Permalänk
Medlem

Ersättning? Problem med bredband

Halloj,
jag har haft en del problem med Bredbandsbolaget på senaste tiden, tappar anslutningen var 3e minut ungefär.
De har vart en del felsökning, skruvat isär telejack, bytt router, några systemtekniker som kollat på uppkopplingen osv.
Det är en VDSL uppkoppling och det kanske är värt att nämna att jag byter till fiber i ~oktober/november.

Det har krånglat sedan 16e juni och idag ska jag få tala med en "ansvarig" då jag tröttnat på deras support samt tekniska support, de bad mig även att fundera på vad jag vill ha i ersättning för besvären.

Vad tycker ni är rimligt för 34 dagar med internet som försvinner var 3e minut? Har inte kunnat spela något onlinespel och kan inte ens sitta i Discord eller Teamspeak, har förbrukat cirka 80GB surf på mobilen som jag sparat ihop hos Vimla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Halloj,
jag har haft en del problem med Bredbandsbolaget på senaste tiden, tappar anslutningen var 3e minut ungefär.
De har vart en del felsökning, skruvat isär telejack, bytt router, några systemtekniker som kollat på uppkopplingen osv.
Det är en VDSL uppkoppling och det kanske är värt att nämna att jag byter till fiber i ~oktober/november.

Det har krånglat sedan 16e juni och idag ska jag få tala med en "ansvarig" då jag tröttnat på deras support samt tekniska support, de bad mig även att fundera på vad jag vill ha i ersättning för besvären.

Vad tycker ni är rimligt för 34 dagar med internet som försvinner var 3e minut? Har inte kunnat spela något onlinespel och kan inte ens sitta i Discord eller Teamspeak, har förbrukat cirka 80GB surf på mobilen som jag sparat ihop hos Vimla.

Har det strulat i en månad hade jag begärt tillbaka det jag betalat för den månaden. Hade dom nekat det hade jag avslutat mitt abonnemang i samma samtal.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Rekordmedlem

Begär 2 månadsavgifter, det kan vara rimligt om det strulat i drygt en månad för då får du ju den månaden gratis och lite kompensation utöver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Om du byter till Fiber och då väljer BBB (gud förbjude) så säg att du ska ha första tre månaderna gratis i så fall. Skulle du välja annat bolag så får du helt enkelt be dem om tre månader återbetalning av kostnaden på ditt nuvarande abonnemang.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Har det strulat i en månad hade jag begärt tillbaka det jag betalat för den månaden. Hade dom nekat det hade jag avslutat mitt abonnemang i samma samtal.

Haha ja man är sugen på att säga upp skiten men är samtidigt ganska intresserad av att få reda på vad det är som krånglar, eftersom det fortfarande är problem och de verkar ha slut på idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Begär 2 månadsavgifter, det kan vara rimligt om det strulat i drygt en månad för då får du ju den månaden gratis och lite kompensation utöver det.

Skrivet av Stefflo:

Om du byter till Fiber och då väljer BBB (gud förbjude) så säg att du ska ha första tre månaderna gratis i så fall. Skulle du välja annat bolag så får du helt enkelt be dem om tre månader återbetalning av kostnaden på ditt nuvarande abonnemang.

Det blir absolut inte BBB igen, Bahnhof är det som gäller.
Den "ansvariga" personen borde höra utav sig snart, förhoppningsvis och ska då höra vad han säger om 2-3 månader återbetalning.
Tyvärr är ju problemet ännu inte löst så det kanske blir svårt att komma fram till en bra ersättning inser jag nu.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en liten uppdatering, efter att jag pratat med den här "ansvariga" personen.

Han bad om ursäkt för hur det har blivit hanterat och förklarade att det är väldigt svårt för dem att felsöka problemet eftersom det inte är ett permanent fel (t.ex. att det konstant ligger nere).
De hoppas och tror att problemet kommer åtgärdas snart men kan inte lämna någon garanti.
Därför får vi möjlighet att avsluta kontrakt när vi vill och de ger ersättning för de senaste två månaderna samt bjuder på två månader.

Så det blir 4 gratis månader och de skulle höja prioriteten på ärendet och inledde någon form utav reklammation mot företaget de hyrt in som skulle fixa uppkopplingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sapporun:

Tänkte göra en liten uppdatering, efter att jag pratat med den här "ansvariga" personen.

Han bad om ursäkt för hur det har blivit hanterat och förklarade att det är väldigt svårt för dem att felsöka problemet eftersom det inte är ett permanent fel (t.ex. att det konstant ligger nere).
De hoppas och tror att problemet kommer åtgärdas snart men kan inte lämna någon garanti.
Därför får vi möjlighet att avsluta kontrakt när vi vill och de ger ersättning för de senaste två månaderna samt bjuder på två månader.

Så det blir 4 gratis månader och de skulle höja prioriteten på ärendet och inledde någon form utav reklammation mot företaget de hyrt in som skulle fixa uppkopplingen.

Skönt att höra och att du fick i mitt tycke en ok kompensation. Jag kan säga att då jag själv har Bahnhof så är allt så mycket bättre där. Har provat BBB också men är absolut inte nöjd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är det intermittenta radiostörningar så är det svårt att felsöka, då felet kan ligga någonstans från din bostad till telefonstationen.

Bäst är att leta efter mösnter för att försöka hitta störningskällan .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll vilken operatör man har, Alla operatörer har på olika ställen diverse problem där flertal eller enskilda individer har problem på sin anslutning. Dem flesta operatörerna har dock stabila uppkopplingar och en bra miljö.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Är det intermittenta radiostörningar så är det svårt att felsöka, då felet kan ligga någonstans från din bostad till telefonstationen.

Bäst är att leta efter mösnter för att försöka hitta störningskällan .

Detta var precis så personen jag talade med svarade, "intermittenta störningar", kom inte ihåg det förut när jag skrev mitt inlägg
Det är alltså på grund av "intermittenta störningar" som det är svårt att hitta en lösning.

Förhoppningsvis så löser de sig men oavsett så blir det Bahnhof när fiber är klart!

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Tänkte göra en liten uppdatering, efter att jag pratat med den här "ansvariga" personen.

Han bad om ursäkt för hur det har blivit hanterat och förklarade att det är väldigt svårt för dem att felsöka problemet eftersom det inte är ett permanent fel (t.ex. att det konstant ligger nere).
De hoppas och tror att problemet kommer åtgärdas snart men kan inte lämna någon garanti.
Därför får vi möjlighet att avsluta kontrakt när vi vill och de ger ersättning för de senaste två månaderna samt bjuder på två månader.

Så det blir 4 gratis månader och de skulle höja prioriteten på ärendet och inledde någon form utav reklammation mot företaget de hyrt in som skulle fixa uppkopplingen.

Låter som att du har fått ett bra bemötande. Själv hade jag typ samma problem som du men lite mer till och från under ett halvår. Men då va det inte tal om någon kompensation. Förmodligen eftersom att de hade kontrakt med föreningen jag bodde i.

Men jag förklarade för dem att jag inte skulle ha mer med dem att göra och de fnyste lite. De hörde dock av sig igen några dagar senare när jag hade sagt upp mitt mobilabonnemang hos Telenor och gått ner till grundhastigheten som föreningen hade. Då kunde de helt plötsligt skicka en tekniker. Han bytte något i källaren och sen fungerade det som det skulle!

Nu bor jag inte kvar där längre, jag har mobilt bredband från Telia i väntan på fiber med Banhof och på mobilsidan är det Telia som gäller! Jag har redan lagt för mycket av min tid på Telenorkoncernen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Tänkte göra en liten uppdatering, efter att jag pratat med den här "ansvariga" personen.

Han bad om ursäkt för hur det har blivit hanterat och förklarade att det är väldigt svårt för dem att felsöka problemet eftersom det inte är ett permanent fel (t.ex. att det konstant ligger nere).
De hoppas och tror att problemet kommer åtgärdas snart men kan inte lämna någon garanti.
Därför får vi möjlighet att avsluta kontrakt när vi vill och de ger ersättning för de senaste två månaderna samt bjuder på två månader.

Så det blir 4 gratis månader och de skulle höja prioriteten på ärendet och inledde någon form utav reklammation mot företaget de hyrt in som skulle fixa uppkopplingen.

Snyggt hanterat, vi fick 1 månads kompensation av telia efter att de hunnit med att skicka ut 13 tekniker under ett år tid varav den sista var den första med kompetens utöver att kolla telefonjacket och snabbt konstatera att där var skada på ledningen 300m bort

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med Bahnhof så detta är tyvärr inget specifikt för BBB.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Detta var precis så personen jag talade med svarade, "intermittenta störningar", kom inte ihåg det förut när jag skrev mitt inlägg
Det är alltså på grund av "intermittenta störningar" som det är svårt att hitta en lösning.

Förhoppningsvis så löser de sig men oavsett så blir det Bahnhof när fiber är klart!

Många gånger kan du ha pågående störningar och när tekniker sätter sig o bilen och åker ut så ser allt bra ut igen innan dom kommer fram. Kan vara riktigt meckigt att hitta, speciellt om olika personer ska felsöka och inte helt vet vad den innan har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Snyggt hanterat, vi fick 1 månads kompensation av telia efter att de hunnit med att skicka ut 13 tekniker under ett år tid varav den sista var den första med kompetens utöver att kolla telefonjacket och snabbt konstatera att där var skada på ledningen 300m bort

Har haft Telia förut och de var enormt mycket krångel, BBB support har varit super trevliga men när de tar en månad för dem att lösa problemet så tröttnar man ju litegrann även på dem

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning varför företagsabonnemang kostar betydligt mer än för hushåll.
Det är för den extra SLA man betalar, inte hastigheten.

OT.
För att komma till rätta med problemet så behöver du installera pingplotter.
Konfigurera den med intervallet 1 sekund och testa mot ping.sunet.se.

När felet uppstår kolla hur det ser ut i pingplotter. Ta en bild och ladda upp.
Självklart så använder du en kabel och inte kör med WiFi.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det finns en anledning varför företagsabonnemang kostar betydligt mer än för hushåll.
Det är för den extra SLA man betalar, inte hastigheten.

OT.
För att komma till rätta med problemet så behöver du installera pingplotter.
Konfigurera den med intervallet 1 sekund och testa mot ping.sunet.se.

När felet uppstår kolla hur det ser ut i pingplotter. Ta en bild och ladda upp.
Självklart så använder du en kabel och inte kör med WiFi.

Tack för tipset, ska installera det och undersöka lite

Permalänk
Medlem

Tänkte bara komma med en liten uppdatering, det är fortfarande inte fixat och BBB har ingen aning om vad som är fel och ska nu hyra in tekniker från Ericcson för 3e gången...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Tänkte bara komma med en liten uppdatering, det är fortfarande inte fixat och BBB har ingen aning om vad som är fel och ska nu hyra in tekniker från Ericcson för 3e gången...

Hur gick det med pingplotter? Testa och lägg upp en bild.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hur gick det med pingplotter? Testa och lägg upp en bild.

Det fungerade inget vidare tyvärr, gav ingen information som hjälpte till, när internet försvann och låg nere så fick den ingen kontakt och sen stod det inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Det fungerade inget vidare tyvärr, gav ingen information som hjälpte till, när internet försvann och låg nere så fick den ingen kontakt och sen stod det inget mer.

Ladda upp en bild så att i vi får se!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ladda upp en bild så att i vi får se!

De var bara trial och den är slut :/

Verkar dock som att de fungerar nu, teknikern verkar ha löst det.
Vet inte vad som var fel, fick SMS om att felet var åtgärdat, inte vad som var orsaken till problemen dock, 3e gången gilt kanske
Får väl se om det håller i sig nu eller om det bara är temporärt!