Kräva dataräddning vid reklamation

Permalänk
Medlem

Kräva dataräddning vid reklamation

Hej!

Kort och gott, min LG G4 har slutat fungera och bootloopar när jag försöker starta den. Detta är ett känt problem, och det finns inget att göra.

Jag ska givetvis reklamera denna, men vet säkert att jag endast kommer få den utbytt/pengar tillbaka. Så min fråga är helt enkelt:
Går det att kräva att den data som finns på telefonens interna lagring ska räddas?

Datan är inte superviktig, men finns lite saker på telefonen som jag gärna får tillbaka.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hej!

Kort och gott, min LG G4 har slutat fungera och bootloopar när jag försöker starta den. Detta är ett känt problem, och det finns inget att göra.

Jag ska givetvis reklamera denna, men vet säkert att jag endast kommer få den utbytt/pengar tillbaka. Så min fråga är helt enkelt:
Går det att kräva att den data som finns på telefonens interna lagring ska räddas?

Datan är inte superviktig, men finns lite saker på telefonen som jag gärna får tillbaka.

Nej, butikerna har inget ansvar för innehållet i telefonen. Sedan är det inte säkert att den blir utbytt eller att du får pengarna tillbaka, så länge kretskortet finns att tillgå så kommer den att repareras såvida du inte haft den inne för samma problem tidigare.

Permalänk

Min bror hade samma problem för några månader sen med sin LG G4. Han hade en massa bilder som han bara fanns på enheten och inga backups. Verkstaden(mobilife) sa att de inte har möjligheten att göra några backups alls. Han fick tillbaka telefon med ett nytt kretskort och en fabriksåterställd telefon :/ men reparationen tog bara en vecka iaf och var otroligt smidig.

Permalänk
Medlem

Kort och gott nej.

Det är ditt ansvar att se till att du har säkerhetskopiering av grejerna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Tid är pengar, reparationsverkstäder sysslar ej med välgörenhet.

Datan går säkert att rädda, men det handlar om att googla. Självklart kan du i testerna göra ingrepp som förbrukar garantin, så det är en övervägning kring hur mycket pengar man anser datan på telefon är värd.

Permalänk
Inaktiv

Lägg den i frysen och boota efter ett tag
skynda att rädda datan