Permalänk
Medlem

Kladd på fel sida av CPU!

Jag har fått thermal paste på fel sida av min CPU, jag vet inte hur man ska få bort det.
Vågar man köra igång ändå?

Här på bilden kan man se kladdet på högerkanten:
http://imgur.com/a/r1fHZ

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Skrivet av Waup:

Jag har fått thermal paste på fel sida av min CPU, jag vet inte hur man ska få bort det.
Vågar man köra igång ändå?

Här på bilden kan man se kladdet på högerkanten:
http://imgur.com/a/r1fHZ

Ta aceton och en tandpetare och var väldigt noggrann. Om det är arctic silver så kommer det där sannolikt förstöra cpu:n om du startar den nu.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

gör rent med tops och lite isopropanol från apoteket var bara försiktig så du inte sabbar pinnarna.

tror dock inte det är någon fara att dra i proppen i moderkortet, blir lite kladdigt bara, såvida det inte är någon ledande pasta

Permalänk
Rekordmedlem

Det spelar ingen roll om kylpastan leder eller isolerar för det kommer att kunna leda till fel om den är på kontaktsidan i båda fallen så den ska bort innan man försöker starta !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Elektronik rengörning, bara spraya på så går det bort. Slipper du pilla på pins med ngt.

Permalänk
Avstängd

@Waup: Tops och lite aceton utan olja eller vodka/hembränt om du har det hemma.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få bort det och körde igång datorn och det fungerar bra!

Tack för alla snabba svar!

Jag använde vodka som jag inte öppnat sen jag köpte det på bolaget när jag blev 20, så efter 4 år kom den till användning! (Y)

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Jag använde vodka som jag inte öppnat sen jag köpte det på bolaget när jag blev 20, så efter 4 år kom den till användning! (Y)

Tips: Drick upp det som är kvar i flaskan, så blir kroppen rengjord invändigt också.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Annan typ av sprit försvinner snabbt, men just vodka är inte min grej. Tack för tipset

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@thereal_twisted: Jag sprayade det på en intel i7 från en alienware laptop för många år sedan, som ovan hade den fått kladd på pinnarna,
efter ca 2 minuter började pinnarna ramla bort, Tror du man blev lagom förvånad

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@thereal_twisted: Jag sprayade det på en intel i7 från en alienware laptop för många år sedan, som ovan hade den fått kladd på pinnarna,
efter ca 2 minuter började pinnarna ramla bort, Tror du man blev lagom förvånad

Det låter konstigt Elektronikrengörning dunstar ju av sig själv inom typ 10-20sek, det var inte nåt annat du sprayade med lol ?

Har dränkt det mesta inkl. cpu, mobo, socket osv. i elektronik rengörning och aldrig haft några problem med det. Och det fina är ju som sagt att det dunstar och inte lämnar några som helst rester kvar alls. Vilket inte är fallet med aceton mm.

Permalänk
Medlem

@thereal_twisted: jodå, biltema elektronikrengöring var det. kan ju säga att jag aldrig köper det på biltema igen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@thereal_twisted: jodå, biltema elektronikrengöring var det. kan ju säga att jag aldrig köper det på biltema igen

Säker på att det inte var kontaktspray

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aragon:

@thereal_twisted: jodå, biltema elektronikrengöring var det. kan ju säga att jag aldrig köper det på biltema igen

Men rent blev det.
Hoppas att du kan skratta åt eländet i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det där hände mig en gång när jag tog bort processorn på en begagnad dator, tror jag pillade med tops eller kaffefilter med kemisk ren bensin. Sen tog jag foton med mobilen och zoomade in för att se vart det fortfarande satt klägg.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jodå, Jag garvade rätt gott när det hände med

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@thereal_twisted: jodå, biltema elektronikrengöring var det. kan ju säga att jag aldrig köper det på biltema igen

Hehe. kör alltid med biltema elektronikrengörning Ta i trä! lol