Hur återställer man raid discar?

Permalänk

Hur återställer man raid discar?

Hallå hallå en person med 0 IQ här
Jag råkade göra massor av skit med raid och hårddiskar vilket resultera i att jag inte kunde starta windows eller Bios, detta problem när nu löst men problemet nu är att jag har en aktiv raid antar jag eftersom datorn bara hittar en hårddisk vilket var min ssd disk. Hur ska jag göra för att aktivera både discarna igen?

Permalänk
Skrivet av Gurra1162:

Hallå hallå en person med 0 IQ här
Jag råkade göra massor av skit med raid och hårddiskar vilket resultera i att jag inte kunde starta windows eller Bios, detta problem när nu löst men problemet nu är att jag har en aktiv raid antar jag eftersom datorn bara hittar en hårddisk vilket var min ssd disk. Hur ska jag göra för att aktivera både discarna igen?

återställa som att du vill ha tillbaka informationen på diskarna eller att du bara vill ha fungerande raid ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Jag vill ha tillbaka informationen från discarna som blivit till raid discar. Det står också att jag har något fel med memory manegement.

Permalänk
Medlem

Du lär få skriva lite mer exakt vad du har gjort, tryckt på och ändrat. Samt gärna vilken hårdvara du har, hur många diskar det är mm.

Ytterst svårt att ens förstå vad det är du vill åt just nu.

Om det finns felmeddelanden, illustrationer, eller om så papper och penna så fungerar det ibland bra/bättre att slänga med en bild för att hjälpa förklaringen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@Elghinnarisa: Jag har moderkortet http://ca.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z270P-D3-rev-10#k. Jag har en vanlig hårddisk på 1 TB och en ssd. Jag vet knappt vad jag gjorde men jag var inne i bios och ändrade lite inställningar så kom jag in på Intel Rapid Storage och råkade starta en raid mellan mina discar vilket har fuckat upp den ena discen tror jag. Jag vill ta bort denna raiden om den är kvar och återställa discarna som de var innan. Samt så startas min dator om då och då pågrund utav Memory Management som det stod i fel meddelandet. Skriv om jag behöver specifiera mig mer.

Kan man göra om allt som en återställning på windows 10, Moderkortet, ssd discen och hårddisken?

Permalänk
Skrivet av Gurra1162:

@Elghinnarisa: Jag har moderkortet http://ca.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z270P-D3-rev-10#k. Jag har en vanlig hårddisk på 1 TB och en ssd. Jag vet knappt vad jag gjorde men jag var inne i bios och ändrade lite inställningar så kom jag in på Intel Rapid Storage och råkade starta en raid mellan mina discar vilket har fuckat upp den ena discen tror jag. Jag vill ta bort denna raiden om den är kvar och återställa discarna som de var innan. Samt så startas min dator om då och då pågrund utav Memory Management som det stod i fel meddelandet. Skriv om jag behöver specifiera mig mer.

Kan man göra om allt som en återställning på windows 10, Moderkortet, ssd discen och hårddisken?

vadå återställa diskar ? du har ju bara en 1TB HDD & en SSD

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Snälla använd ordet disk, får fan cancer i ögonen

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det låter som du bara ändrade från IDE eller AHCI till RAID i bios, så som du beskriver det. Ändra bara tillbaka så bör du komma igång igen. Har du t.ex. provat att bara återställa standardvärden i bios?

Om du verkligen lyckats raida dina diskar (vilket också skulle vara en horribel ide med HDD + SSD) så lär du ha fått en varning om att allt raderas. I så fall kommer du ha mycket svårt för att återställa detta själv. Lämna i så fall in disken till ett dataräddningsföretag. Beroende på om ny data har hunnit skrivas till disken(arna) eller inte så kan det t.o.m. vara omöjligt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.