Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Väldigt konstigt. Jag laddade ner och installerade Verdant i förrgår utan problem. Kanske skrivit nå fel i ini-filerna? Det är lätt att blanda ihop fade-inställningarna då det inte står i samma ordning som i filen.

Jo konstigt är det. Men Unbelievable Grass Two v2.1 funkar ju så jag kör med den nu

Så här ser det ut med med iMinGrassSize=20. Jag minns när jag körde samma inställning med 32-bit versionen så gick datorn på knäna med iMinGrassSize=20 Du ser vad jag har för framerate på bilden med SSE

Ett annat problem. Förut så var det ett öga på böckerna man redan läst, men det finns inte längre. Är det saknaden av SKSE som är orsaken till detta tro?

Edit:
Installerade Verdant grass igen och nu funkar det helt plötsligt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag ger upp Skyrim SE. Dels så är ENB så mycket fulare än Legendarys ENB samt att jag aldrig får till det med ljus inomhus/utomhus. Ställer jag in ljuset inomhus så att jag är nöjd så ser det ut som skit utomhus eller dag/natt inställningarna. Ändrar jag någon inställning så drabbar det alltid en annan inställning

Håller på att fixa till Legendary för tillfället

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag ger upp Skyrim SE. Dels så är ENB så mycket fulare än Legendarys ENB samt att jag aldrig får till det med ljus inomhus/utomhus. Ställer jag in ljuset inomhus så att jag är nöjd så ser det ut som skit utomhus eller dag/natt inställningarna. Ändrar jag någon inställning så drabbar det alltid en annan inställning

Håller på att fixa till Legendary för tillfället

Det hade jag ett evigt problem med i Legendary, att balansera ljuset ute och inne. Nu i SE däremot så tycker jag att det är en riktigt bra balans med Re-Engaged ENB och Realistic Lighting Overhaul, har inte ändrat några inställningar alls där än så länge efter några timmars testande i olika miljöer. Skall dock justera saturation lite sen då jag föredrar lite blekare stämning snarare än intensiva färger.

Har dock alltid kört på ELFX tidigare, som ger lite mer extrem ljussättning inomhus än RLO, så det kan ha varit en orsak. Tänkte köra på RLO denna gången då jag har blivit lite fäst vid det efter att ha använt det i Fallout4 ett tag, plus att det inte skapar en miljard konflikter med modifierade nif-filer. Det ska iaf vara det mer "realistiska" alternativet.

Använder du Vivid Weathers så har du också tillgång till deras parametrar för ljus inomhus och under nattetid med ingame-meny. Nyttjade det i vintras när jag lirade SE första gången, men nu kör jag på gamla hederliga Climates of Tamriel istället.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Det hade jag ett evigt problem med i Legendary, att balansera ljuset ute och inne. Nu i SE däremot så tycker jag att det är en riktigt bra balans med Re-Engaged ENB och Realistic Lighting Overhaul, har inte ändrat några inställningar alls där än så länge efter några timmars testande i olika miljöer. Skall dock justera saturation lite sen då jag föredrar lite blekare stämning snarare än intensiva färger.

Har dock alltid kört på ELFX tidigare, som ger lite mer extrem ljussättning inomhus än RLO, så det kan ha varit en orsak. Tänkte köra på RLO denna gången då jag har blivit lite fäst vid det efter att ha använt det i Fallout4 ett tag, plus att det inte skapar en miljard konflikter med modifierade nif-filer. Det ska iaf vara det mer "realistiska" alternativet.

Använder du Vivid Weathers så har du också tillgång till deras parametrar för ljus inomhus och under nattetid med ingame-meny. Nyttjade det i vintras när jag lirade SE första gången, men nu kör jag på gamla hederliga Climates of Tamriel istället.

För mig är det helt tvärt om mellan Legendary och SE. Väldigt få ENB är nåt att ha. VandB ENB är och förblir min favorit (finns givetvis inte till SE) Mörkerbalansen mellan ute och inne är perfekt. Predcaliber på youtube har lyckats bra med SE. Han har ett Nvidiakort om det nu ska ha någon betydelse för färgerna. Jag är väldigt kräsen när det gäller för starka färger. Bilden nedan visar inte sitt riktiga utseende tycker jag. Ser bättre ut i spelet

Jag har ett annat lite fånigt problem. Vissa NPC's ser ut att hålla i en fackla men håller inte i någonting. Vet du hur man fixar det? se bild

Jag kör Relighting Skyrim ljusmodden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Nejdå, Det är bara avslutningen på en singlesex mod för män från L&L, så kallat stel armbåge i 90 graders vinkel, den kommer med en muskulös svärds-arm också...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag har ett annat lite fånigt problem. Vissa NPC's ser ut att hålla i en fackla men håller inte i någonting. Vet du hur man fixar det? se bild

http://i.imgur.com/ZqdLdzj.png

Jag kör Relighting Skyrim ljusmodden

Snubben har en lantern på bältet, som antagligen har bytt ut facklan som han annars ska hålla i, men av någon anledning så aktiveras fortfarande animationen. Se över vilken mod du har som ändrar på det och att den är korrekt installerad och placerad i loadorder. Jag använder inte nån sån mod själv så har ingen koll på hur den funkar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

En vild gissning:

Vad jag minns fritt ur skallen så såg det ut som så i Morrowind, att man antingen hade en fuckla, eller en ljusstake i enhand, alternativt en lykta i bältet.

Kommer ej ihåg om ljusstaken finns i Oblivion, men har för mig att den inte gör det i skyrim, så kan tänka mig att skriptet i skyrim kan vara något förenklat om man applicerar det rakt av, så att denna bugg uppstår om någon, antingen tänkt i gamla banor, eller har försökt att ersätta en mesh med en annan rakt av men gjort någon scriptmiss...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@ThunderboltDrgn:

Hej,

Som sagt så har jag inte moddat alls tidigare, så min fråga är: måste jag ladda ner nån mod manager? Något annat?

Thanks!

Permalänk
Avstängd

@Antte:

Enklast är att börja med Betsedas egen editor (som är fri att tanka hem om man äger spelet), den tar en stund att lära sig, men den har alla basfunktioner och är integrerad med spelet.
Du kommer att behöva den som kärna i vilket fall sedan.

Den har redan en egen manager där man kryssar i och ur moddar man gjort i den när man startar spelet.

Så länge du inte har egna replacements (dvs överskrivande replacements) för originalbiblioteket där skall det vara failsafe (åtminstone när jag testat).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jaha, jag kanske missförstod fråga, när det gäller att möblera med färdiga mods skulle jag emellertid rekommendera det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Hej,

Jo det gällde färdiga mods Fick flera tips på bra mods här tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@Mizzarrogh:

Hej,

Jo det gällde färdiga mods Fick flera tips på bra mods här tidigare i tråden.

Kom ihåg att du måste rensa bort "dirty edits" från original Skyrim filerna med Tes5Edit annars kan spelet krascha när du lägger till mods. Gopher på youtube har en bra instruktionsvideor på sin sida eller om du vill modda. Blanda inte ihop Legendary och Skyrim SSE mods bara för det kommer inte att funka i de flesta fallen om modden är speciellt gjord för Legendary

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är denna modden något att ha?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/71214/?

Är det någon som rekommenderar dessa moddar?

http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/top/?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är denna modden något att ha?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/71214/?

Är det någon som rekommenderar dessa moddar?

http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/top/?

Absolut. Jag kan i alla fall att de 10-11 första är definitivt nåt att ha. Legendary patchen är nästan ett måste eller kan krävas av andra moddar. OBS!! du ska inte installera dessa på Skyrim SE om det är för Legendary versionen. Skyrim SE har en egen avdelning på Nexusmods.com

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Absolut. Jag kan i alla fall att de 10-11 första är definitivt nåt att ha. Legendary patchen är nästan ett måste eller kan krävas av andra moddar. OBS!! du ska inte installera dessa på Skyrim SE om det är för Legendary versionen. Skyrim SE har en egen avdelning på Nexusmods.com

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Länkarna är till nexus sida för Skyrim SE.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Länkarna är till nexus sida för Skyrim SE.

Nix, första länken går till Unofficial Patch för Legendary Edition, men den korrekta du ska använda för Special Edition finner du här. Legendary Edition och Special Edition har olika sektioner på Nexus, kan vara lätt att blanda ihop, särskilt när man tex zappar runt från länkar. Moddar som är portade till SE har en tendens att ha länkar till "rekommenderade moddar" som går till LE-versioner, då de som portat modden bara har gjort en copy/paste av description-sidan utan eftertanke. Det gäller att vara vaksam!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av landahl:

Börja med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av landahl:

Ja det är en av de mest grundläggande moddarna man bör ha för att undvika buggar som Bethesda själva inte har tagit hand om, så lägg in den först och låt resten lappa över. Håll även ett öga öppet efter eventuella kompatibilitet-patchar som andra moddar kan kräva att man installerar för att dom ska funka ihop. Använd LOOT för att sortera dina moddar om du inte redan gör det, då den brukar larma om konflikter och om det är någon patch som saknas

Edit: Ninjad!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en av de absolut bästa moddarna. Marken blir riktigt bra med denna mod. Scrolla ner till : 4K Diffuse 2K Normalmap - Landscape .

http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/2347/?tab=...

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Skyrim sedan 2012 och jag är nu fast i spelet igen i och med Special Edition. Skyrim är det bästa spelet jag hittills har spelat och ja jag har spelat witcher 3.

Är det någon som spelar med svårighetsgraden Legendary? Jag har varit tvungen att sänka svårighetsgraden vid något tillfälle eftersom Legendary är för svårt, jag är på level 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har inte spelat Skyrim sedan 2012 och jag är nu fast i spelet igen i och med Special Edition. Skyrim är det bästa spelet jag hittills har spelat och ja jag har spelat witcher 3.

Är det någon som spelar med svårighetsgraden Legendary? Jag har varit tvungen att sänka svårighetsgraden vid något tillfälle eftersom Legendary är för svårt, jag är på level 7.

Jag spelar enbart Legendary. Svårt är det om man spelar Warrior då man måste gå in i närstrid, men om du spelar som Conjurer är det en stor skillnad. Jag kör alla typer av magi skills för att täcka så mycket som möjligt. När man kör som mage så måste jag kolla en extra gång om jag ställt in allt på det svåraste för att det känns för lätt ibland. Använder man Robe så måste man även använda magic armor annars kan man bli offer för bågskyttar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag har inte spelat Skyrim sedan 2012 och jag är nu fast i spelet igen i och med Special Edition. Skyrim är det bästa spelet jag hittills har spelat och ja jag har spelat witcher 3.

Är det någon som spelar med svårighetsgraden Legendary? Jag har varit tvungen att sänka svårighetsgraden vid något tillfälle eftersom Legendary är för svårt, jag är på level 7.

Ja, Legendary är nice om man gillar att fokusera mer på att utveckla sin karaktär i början. Man blir tvungen att ignorera de större uppdragen och jobba mer på att finna en hållbar spelstil, och jobba på sina skills därefter. När du närmar dig lvl20 så börjar allt bli betydligt mer hanterbart och då kan man börja ge sig ut på mer äventyr. Det sköna då är att man har en bra grund att utgå ifrån, ett hem, utrustning, kanske nån companion, ett yrke och lite pengar, etc. Allt därefter blir då så mycket mer intressant, jämfört med att bara starta en karaktär och direkt börja kötta sig fram efter questmarkers.

Tyvärr så blir spelet på tok för lätt längre fram även på Legendary. Utmaningen försvinner helt. Så man får ändå lägga in mods som gör det delvis fortsatt utmanande.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja, Legendary är nice om man gillar att fokusera mer på att utveckla sin karaktär i början. Man blir tvungen att ignorera de större uppdragen och jobba mer på att finna en hållbar spelstil, och jobba på sina skills därefter. När du närmar dig lvl20 så börjar allt bli betydligt mer hanterbart och då kan man börja ge sig ut på mer äventyr. Det sköna då är att man har en bra grund att utgå ifrån, ett hem, utrustning, kanske nån companion, ett yrke och lite pengar, etc. Allt därefter blir då så mycket mer intressant, jämfört med att bara starta en karaktär och direkt börja kötta sig fram efter questmarkers.

Tyvärr så blir spelet på tok för lätt längre fram även på Legendary. Utmaningen försvinner helt. Så man får ändå lägga in mods som gör det delvis fortsatt utmanande.

Kan du länka till sådana mods som gör spelet mer utmanande?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Kan du länka till sådana mods som gör spelet mer utmanande?

För SE så kör jag för tillfället bara med Wildcat, Frostfall, och Advanced Adversary Encounters, vilket är lagom för en vanlig vevande Nord. I slutändan beror det dock helt på vilken typ av karaktär du spelar, och din spelstil i överlag, alltså tex om du spelar som mage, warrior, eller thief, samt val av vapen. Förutspå din karaktärs styrkor, alltså de skills du kommer satsa på, och välj moddar som gör just dessa styrkor mer intressanta och/eller utmanande. Undvik att installera "allt" för att täcka alla typer av karaktärer, så undviker du onödiga konflikter och tuggande script som kan skapa strul längre fram.
Ordinator är väl undantaget som gör skill/perk-träden betydligt mer mångsidiga för alla karaktärer, vilket visserligen kan göra spelet både svårare och enklare, beroende på vilka val man gör.

Tänk också på att många av dessa typer av moddar går att konfigurera för att anpassa svårigheten manuellt. Värt att prova.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag funderar, någon mer här som brukat köra som ren warrior och klassisk "tank" stil?
Synpunkter kring detta i så fall? (bortsett från spelstilen alltså...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag funderar, någon mer här som brukat köra som ren warrior och klassisk "tank" stil?
Synpunkter kring detta i så fall? (bortsett från spelstilen alltså...)

Tycker att den klassen är enklast att spela, maxar dock alltid Smithing, Enchanting och Alchemy, för alla klasser.
Sköld, klubba och tung rustning, är min favorit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När jag spelar skyrim så åker hela spelet (bilden) ibland ner i aktivitetsfältet så jag måste klicka på den så den åker upp igen på skärmen. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Skrivet av landahl:

När jag spelar skyrim så åker hela spelet (bilden) ibland ner i aktivitetsfältet så jag måste klicka på den så den åker upp igen på skärmen. Vad kan detta bero på?

Låter som att någon annat program i bakgrunden vill ha uppmärksamhet. Försök lista ut vilket det är och stäng av det när du spelar. Annars kan du även prova att köra windowed-mode.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

SKSE64 Alpha är släppt för er som är intresserade http://skse.silverlock.org/beta/skse64_2_00_00.7z

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare