Permalänk
Inaktiv

Lurad på eBay?

Har köpt denna på eBay: eBay

Som ni ser är "Item location" United States. Nu får man mejl från säljaren att denna komma att skickas från Kina.

Anledningen till att jag beställde denna, var just att den kommer från USA. Detta även p ga deras storlekar på tröjor som passar bra.

Är det vanligt att det står Item Location från ett land, men det skickas från ett annat?

Har jag blivit lurad?

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt ja

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Gör inte typ 90% av alla affärer på detta sätt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Det är ganska vanligt ja

att vaddå?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Gör inte typ 90% av alla affärer på detta sätt?

hurdå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det är ganska vanligt ja

Skrivet av VadSaDu:

Gör inte typ 90% av alla affärer på detta sätt?

Item location är den plats det ska skickas ifrån, hur ska man annars kunna förutse tull och importregler? Så ja, lurendrejeri. Meddela Ebay och annullera.

90%? Var får du det ifrån? Jag har aldrig varit med om detta. Mer vanligt är att folk tror att bara för att de handlar på ebay.de så skickas det från Tyskland eller följer EU-regler, men det är ju inte det det handlar om här.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

att vaddå?

ja det är ganska vanligt.

Skrivet av mikael_a1:

om jag är säljaren så mailar jag det lager/fabrik där dom gör T-shirt och säger åt dom att skicka en ASUS republic of gamers till mikael_a1.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikael_a1:

90% av alla ebay annonser gör precis det du har blivit utsatt för - att varan skickas från ett annat land än vad dom säger att det skickas ifrån.

Jag hade nog avbeställt om det är möjligt, annars får du gilla läget då refund är svårt att få om det inte gått gott om tid; hade t ex en vara skickad till mig och det tog 45 dagar, då gjorde jag refund och säljaren påstod att den var skickad så ebay gjorde inget. Paketet kom fram ca 55 dagar efter köpet.

Permalänk
Skrivet av cider123:

90% av alla ebay annonser gör precis det du har blivit utsatt för - att varan skickas från ett annat land än vad dom säger att det skickas ifrån.

Jag hade nog avbeställt om det är möjligt, annars får du gilla läget då refund är svårt att få om det inte gått gott om tid; hade t ex en vara skickad till mig och det tog 45 dagar, då gjorde jag refund och säljaren påstod att den var skickad så ebay gjorde inget. Paketet kom fram ca 55 dagar efter köpet.

fast det är väl paypal som sköter refund ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

fast det är väl paypal som sköter refund ?

Nej, det är ebay som bestämmer om du har rätt till en återbetalning i ditt ärende. Pengarna betalas sedan tillbaks via samma sätt du betalat; vilket såklart är via paypal.

Permalänk

ha för vana att alltid gå in på säljaren och kolla att han verkligen har ett konto från det land han "skickar det från"

t.ex killen du köpt av är registrerad i indonesien.
http://www.ebay.com/usr/go_toptees?_trksid=p2047675.l2559

typ vanligare och vanligare att de gör så på ebay.

även om man sorterar på item location så får man ändå upp mer än hälften av säljare som är huserade i kina.

sen kan de ju iofs ha ett lager i utsatt land men tippar att det snarare är för att kunna ta betalt för frakten för ett bolag som finns i landet de angett som shipping location och sen skickar det med ekonomipost från kina som är gratis där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Många "butiker" är inga butiker utan har ett avtal med nån tillverkare/lager/distributör nånstans som sköter om all logistik men juridiskt sett inte har nån slutkundskontakt, det är inte bara på Ebay det funkar så utan även en del svenska datorhandlare har liknade upplägg men det är ovanligare att lagret är i Kina i de fallen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Item location är den plats det ska skickas ifrån, hur ska man annars kunna förutse tull och importregler? Så ja, lurendrejeri. Meddela Ebay och annullera.

90%? Var får du det ifrån? Jag har aldrig varit med om detta. Mer vanligt är att folk tror att bara för att de handlar på ebay.de så skickas det från Tyskland eller följer EU-regler, men det är ju inte det det handlar om här.

håller med, det var ju därför som jag beställde från denna säljaren. Står det "Item Location United States" som i detta fallet, så förutsätter man ju att varan finns i USA och kommer att skickas från USA.

Här är ett meddelande jag fått från säljaren: "Dear Mikael Hansson,

Thanks for your email
Sorry, we sent your package from China this item.
Please be patience wait your order arrive...
You can track your package at http://www.17track.net/en/track?nums=RF463396629SG

Thank you :)"

Nu är det alltså läge att börja krångla med eBay och få annullera min beställning, samt få pengarna tillbaka?

