Intel minskar produktionen av Pentium – vill öka försäljnigen av Core i3-processorer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, jo alla miners kör ju Celerons

Men skämt osidå, en G4560 för 600kr är sjukt bra prestanda, 3,5GHz Kaby lake 2C/4T klart ingen köper en i3 för 1000kr. jag tror att duo cores med Hyperthreading har plats på marknaden, men de behöver vara rätt pris, som Pentium har, men som i3 misslyckats med.

Dagens understatement med tanke på att modeller med två kärnor lär stå får 60-70 % alla PC som säljs för tillfället (bärbara PC står för ~70 % och där är 2C/4T totalt dominerade)

Det som gör detta rykte lite svajigt är: varför skulle Intel försöka minska försäljningen av sina egna produkter? Framförallt när alla försäljningslistor pekar på att i7-7700K (och 6700K, 4790K innan dess) är den klart bäst säljande desktop-modellen.

Hur många Pentium + i3 kan det egentlige säljas för desktop? De som klarar sig med den kraften lär välja en bärbar i de flesta fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dagens understatement med tanke på att modeller med två kärnor lär stå får 60-70 % alla PC som säljs för tillfället (bärbara PC står för ~70 % och där är 2C/4T totalt dominerade)

Min fråga är mer... varför göra 2C cpuer om du bara kan tjäna det från i3/Pentium?
Du sa det själv nedan, hur många sådana kan säljas för desktop? (Där är för liten vinst i att göra det)

I3 och Pentium är ju samma 2C tillverkningsprocess, ena med HT avstängd (utom på G4560). Och Ryzen i laptops är redan på 8 core... och 4 core på låg prisat, både med och utan HT.

Skulle mer tro att Intel kommer välja att lägga ner 2C och använda 4C/4T "överblivna" som dessa low-end i framtiden. Men det är min gissning. 1 Core dominerade en tid den med.. även 1C/2T gjorde det också... men förr eller senare ändras det.

Skrivet av Yoshman:

Det som gör detta rykte lite svajigt är: varför skulle Intel försöka minska försäljningen av sina egna produkter? Framförallt när alla försäljningslistor pekar på att i7-7700K (och 6700K, 4790K innan dess) är den klart bäst säljande desktop-modellen.

Hur många Pentium + i3 kan det egentlige säljas för desktop? De som klarar sig med den kraften lär välja en bärbar i de flesta fall.

G4560 har sålt som tusan. Du får en Processor som räcker mer än väl till allt du behöver för enklare jobb + tom enklare spel (budget PC), för 600kr... Varför skulle du välja en i3a med 400Mhz mer och lite bättre iGPU, för 2x priset?
Vill du ha bättre GPU, köper du en beg. GPU för 500-1000kr och får mycket bättre prestanda, alt så köper du i5/R5 om du behöver mer CPU kraft.

Just g4560 har visat sig ligga totalt oslagbart i pris för prestanda, och 3,5Ghz 4T är mer än nog kraft för det mesta enkelt.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Dagens understatement med tanke på att modeller med två kärnor lär stå får 60-70 % alla PC som säljs för tillfället (bärbara PC står för ~70 % och där är 2C/4T totalt dominerade)

Det som gör detta rykte lite svajigt är: varför skulle Intel försöka minska försäljningen av sina egna produkter? Framförallt när alla försäljningslistor pekar på att i7-7700K (och 6700K, 4790K innan dess) är den klart bäst säljande desktop-modellen.

Hur många Pentium + i3 kan det egentlige säljas för desktop? De som klarar sig med den kraften lär välja en bärbar i de flesta fall.

Jag tror rejält många budget gamers köper sig in med en G4560, har du sett 1080p prestanda test? Trots allt är de en Kaby lake CPU som körs i 3,5GHz med 4 trådar. Jämför de med de billiga Haswell i5 4460 som var rejält populär så kan man nog se ganska bra prestanda för pengen. Gör folk som lirar Overwatch, Hearthstone, SC, League, Dota, CS:GO så är det absolut en G4560 jag skulle rekommendera, i5 är overkill och 2C/4T räcker för mycket spel när de gäller online spel. Och pentium line-upen saknar "Intel Core" premium priset som kommer med i3, de enda dåliga med Pentium CPUerna är att de inte har stöd för Optane. Annars hade G4560 + 8gb ddr4, optane, HDD och något i stilen RX 460/560 eller GTX 1050 varit perferkt för budget byggen som ska lira mindre krävande spel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Borde stå merkostnad på över 100% och inte 50%.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hjälpsam

