Ruttnade CD/DvDs, det händer oss alla.

Permalänk
Medlem

@ElectroGeeza: Jag förvarar skivorna stående upp för att minska ytkontakten, alla genomskinliga fodral som ligger framme, typ PS1 har jag täckt över med en en long svart remsa av tyg så att ljus från fönstret inte ska tränga in i själva fodralet och snabba på förruttnelsen. Spel som jag inte har framme har jag i svarta pappers-boxar med en till två silica gels i varje för att minska fukten som kan bildas i kartongen. Problemet är också att alla skivor är individuella. Vissa har lättare att ruttna än andra, ta bara metal gear twin snakes till gamecube, går fan inte att hitta en skiva som inte har ruttnat.

Och det är inget fel, vissa föredrar att samla den äkta varan av tavlor och andra nöjer sig med kopior de köpt på musseet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pcnoobs:

Och det är inget fel, vissa föredrar att samla den äkta varan av tavlor och andra nöjer sig med kopior de köpt på musseet.

Dålig analog, den digitala kopian är den äkta varan medan den fysiska varan är kopian från museet :>.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I en mån ska jag faktiskt göra det då jag bygger mig en retropie i detta nu och där blir det ju ett och annat PS1 spel

Najs, önskar dig lycka till, var försiktig med vilken emulator du använder, vissa är mycket dåligt programerade och andra är fulla av trojaner, även om de laddas ner från tillverkarens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Dålig analog, den digitala kopian är den äkta varan medan den fysiska varan är kopian från museet :>.

Med alla förfalskningar som finns i världen av tavlor skulle det inte förvåna mig. Och jag gillar inte änns tavlor, finner det tråkigt så varför nämner jag det hela tiden? Rent retorisk måste jag fråga mig själv. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Blir bara fäst i saker jag kan lita på att de håller. Som min gjutjärnspanna

Vänta bara tills någon annan använder den och spolar i kallt vatten direkt efter stekning (tårögd piruett-panne ägare).

Är datan helt förlorad eller går det rädda delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är datan helt förlorad eller går det rädda delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Svar, nej och ja. Eftersom det är ytan/beläggningen i sig själv som ruttnar bort och inte plasten som skyddar skivan. Finns inget du kan göra åt det, bara försöka sakta ner processen genom att se till att de inte utsätts för fukt, uv, ljus och repor/smuts.

Du kan ju rädda delarna som inte har ruttnat bort men aldrig delar som har ruttnat bort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pcnoobs:

Vet inte hur mycket en 10 åring brydde sig om sina spel, så touché på den fronten... Men att en skiva skulle hålla i över 100år låter lite väl naivt, så länge man aldrig öppnar spelet och förvarar skivan i ett mörkt rum med avfuktare och utan fönster..

Inte helt naivt. Beror mycket på vilket märke osv.
https://www.clir.org/pubs/reports/pub121/sec4.html

Om du ska bygga en retropie så kan jag rekommendera att testa http://www.lakka.tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Klart man kan köra pirat på konsoler rätt enkelt också..

Helt omöjligt att diskutera på forumet, eftersom piratkopiering, chippning, osv är helt mot forumets regler. Eftersom kopiering av kopieringsskyddat material är olagligt.

Skrivet av anon5930:

Inget som förhindrar att det kan göras. Som exemplet tråden handlar om, Playstation, så kryllade det av chippade Plastations på tiden det begav sig. HDLoader/HDAdvance till PS2, Dreamcast hade ett säkerhetshål som slog ut kopieringsskyddet bara för att nämna några av de CD-baserade konsollerna. Exempelvis GBA kryllade det av piratkopior till också vilket även förstört begagnathandeln med spel till denna plattform.

Ah, så om vi helt bortser från forumets regler, så anser du, ni, att det är rimligt att man ska behöva begå ett lagbrott, för att spelen man redan köpt, ska gå att spela i framtiden?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har valt att inte samla på något som kommer på skivor.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Du förlorar inte spelet bara för det försvinner från affären.
Så ser inte hur det är annorlunda mot fysiska kopior?
Nej jag ser inte vart värdet ligger i detta då spelen i sig är data och digitala ändå. Det tar plats och dammar ner helt enkelt.
Digital art är överlägsen fysisk art. Allt som är digitalt är överlägset sitt fysiska media. Så ja, jag har hellre Mona Lisa i 4K digital istället för en stor tavla.

