Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag tycker det är rätt fantastiskt att man tror sig ha gjort rätt för sig när man betalar 20 spänn i bensinpengar för 2mils resa..

Det är väl inget märkvärdigt? Har inte koll på bensin men dieseln ligger på 14,3kr/litern i Växjö.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att jag är, och har varit omgiven av "kostnadsmedvetna" personer under åren...

Jag har flyttat ut på landet och då lär man känna lite original, hade en gubbe från norra värmland som blev vän med mina föräldrar när han flyttade ner till sjön. Han hade ärvt en gård som han sålt så han var rätt välbärgad också, hade även investerat i vindkraftverk på Gotland nån gån när det var läge för det.
Han körde stor Mercedes men hade alltid vinterdäck på och aldrig ACn på för det slösade bränsle. De gånger han åkte med mig eller farsan så gnällde han över att vi vred hjulen när bilen stod still (slitage...), även när man var på gräs...
Han stängde även av alla element i de rum han inte använde.

Morsan är i riskzonen också, eller i alla fall var. Mina föräldrar bodde i Hong Kong i ett par år, månadshyra på 180k, parkeringsplats för en mille/år, en Chagall i hallen, osv. På semester på Filippinerna hittade hon en fantastiks prydnadsgrej gjord av typ tusen eller tvåtusen identiska snäckor, en grej man hänger nånstans. Det hade säkert tagit familjen ett par veckor att samla alla snäckorna och göra grejen. Morsan prutade ner från 200 kr till 50. Det enda positiva är att hon efter ungefär 15 år insett hur snål hon var.

Det är svårt att ranka folk (en hel del obegripliga grejer i den här tråden, för övrigt...) men jag bodde i en mindre stad ett par år och två incidenter relaterade till pantflaskor minns jag. En gång hade jag över två kompisar över på förfest och en hade med sig nån kompis från förr. Han hade med sig åtta flaskor starköl som han stoppade tillbaka i påsen och tog med sig och gömde i en buske utanför stadshotellet.

Det är mycket möjligt att han var släkt med en annan kille i samma stad som på natten bröt sig in via balkongen hos tjejen som han varit på förfest hos för att hämta (endast hans) pantflaskor.

jag har nån anekdot om mig själv men den har jag fan glömt

Permalänk
Medlem

@ågren:

Jag skjutsar folk utan kräva betalt, men om någon lägger upp 20 spänn för motsvarande insats är det mer som ett hån...

Sen finns det såna som kan tänka sig att få skjuts en längre sträcka och säger att de vill betala,när man säger vad det rör sig om ( säg några hundra som exempel ) så går de i taket, men skulle de ta taxi så kanske det går på 2000..

Jag kör gärna, men förstå att det inte är gratis och att min tid är värdelös.

De som är bäst på att göra rätt för sig / bjuda tillbaka är alltid de som har sämst med pengar är min erfarenhet.
Kanske för att de vet vad saker kostar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Chefen hemma uppmanade mig att gå på dass på jobbet, så att det inte går så mycket dasspapper hemma...vi har det ju inte så uselt ställt kan man tycka!?

På fullt allvar eller?

Permalänk
Medlem

Vi har vattenautomater på jobbet där ledningsvattnet renas och kolsyresätts. Självklart finns det ett par som varje lunch halar fram ett par 1½ liters flaskor som de fyller och tar med sig hem, varje dag.
Vi har också gratis kaffe i automater men jag har inte sett dem fylla termosar där....ännu

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Jag tycker det är rätt fantastiskt att man tror sig ha gjort rätt för sig när man betalar 20 spänn i bensinpengar för 2mils resa..

Visst 20kr kan låta lite men vi var på väg till bussen när tanten frågade om om vi ville åka med, hon åker förbi mitt hem så det var ingen omväg för hon och i bilen frågade hon om vi kunde dela på bensinkostnaden, 20kr täcker lätt bensinkostnaden.
Hade jag frågat om vi fick åka med eller om det hade varit en omväg för hon så hade hon såklart fått mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Vi har vattenautomater på jobbet där ledningsvattnet renas och kolsyresätts. Självklart finns det ett par som varje lunch halar fram ett par 1½ liters flaskor som de fyller och tar med sig hem, varje dag.
Vi har också gratis kaffe i automater men jag har inte sett dem fylla termosar där....ännu

hehe. Det där låter som något jag skulle göra ifall jag hade föredragit att dricka kolsyrat vatten. För mig är det helt absurt att folk betalar 10-15 spänn för kolsyrat vatten i affären. Eller 20 spänn för en halvliter på en mack. Om dina jobbarkompisar gör det varje lunch så sparar dom in ett par tusen spänn om året jämfört att handla i affären.

Permalänk
Medlem

@FANTEN:

men.. om man nu dricker 3 liter kolsyrat vatten per dag kanske man skulle få ihop en kalkyl på att ha en egen maskin hemma?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Har snåljäklar runt mig dagligen och jag är så less på dem.

Var på en premiäröppning av en bygghandel och de bjöd på varmkorv, köade massor gubbar för att äta korv ok tänkte jag och gick in och kikade på sortimentet. Kom till kassan med lite skruv och bult och det stod gubbar och smaskade och åt. Sedan fick jag höra av en kompis som jobbar där att de fick lov att avvisa folk på eftermiddagen för samma personer kom dit på eftermiddagen och skulle äta mer korv, det gick åt helt otroliga mängder med korv och de blev tvungna att sätta upp en skylt med max 1korv per person. Samma folk stod och åt korv på en öppet hus som är kanske mer för barnen på räddningstjänsten när ungarna får åka korglift osv. Fyfan vilket beteende alltså, jag känner igen flera av dem och de är mångmiljonärer de äger stora mängder skog och flera fastigheter då de köper upp fina gårdar som sedan får stå tomma för de vill åt uthus/ägor att ställa sina grejer på.

Har bekanta som går på salladsbufférna på mataffärerna och tar typ allt som blir ett billigare kilopris än vanligt typ fetaost, skaldjur, bladsallad osv. Butikerna har t om fått sätta upp skyltar att de som bara ska ha skaldjur får handla i fiskdisken. En del butiker har dagens lunch som man får välja vad man vill och betala kilopris så dessa snåla personer fyller upp en låda med bara kött och sås och går hem och kokar potatis eller ris till. En riktig snål jäkel köpte lunchbuffé på en restaurang och han fyllde sin tallrik väl och sedan fyllde matlådor som han la i sin ryggsäck....

Finns en butik som säljer begagnade grejer som överskottet går till välgörenhet och man blir nästan chockad över hur folk beter sig. Om man lämnar in varor för försäljning så får man en kaffekupong, och det finns folk som alltså köper 5kr böcker i mängder i butiken för att sedan lämna in en bok tillsammans med lite gratistidningar typ vi i villa som skickas ut till alla hushåll. Andra kommer dit och dumpar sopor så de slipper åka till sopstationen. Sedan har vi en annan kategori som köper en grej för en summa och sedan försöker lämna tillbaka en annan grej och få tillbaka pengarna, det är bara det att de missar att varorna säljs i kategorier så när de försöker lämna tillbaka något som inte stämmer med kategorin på kvittot. Eller de som byter skor och kläder i butiken och lämnar sina skitiga/trasiga och går ut med "nya" kläder.

Folk beter sig så illa så man skäms för dem.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Har snåljäklar runt mig dagligen och jag är så less på dem.

Var på en premiäröppning av en bygghandel och de bjöd på varmkorv, köade massor gubbar för att äta korv ok tänkte jag och gick in och kikade på sortimentet. Kom till kassan med lite skruv och bult och det stod gubbar och smaskade och åt. Sedan fick jag höra av en kompis som jobbar där att de fick lov att avvisa folk på eftermiddagen för samma personer kom dit på eftermiddagen och skulle äta mer korv, det gick åt helt otroliga mängder med korv och de blev tvungna att sätta upp en skylt med max 1korv per person. Samma folk stod och åt korv på en öppet hus som är kanske mer för barnen på räddningstjänsten när ungarna får åka korglift osv. Fyfan vilket beteende alltså, jag känner igen flera av dem och de är mångmiljonärer de äger stora mängder skog och flera fastigheter då de köper upp fina gårdar som sedan får stå tomma för de vill åt uthus/ägor att ställa sina grejer på.

Har bekanta som går på salladsbufférna på mataffärerna och tar typ allt som blir ett billigare kilopris än vanligt typ fetaost, skaldjur, bladsallad osv. Butikerna har t om fått sätta upp skyltar att de som bara ska ha skaldjur får handla i fiskdisken. En del butiker har dagens lunch som man får välja vad man vill och betala kilopris så dessa snåla personer fyller upp en låda med bara kött och sås och går hem och kokar potatis eller ris till. En riktig snål jäkel köpte lunchbuffé på en restaurang och han fyllde sin tallrik väl och sedan fyllde matlådor som han la i sin ryggsäck....

Finns en butik som säljer begagnade grejer som överskottet går till välgörenhet och man blir nästan chockad över hur folk beter sig. Om man lämnar in varor för försäljning så får man en kaffekupong, och det finns folk som alltså köper 5kr böcker i mängder i butiken för att sedan lämna in en bok tillsammans med lite gratistidningar typ vi i villa som skickas ut till alla hushåll. Andra kommer dit och dumpar sopor så de slipper åka till sopstationen. Sedan har vi en annan kategori som köper en grej för en summa och sedan försöker lämna tillbaka en annan grej och få tillbaka pengarna, det är bara det att de missar att varorna säljs i kategorier så när de försöker lämna tillbaka något som inte stämmer med kategorin på kvittot. Eller de som byter skor och kläder i butiken och lämnar sina skitiga/trasiga och går ut med "nya" kläder.

Folk beter sig så illa så man skäms för dem.

Man blir fan illamående av att bara läsa om det. Fy fan vilka människor det finns.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Har en vän som fått namnet Joakim von Anka.

Vi brukade ofta vara hemma hos mig och spela brädspel och annat. Då stod jag alltid för tilltugg, läsk, berusningsmedel etc. som en god värd.

Sen var vi hemma hos Joakim von Anka en gång och det stod en nästan tom flaska avslagen cola zero på bordet. Jag kände mig törstig och hällde upp den sista colan i ett glas, varpå Joakim von Anka direkt kommenterade: "Köper du en ny sen?"

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Man blir fan illamående av att bara läsa om det. Fy fan vilka människor det finns.

Ja det värsta är att dessa vidriga människor när de inte får igenom sin agenda på secondhandbutiken och någon säger ifrån sen står och spyr galla över den idéella personalen att de är otrevliga och att allt är så dyrt. Jag vet flera av dem som står kvar sena kvällar och packar lastbilar med kläder som går till barnhem utomlands, sedan de som står och bakar bröd till kaféet hemma på kvällarna helt gratis och bjuder på ingredienserna för att dessa snåljåpar ska snika till sig en kaffekupong för att tjäna på det där den ena av paret använderkaffekupongen och den andra dricker påtåren som ingår på kaffekupongen... Det värsta är ändå att många hör till den kategorin att de är där och handlar som inköpare till sin egen gårdsloppis så de kan tjäna pengar på det.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

När vi var på Ikea i Västerås och en "man" trängde sig förbi kön då han sa att han hade fått fel Family rabatt , han ville ha tillbaka 2kr...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Har haft tur att omge mig med generösa människor är själv väldigt generös om jag kan då folk varit väldigt generösa när jag var arbetslös så man kunde haka på ut å ta nån öl bla.

Två polare bodde tillsammans, rätt låg hyra, båda hade bra jobb men den ena jäveln återanvände sina tepåsar inget han som delade lägenheten var ett fan av
Brukar skämta om det än idag då jag fortfarande umgås med dessa människor.

Sen finns dom man inte får välja dvs familj, brorsan vet jag har pengar men han ville inte vara med och dela på en båt på landstället...men nog fan ska han med och åka när vi är där uppe...brukar skämta å säga att han får slanta upp 10lakan om han får för sig att ta båten själv

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic/urspårning)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ung arbetskamrat ( 21 år gammal ) som bor hemma och inte betala något hemma (han jobba 100% ) . Betala bara sin telefonräkning. Och hans mamma och pappa får " låna " pengar av honom ibland när dom ska äta mat. Samt han vissa bilder på sina sedelbuntar han har i sitt kassaskåp . 6 - 9 rejäl a buntar med 100 samt - 500kr sedlar. Samt han ringer alltid till sin mamma när vi är ute så han slipper ta taxi hem på 1mil. Snål fan som gnäller på att han har det tufft hemma och har så dåligt självförtroende.

Hat frågat honom.Varför han inte flytta hemifrån. Svaret är: Det är mer ekonomiskt att bo hemma.

Ingen jag bjuder på fest eller säger till när jag/ vi ska gå ut. Ingen spm typ bryr sig om.honom längre på jobbet. Pch då har an bara jobbat 1 år.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Känner en som hoppade i sjön efter pantburkar.........

De var ute och grillade, så kastade någon ut en pantburk i sjön. Alla stog helt frågande, när killen får spelet och hoppar i efter den...

Kanske bara en naturvän? Vilken idiot kastar burkar i naturen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john_doe:

Har snåljäklar runt mig dagligen och jag är så less på dem.

Var på en premiäröppning av en bygghandel och de bjöd på varmkorv, köade massor gubbar för att äta korv ok tänkte jag och gick in och kikade på sortimentet. Kom till kassan med lite skruv och bult och det stod gubbar och smaskade och åt. Sedan fick jag höra av en kompis som jobbar där att de fick lov att avvisa folk på eftermiddagen för samma personer kom dit på eftermiddagen och skulle äta mer korv, det gick åt helt otroliga mängder med korv och de blev tvungna att sätta upp en skylt med max 1korv per person. Samma folk stod och åt korv på en öppet hus som är kanske mer för barnen på räddningstjänsten när ungarna får åka korglift osv. Fyfan vilket beteende alltså, jag känner igen flera av dem och de är mångmiljonärer de äger stora mängder skog och flera fastigheter då de köper upp fina gårdar som sedan får stå tomma för de vill åt uthus/ägor att ställa sina grejer på.

Har bekanta som går på salladsbufférna på mataffärerna och tar typ allt som blir ett billigare kilopris än vanligt typ fetaost, skaldjur, bladsallad osv. Butikerna har t om fått sätta upp skyltar att de som bara ska ha skaldjur får handla i fiskdisken. En del butiker har dagens lunch som man får välja vad man vill och betala kilopris så dessa snåla personer fyller upp en låda med bara kött och sås och går hem och kokar potatis eller ris till. En riktig snål jäkel köpte lunchbuffé på en restaurang och han fyllde sin tallrik väl och sedan fyllde matlådor som han la i sin ryggsäck....

Finns en butik som säljer begagnade grejer som överskottet går till välgörenhet och man blir nästan chockad över hur folk beter sig. Om man lämnar in varor för försäljning så får man en kaffekupong, och det finns folk som alltså köper 5kr böcker i mängder i butiken för att sedan lämna in en bok tillsammans med lite gratistidningar typ vi i villa som skickas ut till alla hushåll. Andra kommer dit och dumpar sopor så de slipper åka till sopstationen. Sedan har vi en annan kategori som köper en grej för en summa och sedan försöker lämna tillbaka en annan grej och få tillbaka pengarna, det är bara det att de missar att varorna säljs i kategorier så när de försöker lämna tillbaka något som inte stämmer med kategorin på kvittot. Eller de som byter skor och kläder i butiken och lämnar sina skitiga/trasiga och går ut med "nya" kläder.

Folk beter sig så illa så man skäms för dem.

Man blir inte miljonär av hederligt beteende.
Har nog själv fyllt lunchlådan så det räckt till morgondagen och kokar egna pärer till ibland när man var fattig student...

Minns iaf tjejjen på mässen blev sur och smällde igen locket på kantinerna (rätt gjort tyckas idag), dessutom hade jag prutat från 90 till 65 spänn på deras julbord... (på tal om snålhet...) men hade ingen lön då. Fast egentligen hade jag i sammanhanget skitmycket pengar på kontot eftersom jag höll på att spara till en bil...

Mest irriterande är en viss kategori folk på loppmarknader och liknande som sätter priserna och skall maxa priserna på allt skit för att de tror att alla som är där och handlar och vänder på prylarna är folk som egentligen söker fynd de anmodas tjäna på, till slut blir det drivor med grejer som ingen vill köpa och folk slutar gå dit.

Samma med folk som köper grejer där eller på motsvarande ställen och sedan skall kränga skiten dyrare på blocket och liknande, det gör mig ohyggligt irriterad!

De är fan värre än korvgubbarna tycker jag!
Det är snålt så man spyr, jag vill skjuta sådana människor när jag ser det... Så kan de kränga blyet på blocket sedan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En sak som är rätt vanligt i matbutiker är dessa pås-snyltare som medvetet inte tar någon påse och väntar tills kassörskan börjat slå in varor åt personen efter honom i kön, sedan går tillbaka och tar påsarna utan att betala för dem det är ytterst sällan som en kassörska säger något.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd

Att jag skällde på brorsan häromdagen för att han använt (och sedan lämnat tillbaka) ett "dyrt" sticksågsblad som var värt typ 30-40:-
Till saken hör att han både hade lånat mig en tusenlapp (eftersom stöldskyddet på mitt bankomatkort strejkade) och hjälpt mig skitmycket med byggarbeten på gården...
Var tvungen att be honom om ursäkt tre gånger innan han lugnade ner sig... ha ha!

Finns just ingen ursäkt mer än att jag var trött i skallen och inte tänkte klart vid tillfället.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ung arbetskamrat ( 21 år gammal ) som bor hemma och inte betala något hemma (han jobba 100% ) . Betala bara sin telefonräkning. Och hans mamma och pappa får " låna " pengar av honom ibland när dom ska äta mat. Samt han vissa bilder på sina sedelbuntar han har i sitt kassaskåp . 6 - 9 rejäl a buntar med 100 samt - 500kr sedlar. Samt han ringer alltid till sin mamma när vi är ute så han slipper ta taxi hem på 1mil. Snål fan som gnäller på att han har det tufft hemma och har så dåligt självförtroende.

Hat frågat honom.Varför han inte flytta hemifrån. Svaret är: Det är mer ekonomiskt att bo hemma.

Ingen jag bjuder på fest eller säger till när jag/ vi ska gå ut. Ingen spm typ bryr sig om.honom längre på jobbet. Pch då har an bara jobbat 1 år.

Han är fan en skam för mänskligheten, bara att bete sig så mot sina egna föräldrar bo gratis och äta och dessutom har mage att "låna ut" pengar till mat som han själv äter av.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@ågren:

Jag skjutsar folk utan kräva betalt, men om någon lägger upp 20 spänn för motsvarande insats är det mer som ett hån...

Sen finns det såna som kan tänka sig att få skjuts en längre sträcka och säger att de vill betala,när man säger vad det rör sig om ( säg några hundra som exempel ) så går de i taket, men skulle de ta taxi så kanske det går på 2000..

Jag kör gärna, men förstå att det inte är gratis och att min tid är värdelös.

De som är bäst på att göra rätt för sig / bjuda tillbaka är alltid de som har sämst med pengar är min erfarenhet.
Kanske för att de vet vad saker kostar ?

Menar du att du talar om vad det kostar på något slags halvt skämtsamt sätt? Jag förstår inte vad du menar och det låter ganska motsägelsefullt, antingen tar du betalt eller så gör du det inte. Varför ens nämna kostnaden om du inte vill att de betalar? För att upplysa dem om hur otroligt snäll du minsann är som bjuder på det?

Skrivet av john_doe:

Har snåljäklar runt mig dagligen och jag är så less på dem.

Var på en premiäröppning av en bygghandel och de bjöd på varmkorv, köade massor gubbar för att äta korv ok tänkte jag och gick in och kikade på sortimentet. Kom till kassan med lite skruv och bult och det stod gubbar och smaskade och åt. Sedan fick jag höra av en kompis som jobbar där att de fick lov att avvisa folk på eftermiddagen för samma personer kom dit på eftermiddagen och skulle äta mer korv, det gick åt helt otroliga mängder med korv och de blev tvungna att sätta upp en skylt med max 1korv per person. Samma folk stod och åt korv på en öppet hus som är kanske mer för barnen på räddningstjänsten när ungarna får åka korglift osv. Fyfan vilket beteende alltså, jag känner igen flera av dem och de är mångmiljonärer de äger stora mängder skog och flera fastigheter då de köper upp fina gårdar som sedan får stå tomma för de vill åt uthus/ägor att ställa sina grejer på.

Har bekanta som går på salladsbufférna på mataffärerna och tar typ allt som blir ett billigare kilopris än vanligt typ fetaost, skaldjur, bladsallad osv. Butikerna har t om fått sätta upp skyltar att de som bara ska ha skaldjur får handla i fiskdisken. En del butiker har dagens lunch som man får välja vad man vill och betala kilopris så dessa snåla personer fyller upp en låda med bara kött och sås och går hem och kokar potatis eller ris till. En riktig snål jäkel köpte lunchbuffé på en restaurang och han fyllde sin tallrik väl och sedan fyllde matlådor som han la i sin ryggsäck....

Finns en butik som säljer begagnade grejer som överskottet går till välgörenhet och man blir nästan chockad över hur folk beter sig. Om man lämnar in varor för försäljning så får man en kaffekupong, och det finns folk som alltså köper 5kr böcker i mängder i butiken för att sedan lämna in en bok tillsammans med lite gratistidningar typ vi i villa som skickas ut till alla hushåll. Andra kommer dit och dumpar sopor så de slipper åka till sopstationen. Sedan har vi en annan kategori som köper en grej för en summa och sedan försöker lämna tillbaka en annan grej och få tillbaka pengarna, det är bara det att de missar att varorna säljs i kategorier så när de försöker lämna tillbaka något som inte stämmer med kategorin på kvittot. Eller de som byter skor och kläder i butiken och lämnar sina skitiga/trasiga och går ut med "nya" kläder.

Folk beter sig så illa så man skäms för dem.

Det mesta av ovanstående borde kunna klassas som bedrägligt beteende och är faktiskt straffbart om man skulle dra det till sin spets. Ganska stor skillnad jämfört med traditionell snålhet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Menar du att du talar om vad det kostar på något slags halvt skämtsamt sätt? Jag förstår inte vad du menar och det låter ganska motsägelsefullt, antingen tar du betalt eller så gör du det inte. Varför ens nämna kostnaden om du inte vill att de betalar? För att upplysa dem om hur otroligt snäll du minsann är som bjuder på det?

Det är OK, man behöver inte förstå allt.

Vissa saker är som skämt, behöver man förklara poängen så faller det liksom.

God kväll

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Kanske bara en naturvän? Vilken idiot kastar burkar i naturen?

Har redan besvarat den frågan...

Skrivet av DaBone:

Var det av miljöskäl hade jag gett honom en dunk i ryggen, men det var av ren snålhet. Han hade tydligen frågat om han kunde få pantflaskan, men den dryga kompisen kastade ut den i sjön. Kanske var trött på tiggandet.. hade tydligen tiggt om ketchup och bröd osv. hela kvällen..
Personligen har jag aldrig mött en snålare person, någon kategori...

Det roliga i det hela är att han alltid har haft det bra ställt med ekonomin. Skrytit om hundratusentals kronor på banken, redan i skolan osv...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Kanske drar något mindre om man tankar halvfull, men har han tänkt på att motorn lär gå sönder snabbare? Kondens och större del vatten i bensinen.. Inte speciellt ekonomiskt alls egentligen Men resten var rätt smart om man är riktigt snål

OnT: Hade en kompis när jag var yngre som var riktigt snål. Varje gång vi handlade godis skulle han bestämt riva av toppen på godispåsen för den "väger onödigt mycket" och det var inget han ville betala för.. Inte en person som jag umgås med längre.

min Mormor köpte alltid lösgodis i plastpåse istället för papperspåsen.. nu var ju hon ju född 1910 och finne som flydde ryssen från karelen och hon var lite av en horder, allt kunde det sparas på "för det kunde vara bra att ha"

spara på Julklappspappret och snöret när allt var uppackat "till nästa år" några dagar senare så slängdes kassen med hopvikta begagnade julklappspapper när hon inte märkte det.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ung arbetskamrat ( 21 år gammal ) som bor hemma och inte betala något hemma (han jobba 100% ) . Betala bara sin telefonräkning. Och hans mamma och pappa får " låna " pengar av honom ibland när dom ska äta mat. Samt han vissa bilder på sina sedelbuntar han har i sitt kassaskåp . 6 - 9 rejäl a buntar med 100 samt - 500kr sedlar. Samt han ringer alltid till sin mamma när vi är ute så han slipper ta taxi hem på 1mil. Snål fan som gnäller på att han har det tufft hemma och har så dåligt självförtroende.

Hat frågat honom.Varför han inte flytta hemifrån. Svaret är: Det är mer ekonomiskt att bo hemma.

Ingen jag bjuder på fest eller säger till när jag/ vi ska gå ut. Ingen spm typ bryr sig om.honom längre på jobbet. Pch då har an bara jobbat 1 år.

Fyfan vilken människa. Dåliga föräldrar som uppenbarligen misslyckats med uppfostran. Seriöst, någorlunda funtade föräldrar hade aldrig accepterat det där beteendet.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Ung arbetskamrat ( 21 år gammal ) som bor hemma och inte betala något hemma (han jobba 100% ) . Betala bara sin telefonräkning. Och hans mamma och pappa får " låna " pengar av honom ibland när dom ska äta mat. Samt han vissa bilder på sina sedelbuntar han har i sitt kassaskåp . 6 - 9 rejäl a buntar med 100 samt - 500kr sedlar. Samt han ringer alltid till sin mamma när vi är ute så han slipper ta taxi hem på 1mil. Snål fan som gnäller på att han har det tufft hemma och har så dåligt självförtroende.

Hat frågat honom.Varför han inte flytta hemifrån. Svaret är: Det är mer ekonomiskt att bo hemma.

Ingen jag bjuder på fest eller säger till när jag/ vi ska gå ut. Ingen spm typ bryr sig om.honom längre på jobbet. Pch då har an bara jobbat 1 år.

så föräldrarna är runt +40-50 år.? är han nu så söndercurlad så kommer det inte bli lätt senare.
på ett sätt har dom skapat sitt eget problem, och dom är troligen för snälla att säga till.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ett tag för länge sedan var jag mellan jobb så min pappa tyckte att jag kunde jobba åt min farbror som behövde folk i en pizzeria. Jag slet i en vecka med att skiva, strimla, blanda, diska, städa, ja allt skitjobb. Under den vecka som jag jobbade där så tog jag bara en pizza. Det var en tjej som skulle komma till mig och jag gjorde en hjärtformad pizza.
Efter veckan var slut så sa jag till farbrodern att jag inte ville jobba där och han sa att han skulle minsann belöna mig för den vecka som jag jobbade.
Jag fick 200kr!!! Kan tilläga att han söp och spelade bort tusentals kronor varje dag så han konkade efter ett tag. Rätt åt honom!!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john_doe:

Ja det värsta är att dessa vidriga människor när de inte får igenom sin agenda på secondhandbutiken och någon säger ifrån sen står och spyr galla över den idéella personalen att de är otrevliga och att allt är så dyrt. Jag vet flera av dem som står kvar sena kvällar och packar lastbilar med kläder som går till barnhem utomlands, sedan de som står och bakar bröd till kaféet hemma på kvällarna helt gratis och bjuder på ingredienserna för att dessa snåljåpar ska snika till sig en kaffekupong för att tjäna på det där den ena av paret använderkaffekupongen och den andra dricker påtåren som ingår på kaffekupongen... Det värsta är ändå att många hör till den kategorin att de är där och handlar som inköpare till sin egen gårdsloppis så de kan tjäna pengar på det.

Vafan, det är väl inte expeditens fel om någon tycker det är dyrt...
anledningen till att det blir dyrt är ju att folk som de parasiterar och köper billigt för att göra profit och sälja vidare, sådant är en skam och förstör för MIG (som vill skapa ett hållbart samhälle med återbruk och miljötänk och att alla, oavsett inkomst skall kunna få del i sådant man önskar man kanske inte haft råd till annars, inte att någon snål idiot som vänder på toapappret för att slippa köpa nytt skall kränga det vidare dyrt sedan, samt önskar att inkomsten från det jag ideellt skänker går dit det behövs. Jag vill att saker jag skäknt skall sälja vidare billigt så att alla får råd med saker som köksgeråd men även kunna lyxa till de tlitet med finare saker ibland som man bara kunnat drömma om annars, för många människor är ju tex 300:- mycket pengar som man måste handla mat och sådant för, för dessa är det det ju en utopi att kunna få till det fint hemma annars.) , men även för dem om de själva pressar upp priserna, men snålheten bedrar visheten...

En kaffe med bulle/kaka kostar ca 10-12 spänn här på välgörenhetsbutiken, då får man till och med hembakade pariservåfflor och sådant ibland.
Man vill alltså spara en femma, typ?

Här använder man ett system där man i stället får rabatt på det man köper om man lämnar in grejer, så det går bara att kvittera ut tex 10% rabatt i butiken om man lämnar mycket grejer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

hehe. Det där låter som något jag skulle göra ifall jag hade föredragit att dricka kolsyrat vatten. För mig är det helt absurt att folk betalar 10-15 spänn för kolsyrat vatten i affären. Eller 20 spänn för en halvliter på en mack. Om dina jobbarkompisar gör det varje lunch så sparar dom in ett par tusen spänn om året jämfört att handla i affären.

Dock kan det väl räknas som stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar