Permalänk
Medlem

Sapphire 290 Problem

Jag har ett sapphire tri-x 290 som börjat strula

Problemet består av memory artifakter liknande:
https://www.youtube.com/watch?v=recu1eRNNZg&feature=youtu.be

Dock mycket värre, med helt vit bild ibörjan som sedan långsamt avtar.

Problemet uppstår endast under kall uppstart eller strömsparläge med ett längre uppehåll. Problemet uppstår inte om jag startar om datorn eller stänger av den under kortare tid(5-10min) och sen startar upp. Problemet avtar efter 40-60sec efter uppstart och fungerar därefter felfritt. Problemet verkar inte uppenbara sig utan amd grafik drivrutiner(crimson).

Det jag testat:

*Flashat bios med olika versioner av 290, även flashat till ett 390 bios som jag använder för tillfället, ingen skillnad gentemot stock bios.
* Testat öka core voltage, aux voltage, powerlimit samt kört constant voltage i afterburner, ingen skillnad.
* Använt amd uninstall och installerat senaste drivrutiner.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har du provat underklocka?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du provat underklocka?

Har testat att köra minnet allt från 1250-1500 och samma problem, som vanligt under uppstart för att därefter försvinna helt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kan det ha något med detta att göra #16848704

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Har testat att köra minnet allt från 1250-1500 och samma problem, som vanligt under uppstart för att därefter försvinna helt.

Skrivet av str8forthakill:

Kan det ha något med detta att göra #16848704

Ja om du har fifflat med bios och det gör så där, skulle jag försökt få tag på originalbios till just ditt kort..

Bios på grafikkort ska man inte byta ut om man absolut inte måste, så som Nvidias Micron vRAM strul eller vad det var..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ja om du har fifflat med bios och det gör så där, skulle jag försökt få tag på originalbios till just ditt kort..

Bios på grafikkort ska man inte byta ut om man absolut inte måste, så som Nvidias Micron vRAM strul eller vad det var..

Kör två bios versioner, givetvis ett sapphire original och ett 390, problemet verkar uppstå ändå. Ska testa igen med några andra versioner av orginal.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Var tydligen min skärm som börjat dö, nu är det slutligen helt stendöd, en 144hz gaming skärm tråkigt nog.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: Kan vara massa skit på din dator testa virus program