Det här är verkligen fel väg att gå, vettigare vore en lätt prishöjning för Pentium och en lätt sänkning för i3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det här är verkligen fel väg att gå, vettigare vore en lätt prishöjning för Pentium och en lätt sänkning för i3

Eller bara en prissänkning på i3an. Helt sjukt att de säljer nya 2 kärniga CPUer för vad man betalar för Sandy i7or på andrahands marknaden. Ingen i3 är värd mer än 1000kr om den inte är över 4.0GHz

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Datavetare

@Bloodstainer & @Paddanx: hur är ni så tvärsäkra på att G4560 sålt så bra? Intel lämnar aldrig ut detaljer som hur mycket enskilda modeller sålt, det man har att tillgå är uppskattningar från t.ex. Jon Peddie och liknande.

Kikar man på försäljningslistorna hos

så finns inte G4560 med på topp 10 i något av fallen (och är bara hos Webhallen den inte är i lager).

Är inte en enklare förklaring kring bristen på G4560: Pentium-modellerna tillverkas i väldigt liten serie, G4560 har sålt bättre än förväntat och det är därför brist på sina håll just nu?

Har i.o.f.s. aldrig ifrågasatt gissningarna från analysfirmorna kring att i3/Pentium är en nischprodukt på desktop. Det mest för jag själv har väldigt svårt att se hur den typiske kunden skulle se ut. Finns absolut de som klarar sig med den kraft som desktop i3/Pentium levererar, men de väljer nästan uteslutande en billig bärbar dator.

Kikade som hastigast på El-gigantens utbud av stationära. De riktigt billiga kör Pentium, fast då Atom-varianten (herregud om folk lyckas köpa det, Atom är totalt meningslös i en stationär dator). I hela deras sortiment finns fyra Pentium (varav två är Core-baserade) och tre i3, det av totalt ~100 st modeller.

Inget bevis, men det ihop med topplistorna pekar ändå på att i3/Pentium är rätt rejäla nischer. Det ur ca 30 % av TAM för PC-marknaden, 70 % är bärbara och av de 30 % lär 7700K och 7600K stå för lejonparten. Får liksom inte ihop hur det kan bli några relevanta volymer överhuvudtaget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av THB:

Om man bemödar sig med att läsa original-artikeln så står det:

"Intel could Limit production of Pentium G4560 to boost Core i3 sales.."
"Allegedly, Intel is planning to limit the production of the Pentium G4560 to artificially increase its price and boost the sales of the expensive Core i3 model.
"Intel is said to be creating an artificial shortage of the G4560 so that the price difference to the Intel Core i3-7100 is not so much, and thus restoring some appeal for the latter.

Långt ifrån vad Aftonclockers artikel påstår, skärpning tack.

Aftonclockers xD

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: tror att G4560 togs fram som en Athlon x4 dödare, problemet är att den blev för bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@Bloodstainer & @Paddanx: hur är ni så tvärsäkra på att G4560 sålt så bra? Intel lämnar aldrig ut detaljer som hur mycket enskilda modeller sålt, det man har att tillgå är uppskattningar från t.ex. Jon Peddie och liknande.

Kikar man på försäljningslistorna hos

så finns inte G4560 med på topp 10 i något av fallen (och är bara hos Webhallen den inte är i lager).

Är inte en enklare förklaring kring bristen på G4560: Pentium-modellerna tillverkas i väldigt liten serie, G4560 har sålt bättre än förväntat och det är därför brist på sina håll just nu?

Har i.o.f.s. aldrig ifrågasatt gissningarna från analysfirmorna kring att i3/Pentium är en nischprodukt på desktop. Det mest för jag själv har väldigt svårt att se hur den typiske kunden skulle se ut. Finns absolut de som klarar sig med den kraft som desktop i3/Pentium levererar, men de väljer nästan uteslutande en billig bärbar dator.

Kikade som hastigast på El-gigantens utbud av stationära. De riktigt billiga kör Pentium, fast då Atom-varianten (herregud om folk lyckas köpa det, Atom är totalt meningslös i en stationär dator). I hela deras sortiment finns fyra Pentium (varav två är Core-baserade) och tre i3, det av totalt ~100 st modeller.

Inget bevis, men det ihop med topplistorna pekar ändå på att i3/Pentium är rätt rejäla nischer. Det ur ca 30 % av TAM för PC-marknaden, 70 % är bärbara och av de 30 % lär 7700K och 7600K stå för lejonparten. Får liksom inte ihop hur det kan bli några relevanta volymer överhuvudtaget.

De enkla svaret ligger ju i att G4560 presterar marginellt sämre än KBL i3or, men för mycket mindre pengar. Men klart att de inte är på top 10 mestsäljande på Amazon, de räknar inte rena sales, de räknar även på vinst osv. Därför lite dyrare grejer är längre upp. Men jag kan lova att på egenbyggarsidan så säljer G4560 bra mycket mer än i3an. Finns absolut ingen anledning att välja i3 över den i 9 fall av 10

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

För en gångs skull var det en fördel att vara snabbt ute. G4560 kommer räcka för mig en lång tid framöver.

Mycket konstig strategi från Intel. Har de tagit efter Nintendo som inte vill göra vinst på sina Nes mini classic?

Intel är för stora och arroganta, men gör effektiv och pålitlig hårdvara enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Kollar man priserna på newegg USA så rear de ut

i7 7700K 310$ (350) -11%

i5 7600k 215$ (250) -14%

i3 7350k 140$ (168) -16%

Det kanske äntligen kommer en ordentlig priskorrigering och då finns det troligen ingen större marknad kvar för pentium. i3 och Ryzen 3 blir snikvarianter. Tror de lägger sig i nivå med AMDs varianter

Ryzen 3 tror jag hamnar under tusenlappen

Permalänk
Medlem

SweClockers test: Intel Core i3-7350K och Pentium G4560

I Sammanfattningen så kan man se att Core i3 7350K har gått från lanseringspris på ca 2000kr ner till att säljas för runt 1500kr nu.
Relativt stor prissänkning åtminstone.

Från AMD verkar närmaste konkurrenten vara AMD Ryzen 5 1400 - 4C/8T för runt 1700kr.

Om Intel vill döda Pentium G4560 för att alla ska köpa i3 7350K istället, så får man fråga sig om man måste ha en Intel, eller om man kan tänka sig att lägga 200kr extra för att få dubbelt så många kärnor och trådar.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: g4560 duger inte bara till enklare spel. De har testat i3 och i5a och g4560 med 1060 6gb och det skiljde bara några enstaka fps. Byggde en dator med g4560 och Elgigantens 1060 6g för 1790 kr till min dotter och den presterar hur bra som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hjälpsam

Sedan är ju namngivningen en jävla röra.
Ange version, antal kärnor och om den har HT.
Tex Intel KL4 HT, för en fyrkärnig Kaby Lake med HT.
Pentium G4560 och i3 är ju samma CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Paddanx: g4560 duger inte bara till enklare spel. De har testat i3 och i5a och g4560 med 1060 6gb och det skiljde bara några enstaka fps. Byggde en dator med g4560 och Elgigantens 1060 6g för 1790 kr till min dotter och den presterar hur bra som helst.

Tom så pass. Beror säkert på vilket spel också, men så är det ju oavsett CPU.
Annars brukar jag se 750/1050/1030/460 byggen med denna CPU. Den är helt klart oslagbar för 600kr... Och moderkorten finns att få tag i för vettigt pris.

Skrivet av Yoshman:

@Bloodstainer & @Paddanx: hur är ni så tvärsäkra på att G4560 sålt så bra? Intel lämnar aldrig ut detaljer som hur mycket enskilda modeller sålt, det man har att tillgå är uppskattningar från t.ex. Jon Peddie och liknande.

Kikar man på försäljningslistorna hos

så finns inte G4560 med på topp 10 i något av fallen (och är bara hos Webhallen den inte är i lager).

Är inte en enklare förklaring kring bristen på G4560: Pentium-modellerna tillverkas i väldigt liten serie, G4560 har sålt bättre än förväntat och det är därför brist på sina håll just nu?

Notera att jag inte vet hur jag ser nyheten om att Intel vill göra detta som "sanning". Enda jag sa är att som det är nu är G4560 en satans prisvärd CPU, som är värd många gånger mer sin prestanda än i3an.

För de som bygger budget är där ingen CPU utom begagnade som ens kommer nära de priserna/prestanda. Och jag ställer en motfråga... hur många andra Pentium har Sweclockers testat på senare tid? Den borde lätt vara med på de listorna, egentligen.

Skrivet av Yoshman:

Har i.o.f.s. aldrig ifrågasatt gissningarna från analysfirmorna kring att i3/Pentium är en nischprodukt på desktop. Det mest för jag själv har väldigt svårt att se hur den typiske kunden skulle se ut. Finns absolut de som klarar sig med den kraft som desktop i3/Pentium levererar, men de väljer nästan uteslutande en billig bärbar dator.

Du tänker fel här.
Denna CPU är till personen som jag citerat ovan. De som inte vill ha bärbar skit-top, och har tajt budget för en billig spelmaskin. Detta är var denna CPU just nu trendar... de som kan bygga, inte svensson som vet inget. Han köper fortfarande i7an med 730 GPUn.

Nu skiftar en hel del av den marknaden mot R5 och troligen R3 när den kommer, men det är ändå svårslaget pris.

Skrivet av Yoshman:

Kikade som hastigast på El-gigantens utbud av stationära. De riktigt billiga kör Pentium, fast då Atom-varianten (herregud om folk lyckas köpa det, Atom är totalt meningslös i en stationär dator). I hela deras sortiment finns fyra Pentium (varav två är Core-baserade) och tre i3, det av totalt ~100 st modeller.

Som jag sa ovan så väljer inte el-giganten denna CPU, och därför är den troligen inte med på dina listor heller. Utan det är kunskap som är $$$ här, och folk som köper Atom har helt enkelt ingen kunskap alls. Ska jag ens titta på en i3 laptop ska det vara med EDRAM och bra iGPU, men som sagt, vi pratar inte laptop.

Skrivet av Yoshman:

Inget bevis, men det ihop med topplistorna pekar ändå på att i3/Pentium är rätt rejäla nischer. Det ur ca 30 % av TAM för PC-marknaden, 70 % är bärbara och av de 30 % lär 7700K och 7600K stå för lejonparten. Får liksom inte ihop hur det kan bli några relevanta volymer överhuvudtaget.

Pentium har helt klart varit nisch länge, och lever med det ryktet sedan prescott/P4an. i3an verkar ha tidigare fått ett rykte om att den inte räcker... så folk köper i5an. Och nu när den faktiskt räcker, är priset på tok för högt många gånger.

Det som gör denna specifika CPU så intressant är att den just borde vara en i3a, pga HT, men den säljs till Pentiums pris. Så är inte ett dugg förvånad att den säljer. Sen att den inte slår några 7600k eller andra upplåsta är totalt självklart, men det är lite som 4670k vs 4460. 4460 var länge den billigare spel CPUn så du trots allt fick 3.2-3-4Ghz 4T CPU, till hyfsat pris. Men med den förbättrade HTn så är det en ny värld i denna kategori.

Det du dock måste förstå är att dessa personer är folk som normalt köper på rean... begagnat, och håller hårt i pengarna. Det syns inte på några top listor av spenderingar

@Ratatosk Håller med. Den togs fram för att ta över prisvärda marknaden, och slutade med att den dödade i3an istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Intel kan ha köpt en enorm andel aktier i AMD nu när dom går så bra, det kanske genererar mer vinst att boosta AMDs försäljning på detta sättet

Gav mig ett gott skratt!
Gillar hur du tänker... ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Upp till gtx1060 6gb/ rx480/580 så duger g4560 utmärkt. Har man bättre grafikkort så kommer den att flaska ibland. Finns flera tester på tuben.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

g3258k

har byggt 5 datorer åt mina vänner och familj + har en själv...
skulle inte sälja en begagnad för 100€

en typisk användare med ett moderkort med som lite som möjligt=prestandamonster för vanliga facebookanvändare.

datorn startas...win 10 klar att användas efter 4-6 sek
alla går på 4400 stock voltage

https://www.multitronic.fi/en/products/1559372/intel-pentium-...

det finns 0 i finland till salu för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

g3258k

har byggt 5 datorer åt mina vänner och familj + har en själv...
skulle inte sälja en begagnad för 100€

en typisk användare med ett moderkort med som lite som möjligt=prestandamonster för vanliga facebookanvändare.

datorn startas...win 10 klar att användas efter 4-6 sek
alla går på 4400 stock voltage

https://www.multitronic.fi/en/products/1559372/intel-pentium-...

det finns 0 i finland till salu för tillfället

0 i Finland? Är det den enda datorbutikskedja som finns där?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om det visar sig som så att detta är vad som kommer ske, har det enbart ökat min övertygelse om att placera mig i det röda båset framöver.

Har länge sneglat på G4560, men nu när lagerhållningen är som den är och dessutom detta eventuellt kommer ske. Då är väl 7350K en trevlig kandidat, men den ligger för högt då är det snarare bättre att skjuta till en liten slant och gå på i5. Meehn.. ..i5 ligger i paritet med Ryzen 5 prismässigt och där får du så mycket mer för pengarna.

Kom igen nu Asrock släpp ert wünderbara mITX så jag kan lägga vantarna på ett exemplar och ackompanjera det med R5 1600/1700 och RX570/Vega(om det kommer en modell som är ≤190mm).

Permalänk
Hedersmedlem

Om det fanns några tvivel kvar på hur giriga Intel är och hur tagna på sängen de blev av Ryzen så visar demonstrerar de det gärna själva med detta drag. Ryzen 5 och 7 är redan förstahandsvalen i sina sektorer i mitt tycke, hoppas 3:an ger Intel en riktigt skrevspark så den tar över de överprisade i3:orna Intel försöker pusha på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns ju rykten åt alla möjliga håll just nu kring hur Coffee Lake kommer se ut.

Enda som verkar vara rätt klarlagt är att i7 kommer bli 6C/12T.

Tidigare gissningar sa att i5 kommer bli 4C/8T, men de läckta resultat som folk tror kommer från Coffee Lake i5 pekar på att det blir 6C/6T där. Viss logik ändå då Intel under väldigt lång tid inte haft några konsumentmodeller (d.v.s. H/S/U/Y-modeller) där CPU-kärnor varit avslagna. Idag har man 4 kretsar för alla dessa konsumentmodeller:

  • 2 CPU-kärnor + GPU GT2 (som kan kapas till GT1 i t.ex. Pentium)

  • 2 CPU-kärnor + GPU GT3e (de med Iris Graphics)

  • 4 CPU-kärnor + GPU GT2 (detta är 4-kärniga H/S serie modeller)

  • 4 CPU-kärnor + GPU GT3e (4-kärniga bärbara med Iris Pro)

Varje extra modell ger en ökad kostnad, tror numera faktiskt mer på 6C/6T för i5 än att den skulle bli 4C/8T.

Angående Pentium vs i3. Finns några flera skillnader utöver kapad iGPU. Pentium saknar AVX/AVX2/FMA samt saknar stöd för TSX (transaktionsminne). Pentium verkar också ha sämre toleranser, frekvensen är lägre medan TDP är några Watt högre jämfört med i3 (54 W mot 51 W TDP, men vi har ju sett från mätningar att G4560 i praktiken brukar dra minst ström).

Problemet (för Intel) är väl att de som faktiskt väljer Pentium/i3 lär knappast bry sig speciellt mycket om saker som AVX/AVX2/FMA/TSX. Tror t.ex. att TSX fortfarande bara används i specifika applikationer under Windows. I Linux är det sedan Haswell-tiden något som alla applikationer automatiskt använder då standardbiblioteket som hanterar trådar och synkronisering använder TSX om det finns.

AVX/AVX2 ger en bra knuff i applikationer som rendering och filmkodning, men tvivlar på att rendering är något som Pentium/i3 köpare prioriterar och för filmkodning är QuickSync ett bättre val (framförallt för avkodning, men även transcoding då QS ger bättre kvalité än x264 i bitrate som film normalt använder, QS är sämre optimerad för väldigt låga bitrates). För Intels del finns det ett egenvärde i att öka antalet system som har AVX/AVX2, men då borde man kanske låta bli att stänga av den funktionen i Pentium (även om orsaken kan vara att rädda kretsar som har en defekt i AVX-delen, dessa tar rätt mycket transistorer, än med i SKL-X med AVX512)...

FMA lär inte heller spela någon större roll, de som kör Matlab, Matematica, R och liknande kanske inte heller är de som väger mellan Pentium och i3...

Jag håller med att Coffe Lake med största sannolikhet kommer att matcha AMDs kärnor/trådar.
Men vi får inte glömma att Intels CPUer har en iGPU; att både öka C/T och förbättra iGPU-prestanda kommer att höja TDPn.
Jag är inte säker på att Intel är beredda att ge upp dessa CPUer, de har ju redan -X or -E modellerna och vill nog inte att de olika CPU-familjerna skall klampa in på varandras område.

Två saker vet vi redan om Cofee Lake;
1) De kommer att ha 100MHz bump på klocken
2) De blir ungefär 5-7% snabbare än Kaby Lake
3) De blir lite dyrare än Kaby Lake

Permalänk
Avstängd

Var skulle någon vilja välja en I3 över en ryzen 5 1400 ? och när R3orna kommer så blir det ännu värre.

Intel har blivit ett företag som lever på Kannibalism där deras egna produkter ska tävla med varandra. I Bristen på konkurrens så blev arrogans som fick styra företaget och de behöver käka "The humble cake" innan de kommer att ta marknad andelar igen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Paddanx: g4560 duger inte bara till enklare spel. De har testat i3 och i5a och g4560 med 1060 6gb och det skiljde bara några enstaka fps. Byggde en dator med g4560 och Elgigantens 1060 6g för 1790 kr till min dotter och den presterar hur bra som helst.

GTX1060 är ju precis i prestanda klassen där man med starkare grafikkort börjar bli cpubegränsad med en G4560.

Sitter o spelar PUBG med den och en 1080 just nu och det lirar hur fint som helst. Dock får inte grafikkortet riktigt sträcka på sig men det kan man leva med ett tag.

Permalänk

@AMD-FX:

leverantören har 0....och de flesta har densamma leverantör.

men det kan finnas i någon butik i hyllan förståss...men jag har gått igenom de flesta och största och där står det (som bäst) leverans (10-12 dagar) vilket betyder inga här för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Eller bara en prissänkning på i3an. Helt sjukt att de säljer nya 2 kärniga CPUer för vad man betalar för Sandy i7or på andrahands marknaden. Ingen i3 är värd mer än 1000kr om den inte är över 4.0GHz

Problemet med i3ornas pris är ju att det kostar att tillverka de "högst binnade". Mao man räknar kallt med att ta igen en hel del vinst på de bättre chippen och sedan säljer man trasiga CPUerna för lägre pris.

I denna sits dock är i3orna motsvarigheten till i7or. Man kan inte tillverka dem för "vrakpris". Därför ser jag att i3an och 2 kärniga är döende. Inte för de inte räcker... utan för vinstmarginalen för dem, vs Ryzen R3 som kommer vara trasiga CPUer utan HT, går inte att vidhålla...

Det riskerar mycket snabbt att bli en 2C4T vs 4C4T problemsits. Och lägg till det vi redan vet om 6C12T och 6C6T som kommer med Coffee, så kommer nivåerna under att snabbt bli "tvingade" till 4C. Jag har ingen aning vad som kommer ske längre fram, men 2C4T är en dyr CPU att tillverka idag, och inte längre lönsam.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag håller med att Coffe Lake med största sannolikhet kommer att matcha AMDs kärnor/trådar.
Men vi får inte glömma att Intels CPUer har en iGPU; att både öka C/T och förbättra iGPU-prestanda kommer att höja TDPn.
Jag är inte säker på att Intel är beredda att ge upp dessa CPUer, de har ju redan -X or -E modellerna och vill nog inte att de olika CPU-familjerna skall klampa in på varandras område.

Två saker vet vi redan om Cofee Lake;
1) De kommer att ha 100MHz bump på klocken
2) De blir ungefär 5-7% snabbare än Kaby Lake
3) De blir lite dyrare än Kaby Lake

Som jag sa ovan exakt detta håller på att sker i höst. Tror dock inte heller de vill det, men de är tvungna att göra så pga AMD. Och Intel är inte van vid att göra kloka beslut när de inte kan styra och ställa allt perfekt... vilket tydligt syns även på G4560. De försökte konkurrera ut en gammal AMD CPU, och skapade priskrig och visade i3ans överpris istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Paddanx:

Upp till gtx1060 6gb/ rx480/580 så duger g4560 utmärkt. Har man bättre grafikkort så kommer den att flaska ibland. Finns flera tester på tuben.

Just 1060 får mig lite förvirrad. För jag vet spel där mitt 290X var och tom är flaskad av oklockad 4790k. Nu när den är klockad är det inga problem, men jag tror den CPUn måste ligga på 99% konstant och vara lite flaskande även där. Sen kan skillnaden vara extremt liten, och det kan vara så att det endast påverkar min FPS och nån enstaka FPS, så det räcker och blir över för att få det bra nog.

Men jag har svårt att se den inte slå 99% (vilket är flask) med ett 1060. Spelar man dock 60 FPS och 1080p så räcker den mer än väl för prisvärt bygge dock, helt klart. Av vad jan kan se också, så är exakt så fallet:
https://www.youtube.com/watch?v=WtrfwYzou60

Felet många andra tester verkar göra är att bara jämföra om de är "spelbara" med olika GPUer... men de jämför inte med en lite kraftigare CPU vilket är dumt. Det är ju hela poängen. Ligger CPUn på 99%, är den flaskande, oavsett FPS, eftersom du har varierande grad av last, får du istället dippar i FPS. Så jämför 2-3 GPUer, med G4560 och en bättre CPU som en enkelt i5a tex. Ser man skillnad, har du CPU flask.

Med det sagt, den räcker utmärkt för jobbet om man är villig att acceptera 5-15% lägre FPS på sitt 1060 för en bråkdel av priset för CPUn, utan tvekan. Dock visade Sweclockers att med 1050Ti är du dock perfekt i nivå. Min FPSen är endast ytterst påverkad och snitt är samma. Där är gränsen för flaskhals med CPU.

Sen kan man självklart ta ett 1060, öka grafikkvalitén och acceptera lite flaskande, då det kan ge bättre allaround setup.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Problemet med i3ornas pris är ju att det kostar att tillverka de "högst binnade". Mao man räknar kallt med att ta igen en hel del vinst på de bättre chippen och sedan säljer man trasiga CPUerna för lägre pris.

I denna sits dock är i3orna motsvarigheten till i7or. Man kan inte tillverka dem för "vrakpris". Därför ser jag att i3an och 2 kärniga är döende. Inte för de inte räcker... utan för vinstmarginalen för dem, vs Ryzen R3 som kommer vara trasiga CPUer utan HT, går inte att vidhålla...

Det riskerar mycket snabbt att bli en 2C4T vs 4C4T problemsits. Och lägg till det vi redan vet om 6C12T och 6C6T som kommer med Coffee, så kommer nivåerna under att snabbt bli "tvingade" till 4C. Jag har ingen aning vad som kommer ske längre fram, men 2C4T är en dyr CPU att tillverka idag, och inte längre lönsam.

Som jag sa ovan exakt detta håller på att sker i höst. Tror dock inte heller de vill det, men de är tvungna att göra så pga AMD. Och Intel är inte van vid att göra kloka beslut när de inte kan styra och ställa allt perfekt... vilket tydligt syns även på G4560. De försökte konkurrera ut en gammal AMD CPU, och skapade priskrig och visade i3ans överpris istället...

Jo men de är ju absurt att tillverka i3or, i5or och i7or och sen förvänta sig att i3orna, som liksom, är faulty wares, for all intents and purposes. Ska väga upp för i5or och i7or. Jo jag förstår att de måste betala, men de faktum att i3or inte har vägt upp de nu säger ju att de inte bara går att tvinga marknaden att ändra sig. Hade Intel varit smarta så hade de skapat ett segment som var bra prissatt, som inte fick massor av folk att köpa begagnat. Jag brukar inte ge Intel cred, men deras G4560 va smart, den gick folk att köpa sig in på LGA 1151, den kastade över fler från DDR3 till DDR4 och den gav väldigt bra prestanda för pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Hoppas detta stämmer så AMD får lite uppsving