Permalänk

Hjälp! Låg fps

Hej, jag har precis köpt ny dator med gtx asus 1060 6gb oc, Ryzen 5 1600, 16 GB corsair vengeance 3000 ram, mk asus prime b350 plus,psu fractal design effekt 600w, Windows 10 icpc via icpc, SSd 250 GB WD blue PC 2.5 7mm, seagate barracuda 3.5 64 MB 6gbs 7200 rpm Jag har 90 fps avg på heroes of the storm när jag spelar på ultra. Har kollat runt lite och folk med sämre komponenter har högre fps med samma settings. Vad måste jag göra för att få bra fps ? Mvh johan

Permalänk
Medlem

Skriv allt du har i datorn, exakt allt. Modell på minnen och processor osv.
Operativsystem osv. Desto mer information desto bättre hjälp får du.
Men som en spontan tanke så skulle jag kolla temperaturerna med tex hwmonitor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Skriv allt du har i datorn, exakt allt. Modell på minnen och processor osv.
Operativsystem osv. Desto mer information desto bättre hjälp får du.
Men som en spontan tanke så skulle jag kolla temperaturerna med tex hwmonitor.

Okej tack 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansatisfied:

Hej, jag har precis köpt ny dator med gtx asus 1060 6gb oc, Ryzen 5 1600, 16 GB corsair vengeance 3000 ram, mk asus prime b350 plus,psu fractal design effekt 600w, Windows 10 icpc via icpc, SSd 250 GB WD blue PC 2.5 7mm, seagate barracuda 3.5 64 MB 6gbs 7200 rpm Jag har 90 fps avg på heroes of the storm när jag spelar på ultra. Har kollat runt lite och folk med sämre komponenter har högre fps med samma settings. Vad måste jag göra för att få bra fps ? Mvh johan

Hur mycket högre fps har dina kompisar? Vad har de för komponenter? Säkrare att alla testar en benchmark i nåt spel så för man svart på vitt att det faktiskt är så, att det inte beror på nätverk till exempel.

I övrigt skulle jag säga stäng av alla program du inte behöver för att spela, uppdaterar till senaste drivrutinen och testar igen.

Jag har en till grej, kolla i nvidias inställningar för spel så att inte DSR är på. Googla disable DSR nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

90 fps låter inte direkt lågt generellt sett. Samma inställningar? Samma upplösning? DSR aktiverat? Sen behöver inte Ultra för vissa betyda att att precis alla inställningar är på max.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Hur mycket högre fps har dina kompisar? Vad har de för komponenter? Säkrare att alla testar en benchmark i nåt spel så för man svart på vitt att det faktiskt är så, att det inte beror på nätverk till exempel.

I övrigt skulle jag säga stäng av alla program du inte behöver för att spela, uppdaterar till senaste drivrutinen och testar igen.

Jag har en till grej, kolla i nvidias inställningar för spel så att inte DSR är på. Googla disable DSR nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska test det. Vi lanade och han har ett gtx 760 och i3 processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansatisfied:

Ska test det. Vi lanade och han har ett gtx 760 och i3 processor

Ok, antagligen inte nätverk då. Har ni samma upplösning på skärmarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bero på att CPU blir för varm och throttlar. Temperaturen på CPU kan man kolla med t.ex. Core Temp. Skulle kunna bero på att Heoes of the Storm är väldigt enkeltrådat och att Intel har betydligt högre enkeltrådad prestanda jämfört med AMD Ryzen. Skulle även kunna bero på att grafikkortet körs i för låg bussbandbredd av någon anledning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

@fantomsmurfen Hans prolle kommer aldrig gå för varm om han inte överclockat den . Jag skulle gissa på att det är som smurfen säger med amd vs intel i enkeltrådat, testa att ställ in vcore till 1.36 volt och kör den i 3.8 ghz vilket i 99% av fallen fungerar utmärkt även men stock kylaren.

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Ok, antagligen inte nätverk då. Har ni samma upplösning på skärmarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja

Permalänk
Skrivet av krusebar:

@fantomsmurfen Hans prolle kommer aldrig gå för varm om han inte överclockat den . Jag skulle gissa på att det är som smurfen säger med amd vs intel i enkeltrådat, testa att ställ in vcore till 1.36 volt och kör den i 3.8 ghz vilket i 99% av fallen fungerar utmärkt även men stock kylaren.

Ok, vart ställer jag in det då? Är inte datorkunnig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle kunna bero på att CPU blir för varm och throttlar. Temperaturen på CPU kan man kolla med t.ex. Core Temp. Skulle kunna bero på att Heoes of the Storm är väldigt enkeltrådat och att Intel har betydligt högre enkeltrådad prestanda jämfört med AMD Ryzen. Skulle även kunna bero på att grafikkortet körs i för låg bussbandbredd av någon anledning.

Det är sant. En i3 kan säkert prestera bättre i vissa spel. Trådskaparen kan ju testa att googla på tester av dessa cpuer i Hots.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

90 fps låter inte direkt lågt generellt sett. Samma inställningar? Samma upplösning? DSR aktiverat? Sen behöver inte Ultra för vissa betyda att att precis alla inställningar är på max.

Allt samma. Dsr har jag stängt av nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansatisfied:

Allt samma. Dsr har jag stängt av nu

Skickades från m.sweclockers.com

Så DSR var igång? Success! Testa spelet nu, du borde få högre fps!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

@johansatisfied tryck på "Delete" när du bootar datorn eller vad ditt moderkort har som bios key, detta kommer oftast upp när du bootar datorn. Väl inne i bios Titta efter "Vcore" och ställ in till 1.36 och Cpu Clock till 3.8ghz eller " cpu multifier" till 38. Är olika beroende på moderkort. Om din dator går stabil på 3.8ghz i 1.36 volt testa att sänka lite tills den verkar ostabil eventuellt öka tills den går stabilt. Du kan testa om din processor går bra genom att ladda hem " cinebench" och köra test, cinebench är oftast väldigt känsligt och om den känner av att det går det minsa ostabilt så bootar datorn och du kan höja vcore lite. Du vill helst inte att datorn vid något tillfälle även i full load ska hamna på över 85 grader.

Permalänk
Avstängd

Om du har tur med en bra processor kan du kanske även köra den i 3.9ghz på låg vcore vilket resulterar i låg tempratur även med stock kylare. Temperaturen på din processor ökar ju mer du ökar Vcore men är även en nödvändighet att öka för att nå högre frekvens.

Permalänk
Medlem

@krusebar: Jag skulle personligen köra med en del andra program än cinebench, jag har kunnat klara cinebench 3-4ggr utan problem (och sen tröttnat) för att sedan krascha efter 5 min i Gwent. Gwent är på riktigt det bästa stabilitetstestet jag har hittat Det kan funka i alla möjliga benchmarks men inte i Gwent

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

@fantomsmurfen Hans prolle kommer aldrig gå för varm om han inte överclockat den.

Förutsatt att kylaren fungerar som den ska, vilket inte är helt säkert. Att kolla temperaturen är ju ändå väldigt lätt, så det kan vara bra att göra även om det inte verkar vara det som är problemet här.

Permalänk
Avstängd

@FlygarStenen om prollen går stabilt i cinebench om och om igen så kommer den inte krasha i spel, som jag förstod så var det användningsområdet. Men sant om han har som avsikt att pressa den riktigt hårt under längre perioder så är kanske något annat program att föredra.

Permalänk
Medlem

@krusebar: Gwent är ett spel, trots detta är det bättre på stabilitetstester än de benchmarks jag har kört.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Battlefield 4 är ett brutalt bra stabilitetstest också! Att det skulle räcka att köra Cinebench några gånger för att kolla stabiliteten låter inte riktigt seriöst och var förhoppningsvis ett skämt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ah bf4 är troligtvis ett bättre stabilitetstest för en cpu oc än ett program utformat för att specifikt testa prestanda samt stabilitet *** raderat/mod ***

§ 1.5
Permalänk

Jag vill komma med ett tips som jag ALDRIG skulle tro på själv.

Men jag har en liknande dator som sig som jag köpte för några veckor sedan. Spelar dock inte så mycket spel men ville testa GTA V.
I början hade jag ca 40-60 FPS med 16gb ram (endast en sticka). Sedan idag satte jag i en till 16gb sticka och fick en enorm ökning av FPS. Ligger nu oftast runt 60-80.

Har läst om att dual channel ger bättre prestanda men har bara sett tester med några enstaka procents skillnad.
Observera att det bara är en bedömning och någon benchmark är ej gjord.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

@DilluTioN: Har alltid hört att man bör köra Dual eller Quad channel om det stöds, men har ingen koll på faktiska prestandavinsten. Men om jag bara killgissar så antar jag att arbetet fördelas snabbare på två enheter, att det blir mer bandbredd typ. Någon expert får gärna säga åt mig att sitta ner.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

@DilluTioN: Har alltid hört att man bör köra Dual eller Quad channel om det stöds, men har ingen koll på faktiska prestandavinsten. Men om jag bara killgissar så antar jag att arbetet fördelas snabbare på två enheter, att det blir mer bandbredd typ. Någon expert får gärna säga åt mig att sitta ner.

Ja det är precis så det är, högre bandbredd. Dock har dom testerna jag sett på bland annat youtube endast visat på några procents skillnad när man jobbar med tex rendering mm. Men att det skulle vara sån enorm skillnad visste jag inte. Min gissning är att det har med antalet kärnor att göra. Är trots allt 8st.
Är dock inte så insatt, men det är ett tips till alla, kör inte med bara en ramsticka

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en rad inlägg där två medlemmar ägnat sig åt pajkastning. Att trolla sönder trådar visar brist på respekt. Se § 1.2 och 1.5.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

90 fps på ultra med en 1060 låter inte särskilt lågt?

Permalänk
Skrivet av samurost:

90 fps på ultra med en 1060 låter inte särskilt lågt?

Jag har samma fps på league of legenda. Tror att jag ska ha mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste inte allt nu, men har du uppdaterat bios till senaste versionen?

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Highly recommended, download and install the AMD chipset driver + enable the Ryzen Balanced performance mode.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.