Vill få tag i en app-programmeringspartner!

Permalänk
Medlem

Vill få tag i en app-programmeringspartner!

Mina kunskaper inom programmering är rätt få. Jag kan endast grunderna inom programmering. Men jag har flera unika idéer som är relativt lätt att programmera. Själv driver jag ett enskild firma och har utbildning inom media och teknik-IT. Jag har en rätt stor idé som jag vet kan säljas världen över om man sköter det rätt men behöver som sagt en som kan programmera den.

Det jag vill uppnå är att utveckla en app tillsammans med någon där jag står för idén, design och vilka funktioner den ska ha samtidigt som jag jobbar nära programmeraren så att han/hon också får vara med att utveckla idén och såklart programmera. Jag tycker också att det är viktigt att jag är aktiv under utvecklingens gång så att jag inte bara lutar mig bakåt och låter programmeraren göra grovjobbet alldeles själv.

Det jag söker är en programmerare som framförallt är sugen på att utveckla en app från grunden. Men också är lite entreprenöriell av sig också. Som är sugen på att driva fram idén och komma med kritik, idéer, lösningar m.m.

Var tror ni att man kan få tag i en sådan person? Sedan undrar jag vad ni som programmerare ogillar och gillar hos en "chef" som är relativt okunnig inom programmering?

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad du har tänkt dig. Om du vill anställa någon att utveckla kod genom din firma så får du väl se till att lägga upp en jobbannons.

Om du vill ha en programmerare att bolla idéer med utan att anställa någon så skulle jag nog rekommendera att försöka hugga tag i någon ambitiös student som också har intresse för dina idéer. Finns nog en hel del studenter som vill bygga upp arbetserfarenhet innan dem är klara.

Jag vet att jag gärna hade huggt tag i det då jag känner att jag har tillräcklig kunskap om Android för att kunna göra appar. Men har lite fullt upp med andra projekt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manarky:

Det beror väl lite på vad du har tänkt dig. Om du vill anställa någon att utveckla kod genom din firma så får du väl se till att lägga upp en jobbannons.

Om du vill ha en programmerare att bolla idéer med utan att anställa någon så skulle jag nog rekommendera att försöka hugga tag i någon ambitiös student som också har intresse för dina idéer. Finns nog en hel del studenter som vill bygga upp arbetserfarenhet innan dem är klara.

Jag vet att jag gärna hade huggt tag i det då jag känner att jag har tillräcklig kunskap om Android för att kunna göra appar. Men har lite fullt upp med andra projekt just nu.

Ja exakt, vill hitta någon utan att anställa. Så att idén blir bådas verk snarare än att någon jobbar under mig.

Permalänk
Medlem

Du kanske hade något annat i åtanke, men eftersom du skriver att din tanke inte är att anställa någon osv så föreslår jag det ändå...

Varför inte skapa en diskussionstråd om det här, där man öppet diskuterar appen, design ideer och så vidare? Sedan kan folk vara med och skapa features på det, där appen ligger uppe på Github eller liknande ställe. Då får du inte bara en hjärna, utan flera hjärnor på samma problem. Jag skulle gärna hjälpa till och lära mig på samma gång mer om apputveckling om det sker under den formen.

Permalänk
Medlem

Så. Bara så jag förstår dig rätt.

Du vill att någon ska jobba för dig? Vad är det du faktiskt ska bidra med, förutom idén? Att du vill jobba nära din utvecklare låter för mig som att du vill "micromanagea" den personen. Folk med idér finns det oändligt många av, praxis är sedan att man får betalt för jobbet man gör.

Du kommer inte hitta någon kompetent utvecklare som ska jobba för ditt projekt utan lön, vill du få utvecklingskraft gratis kan jag rekomendera "Open source", men då måste du själv kunda bidra. Varför skulle någon sätta igång och jobba gratis på ditt drömprojekt istället för sitt eget?

Sök lite på "work for exposure", det här låter som samma fiskeri av gratisarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Så. Bara så jag förstår dig rätt.

Du vill att någon ska jobba för dig? Vad är det du faktiskt ska bidra med, förutom idén? Att du vill jobba nära din utvecklare låter för mig som att du vill "micromanagea" den personen. Folk med idér finns det oändligt många av, praxis är sedan att man får betalt för jobbet man gör.

Du kommer inte hitta någon kompetent utvecklare som ska jobba för ditt projekt utan lön, vill du få utvecklingskraft gratis kan jag rekomendera "Open source", men då måste du själv kunda bidra. Varför skulle någon sätta igång och jobba gratis på ditt drömprojekt istället för sitt eget?

Sök lite på "work for exposure", det här låter som samma fiskeri av gratisarbete

Nja, de jobbar ju inte för mig. Dvs. att de får en stor andel av vad appen tjänar så de är verkligen inte gratis. Jag lägger ju ned tid på idé, design osv. också. På samma sätt de micromanegear mig micromanegear jag dem isåfall. Det är skillnad att jobba för någon och tillsammans med någon.

Tänk dig ett företag med en Co founder snarare. Jag söker någon att driva ett projekt tillsammans med mig är en bättre formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Nja, de jobbar ju inte för mig. Dvs. att de får en stor andel av vad appen tjänar så de är verkligen inte gratis. Jag lägger ju ned tid på idé, design osv. också. På samma sätt de micromanegear mig micromanegear jag dem isåfall. Det är skillnad att jobba för någon och tillsammans med någon.

Tänk dig ett företag med en Co founder snarare. Jag söker någon att driva ett projekt tillsammans med mig är en bättre formulering.

Sorry, men det här låter som varje dåligt startup försök brukar låta. Arbete för andelar i en app som inte ens finns ännu, väldigt ovanligt att man får se en krona av det. Ännu ovanligare att det motsvarar en rimlig lön.

Kan vi överslags räkna lite, hur lång tid tror du att det kommer ta att utveckla appen? Alltså antalet timmar av konkret kodande.
Hur många av dom ska partnern göra och hur många ska du göra?

Förstår att jag verkar elak när jag sågar såhär, men om man kan det minsta kod så brukar man få folk som frågar om man vill göra liknande som detta. I slutändan är idén alltid rätt dålig (Som Uber fast... Som Facebook fast...) och/eller så skulle man själv behöva göra allt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Sorry, men det här låter som varje dåligt startup försök brukar låta. Arbete för andelar i en app som inte ens finns ännu, väldigt ovanligt att man får se en krona av det. Ännu ovanligare att det motsvarar en rimlig lön.

Kan vi överslags räkna lite, hur lång tid tror du att det kommer ta att utveckla appen? Alltså antalet timmar av konkret kodande.
Hur många av dom ska partnern göra och hur många ska du göra?

Förstår att jag verkar elak när jag sågar såhär, men om man kan det minsta kod så brukar man få folk som frågar om man vill göra liknande som detta. I slutändan är idén alltid rätt dålig (Som Uber fast... Som Facebook fast...) och/eller så skulle man själv behöva göra allt jobb.

Jag vet vad du menar och håller med. Men det som händer i de situationerna är att antingen är idén alldeles för grandios, att någon av parterna börjar bli för kritisk och sänker drivkraften eller att slutföringen av produkten aldrig blir av. Att jag driver ett eget företag visar väl ändå på någon slags verklighetsförankring när det gäller sådant? Jag är fullt medveten om vad som får ett projekt att drivas framåt och slutföras.

Att idén är alldeles för grandios och överdriven skulle jag säga är absolut största problemet. Som du säger att någon har en idé liknande "Uber fast... Facebook fast...". Istället är det bättre att börja mindre, oftast är det även de enkla idéerna som är bäst också.

Värt att nämna är överkritiken. Den ser jag som ett typiskt problem hos icke framgångsrika personer. Tror man inte på en idé kommer man ingenvart. Sedan ska man inte vara naiv, men hellre naiv än överkritisk om man ska välja.

Permalänk
Avstängd

Låter som varje ung *entreprenör* någonsin.

Vem som helst kan starta ett företag. Vad har du åstakommit hittils?

Varför inte skriva en konkret annons där du söker en programmerare?

Ditt missbrukande av 'grandios'... hybris?

Citat:

[...] ingen lön [...] idén blir bådas verk snarare än att någon jobbar under mig.

Ingen kommer ställa upp på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Jag vet vad du menar och håller med. Men det som händer i de situationerna är att antingen är idén alldeles för grandios, att någon av parterna börjar bli för kritisk och sänker drivkraften eller att slutföringen av produkten aldrig blir av. Att jag driver ett eget företag visar väl ändå på någon slags verklighetsförankring när det gäller sådant? Jag är fullt medveten om vad som får ett projekt att drivas framåt och slutföras.

Att idén är alldeles för grandios och överdriven skulle jag säga är absolut största problemet. Som du säger att någon har en idé liknande "Uber fast... Facebook fast...". Istället är det bättre att börja mindre, oftast är det även de enkla idéerna som är bäst också.

Värt att nämna är överkritiken. Den ser jag som ett typiskt problem hos icke framgångsrika personer. Tror man inte på en idé kommer man ingenvart. Sedan ska man inte vara naiv, men hellre naiv än överkritisk om man ska välja.

Jag är fortfarande nyfiken vad du kommer bidra med och hur mycket tid du tror din partner kommer behöva lägga ner respektive vad du kommer behöva lägga ner.

Säger inget om att din idé är dålig, utan just att det är svårt/omöjligt att få kompetent hjälp om du faktiskt själv inte bidrar med något. Som du målat upp det så bidrar du inte till projektet. Tyvärr. Jag förstår att du har en idé och brinner för att försöka göra något med den. Men du måste antingen börja erbjuda en lön eller lära dig koda själv så att du kan lägga in minst motsvarande timmar som din partner.

Även, hur ska ni marknadsföra om du inte har råd med lön?

Permalänk
Medlem

Utveckla mer och försök att övertyga folk här att "din" del av arbetet kommer väga lika mycket som programmeraren. Är själv ingen programmerare men har sett tusentals personer som suttit i startup projekt och är lovade att de får betalt så fort plattformen dragit in pengar, dock kan det dröja flera månader eller år tills det händer. Tillslut så hoppar programmeraren av eller blir grovt utnyttjad.

Om du nu är så inne inom företagandet borde du ha en aning över hur lång tid detta borde ta, kostnader och viss arvode. Man skapar inte en "dröm" app inom ett par månader utan det tar flera år om du nu tänkt att ha bara en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Jag är fortfarande nyfiken vad du kommer bidra med och hur mycket tid du tror din partner kommer behöva lägga ner respektive vad du kommer behöva lägga ner.

Säger inget om att din idé är dålig, utan just att det är svårt/omöjligt att få kompetent hjälp om du faktiskt själv inte bidrar med något. Som du målat upp det så bidrar du inte till projektet. Tyvärr. Jag förstår att du har en idé och brinner för att försöka göra något med den. Men du måste antingen börja erbjuda en lön eller lära dig koda själv så att du kan lägga in minst motsvarande timmar som din partner.

Även, hur ska ni marknadsföra om du inte har råd med lön?

Du tror inte att idé och framförallt design tar tid? Det är lika enkelt för en programmerare att säga att en designer "bara" sitter och ritar, som jag säger att en programmerare "bara" sitter och knappar in kod. Att bara komma på en fungerande idé är inte heller så "bara".

Det är enkelt för folk som inte är insatta i företagande att peka fingrar...

Marknadsföringen står jag för, min enskilda firma håller delvis på med sådant.

Permalänk
Medlem

Sen vill jag också tillägga att även om du nu skulle ha en bra hand med kontakter och företagande. Vad ska du göra de första månaderna när appen börjar utvecklas. Kontakter och hur man driver ett företag är bra men du kommer bli garanterad nobbad från flera företag om du letar efter investerare eller någon hjälp. Inget företag ger sina chanser på en app som inte blivit färdig eller visat att den kan dra in pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tradigtjanst:

Låter som varje ung *entreprenör* någonsin.

Vem som helst kan starta ett företag. Vad har du åstakommit hittils?

Varför inte skriva en konkret annons där du söker en programmerare?

Ditt missbrukande av 'grandios'... hybris?

Ingen kommer ställa upp på det.

Vad jag har åstadkommit? Hur menar du? Jag har fakturerat, tjänat pengar, spridit mitt företag, byggt upp kontakter osv. om det är nu det du menar.

Missbrukande av 'grandios'? Storslaget, överdrivet, pompöst, vad vill du att jag ska säga istället?

