Bilen startar inte: Klick, Klick, Bzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Permalänk
Medlem

Bilen startar inte: Klick, Klick, Bzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Hejsan!

Jag har en Mercedes slk 200 från 2000 som har bestämt sig för att det är en dum idé att starta. Vid omvridning av nyckel hörs två (snabbt efter varandra): "klick,klick" följt av ett bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (högfrekvent). Mina bil-kunskaper är under all kritik men har gjort mitt bästa för att läsa på och känner att jag har fastnat.

Klickandet har jag förstått har att göra med startmotorn, men tycket inte ljudbeskrivningen passar perfekt in på typiska "startmotorproblem". Batteriet är nyligen bytt och ligger på typ 12,6 så det känns fungerande. Det högfrekventa bzzzande ljudet som är det sista som låter innan bilen, ja inte startar, fortsätter så länge man vrider om nyckeln och härstammar från "modulen" som är markerad på bilden (A). Jag kan inte riktigt avgöra vad det är dock, det verkar som att den är kopplad till punkt B (oklart) och C (själva motorn).

Uppskattar alla tips och idéer.

Vänligen

Samuel

Permalänk
Medlem

Testat att knacka på startmotorn ?

Kollat alla anslutningar: batteri, jordfläta, startmotor etc så de är friska och utan oxid ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jadu. Felsökning brukar mest vara idéer som kan vara relaterat kring problemet.

Felsök kablage kopplat till startmotorn. Får den ström? Mät med multimeter. Startmotorn kanske är paj!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Testat att knacka på startmotorn ?

Kollat alla anslutningar: batteri, jordfläta, startmotor etc så de är friska och utan oxid ?

Nja, alltså som jag förstår det är startmotorn jävligt klurig att komma åt utan att montera bort halva motorn eller köra upp bilen på något så att man kan stå under. Dock har jag även förstått att sannolikheten att det är just startmotorn är ganska stor, så ja försöker komma på något bra sätt att komma åt.

Batteriet är checkat, dock inte jordfläta eller startmotor. Ska läsa på och se vad ja kan göra.

Permalänk
Medlem

Låter som du har något problem med startmotorns solenoid.
Den trycker fram axeln så att kugghjulet på starmotorn får kontakt med tänderna på svänghjulet. Klicken är väl antagligen ett relä som försöker slå på solenoiden/alternativt solenoiden som försöker flytta fram axeln och det högfrekventa Bzzzz är startmotorn som snurrar utan att snurra på motorn.

Dock svårt att förklara det på mer "verstadsmässigt" språk, dataintresserad som man är. Skulle nog lättare kunna beskriva det hela på engelska dock..

Permalänk
Medlem

Precis så lät min Saab när batteriet var slut, ser att bytt men testa med startkablar om du har möjlighet att få dit nån kompis.

Säkringar hela?

Edit : nvm hinner inte med något längre som gammal

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Bra tips från Karaff. Efter det är utfört:

Anslut startkablar från en bil med motorn igång och låt den stå minst 1 minut innan du testar att vrida på nyckeln. 12,6V säger inte mycket om batteriets faktiska möjligheter att leverera under belastning dvs vid startögonblicket. Därav benämningen startbatteri. Läste att batteriet nyligen är bytt men detta är trots det första jag rekommenderar att prova. Anledningen är att om du t ex har en generator som inte laddar ordentligt kommer du på kort tid nöta med ditt nya startbatteri. Belysning och fläktar drar inget jämfört med startmotorn och kan ge sken av att det finns kräm. Generatorlampan på instrumentpanelen fungerar inte som förr(tyvärr). Den lyser enbart om generatorn är helt trasig och inte om den laddar, även om den laddar dåligt. Får du igång bilen med startkablar, mät hur mycket generatorn laddar under drift(du kan mäta direkt på batteripolerna). Du skall då ha en spänning över 14V. Exakt värde finns att läsa i världens minst lästa bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Testat att knacka på startmotorn ?

Kollat alla anslutningar: batteri, jordfläta, startmotor etc så de är friska och utan oxid ?

Skrivet av Pontooz:

Jadu. Felsökning brukar mest vara idéer som kan vara relaterat kring problemet.

Felsök kablage kopplat till startmotorn. Får den ström? Mät med multimeter. Startmotorn kanske är paj!

Skrivet av loefet:

Låter som du har något problem med startmotorns solenoid.
Den trycker fram axeln så att kugghjulet på starmotorn får kontakt med tänderna på svänghjulet. Klicken är väl antagligen ett relä som försöker slå på solenoiden/alternativt solenoiden som försöker flytta fram axeln och det högfrekventa Bzzzz är startmotorn som snurrar utan att snurra på motorn.

Dock svårt att förklara det på mer "verstadsmässigt" språk, dataintresserad som man är. Skulle nog lättare kunna beskriva det hela på engelska dock..

Skrivet av N_Micke:

Precis så lät min Saab när batteriet var slut, ser att bytt men testa med startkablar om du har möjlighet att få dit nån kompis.

Säkringar hela?

Edit : nvm hinner inte med något längre som gammal

Skrivet av MeatEatR:

Bra tips från Karaff. Efter det är utfört:

Anslut startkablar från en bil med motorn igång och låt den stå minst 1 minut innan du testar att vrida på nyckeln. 12,6V säger inte mycket om batteriets faktiska möjligheter att leverera under belastning dvs vid startögonblicket. Därav benämningen startbatteri. Läste att batteriet nyligen är bytt men detta är trots det första jag rekommenderar att prova. Anledningen är att om du t ex har en generator som inte laddar ordentligt kommer du på kort tid nöta med ditt nya startbatteri. Belysning och fläktar drar inget jämfört med startmotorn och kan ge sken av att det finns kräm. Generatorlampan på instrumentpanelen fungerar inte som förr(tyvärr). Den lyser enbart om generatorn är helt trasig och inte om den laddar, även om den laddar dåligt. Får du igång bilen med startkablar, mät hur mycket generatorn laddar under drift(du kan mäta direkt på batteripolerna). Du skall då ha en spänning över 14V. Exakt värde finns att läsa i världens minst lästa bok.

Ska ge mig på att att försöka komma åt startmotorn samt testa att starta med startkablar senare idag.

Tack för alla svaren! Det uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

@MeatEatR:

Ditt tips är bra också.

PS. Jag har haft min beskärda del av gamla skitbilar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.