Bygget:

* Fractal Design Node 304
* Z270-mobo (GA-Z270N-WIFI), i5-7600K, 3000MHz DDR4 (inte så intresserad av OC nu men lite extra kylkapacitet skadar inte)
* Lägger till grafikkort senare men förmodligen ingen värsting utan något i budget- eller mellanklassen.
* En 2280 NVMe och en mekanisk disk först, troligen fler diskar senare.

Frågan är vad som är en rimlig prisnivå på PSU och kylare då? 400W av ett seriöst märke skulle säkert räcka utmärkt.

Bland billiga PSUs finns det Fractals Integra M som har bra reviews men inte verkar vara så tyst. EVGA B3 låter spännande men har inga tester än. Corsair har VS och CX som är budget, men de har inte särskilt bra recensioner... Det är kanske orimliga krav, men jag hade gärna haft bra kvalitet även om det bara är brons/silver och bara halvmodulärt.

Cryorig H7 lär ju ha utmärkt prestanda/pris, men är den tyst nog? Någon skrev att den hördes över chassifläktarna på Low i Node 304, och det låter som underkänt om det är sant.

Om någon kunde säga "skaffa XXX, det är bra nog med dina krav" så vore det riktigt skönt. Eller "snåla inte, det är värt det"?

1. Fläkten som medföljer Cryorig H7 är inte tyst, det sägs att det ska vara en PWM fläkt men detta stämmer inte. I min dator vägrade den gå under 2000rpm.
2. Gällande PSU i ett Node 304 blir du väldigt begränsad, du bör inte gå över 150mm. Vilket utesluter i stort sett alla nätaggregat i premiumserien, förutom EVGA Supernova G3 och Fractal Design Edison M(OEM tillverkas av Seasonic). Inte sett några reviews på EVGA Supernova G3? Kan du inte ha googlat speciellt bra http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Fläkten som medföljer Cryorig H7 är inte tyst, det sägs att det ska vara en PWM fläkt men detta stämmer inte. I min dator vägrade den gå under 2000rpm.
2. Gällande PSU i ett Node 304 blir du väldigt begränsad, du bör inte gå över 150mm. Vilket utesluter i stort sett alla nätaggregat i premiumserien, förutom EVGA Supernova G3 och Fractal Design Edison M(OEM tillverkas av Seasonic). Inte sett några reviews på EVGA Supernova G3? Kan du inte ha googlat speciellt bra http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Fläkten till H7 är garanterat en PWM-fläkt. Säker på att du kopplat in den rätt på moderkortet då?
TS skrev att det inte fanns några tester på Evga B3, inte G3.

OnT:
Har själv Cooler Master 412S samt Corsair CX500M i ett Node 302, funkar riktigt bra och låg ljudnivå om fläktarna är inställda på lägsta hastigheten via chassits egna fläktkontroller. Går du över "Low" så kommer 92mm-fläktarna fram att låta lite väl högt för min smak.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag köpte en sån
https://www.komplett.no/product/876231/datautstyr/pc-komponen...
och en sån
https://www.komplett.no/product/831532/datautstyr/pc-komponen...
till min node 304. hörs nästan inget.

driver en 6600k och ett gtx970

Det är ju OK pris. "Hörs nästan inget", har du den på skrivbordet då? Den Noctuan har bara 92mm-fläkt, hade väl gått med en större när du har en maxhöjd på 165mm.

Skrivet av Pamudas:

TS skrev att det inte fanns några tester på Evga B3, inte G3.

Precis - G3:an vet vi är suverän, och kort dessutom. B3 ligger på 599 kr, är också semi-passiv, men har inte testats.

Skrivet av Pamudas:

Går du över "Low" så kommer 92mm-fläktarna fram att låta lite väl högt för min smak.

Så illa alltså, man kanske ska koppla ur dem bara...

Får gå och läsa reviews av Corsair CX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaidal:

Det är ju OK pris. "Hörs nästan inget", har du den på skrivbordet då? Den Noctuan har bara 92mm-fläkt, hade väl gått med en större när du har en maxhöjd på 165mm.

Kör den som HTPC så den står på TV bänken. Måste sätta örat ca 2-3dm ifrån för att höra den.
Det får absolut plats högre/större kylare. har nästan en dm till övers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaidal:

Den Noctuan har bara 92mm-fläkt, hade väl gått med en större när du har en maxhöjd på 165mm.

+1 på detta, skaffa en så stor kylare som möjligt, för maximal tystnad.

[quote postid="16887066" userid="3066" name="Gaidal"]Precis - G3:an vet vi är suverän, och kort dessutom. B3 ligger på 599 kr, är också semi-passiv, men har inte testats./quote]
Om du vill ha det tyst, så välj ett nätaggregat med så hög effektivitet som möjligt och med semipassiv drift.
80+ Brons är dock för lågt om du vill ha tyst, 80+ Guld eller bättre är att föredra, blir helt enkelt mindre värme att kyla bort.

Kan ju tillägga att jag har ett Corsair SF450W till min klockade A10-7850k, och fläkten har aldrig startat även om jag pressat den till max, och då drar den lika mycket som du trodde att din dator skulle dra vid belastning tidigare. Så det nätaggregatet kan jag bara rekommendera.

Skrivet av Gaidal:

Får gå och läsa reviews av Corsair CX-serien.

NOOOO, håll dig borta från budget aggregat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaidal:

B3 ligger på 599 kr, är också semi-passiv, men har inte testats.

Tillverkas ju även det utav Super Flower, så lär knappast vara ett dåligt bygge.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Fläkten till H7 är garanterat en PWM-fläkt. Säker på att du kopplat in den rätt på moderkortet då?

Ja, varit inkopplad på cpu-fan kontakten vilket har PWM styrning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om du har en node 304 då tycker jag att du borde välja en vanlig tornkylare.
hade en nocua nh9l å den var super tyst, men har för mig att den är sämre en säg en Be quite pure rock som brukar finnas som rabatterat tillval när man köper en cpu på inet. Är ju rätt tyst oxå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Be quite pure rock

Ja den är riktigt billig, men såg i ett test att den hade sämst temperaturer av massor av fläktar, klarar inte OC alls. Ska se om en H5 passar, annars blir det kanske den och ett EVGA B3.