Permalänk
Medlem

Är det inte sånthär som man har kickstarter till? Samla in riskkapital för att betala människor som ska utföra ett jobb och slippa betala lön i efterskott.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Butto: Fast en ide kan du spåna på när som, att sitta och programmera kan du inte göra någon stans bortsett från datorn. Visst du kanske sitter och skriver ner och kollar upp saker men vad tar det? Max kanske 1 månad, en app tar flera månader och det är beroende på hur mycket appen kräver.

Permalänk
Avstängd

@Butto:

Fundera på varför någon skulle arbeta med dig när du inte ens kan svara på min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Du tror inte att idé och framförallt design tar tid? Det är lika enkelt för en programmerare att säga att en designer "bara" sitter och ritar, som jag säger att en programmerare "bara" sitter och knappar in kod. Att bara komma på en fungerande idé är inte heller så "bara".

Det är enkelt för folk som inte är insatta i företagande att peka fingrar...

Marknadsföringen står jag för, min enskilda firma håller delvis på med sådant.

Men du undeviker mystiskt nog frågan om eran tidssplit.

Jag pekar fingrar för jag har historien bakom hur startups brukar gå och vilka som gör det tunga arbetet. Det finns en anledning varför du letar efter programerar och inte programerar letar efter folk med idér

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Det är ingen heltidstjänst där jag kräver att programmeraren ska lägga ned sin tid och själ. Appen är rätt simpel att programmera. Jag kan inte kräva att någon ska lägga ned all sin tid på appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tradigtjanst:

@Butto:

Fundera på varför någon skulle arbeta med dig när du inte ens kan svara på min fråga.

Vilken fråga?

Permalänk
Medlem

@Wully: Jag är ingen programmerare så jag kan inte kasta ur mig hur många timmar det kommer ta att utveckla appen. En timme per dag kanske. Är det svaret du söker efter?

Permalänk
Avstängd

@Butto:
En timme om dagen =/= Hur långt är ett snöre?

Citat:

Tidigare erfarenheter

*Har tjänat pengar (helt själv!!!!1)
*Fakturerat
*Kontakter
*Driver eget (Entrepreneur)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

@Wully: Jag är ingen programmerare så jag kan inte kasta ur mig hur många timmar det kommer ta att utveckla appen. En timme per dag kanske. Är det svaret du söker efter?

Om du inte är en programmerare hur vet du då att den är så lätt att göra?

Hur som helst, 1 timme om dagen kommer du inte långt på. Vet inte vad appen ska göra men kan med största sannolikhet lova att du inte lyckas skapa en app som blir lyckad (och vinst drivande) på under ett antal hundra timmar. Bara en PoC tar ju 10-20 timmar på mer eller mindre allt

Permalänk
Medlem

@Butto:

Okej om appen inte är så komplicerad borde du kunna ge en lön. För då tror jag du hittar betydligt många som skulle vilja göra det.

Vill bara säga att folk på Sweclockers är inte dumma i huvudet och går på saker, många må vara tekniska här men att tro att man kan "hämta" billig arbetskraft kommer inte funka. Om du nu tror så mycket på iden så borde du också tro tillräckligt att du kan ge lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tradigtjanst:

@Butto:
En timme om dagen =/= Hur långt är ett snöre?

*Har tjänat pengar (helt själv!!!!1)
*Fakturerat
*Kontakter
*Driver eget (Entrepreneur)

Varför vill inte du svara på min fråga om vad för svar du vill ha? Och varför beter du dig som ett barn i dina svar? Kanske dags att mogna istället för att bara hata i dina inlägg. Herregud vad larvigt...

Skrivet av Wully:

Om du inte är en programmerare hur vet du då att den är så lätt att göra?

Hur som helst, 1 timme om dagen kommer du inte långt på. Vet inte vad appen ska göra men kan med största sannolikhet lova att du inte lyckas skapa en app som blir lyckad (och vinst drivande) på under ett antal hundra timmar. Bara en PoC tar ju 10-20 timmar på mer eller mindre allt

Jag har inte sagt att det är enkelt att utveckla en app. Men hur ska man komma någonvart om man aldrig vill försöka? Det är helt upp till programmeraren om den vill eller inte. En timme om dagen blir 365 timmar på ett år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

@Butto:

Okej om appen inte är så komplicerad borde du kunna ge en lön. För då tror jag du hittar betydligt många som skulle vilja göra det.

Vill bara säga att folk på Sweclockers är inte dumma i huvudet och går på saker, många må vara tekniska här men att tro att man kan "hämta" billig arbetskraft kommer inte funka. Om du nu tror så mycket på iden så borde du också tro tillräckligt att du kan ge lön.

Om jag inte har pengar för att ge ut lön då? Hur gör jag då. Jag jobbar ju också lika "gratis" som programmeraren, det betyder inget eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Nja, de jobbar ju inte för mig. Dvs. att de får en stor andel av vad appen tjänar så de är verkligen inte gratis. Jag lägger ju ned tid på idé, design osv. också. På samma sätt de micromanegear mig micromanegear jag dem isåfall. Det är skillnad att jobba för någon och tillsammans med någon.

Tänk dig ett företag med en Co founder snarare. Jag söker någon att driva ett projekt tillsammans med mig är en bättre formulering.

Vet du vad du gör då? Om du är så säker på att appen tjänar pengar, du är helt bomb på att detta kommer fungera.
Då tar du att skaffar fram pengar, lånar eller vad du gör. Sedan går du och söker någon som är villig att jobba mot X lön. Eller kanske försöker med 10k lön/månad + eventuella vinster i framtiden motsvarande x%

För om du nu är så säker på att appen kommer tjäna pengar så tvivlar jag på att få fram cash för att betala någon att skriva något så "enkelt" åt dig, är ett problem. Ta ett lån?

Ingen kommer jobba gratis, att jobba för "eventuella framgånger" fungerar inte.
Hur hjälper dina eventuella framgångar i denna app mig att betala husrum, mat och annat, precis just nu? Inte alls. Och det finns INGEN, absolut INGEN säkerhet att just din app kommer tjäna pengar. Vilket direkt resulterar i att arbetaren har absolut noll säkerhet alls. Låter det som ett jobb man vill jobba vid?

Du kan jobba tillsammans med någon om du så vill, men utan någon typ av direkt kompensation lär du inte hitta många som nappar.

Trådar som dessa får vi hela tiden, varför tror alla att man ska jobba gratis om eventuella pengar i framtiden, kanske, med lite tur, om saker går bra, om denna grunka fungerar osv. osv. osv. osv.

Skit i det, skaffa cash, betala någon, bli rik. Lär inte vara ett problem om du verkligen tror att din app kommer bli något. Sälj en bil eller något. Vad gör det när pengarna rullar in om några månader?

Hade jag varit stensäker på att en app jag utvecklar kommer dra in pengar i framtiden hade jag utan problem sålt datorn, köpt någon billig skit att utveckla på, skaffa den billigaste lägenheten jag kan, iväg med crossen och bilen kan jag sälja, ta ett lån eller fixa investerare. Likvidera det jag har och ge det i lön till någon som kan. När det är klart är det bara att pengar rullar in och jag köper mig bättre saker.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Butto: Ja då äre bara att bita i det sura äpplet och antingen lära sig programmera (det man vill inrikta sig in) eller så får du jobba ihop pengarna för att sen investera det i en programmera. Att bara ge ord om en app kommer inte hålla någonstans hos en examinerad programmerare. Möjligtvis kanske du har någon vän som har tilltron men en helt främling tror jag det blir svårt.

Permalänk
Avstängd

@Butto: Men du fakturerar ju? MAO så finns pengar!

Det jag frågade efter - om du läser - är vad du har åstakommit så här långt i ditt företag. Vad gör företaget?

Sälj inte dig själv på din höga häst. Berätta istället om hur och vad som utmärker din firma.

Ödmjukhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Varför vill inte du svara på min fråga om vad för svar du vill ha? Och varför beter du dig som ett barn i dina svar? Kanske dags att mogna istället för att bara hata i dina inlägg. Herregud vad larvigt...

Jag har inte sagt att det är enkelt att utveckla en app. Men hur ska man komma någonvart om man aldrig vill försöka? Det är helt upp till programmeraren om den vill eller inte. En timme om dagen blir 365 timmar på ett år...

Citat:

Appen är rätt simpel att programmera.

Nu får du ju bestämma dig.

Hur som helst, du är som alla andra "entrepenörer". Ingen IT förståelse och vill att folk ska jobba gratis för din vinning.

Lycka till, finns 1000 sådana som dig per lyckat projekt och de lyckade har troligen betalat lön