Försöker välja mellan 5 Laptops

Permalänk

Försöker välja mellan 5 Laptops

Hej. Jag försöker leta efter en laptop som är kapabel för surfning och nöje men ändå är bra nog att spela enklare 3D spel. Den skulle inte vara någon stor klump utan ska vara lätt och skön i knäet. Så efter en timma på Google hittade jag dessa:

1.ASUS ZENBOOK UX330CA 13,3". En stilren silvrig dator som är tunn och lätt. Men kanske aningen dyr.

2.ASUS VivoBook E402NA 14"
Den billigaste datorn som jag hittade som passade in i mina kriterier. Ganska svag men ska nog funka helt okej.

3.Acer Aspire E5-575G 15,6"
Den är lite tjockare än sina motståndare men har bra med lagringsutrymme.

4.Acer TravelMate X349 14,0"
Mer batteritid och större lagringsutrymme än nr 3. Högst troligast kommer jag ta den här.

5.Lenovo E31-80 13.3" Mellanbarnet, Helt okej i pris, lagringsutrymme och batteri.

Så det var mina kandidater. Vad tror ni?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Min röst ligger på Acer Aspire.

Första går bort pga intel m3
Vivobook går bort pga 64GB ssd. Den räcker knappt till Win10+updates.
Acer Travelmate har lite mer lagring men har sämre processor (än Acer Aspire) och bara 4GB ram
Lenovon funkar väl OK. Sämre processor än Aspiren men den är mindre. Funkar 13.3" för dig?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: 13.3" funkar utmärkt. Så du säger att Acer Aspire är den bästa att ha? Travelmate har då 4GB ram. Men är det inte nog för laptops? Jag har ingen aning

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Alfredh03:

@Printscreen: 13.3" funkar utmärkt. Så du säger att Acer Aspire är den bästa att ha? Travelmate har då 4GB ram. Men är det inte nog för laptops? Jag har ingen aning

Det är så himlarns svårt att säga defintivt att någon är bättre än den andra, jag utgick ifrån mina egna kriterier på laptops och dömde därefter. Någon annan kommer säkert inte hålla med, men 4GB ram börjar bli lite snålt i dagsläget.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: OK tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Hoppar in här. Ska strax påbörja min YH-utbildning (försäljning & marknadsföring) där jag misstänker att word, excel (framförallt) och powerpoint kommer vara programmen jag ska använda till största del. Jag har en grym arbetsstation hemma med min stationära, men kommer såklart behöva en laptop till skolan. Funderade länge på en chromebook tills jag insåg att jag kanske kommer känna mig begränsad. Tror ni det är värt det att investera i en, säg, ASUS zenbook ux330 som TS länkat till? Extremt stort prishopp från en liten chromebook (ca 2500-3000).

Har beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Hoppar in här. Ska strax påbörja min YH-utbildning (försäljning & marknadsföring) där jag misstänker att word, excel (framförallt) och powerpoint kommer vara programmen jag ska använda till största del. Jag har en grym arbetsstation hemma med min stationära, men kommer såklart behöva en laptop till skolan. Funderade länge på en chromebook tills jag insåg att jag kanske kommer känna mig begränsad. Tror ni det är värt det att investera i en, säg, ASUS zenbook ux330 som TS länkat till? Extremt stort prishopp från en liten chromebook (ca 2500-3000).

Har beslutsångest.

Det är klart att en Chromebook kommer kunna göra det mesta, men jag hade nog satsat på att fixa en "riktig" maskin. Att låsa in sig helt till Googles webbtjänster känns lite osmidigt i längden för min del.

Kommer säkert vara några specialprogram som behöver köras också, har ingen egen erfarenhet vid utbildningen i fråga men det känns som det är lätt att hamna i dumsnål-fällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredh03:

Hej. Jag försöker leta efter en laptop som är kapabel för surfning och nöje men ändå är bra nog att spela enklare 3D spel. Den skulle inte vara någon stor klump utan ska vara lätt och skön i knäet. Så efter en timma på Google hittade jag dessa:

1.ASUS ZENBOOK UX330CA 13,3". En stilren silvrig dator som är tunn och lätt. Men kanske aningen dyr.

2.ASUS VivoBook E402NA 14"
Den billigaste datorn som jag hittade som passade in i mina kriterier. Ganska svag men ska nog funka helt okej.

3.Acer Aspire E5-575G 15,6"
Den är lite tjockare än sina motståndare men har bra med lagringsutrymme.

4.Acer TravelMate X349 14,0"
Mer batteritid och större lagringsutrymme än nr 3. Högst troligast kommer jag ta den här.

5.Lenovo E31-80 13.3" Mellanbarnet, Helt okej i pris, lagringsutrymme och batteri.

Så det var mina kandidater. Vad tror ni?

Ska du köpa en Asus zenbook hade jag valt denna https://www.inet.se/produkt/1960866/asus-zenbook-ux430ua-pure...
bättre kraft än den du länkade till samma pris.
Du måste göra prioriteringar, Acer aspire är bäst rent prestandamässigt och bäst grafik av de valda.men du får en sämre display. Den har en tn. Jämfört med ips på Travel och zenbook. De övriga hade jag valt bort sämre på de flesta punkter förutom priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Det är klart att en Chromebook kommer kunna göra det mesta, men jag hade nog satsat på att fixa en "riktig" maskin. Att låsa in sig helt till Googles webbtjänster känns lite osmidigt i längden för min del.

Kommer säkert vara några specialprogram som behöver köras också, har ingen egen erfarenhet vid utbildningen i fråga men det känns som det är lätt att hamna i dumsnål-fällan.

Du har säkert rätt, å andra sidan har jag ju som sagt min stationära hemma. Frågan är dock om jag vill pendla mellan att använda laptop/stationär för skolan. Gäller att hitta en fin, tunn laptop som motsvarar mina krav för under 6000kr egentligen.

Skrivet av prada1:

Ska du köpa en Asus zenbook hade jag valt denna https://www.inet.se/produkt/1960866/asus-zenbook-ux430ua-pure...
bättre kraft än den du länkade till samma pris.
Du måste göra prioriteringar, Acer aspire är bäst rent prestandamässigt och bäst grafik av de valda.men du får en sämre display. Den har en tn. Jämfört med ips på Travel och zenbook. De övriga hade jag valt bort sämre på de flesta punkter förutom priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser väldigt fin ut, är det värdefullt att en dator är "pure" utan bloatware?
Den har dock 4gb ram, kan inte det upplevas som lite om jag vill multitaska? Tycker om att ha 5-6 chrome tabs uppe samtidigt som spotify, word och mejlen.

Är m3 + 8gb bättre än i3 4gb, eller tvärtom?

Edit: Förlåt. Såg att den med m3 processor INTE har 8gb ram. Frågan kvarstår dock - kan jag uppleva 4gb ram som begränsande?