Vågar man inte handla på eBay längre nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

ha för vana att alltid gå in på säljaren och kolla att han verkligen har ett konto från det land han "skickar det från"

t.ex killen du köpt av är registrerad i indonesien.
http://www.ebay.com/usr/go_toptees?_trksid=p2047675.l2559

typ vanligare och vanligare att de gör så på ebay.

även om man sorterar på item location så får man ändå upp mer än hälften av säljare som är huserade i kina.

sen kan de ju iofs ha ett lager i utsatt land men tippar att det snarare är för att kunna ta betalt för frakten för ett bolag som finns i landet de angett som shipping location och sen skickar det med ekonomipost från kina som är gratis där.

ok, och hur kan jag som köpare lita på det som står under annonsen då?

Står det "Item Location USA" så är det i själva verket Kina?

Låter inte vidare seriöst eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

90% av alla ebay annonser gör precis det du har blivit utsatt för - att varan skickas från ett annat land än vad dom säger att det skickas ifrån.

Jag hade nog avbeställt om det är möjligt, annars får du gilla läget då refund är svårt att få om det inte gått gott om tid; hade t ex en vara skickad till mig och det tog 45 dagar, då gjorde jag refund och säljaren påstod att den var skickad så ebay gjorde inget. Paketet kom fram ca 55 dagar efter köpet.

Tur det finns Paypal som är på köparens sida.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

ok, och hur kan jag som köpare lita på det som står under annonsen då?

Står det "Item Location USA" så är det i själva verket Kina?

Låter inte vidare seriöst eller?

går tyvärr inte lita på annonserna där man får köpa och hoppas på att det stämmer.

bara ge dåligt betyg och hoppas att ebay gör något åt det snart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

går tyvärr inte lita på annonserna där man får köpa och hoppas på att det stämmer.

bara ge dåligt betyg och hoppas att ebay gör något åt det snart.

ja, så jag skall nu mejla eBay och berätta att man råkat ut för en oseriös säljare?

Hur lätt är det för mig att få tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ja, så jag skall nu mejla eBay och berätta att man råkat ut för en oseriös säljare?

Hur lätt är det för mig att få tillbaka pengarna?

Det skulle jag ha gjort. Kortfattat meddelat att du köpt en vara som skulle skickas från ett land med vissa tullregler, men som nu skickas från ett annat land med andra tullregler. Ebay borde acceptera detta som blufförfarande, varpå Paypal inte bör ha några problem med att betala tillbaka det du betalat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikael_a1:

Har köpt denna på eBay: eBay

Som ni ser är "Item location" United States. Nu får man mejl från säljaren att denna komma att skickas från Kina.

Anledningen till att jag beställde denna, var just att den kommer från USA. Detta även p ga deras storlekar på tröjor som passar bra.

Är det vanligt att det står Item Location från ett land, men det skickas från ett annat?

Har jag blivit lurad?

Det är intressant på flera sätt. Dels så brukar ju frakt från Kina vara gratis. Varan kommer inte att skickas med USPS och kommer därmed att ta mycket längre tid att nå dig. USPS First Class har du normalt på en dryg vecka (egen erfarenhet efter att ha bott i USA och skickat en del saker med USPS hem till Sverige), men paket från Kina brukar ta bortåt en månad.
Jag hade reklamerat transaktionen.

Skrivet av mikael_a1:

ja, så jag skall nu mejla eBay och berätta att man råkat ut för en oseriös säljare?

Hur lätt är det för mig att få tillbaka pengarna?

Öppna en dispyt på Ebay, ange dina skäl, motparten får chans att svara och sedan gör man en bedömning. I och med att säljaren angett oriktiga uppgifter i din annons kan jag inte se hur han skulle få rätt. Och skulle han få rätt så sätt en 1'a i betyg på honom så ska du se att det tar fyr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Spelar det verkligen någon roll i detta fallet?
Tull/moms är samma oavsett och storlekarna står ju med mått i beskrivningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Det skulle jag ha gjort. Kortfattat meddelat att du köpt en vara som skulle skickas från ett land med vissa tullregler, men som nu skickas från ett annat land med andra tullregler. Ebay borde acceptera detta som blufförfarande, varpå Paypal inte bör ha några problem med att betala tillbaka det du betalat.

har mejlat nu och berättat att min vara skulle skickas från USA, men har skickats från Kina istället.

de skall enligt hemsidan svara inom 24-48 timmar.

skall jag vänta med att kontakta Paypal innan jag fått svar från eBay?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det är intressant på flera sätt. Dels så brukar ju frakt från Kina vara gratis. Varan kommer inte att skickas med USPS och kommer därmed att ta mycket längre tid att nå dig. USPS First Class har du normalt på en dryg vecka (egen erfarenhet efter att ha bott i USA och skickat en del saker med USPS hem till Sverige), men paket från Kina brukar ta bortåt en månad.
Jag hade reklamerat transaktionen.

Öppna en dispyt på Ebay, ange dina skäl, motparten får chans att svara och sedan gör man en bedömning. I och med att säljaren angett oriktiga uppgifter i din annons kan jag inte se hur han skulle få rätt. Och skulle han få rätt så sätt en 1'a i betyg på honom så ska du se att det tar fyr.

har mejlat kundservice nyss och förklarat ärendet.
behöver jag även kontakta dem igen och öppna en dispyt?

enligt dem så är det för sent att stoppa min order eftersom varan redan skickats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

Spelar det verkligen någon roll i detta fallet?
Tull/moms är samma oavsett och storlekarna står ju med mått i beskrivningen.

du tycker det är okej att man skriver en sak i beskrivningen till varan, men gör på ett annat sätt när man skickar den?

hade det varit okej för dig när du skulle köpa något, att det stod att varan skickas från Sthlm men i verkligheten skickas den från Kina?

vet inte hur det är för dig, men i min värld är det väldigt oseriöst.

Permalänk
Inaktiv

Kan av egen erfarenhet säga att Ebay är vilda västern nu. Du kan i princip glömma att Ebay kommer hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

du tycker det är okej att man skriver en sak i beskrivningen till varan, men gör på ett annat sätt när man skickar den?

hade det varit okej för dig när du skulle köpa något, att det stod att varan skickas från Sthlm men i verkligheten skickas den från Kina?

vet inte hur det är för dig, men i min värld är det väldigt oseriöst.

Nej inte ok om det hade stått inom EU men inte varit det, pga moms och annat som påverkar priset.
Men amerika (utanför EU) eller asien (utanför EU) så hade jag inte brytt mig. Varan är samma. Priset är samma.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Inget unikt för Ebay eller elektronik. Frugan skulle köpa tyg från en "svensk butik" på Tradera men det visade sig sedan bara vara någon kontaktförmedling vi tydligen köpt för i mail från säljare sedan instruerades det om 3 veckors leveranstid från något kinesiskt företag och med hänvisning till deras support mail vid frågor. Företaget hade en hemsida och vi hittade tyget vi beställt till nära halva priset så den svenska förmedlaren beställde i princip i vårt namn och tog 50% i egen ficka... eller ja det tänkte de men vi annullerade köpet innan pengar hade skickats och anmälde det till Tradera.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

Nej inte ok om det hade stått inom EU men inte varit det, pga moms och annat som påverkar priset.
Men amerika (utanför EU) eller asien (utanför EU) så hade jag inte brytt mig. Varan är samma. Priset är samma.

ok, så jag behöver inte oroa mig för att det kommer vara en annan storlek än vad det brukar vara från USA?

Enda skillnaden nu är leveranstiden och att det skickas från Kina?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadArg:

Inget unikt för Ebay eller elektronik. Frugan skulle köpa tyg från en "svensk butik" på Tradera men det visade sig sedan bara vara någon kontaktförmedling vi tydligen köpt för i mail från säljare sedan instruerades det om 3 veckors leveranstid från något kinesiskt företag och med hänvisning till deras support mail vid frågor. Företaget hade en hemsida och vi hittade tyget vi beställt till nära halva priset så den svenska förmedlaren beställde i princip i vårt namn och tog 50% i egen ficka... eller ja det tänkte de men vi annullerade köpet innan pengar hade skickats och anmälde det till Tradera.

ok, synd bara att man kan hitta riktigt häftiga prylar på eBay, men kanske dags att sluta handla där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

håller med, det var ju därför som jag beställde från denna säljaren. Står det "Item Location United States" som i detta fallet, så förutsätter man ju att varan finns i USA och kommer att skickas från USA.
...

Fast du kanske minns hur det var i April när du beställde från E-bay? Och om du inte minns, se din tidigare tråd med samma visa: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473447-spara-sandning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ja, så jag skall nu mejla eBay och berätta att man råkat ut för en oseriös säljare?

Hur lätt är det för mig att få tillbaka pengarna?

Det är väldigt lätt att få tillbaka pengarna från Ebay.

Dom är väldigt hjälpsamma.

har råkat ut för saker som

Fel produkt/fel beskrivet än vad som angavs.
Trasig produkt.
Produkten blev aldrig levererad.

än idag handlar jag via ebay just för att dom tycks ju alltid hjälpa köpare om något uppstår.

Nu har jag bara skumläst tråden men.

Spelar det någon roll om den är från kina? huvudsaken är ju att du får produkten som står i beskrivningen antar jag?

Skulle avvakta å vänta tills jag har fått varan, å kolla den.. stämmer den inte överens med det du köpte.
Ta kort visa för Ebay skriv en rad eller två.

så löser det sig säkert.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator