Permalänk
Skrivet av improwise:

Har svårt att bestämma mig för Define C eller R5, är inne på att iaf ha möjligheten att gå upp till SLI i framtiden, och då gissar jag att Define C kanske är lite för liten volym. Samtidigt är det väl så att luftflöde och stor låda inte direkt hänger ihop så länge man får in grejerna utan att använda skohorn. Och R5 är ju rätt stor...i synnerhet med bara en M2 disk för lagringen

Har något vagt minne av att det i SweClockers recenssion av Define C sades något om att en av fläktarna inte gick att byta, minns jag fel helt enkelt?

SLI är möjlig i Define C. Och i alla fall ett singel gtx 1080 Ti borde ju räcka med råge prestandamässigt. Kanske kan vara om processorkylaren (NH-D15) slår i översta grafikkortet, men det tror jag inte. Använder just nu en NH-D14 i ett Define C med ett singel grafikkort. Där blev jag tvungen att använda näst nedersta 3.0 PCI-E platsen pga ovanstående. Använder ett Asus Z97 Gryphon (mATX). Men jag har fäst 2 st NF-F12 som processorkylningsfläktar istället för originalfläktarna för jag ville ha PWM drift på alla fläktar i chassit. Det resulterade i att fläktfästena på processorkylaren precis nästan snuddade emot första PCI-E platsen. Notera att det ena kyltornet (bakersta) på min NH-D14 är något skevt och luter lite utåt och nedåt i min konfiguration. Köptes begagnad och tillkom under frakten pga utav dåligt packad vara. Kylfunktionen presterar oförändrat i alla fall. Alltså bra. Det hela vid eventuell SLI går enkelt att lösa med elektrisk tejp iofs. Så ska inte heller det vara några problem iom att det isolerar.

Båda medföljande fläktarna går att byta i Define C.

Och i alla fall ett singel gtx 1080 Ti borde ju räcka med råge prestandamässigt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har något vagt minne av att det i SweClockers recension av Define C sades något om att en av fläktarna inte gick att byta, minns jag fel helt enkelt?

Ja det gör du Det är klart att man kan byta vilken fläkt man vill (eller alla). Själv kör jag EK Vardar-fläktar och tycker de fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ska du använda Define C så är min rekommendation 2 st NF-A14 i fronten och en NF-A12 i baken. Alternativet en NF-S12A. Ska du använda Define R5 så rekommenderar jag NF-A14 på valfria fläktanslutníngsplatser. Det räcker gott och väl med 2 front + 1 bak.

Fractal Designs egna fläktar är okej. De är dock 3 pins och går inte att användas PWM. Be Quiet är bra, men Noctuas är bäst.

Asus moderkort har mycket bra medföljande fläktstyrningsprogramvara.

Nocuas "vanliga" NFA14 fläktar är dessvärre grymt fula, antar att det funkar att byta dom mot någon av dessa:

https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...
https://www.inet.se/produkt/6308851/noctua-nf-a14-ippc-2000-1...

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nocuas "vanliga" NFA14 fläktar är dessvärre grymt fula, antar att det funkar att byta dom mot någon av dessa:

https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...
https://www.inet.se/produkt/6308851/noctua-nf-a14-ippc-2000-1...

Och här kommer fläkt rasismen in... Jaja. De du länkar presterar inte lika bra som NF-A14 och är desto mer högljudda. Undantaget NF-A14 iPPC-2000; den är dock 3-pin, ej PWM styrd och väldigt högljudd med sina 31.5 dB pga utav sina 2000 RPM.

https://www.inet.se/jamfor?compare=6308864&compare=6308829&co...

Förstår inte riktig detta fenomen, spelar det någon roll egentligen när man ändå stänger chassi sidorna? Ja. Kanske om du har ett chassi med fönster i kanske. Men ändå..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Och här kommer fläkt rasismen in... Jaja. De du länkar presterar inte lika bra som NF-A14 och är desto mer högljudda. Undantaget NF-A14 iPPC-2000; den är dock 3-pin, ej PWM styrd och väldigt högljudd med sina 31.5 dB pga utav sina 2000 RPM.

https://www.inet.se/jamfor?compare=6308864&compare=6308829&co...

Förstår inte riktig detta fenomen, spelar det någon roll egentligen när man ändå stänger chassi sidorna? Ja. Kanske om du har ett chassi med fönster i kanske. Men ändå..

Skulle nog normalt inte brytt mig men just i detta fall verkar Noctua ansträngt sig för att göra dom så fula det bara gick Men visst, ska inte ha några fönster så ifall man inte kan urskilja färgen framifrån gör det kanske inget.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Skulle nog normalt inte brytt mig men just i detta fall verkar Noctua ansträngt sig för att göra dom så fula det bara gick Men visst, ska inte ha några fönster så ifall man inte kan urskilja färgen framifrån gör det kanske inget.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Ber om ursäkt för att jag kapar tråden lite men tänkte att jag kanske kan smyga in ett par frågor här istället för att göra en egen tråd!

Jag går själv i banorna att köpa en Fractal Design Define S till min nästa burk. Till den hade jag tänkt ha 5st 140mm-fläktar. Tre i fronten för insug och en bak och en bak uppe för utblås. Först och främst - är det en bra setup? Eller borde jag tänka om?

Sen, vilka fläktar tycker ni jag borde ta? Läste mig till nu att ni tycker 4 pin PWM är the way to go. Läste en hel del negativa kommentarer om NF-A14 som ni rekommenderade här och då blir jag direkt lite nojig.

Återigen, sorry att jag kapar tråden lite men tänkte att mina frågor kunde vara relevanta för trådskaparen också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Bytte ut ett Define R4 mot ett Define C för ett tag sedan, och har fortfarande inte hittat några minus alls med bytet. Om något skulle jag säga att datorn är tystare i C, det är jäkligt enkelt att rigga för genomgående luftflöde, vill minnas att jag har 2x 140mm i fronten som insugsfläktar, och nätagget + 1x 120mm som utblås i bakändan. Fläktarna fiskör på lågt varvtal även under last, utan att temparna sticker iväg.

I burken sitter en deliddad och överklockad i7 3770k + Strix GF1080 OC. Skälet till att jag bytte chassi var från början att 1080-kortet knappt gick i R4-chassit, det var verkligen trixa in det med skohorn som gällde. Ville ha det att gå fritt med mer än någon millimeters marginal. I Define C finns det hur mycket plats som helst för grafikkortet.

Frågan om optisk läsare har jag löst med ett USB3-kabinett och en laptopbrännare. Det var lite stök med att hitta en 1.5m-kabel av tillräckligt god kvalitet, hade en del problem med packetloss över länken, men det löste sig också till slut. Skönt som fan att inte behöva dyka in under skrivbordet de gånger man ska fippla med skivor. Läsaren står numera på skrivbordet.

Kontentan av det hela är att jag upplever Define C som tystare än åtminstone R4, bättre på samtliga övriga punkter också, och ser inga som helst skäl att skaffa något ur Define R-serien om man inte har en jäkla massa diskar som måste få plats, eller verkligen vill använda en 5.25" optisk enhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Ber om ursäkt för att jag kapar tråden lite men tänkte att jag kanske kan smyga in ett par frågor här istället för att göra en egen tråd!

Jag går själv i banorna att köpa en Fractal Design Define S till min nästa burk. Till den hade jag tänkt ha 5st 140mm-fläktar. Tre i fronten för insug och en bak och en bak uppe för utblås. Först och främst - är det en bra setup? Eller borde jag tänka om?

Sen, vilka fläktar tycker ni jag borde ta? Läste mig till nu att ni tycker 4 pin PWM är the way to go. Läste en hel del negativa kommentarer om NF-A14 som ni rekommenderade här och då blir jag direkt lite nojig.

Återigen, sorry att jag kapar tråden lite men tänkte att mina frågor kunde vara relevanta för trådskaparen också.

Helt ok

Läste också en del negativa recenssioner om A14 fläktarna, på Amazon är dom däremot helt lyriska och då i klart större mängder än på svenska siter. Brukar ofta kolla där just av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Att fläktarna som följer med chassit är inte pwm styrda och kan därför inte styras av moderkortet.
Jag skulle dock rekommendera att köpa en PWM fläkt till den bakre fläkten för att ha en tyst dator och slippa dra upp fläkthastigheten själv och låta moderkortet göra jobbet.

Felaktigt uttalande, Med vissa moderkort kan man styra fläkthastigheten även på 3-pin fläktar via moderkortet och mjukvara, i mitt fall Asus Z-97A.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Helt ok

Läste också en del negativa recenssioner om A14 fläktarna, på Amazon är dom däremot helt lyriska och då i klart större mängder än på svenska siter. Brukar ofta kolla där just av den anledningen.

Har nybyggd dator i sign med 2 st A14 i fronten och en F12 bak, dessa fungerar extremt bra! (Anser mig vara rätt så ljudkänslig)

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ska du använda Define C så är min rekommendation 2 st NF-A14 i fronten och en NF-A12 i baken. Alternativet en NF-S12A. Ska du använda Define R5 så rekommenderar jag NF-A14 på valfria fläktanslutníngsplatser. Det räcker gott och väl med 2 front + 1 bak.

Fractal Designs egna fläktar är okej. De är dock 3 pins och går inte att användas PWM. Be Quiet är bra, men Noctuas är bäst.

Asus moderkort har mycket bra medföljande fläktstyrningsprogramvara.

Varför NF-A12 isf NF-F12?

Funderar dock på att köra dessa istället för lite snyggare färgmatchnig https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp..., lite högre maxljudnivå men då med snabbare varvtal så i praktiken är det kanske sak samma?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Varför NF-A12 isf NF-F12?

Funderar dock på att köra dessa istället för lite snyggare färgmatchnig https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp..., lite högre maxljudnivå men då med snabbare varvtal så i praktiken är det kanske sak samma?

Oj! Blev visst fel i namnet på länken, men den leder till NF-F12 som jag menade. Var för snabb på tangenterna

Ja, du gör som du själv vill. En jämförelse mellan de fläktarna som du nämner:
https://www.inet.se/jamfor?compare=6308897&compare=6308755

Det är ju när datorn är under belastning som fläktarna kanske kommer att höras. Jag prioriterar när det är tyst.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Oj! Blev visst fel i namnet på länken, men den leder till NF-F12 som jag menade. Var för snabb på tangenterna

Ja, du gör som du själv vill. En jämförelse mellan de fläktarna som du nämner:
https://www.inet.se/jamfor?compare=6308897&compare=6308755

Det är ju när datorn är under belastning som fläktarna kanske kommer att höras. Jag prioriterar när det är tyst.

Jag prioriterar också när det är tyst men rimligtvis bör det vara lite svårt att jämföra maxvolym hos 2 fläktar som har olika hög max RPM. Är väl inte givet att Fractal-fläkten eg låter mer än Noctuan i 1500 RPM eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför NF-A12 isf NF-F12?

Funderar dock på att köra dessa istället för lite snyggare färgmatchnig https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp..., lite högre maxljudnivå men då med snabbare varvtal så i praktiken är det kanske sak samma?

Noterar att Fractal Design verkar ha både HF och HP fläktar, är det möjligtvis HF varianterna som passar bättre än HP varianterna här?

http://www.dvtests.com/fractal-design-venturi-hf-14-and-hp-14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Oj! Blev visst fel i namnet på länken, men den leder till NF-F12 som jag menade. Var för snabb på tangenterna

Ja, du gör som du själv vill. En jämförelse mellan de fläktarna som du nämner:
https://www.inet.se/jamfor?compare=6308897&compare=6308755

Det är ju när datorn är under belastning som fläktarna kanske kommer att höras. Jag prioriterar när det är tyst.

Läste på lite här och som chassifläktar verkar det som om det snarare är Noctua NF-S12A och NF-A15 (som namne till trots är 140 mm) som gäller när man ska ha det som chassifläktar, rätt?

Slog mig att de fläktar som kommer med D15 rimligtvis är Noctuas egna och då ser ut som de gör, vilket fick pendeln att svänga över till Noctua igen

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra ett Define C liggande ner? Hade tänkt försöka få in det som ett typiskt HTPC chassi i mediabänken om möjligt. HTPC chassin är som bekant rätt svåra att få tag på idag, och de som finns brukar ofta vara rätt grininga gällande höjd på CPU kylare, GPU längd osv. Är väl isf lämpligt att lägga det med moderkortet nedåt gissar jag så inte tornkylaren bli hängande.

Permalänk

@improwise: HF bör stå för High Flow. HP bör stå för High Pressure. HF bör lämpa sig bäst som chassifläkt. HP bör lämpa sig bäst där det är trängre utrymmen, fläkgaller eller som processorkylningsfläkt. Notera att jag inte vet hur Fractal Design Venturi presterar.

Att ha Define C som liggande chassi kanske kan fungera. Improvisera är bra.

Rekomenderar dig ändå Noctua även om de kanske kostar lite mer så presterar de supebrt. En bra balans mellan ljudnivå, luftflöde och tryck osv.

NF-S12A snurrar lite långsammare (1300 RPM jämfört med NF-F12 1500 RPM) men är tystare. Jag använder en sådan bak i Define C. Trycker ut varm luft tillräckligt bra.

NF-A15 skulle jag inte använda som chassifläkt. Däremot presterar de mycket bra på kylaren NH-D15. Kanske kan bli knepigt att fästa A15 i chassit pga den runda ramen? Har ingen egen erfarenhet utav det. Måste finnas någon här som har det.

Edit *** "The NF-A15’s frame features 120mm mounting holes (105mm spacing) and has been enlarged to 150mm width in order to provide superior performance on today’s high-end CPU coolers. " Alltså är det möjligt att montera den som en 120 mm fläkt i chassit även om den är 150 mm allt som allt med den runda ramen. Den är dock främst lämpas som processorkylarfläkt. Men jag skulle kört med NF-A14.

Men det är inte samma NF-A15 som kommer med NH-D15. Den NF-A15 som säljs vid sidan om har 1200 RPM jämfört med det två två medföljande fläktarna på 1500 RPM som medföljer vid köp utav NH-D15

Edit * NF A15 infästning
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@improwise: HF bör stå för High Flow. HP bör stå för High Pressure. HF bör lämpa sig bäst som chassifläkt. HP bör lämpa sig bäst där det är trängre utrymmen, fläkgaller eller som processorkylningsfläkt. Notera att jag inte vet hur Fractal Design Venturi presterar.

Att ha Define C som liggande chassi kanske kan fungera. Improvisera är bra.

Rekomenderar dig ändå Noctua även om de kanske kostar lite mer så presterar de supebrt. En bra balans mellan ljudnivå, luftflöde och tryck osv.

NF-S12A snurrar lite långsammare (1300 RPM jämfört med NF-F12 1500 RPM) men är tystare. Jag använder en sådan bak i Define C. Trycker ut varm luft tillräckligt bra.

NF-A15 skulle jag inte använda som chassifläkt. Däremot presterar de mycket bra på kylaren NH-D15. Kanske kan bli knepigt att fästa A15 i chassit pga den runda ramen? Har ingen egen erfarenhet utav det. Måste finnas någon här som har det.

Men det är inte samma NF-A15 som kommer med NH-D15. Den NF-A15 som säljs vid sidan om har 1200 RPM jämfört med 1500 RPM på NH-D15's två medföljande processorkylarfläktar.

Edit *** "The NF-A15’s frame features 120mm mounting holes (105mm spacing) and has been enlarged to 150mm width in order to provide superior performance on today’s high-end CPU coolers. " Alltså är det möjligt att montera den som en 120 mm fläkt i chassit även om den är 150 mm allt som allt med den runda ramen. Den är dock främst lämpas som processorkylarfläkt. Men jag skulle kört med NF-A14.

Kom på att jag faktiskt tidgare frågat Fractal Design direkt om möjligheten att lägga chassit ner, dom sa att det är OK men att man bör sättta på några möbeltassar eller liknande så det finns en luftspalt vid fronten både över och under så att säga.

Tror också att A15 kan vara lite besvärlig, så lutar nog åt att det blir NF-A14. För 120 mm fläktar har Noctua en guide för vilken fläkt som passar bäst var, men kunde inte hitta någon sådan för deras 140 mm.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Kom på att jag faktiskt tidgare frågat Fractal Design direkt om möjligheten att lägga chassit ner, dom sa att det är OK men att man bör sättta på några möbeltassar eller liknande så det finns en luftspalt vid fronten både över och under så att säga.

Tror också att A15 kan vara lite besvärlig, så lutar nog åt att det blir NF-A14. För 120 mm fläktar har Noctua en guide för vilken fläkt som passar bäst var, men kunde inte hitta någon sådan för deras 140 mm.

Gott mos. Fungerar säkerligen bra. Om inte annat märker du först det igenom att testa. Blir det inte bra reser du det upp.

Redigerade mitt inlägg ovanför om NF-A15's infästning. Det går att fästa den som en 120 mm fläkt. Men de presterar sämre än NF-A14. Fläkten verkar vara en slags hybrid utav NF-P14 och NF-A14.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Gott mos. Fungerar säkerligen bra. Om inte annat märker du först det igenom att testa. Blir det inte bra reser du det upp.

Redigerade mitt inlägg ovanför om NF-A15's infästning. Det går att fästa den som en 120 mm fläkt. Men de presterar sämre än NF-A14. Fläkten verkar vara en slags hybrid utav NF-P14 och NF-A14.

Du menar förmodligen som en 140 mm fläkt antar jag, iaf så jag tolkade informationen på Noctuas hemsida. Jag lyckades dock inte blir riktigt klar på vad som var Noctuas bästa match för S12 fläkten fast i 140 mm storlek, dvs bästa chassifläkten dom hade för 140 mm.

Blir rätt jobbit att ha TV bänken stående på högkant men vad gör man inte för det optimala luftflödet

Permalänk
Skrivet av improwise:

Du menar förmodligen som en 140 mm fläkt antar jag, iaf så jag tolkade informationen på Noctuas hemsida. Jag lyckades dock inte blir riktigt klar på vad som var Noctuas bästa match för S12 fläkten fast i 140 mm storlek, dvs bästa chassifläkten dom hade för 140 mm.

Blir rätt jobbit att ha TV bänken stående på högkant men vad gör man inte för det optimala luftflödet

Kika på denna bilden:
http://noctua.at/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab...

Ser du att monteringshålen antagligen är som på en 120 mm fläkt. Det är den runda ramen samt fläktbladens omfång som mäter 150 mm. Så tolkar jag "The NF-A15’s frame features 120mm mounting holes (105mm spacing) and has been enlarged to 150mm width in order to provide superior performance on today’s high-end CPU coolers."

Finns ingen S12A i 140 mm format. Bästa chassifläkten i 140 mm format är NF-A14. Kan garantera dig om att den gör jobbet tyst och galant. Har ett R5 med 3 sådana monterade; 2 in och 1 ut. Hade 2 till monterade (1 in sidan, 1 ut bakersta toppplatsen) förut i det men tog bort dem pga utav att de var onödiga. I Define C använder jag 2 som frontfläktar.

Jojo för f*an, kör tv-bänken stående vertikalt.. Blir bra.. Not.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Kika på denna bilden:
http://noctua.at/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab...

Ser du att monteringshålen antagligen är som på en 120 mm fläkt. Det är den runda ramen samt fläktbladens omfång som mäter 150 mm. Så tolkar jag "The NF-A15’s frame features 120mm mounting holes (105mm spacing) and has been enlarged to 150mm width in order to provide superior performance on today’s high-end CPU coolers."

Finns ingen S12A i 140 mm format. Bästa chassifläkten i 140 mm format är NF-A14. Kan garantera dig om att den gör jobbet galant. Har ett R5 med 3 sådana monterade.

Jojo för f*an, kör tv-bänken stående vertikalt.. Blir bra.. Not.

A15 är ett mysterium, den är listad under 140 mm fläktar och på deras sida står detta vilket både bekräftar och dementerar att det är en 140 mm fläkt

Succeeding the award-winning NF-P14
Noctua's NF-P14 fan has become a default-choice among PC enthusiasts looking for a premium quality quiet 140mm fan.
Thanks to its thoroughgoing aerodynamic optimisations, the NF-A15/14 provides higher static pressure and an even better airflow/noise ratio than its much acclaimed predecessor.

Round 140mm frame with 150mm width

The NF-A15 is tailor-made for use on today's high-end CPU coolers: While its 150mm width matches those of most high-end heatsinks, its 140mm height doesn't make it extend on top and thus ensures best case compatibility. The NF-A15's standard 120mm mounting holes (105mm spacing) also make it an ideal performance upgrade for 120mm case or CPU fans.

Permalänk
Skrivet av improwise:

A15 är ett mysterium, den är listad under 140 mm fläktar och på deras sida står detta vilket både bekräftar och dementerar att det är en 140 mm fläkt

Succeeding the award-winning NF-P14
Noctua's NF-P14 fan has become a default-choice among PC enthusiasts looking for a premium quality quiet 140mm fan.
Thanks to its thoroughgoing aerodynamic optimisations, the NF-A15/14 provides higher static pressure and an even better airflow/noise ratio than its much acclaimed predecessor.

Round 140mm frame with 150mm width

The NF-A15 is tailor-made for use on today's high-end CPU coolers: While its 150mm width matches those of most high-end heatsinks, its 140mm height doesn't make it extend on top and thus ensures best case compatibility. The NF-A15's standard 120mm mounting holes (105mm spacing) also make it an ideal performance upgrade for 120mm case or CPU fans.

Jojo må hända

Jaja men där står det ju till sist klart och tydligt att den monteras som en 120 mm fläkt trots att den är 140/150 mm.
Fläktbladen mäter 140 mm, den rundade ramen 150 mm men monteras som en 120 mm.

Fann detta i Inets recensioner:
"Detta är en 140mm fläkt med 120mm infästning, inte 150mm fläkt med 140mm infästning som tidigare skrev. "

Har du tänkt använde den som UT fläkt bak istället för NF-S12A?

För du kan ju om du vill kompromissa med en NF-F12 där. Aningen högre ljudnivå med sina 1500 RPM, aningen sämre luftflöde men bättre statiskt tryck. Och du får samma RPM på alla fläktar om du nu tänkt använda NF-A14 som front fläktar. NH-D15's fläktar kör 1500 RPM också.

Jämför själv:
https://www.inet.se/jamfor?compare=6308828&compare=6308829&co...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Jojo må hända

Jaja men där står det ju till sist klart och tydligt att den monteras som en 120 mm fläkt trots att den är 140/150 mm.
Fläktbladen mäter 140 mm, den rundade ramen 150 mm men monteras som en 120 mm.

Fann detta i Inets recensioner:
"Detta är en 140mm fläkt med 120mm infästning, inte 150mm fläkt med 140mm infästning som tidigare skrev. "

Har du tänkt använde den som UT fläkt bak istället för NF-S12A?

För du kan ju om du vill kompromissa med en NF-F12 där. Aningen högre ljudnivå med sina 1500 RPM, aningen sämre luftflöde men bättre statiskt tryck. Och du får samma RPM på alla fläktar om du nu tänkt använda NF-A14 som front fläktar. NH-D15's fläktar kör 1500 RPM också.

Jämför själv:
https://www.inet.se/jamfor?compare=6308828&compare=6308829&co...

Tänkte nog att jag skulle skippa A15 helt och hållet initialt och bara köra på F12 och A14, sen får vi se vart det tar vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tänkte nog att jag skulle skippa A15 helt och hållet initialt och bara köra på F12 och A14, sen får vi se vart det tar vägen

Svårt med bokstäverna, S12 menar jag så klart och inte F12. Sen vete tusan vad det gör för skillnad i praktiken men iaf Noctua själva rekommenderar S12 som chassifläkt.

Permalänk
Medlem

Behöver man dra på nån extra heatsink/cooling pad på en NVme M2 disk i en stationär dator (Define C) med hyfsat god ventilation eller är det bara på bärbara man gör det?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tänkte nog att jag skulle skippa A15 helt och hållet initialt och bara köra på F12 och A14, sen får vi se vart det tar vägen

Skrivet av improwise:

Svårt med bokstäverna, S12 menar jag så klart och inte F12. Sen vete tusan vad det gör för skillnad i praktiken men iaf Noctua själva rekommenderar S12 som chassifläkt.

Det blir bra med S12A + AF-14.

S=Silent.
A=Airflow
F=Flow
P=Processor

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle nog normalt inte brytt mig men just i detta fall verkar Noctua ansträngt sig för att göra dom så fula det bara gick Men visst, ska inte ha några fönster så ifall man inte kan urskilja färgen framifrån gör det kanske inget.

Efter att nu ha fått Noctuas fläktar hem och sett dom i verkligheten måste jag nog revidera min uppfattning lite....dom är till och med ännu fulare i verkligheten än på bild. Beigerosa kombinerat med bajsbrunt, hur tänkte dom här egentligen?? Tur man inte har ett chassi med fönster.

När telefonen ringde var jag övertygad om att det var 70-talet som ringde och ville ha tillbaks sina fläktar

Permalänk
Medlem

Noterar att extrafläkten på Noctua D15 i princip hamnar ovanpå RAM minnena (iaf om dessa sitter som rekommenderat, 2x16GB i mitt fall). Hur stort problem är detta? Vet inte om det finns risk att RAM minnena smälter fläkten typ? Vet inte hur mkt man tappar på att flytta ena ram minnet så att båda sitteri de "yttre" platserna?