Helt enkelt är det inte och damm är till för att rensas. Allt som är gammalt och tar plats behöver inte förkastas.

Om du mot förmodan skulle få självaste tavlan så kan du väl donera den till mig! Jag kan skapa ett digital fotografi av den och skicka till dig digitalt över sajberspejs.

Skrivet av fieskmask:

Jag är en av de som är en stor samlare av fysiskt media, jag köper endast digitalt om det inte finns på skiva.
Har en massiv samling av PS, PS2, PS3, PS4 samt CD, DVD och hundratals blu-ray filmer.

Har kollat lite på de äldre skivorna men har inte hittat några defekter alls,
Argumentet om att "utvecklas" bara för att man gillar samlingar är riktigt löjligt sagt och återspeglar inte varför man köper fysiskt framför digitalt.

Håller helt med! Inget slår att blåsa på kassetten innan man spelar.

Skrivet av anon246659:

Låter väldigt konstigt då de uppskattningsvis ska hålla i 100-200 år. Säker på att skivan blivit misshandlad av en korkad vän? Eller kanske haft något kladd på skivan som långsamt haft en reaktion med membranet?

Uppskattningsvis... det är ju en väldigt grov uppskattning skulle jag säga. Ja, de håller, men kanske inte riktigt så länge, och bara under bästa möjliga förhållanden och med bästa möjliga hantering. Många verkar glömma bort hanteringen. De förväntar sig att saker ska hålla länge bara för att de håller det fint i ett fint förvar. Från produktion till förvaring måste man ha hanterat det på rätt sätt, vilket inte går att förvänta sig av en tonåring.

Skrivet av lappen81:

Bättre att ha det som man använder sen sälja eller rensa resten. Vill du spela metal gear solid om 20 år kan du köpa det då.
Motiveringen är väll att man blir inlåst/rotad av prylar , sen ska det hållas rent=tid och det kostar pengar att köpa in och ibland underhållas = tid

Tar en jävla massa tid om man ska ha och spara allt, sen är det väll bättre för miljön att köra lite second hand och låta grejerna vandra vidare

Du kan sälja till mig för 10 kr. Så kan du köpa tillbaka ditt spel av mig för 10000 kr eller så!

Skrivet av PWR-RST:

Steam är absolut det ultimata. Det är digitalt, aldrig oroa sig om uppdateringar, licenser, nerladdning, det bara fungerar.
Finns det inte på Steam så är spelet helt enkelt inte bra nog.

Det är ju löjligt påstående. Det finns hur många bra spel som helst som inte finns på Steam. För Steam är ju inte något slags internationellt bibliotek eller museum för alla världens videospel/datorspel. Det är bara dumt att förvänta sig det av Steam.

Skrivet av Pcnoobs:

@ElectroGeeza: Jag förvarar skivorna stående upp för att minska ytkontakten, alla genomskinliga fodral som ligger framme, typ PS1 har jag täckt över med en en long svart remsa av tyg så att ljus från fönstret inte ska tränga in i själva fodralet och snabba på förruttnelsen. Spel som jag inte har framme har jag i svarta pappers-boxar med en till två silica gels i varje för att minska fukten som kan bildas i kartongen. Problemet är också att alla skivor är individuella. Vissa har lättare att ruttna än andra, ta bara metal gear twin snakes till gamecube, går fan inte att hitta en skiva som inte har ruttnat.

Och det är inget fel, vissa föredrar att samla den äkta varan av tavlor och andra nöjer sig med kopior de köpt på musseet.

Det låter avancerat... hänger du upp de på något vis? Men håller du skivorna vid ett fönster?

Var låg det här spelet som blev skadat nu? Var det i en av dina pappersboxar? Vadå för boxar? Hur ligger de däri, ligger de staplade eller står de upprätt? Har du kvar fodralen?

Jag har alla mina gamla skivor i originalfodral, stående upprätt, i ett antal professionella skyddsboxar i metall med skumfodring, inne i ett förråd.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ah, så om vi helt bortser från forumets regler, så anser du, ni, att det är rimligt att man ska behöva begå ett lagbrott, för att spelen man redan köpt, ska gå att spela i framtiden?

Totalt irrelevant diskussion, jag påpekade att kopieringsskydd inte är oknäckbara.

Du skrev:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Svårt, speciellt på konsoler, när man inte kan / får göra kopior.

Man kan knäcka kopieringsskyddet, men plattformsägaren och lagstiftning säger att man inte får det. Två helt olika saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Helt enkelt är det inte och damm är till för att rensas. Allt som är gammalt och tar plats behöver inte förkastas.
Om du mot förmodan skulle få självaste tavlan så kan du väl donera den till mig! Jag kan skapa ett digital fotografi av den och skicka till dig digitalt över sajberspejs.Det är ju löjligt påstående. Det finns hur många bra spel som helst som inte finns på Steam. För Steam är ju inte något slags internationellt bibliotek eller museum för alla världens videospel/datorspel. Det är bara dumt att förvänta sig det av Steam.

Jag hade sålt den till någon samlare och köpt mer digitala spel.

Spel som inte finns på Steam är ointressanta för mig. Hur kan man inte vilja ha sitt spel på Steam.
Det är något ofattbart för mig, därav väljer jag att inte ge mitt stöd till spelskapare vars spel inte finns på Steam.

Permalänk
Inaktiv

@ElectroGeeza: https://www.clir.org/pubs/reports/pub121/sec4.html
Som sagt det varierar kraftigt mellan hantering, förvaring och tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man kan knäcka kopieringsskyddet, men plattformsägaren och lagstiftning säger att man inte får det. Två helt olika saker.

Eller inte. Eftersom forumets regler klart och tydligt säger att piratkopiering inte ens får diskuteras. Vad i det är det som är oklart? Hur tänker du rekommendera TS att chippa sin 20 år gamla konsol, och tanka en piratkopia, utan att bryta mot forumets regler?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eller inte. Eftersom forumets regler klart och tydligt säger att piratkopiering inte ens får diskuteras. Vad i det är det som är oklart? Hur tänker du rekommendera TS att chippa sin 20 år gamla konsol, och tanka en piratkopia, utan att bryta mot forumets regler?

Trist argumentation du för, jag hoppas du fattar att jag varken gett förslaget om att chippa någon konsoll, pirata hem några iso-filer utan bara påpekade att det är möjligt. Sluta lägg ord i munnen, väldigt ful argumentationsteknik. De lösningarna som är aktuella vet typ alla om att de finns och med sannorlikhet även TS som uppenbarligen varit med sedan PS1-eran. Och de nämndes just för att förklara vilka lösningar som också finns, inte instruktioner om hur man piratar. Det borde vara rätt uppenbart.

Ett tips till dig är att sluta leka hobbymoderator, av uppenbara anledningar så uppskattas inte detta av forumets moderatorer. Har du inget att tillföra i diskussionen så lämna den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Svårt, speciellt på konsoler, när man inte kan / får göra kopior.

Personligen kan jag se ett bekymmer till. De vill gärna att man köper spelet, för att inte bli av med det. Men jag har redan köpt det, och det skiter de i.

Det är fullt tillåtet att göra privatkopior på spel och multimedia som man har köpt. Om lagen inte har ändrats på sistone så är det även tillåtet att dela med sig av dessa privatkopior (OBS != piratkopior) till vänner och familj.

Citat:

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Citat:

Enkelheten att kopiera datorprogram samt det kommersiella värdet av dessa har medfört att särskilda regler för datorprogram har ansetts nödvändiga. Huvudregeln är att datorprogram inte får kopieras för privat bruk. Undantag för vissa praktiska kopieringsåtgärder har emellertid gjorts. Köparen av ett program har till exempel rätt att framställa exemplar nödvändiga för att programmet ska kunna användas för det avsedda ändamålet och även göra ändringar i samma syfte. Ett heltäckande undantag har gjorts för digitala framställningar av sammanställningar i digital form.

Det är lite av en definitionsfråga men om det krävs att man gör en 'modern' kopia av t.ex. ett TV-spel för att kunna få tillgång till materialet måste det anses vara tillåtet att göra så. Lagen är dessutom tänkt att förhindra piratkopiering och jag tror inte att Konami, Take Two eller någon annan utgivare har problem med att du sitter på din kammare och gör privata backuper av dina spel. 'Undantag för vissa praktiska kopieringsåtgärder' borde även syfta på bl.a. de cracks jag nämner lite senare i mitt inlägg som möjliggör spelande utan att ha skivan i läsaren.

Vad gäller kopieringsskydd så finns det så vitt jag vet ingen lag som förhindrar att du kringgår dessa per se (även om du i de flesta fall bryter mot användaravtalet), däremot lär du få ögonen på dig om du knäcker ett skydd och försöker att tjäna pengar på det som bl.a. Slysoft/Elaborate Bytes gjort.

Om man går tillbaka ett par år i tiden så var det även väldigt vanligt förekommande att s.k. no cd-cracks användes för att man skulle slippa hålla koll på alla skivor och byta skiva varje gång man ville byta spel. Det var alltså något som oerhört många ärliga kunder med hederligt inköpta spel gjorde bara för att mediet var så begränsat och det var nog en del i utvecklingen av tjänster som Steam där behovet av fysisk media har eliminerats. Jag vill, med tanke på forumreglerna, poängtera att ovanstående cracks inte har något att göra med piratkopior och var alltså något som applicerades efter att man installerat spelen, registrerat serienummer osv. och som gjordes på lagligt inköpta spel.

Om vi ska hålla oss till den ursprungliga frågeställningen så förstår jag ärligt talat inte vitsen med att samla på digitala spel som mer eller mindre bara är ettor och nollor. För äldre spel och konsoler så är det en del av upplevelsen att ha en fysisk kassett som ska blåsas rent, ljudet kanske är lite sprakigt osv. men dagens spel är ju bara en kod i en plastlåda och spelsamlande kommer bara att bli ännu mer sällsynt och nischat i framtiden. Det finns ingen som helst känsla i att stoppa in optisk media i en DVD-läsare.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är fullt tillåtet att göra privatkopior på spel och multimedia som man har köpt. Om lagen inte har ändrats på sistone så är det även tillåtet att dela med sig av dessa privatkopior (OBS != piratkopior) till vänner och familj.

Fast det är nu inte riktigt sant. Man får inte aktivt kringgå kopieringsskydd, inte ens de för dvd, långt mindre så avancerade att man måste modifiera sin hårdvara för att kunna använda kopian. Och, här är det inte tal om "privatkopiering", killens original är förstört, han måste piratkopiera för att få tag i ett nytt ex. Eller köpa det igen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PWR-RST:

Jag hade sålt den till någon samlare och köpt mer digitala spel.

Spel som inte finns på Steam är ointressanta för mig. Hur kan man inte vilja ha sitt spel på Steam.
Det är något ofattbart för mig, därav väljer jag att inte ge mitt stöd till spelskapare vars spel inte finns på Steam.

Som en trasig skivspelare upprepar du att Steam är det bästa som hänt människan sen skivat bröd. Samtidigt så förnekar jag inte att det finns både för och nackdelar med fysisk media och "molnet". Av förklarliga skäl så är Steam smidigt som tusan, men problematiken uppstår om Steam skulle läggas ned som tjänst. Då blir det svårt att komma åt de spel som du köpt. När du väl har köpt spelet på skiva så har du access till spelet så länge skivan fungerar.

Digital media har inte funnits så länge och problemet kommer att accessa informationen. Vi har problematiken med gamla VHS-band och allt färre har tillgång till en vhs-spelare. Värdeaspekten och människans inbyggda behov av att samla gör att fysiska saker, vare sig det är en klocka eller något gammalt mynt präglat på 1700-talet så finns det ett värde i sig. Digitala kopior, säg en CD-kopia av något riktig begränsat upplaga av en död artiskt kommer inte vara värd lika mycket även om den digitala informationen är 1:1.

Jag köper aldrig fullprisspel på Steam, helt enkelt för att jag inte kan sälja det vidare eller ens ge bort det. Marknaden fungerar helt enkelt inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Som en trasig skivspelare upprepar du att Steam är det bästa som hänt människan sen skivat bröd. Samtidigt så förnekar jag inte att det finns både för och nackdelar med fysisk media och "molnet". Av förklarliga skäl så är Steam smidigt som tusan, men problematiken uppstår om Steam skulle läggas ned som tjänst. Då blir det svårt att komma åt de spel som du köpt. När du väl har köpt spelet på skiva så har du access till spelet så länge skivan fungerar.

Digital media har inte funnits så länge och problemet kommer att accessa informationen. Vi har problematiken med gamla VHS-band och allt färre har tillgång till en vhs-spelare. Värdeaspekten och människans inbyggda behov av att samla gör att fysiska saker, vare sig det är en klocka eller något gammalt mynt präglat på 1700-talet så finns det ett värde i sig. Digitala kopior, säg en CD-kopia av något riktig begränsat upplaga av en död artiskt kommer inte vara värd lika mycket även om den digitala informationen är 1:1.

Jag köper aldrig fullprisspel på Steam, helt enkelt för att jag inte kan sälja det vidare eller ens ge bort det. Marknaden fungerar helt enkelt inte.

Ja, för jag anser att det är det. Finns inget som slår Steam.
Skulle Valve/Steam läggas ner så kommer man inte förlora sina spel nej, licensverifikationen kommer tas bort.
Givetvis, sparar man inte installationsfilerna får man helt klart skylla sig själv.

Nej och det är bra tycker jag. Du köper en licens och den är för dig och ingen annan.
Du ska inte kunna sälja vidare eller ge bort det. Om du nu vill göra det kan du köpa en gift till den personen.
Du äger inget du köper, du köper endast rättighet att spela det.

Jag köper exklusivt via Steam, spelar ingen roll vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är nu inte riktigt sant. Man får inte aktivt kringgå kopieringsskydd, inte ens de för dvd, långt mindre så avancerade att man måste modifiera sin hårdvara för att kunna använda kopian. Och, här är det inte tal om "privatkopiering", killens original är förstört, han måste piratkopiera för att få tag i ett nytt ex. Eller köpa det igen.

Skulle du kunna länka till någon källa? Jag ifrågasätter det inte, jag skulle bara vilja läsa mer om det eftersom jag inte kände till att det fanns någon sådan lag. Jo, i det här fallet är det ju kört men jag trodde att vi diskuterade ämnet ur ett generellt perspektiv. Det är en tänkbar lösning i förebyggande syfte (förutsatt att det nu är lagligt).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Jag är något av en samlare, har många spel, ps/ps2, Xbox, gamecube, mm. Men sorgligt nog träffade jag på min första ruttna CD igår, Spyro the Dragon frozen dragons and dragon eggs vägrade läsas av min Ps1:a och när jag tittade under skivan såg jag stjärnor på den svarta beläggningen, kommer mina spel gå förlorade? Spelen jag älskade som barn? Många Ps1 spel är ju över 20 år gamla vid det här tillfället, formatet är ju i sig själv över 35år. Kom dock ihåg att digital versatile disc inte bär samma ålder som compact disk!

Nu sitter jag här och tittar på min 2x4m hylla full av spel och (VHS filmer där några magnetband har drabbats av alzheimer sedan länge tillbaka.) Jag kanske inte kommer kunna spela mitt kära Metal gear Solid 3 om 1,2,5,10,15 år... Så länge jag inte använder emulation.. Men vad är kul med det? Är inte poängen med spelsamlingar, just det? Att samla?
__

Okej, nog med herr deprimerad nu, vad tycker ni om det här fenomenet? Har du förlorat ett spel? Eller kanske ett kärt minne till den här boven? Eller tror ni att disk-rot för DvD-skivor bara är en myt? Har ni fixat en avfuktare för att saktna ner processen? Eller har ni bara slängt skivorna på golvet och förväntar er att Steam är vägen att gå?

Diskutera.

Det jag kan ge tips på är att köpa en ny CD läsare eller byta ut bara linsen på läsaren, för att säkerställa funktionalitet just nu så kan du ladda ned en PSXEmulator och provköra, startar det så vet du att det kanske är CD läsaren i din PS som gett sig med åren?
Borde finnas reservdelar på Ebay eller PSXCARE ifall du bor i Stockholm.

Lycka till

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Ja, för jag anser att det är det. Finns inget som slår Steam.
Skulle Valve/Steam läggas ner så kommer man inte förlora sina spel nej, licensverifikationen kommer tas bort.
Givetvis, sparar man inte installationsfilerna får man helt klart skylla sig själv.

Nej och det är bra tycker jag. Du köper en licens och den är för dig och ingen annan.
Du ska inte kunna sälja vidare eller ge bort det. Om du nu vill göra det kan du köpa en gift till den personen.
Du äger inget du köper, du köper endast rättighet att spela det.

Jag köper exklusivt via Steam, spelar ingen roll vad det kostar.

Det är olagligt inom Europa? Gäller att någon prövqr det i rätten bara https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou... , domen finns även på nätet att läsa i helhet, men orkar inte leta upp länken.

Smidigheten med steam försvinner om du ska lagra allt lokalt, den som gör det kanske borde köpa fysiskt media eller köra en annan plattform.

GOG fungerar som steam men du slipper all DRM (nu är jag själv inlåst på steam pågrund av tidigare okunskap och har för stort bibliotek för att orka flytta på mig). Sen har ju dom lite blandade utbud
Att kasta dina pengar på ett företag föresättingslöst är bra för företaget men ingen annan.

Skrivet av ågren:

Skulle du kunna länka till någon källa? Jag ifrågasätter det inte, jag skulle bara vilja läsa mer om det eftersom jag inte kände till att det fanns någon sådan lag. Jo, i det här fallet är det ju kört men jag trodde att vi diskuterade ämnet ur ett generellt perspektiv. Det är en tänkbar lösning i förebyggande syfte (förutsatt att det nu är lagligt).

Tror att jag har läst samma sak i samband med privatkopieringsavgiften, delvis köper du skivan har du rätt att privatkopiera men det är olagligt att knäcka DRM så det gör privatkopiering omöjligt så vi betalar för något vi inte kan använda oss utav i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Som jag skrev tidigare till en annan, spelet har inget värde alltså? Ja, Mona Lisa kan man ju hitta i en JPG fill i 4k på ''Google bilder'' men det finns ju bara en tavla..

fast originalet Mona Lisa har aldrig funnits i 1000-tal exempel
Vad ska u med en gammal kartong till? visst om du gör det för att lura på någon tokig samlare sakerna i framtiden men något värde för personligt bruk har väl knappast kartongen eller spelmediet? ( eller du kanske är en av dom tokiga samlarna

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Du vet att det är olagligt inom Europa? Gäller ju att någon pröver det i rätten bara https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou...

Och fram tills någon faktiskt gör det så kommer inget att ändras, vilket jag tycker är bra.

Skrivet av lappen81:

Smidigheten med steam försvinner ju lite om du ska lagra allt lokalt

Detta var ifall Valve/Steam skulle läggas ner och då får man givetvis se till att spara ner installationsfilerna.

Skrivet av lappen81:

GOG fungerar som steam men du slipper all DRM (nu är jag själv inlåst på steam pågrund av tidigare okunskap och har för stort bibliotek för att orka flytta på mig). Sen har ju dom lite blandade utbud

GOG är skit jämfört med Steam.

Skrivet av lappen81:

Att kasta dina pengar på ett företag föresättingslöst är bra för företaget men ingen annan.

Och jag kommer fortsätta kasta pengar på Steam.

Permalänk

Folk förstår inte hur det var att växa upp men konsoler och köpa spel. Många av dessa spel är exklusiva till just dessa konsoler.

Sen PC spel innan Steam och andra tjänster visst att man slänger dom skivorna dom finns digital och inget värde i att samla heller.

Men just konsolerna att ha spelen fysiskt för en som faktiskt var med på den tiden och spelade spelen själv slår alla dagar i veckan att sitta på just den konsolen och spela gentemot en emulator som

1. roms är olagliga
2. spelen kanske inte ens kan emuleras korrekt prova få igång ex Golden eye till N64 eller Champion returns to arm på en emulator.
3. Sjukt många glitchar och även om du köper en retrolink kontroller tex gamecube så saknar du axeln på L och R knapparna så vissa spel inte ens funkar fullt ut med kontrollern.

Finns så många anledningar att köpa dessa konsoler och faktiskt lira på konsolerna. Folk som förespråkar digitalt steam att spel som inte finns där är inte värda att köpa lär vara relativt unga och aldrig fått upplevt detta själv eller inte kan tänka logiskt.

Kan personligen säga att dom bästa spelen jag spelat I hela mitt liv finns inte på steam och steam var inte ens en tjänst när dessa spel släpptes.

Ett par bra spel som inte finns på steam:
Super mario world
Super mario 64
Super mario sunshine
Legend of Zelda ocarina of times
Legend of zelda majoras mask
Crash bash
Crash bandicoot serien
Corp blast
m.m listan kan göras aslång

Ont: har inte sett några deffekter på några av mina PS1 spel jag har liggandes ex crash bash skivan ser riktigt fin ut än.

Och folk som börjar prata res eller grafik är garanterat för unga.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Spel som inte finns på Steam är ointressanta för mig. Hur kan man inte vilja ha sitt spel på Steam.
Det är något ofattbart för mig, därav väljer jag att inte ge mitt stöd till spelskapare vars spel inte finns på Steam.

För mig så är det Steam som är ointressant. Det är bara ytterligare ett mellanlager som kan krångla. Använder man Steam så är man låst till att använda Steam - och skulle Steam sluta fungera så är allt man köpt via Steam oanvändbart.

Det finns mängder av bra spel som inte finns på Steam - i synnerhet bland äldre spel.

Nej, Steam är bara att undvika, enda anledningen till att någonsin använda Steam är att vissa spel bara finns där. Bättre då att köpa från GOG, så har man åtminstone möjlighet att fortsätta spela köpta spel även om GOG skulle försvinna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Använder man Steam så är man låst till att använda Steam

Beror på spelet. Alla spel kräver inte Steam. Uplay spel körs genom Uplay så nej, du har fel.

Skrivet av Erik_T:

och skulle Steam sluta fungera så är allt man köpt via Steam oanvändbart.

Nej, det stämmer inte. Skulle detta ske får man tillgång till alla spel man köpt offline.

Skrivet av Erik_T:

Det finns mängder av bra spel som inte finns på Steam - i synnerhet bland äldre spel.

Smaksak.

Skrivet av Erik_T:

Nej, Steam är bara att undvika, enda anledningen till att någonsin använda Steam är att vissa spel bara finns där. Bättre då att köpa från GOG, så har man åtminstone möjlighet att fortsätta spela köpta spel även om GOG skulle försvinna.

Det har man via Steam också.

Permalänk

TS, Kan du ta bild och lägga upp. Vore intressant att se hur dessa stjärnor ser ut. OCH även om du skulle skicka spelet på rep-lagning och se ifall det löser sig vore väldigt intressant!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Steam är en styggelse som aldrig någonsin kommer installeras på mina datorer. Finns inte spelet som stand-alone får jag vara utan. Samma gäller Spotify; skall jag lyssna på musik är det antingen CD som gäller, rippat från CD (spelad med foobar2000 och genom egenbyggd DAC) eller från vinyl via kraftigt modifierad Thorens TD 160.

"Ruttnar" mediet får jag köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Du förlorar inte spelet bara för det försvinner från affären.
Så ser inte hur det är annorlunda mot fysiska kopior?
Nej jag ser inte vart värdet ligger i detta då spelen i sig är data och digitala ändå. Det tar plats och dammar ner helt enkelt.
Digital art är överlägsen fysisk art. Allt som är digitalt är överlägset sitt fysiska media. Så ja, jag har hellre Mona Lisa i 4K digital istället för en stor tavla.

Mona Lisa är en väldigt liten tavla 😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard