Surströmming är det verkligen ok att äta?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du låter precis som en sån människa som inte låter sitt barn leka i sandlådan för de kan få sand i munnen.

Haha, hade du träffat mig hade du fått en helt annan uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag oftast hör från de som ätit surströmming är att det inte smakar så illa som det luktar. Men hur skulle det vara möjligt att det skulle smaka så illa som det luktar?
Råden som ges är alltid att man skall blanda ut med saker så att smaken inte märks. Det är i stort sett det som görs med alla fiskrätter. Om det handlar om att dölja smaken av fisk, varför äta fisk i så fall?

Permalänk
Medlem

Haha mycket delade åsikter. Vi blandade spat med grädde för att köra pie face. Efter det så hade vi tänkt att äta ett par bitar. Kräktes nästan av spat så hoppade fiskbitarna haha:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Det jag oftast hör från de som ätit surströmming är att det inte smakar så illa som det luktar. Men hur skulle det vara möjligt att det skulle smaka så illa som det luktar?
Råden som ges är alltid att man skall blanda ut med saker så att smaken inte märks. Det är i stort sett det som görs med alla fiskrätter. Om det handlar om att dölja smaken av fisk, varför äta fisk i så fall?

Det som görs med alla fiskrätter? Vad äter du för fiskrätter egentligen.

Vissa saker är inte så goda på egen hand men går väldigt bra ihop med andra saker. Till exempel så skulle jag inte äta kaviar (av typen Kalles) för sig själv, på en macka eller så, men tillsammans med något ganska neutralt, som kokt ägg eller keso, så tycker jag det blir väldigt gott. Samma med exempelvis leverpastej, inte så gott ensamt på en macka men med lite gurka eller tomat och salt och peppar så blir det gott. Lite samma sak med inlagd sill, ingen sitter väl och äter sill ensamt från burken liksom men med kokt potatis, gräddfil och gräslök så blir det väldigt bra.

Det sagt så är inte surströmming något för mig. Smaken är helt ok, tillsammans med rätt tillbehör, men lukten är för mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Östersjöfisk säljs tonvis i EU, Polen säljer ju flera hundra ton fisk till utrikes marknader, stor del av den fisken är från Östersjön. I princip är den lika förgiftad som den svenskregistrerade-yrkesfiskare tar upp.

Ja Finland har väl också sålt en del. Förstår inte hur det går till riktigt för det får ju inte ske inom EU.
Yeye. Den fisken vi drar upp i Östersjön får vi inte sälja till andra länder för den anses vara otjänlig som livsmedel inom EU på grund av sina höga halter dioxin. Inom landet har vi fått undantagstillstånd att säljavår östersjöfisk ändå, men giftmängden är densamma oavsett.
Detta förändras inte av vad andra länder pysslar med. Dioxin är inge bra för oss och det där tänker iaf jag på en del när jag väljer mat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja Finland har väl också sålt en del. Förstår inte hur det går till riktigt för det får ju inte ske inom EU. Fast det är för mycket sidospår.
Hur farligt det är med dioxinspäckad fisk avgörs inte av hur mycket fisk länder säljer mellan varandra. Det är hur farligt giftet är och hur hög koncentrationen är som avgör detta. Den fisken vi drar upp i Östersjön får vi inte sälja till andra länder för den anses vara otjänlig som livsmedel inom EU på grund av sina höga halter dioxin. Inom landet har vi fått undantagstillstånd att säljavår östersjöfisk ändå, men giftmängden är densamma oavsett.

Polen fiskar i samma vatten i stort sett. Svenskar får för övrigt i sig mindre dioxiner än folk i flera andra EU-länder. Just Finland har dessutom haft exakt samma typ av industri som Sverige, och får i sig mer dioxiner från maten i snitt än Svenskar utöver det. Det är i princip bara Sverige och Finland som har förbud, och det är inte nödvändigtvis pga gifthalten, som kan variera. Alla länder har inte uppmärksammat frågan på samma sätt. Finns områden med nivåer över de tillåtna värdena över hela Östersjön. Antingen säljs den fisken i EU eller så exporteras den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det är i princip bara Sverige och Finland som har förbud, och det är inte nödvändigtvis pga gifthalten, som kan variera.

Jo, det är just på grund avgifthalten som förbud för försäljning av östersjöfisk utomlands föreligger. Det är alldeles för höga dioxinnivåer. Ja, nivåerna kan variera men det är detta som är anledningen.

Skrivet av Petterk:

Alla länder har inte uppmärksammat frågan på samma sätt.

Giftnivåer i våra livsmedel regleras av EUlag, inte på nationsnivå i de här fallen. Vi har sökt dispans i EU att ändå få sälja vår dioxinfisk inom Sverige vilket vi har fått tillstånd till.

Skrivet av Petterk:

Finns områden med nivåer över de tillåtna värdena över hela Östersjön.

Yes. Finns massa olika områden med mängder av olika typer av förgiftningstyper. Och ja, dioxin är inte specifikt bara för östersjön. Vad som får säljas var är reglerat av EU. Överkrids värden i fisk av ett visst gift så ska det inte ut på EUs matmarknad. Det är grundregeln. Undantag finns efter dispans, men det får man inte hur som helst till vad som helst heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Skulle alkohol uppfinnas nu så vore det också förbjudet p.g.a. giftigheten. Men det verkar folk tåla.

En fredagskväll på Stureplan kan nog motbevisa din tes om att folk verkar tåla alkohol.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo, det är just på grund avgifthalten som förbud för försäljning av östersjöfisk utomlands föreligger. Det är alldeles för höga dioxinnivåer. Ja, nivåerna kan variera men det är detta som är anledningen.
Giftnivåer i våra livsmedel regleras av EUlag, inte på nationsnivå i de här fallen. Vi har sökt dispans i EU att ändå få sälja vår dioxinfisk inom Sverige vilket vi har fått tillstånd till.

Yes. Finns massa olika områden med mängder av olika typer av förgiftningstyper. Och ja, dioxin är inte specifikt bara för östersjön. Vad som får säljas var är reglerat av EU. Överkrids värden i fisk av ett visst gift så ska det inte ut på EUs matmarknad. Det är grundregeln. Undantag finns efter dispans, men det får man inte hur som helst till vad som helst heller.

Bara Finland och Sverige har undantag, men det fiskas fortfarande fisk som överstiger värdena i Baltikum, Polen och Tyskland. En del av det kommer nå ut på EUs marknad och en del kommer exporteras utanför EU, som Finland till stor del gör. Bästa sättet att minska risken är helt enkelt att ta upp mindre fisk. I Sverige står bara fisk för hälften av intaget av dioxiner från maten och totalt sett får vi i oss mindre dioxiner och dioxinliknande ämnen än Spanien, Frankrike och Danmark i snitt traditionellt sätt och idag gäller det nog även Finland, Nederländerna och Belgien. Många EU-länder har såklart ingen data på hur mycket de får i sig från maten till att börja med. Den data det finns på fisk från Polska fiskerier så överstiger en stor del av fisken säkra nivåer. Just att vi har data och forskning i Sverige och Finland är i praktiken varför fisken inte är tillåten att säljas utanför landet. Saker som inte uppmärksammas kan säljas på EUs marknad obemärkt. Finns inte data går det inte att komma med ett generellt förbud.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Bara Finland och Sverige har undantag, men det fiskas fortfarande fisk som överstiger värdena i Baltikum, Polen och Tyskland. En del av det kommer nå ut på EUs marknad och en del kommer exporteras utanför EU, som Finland till stor del gör. Bästa sättet att minska risken är helt enkelt att ta upp mindre fisk. I Sverige står bara fisk för hälften av intaget av dioxiner från maten och totalt sett får vi i oss mindre dioxiner och dioxinliknande ämnen än Spanien, Frankrike och Danmark i snitt traditionellt sätt och idag gäller det nog även Finland, Nederländerna och Belgien. Många EU-länder har såklart ingen data på hur mycket de får i sig från maten till att börja med. Den data det finns på fisk från Polska fiskerier så överstiger en stor del av fisken säkra nivåer. Just att vi har data och forskning i Sverige och Finland är i praktiken varför fisken inte är tillåten att säljas utanför landet. Saker som inte uppmärksammas kan säljas på EUs marknad obemärkt. Finns inte data går det inte att komma med ett generellt förbud.

Precis.
Grundtesen att förgiftad fisk inte är så bra för oss oavsett vad andra länder hittar på vill jag fortfarnde understryka.

Jag antar att det är samma upplägg med fiskförsäljning runt östersjän som för sverige. Dispans för inhemsk försäljning finns. Och så kan man ju exportera utanför EU för dit når ju inte EUs regelverk.
Försäljning inom till övriga EUs marknad av giftig fisk tror jag däremot inte man får göra någonstans i unionen.

Finns ju en del fiskeriverksamhet inom länderna i sjöar och floder också. De kan ha andra problem men där finns en del möjligheter till fiskexport utöver östersjöfisken också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nä usch, varför äta något som luktar så illa? Men man får självklart göra som man vill. Finns mycket god fisk så jag klarar mig ändå.
Men klart det är ok att äta, men absolut inget tvång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis.
Grundtesen att förgiftad fisk inte är så bra för oss oavsett vad andra länder hittar på vill jag fortfarnde understryka.

Jag antar att det är samma upplägg med fiskförsäljning runt östersjän som för sverige. Dispans för inhemsk försäljning finns. Och så kan man ju exportera utanför EU för dit når ju inte EUs regelverk.
Försäljning inom till övriga EUs marknad av giftig fisk tror jag däremot inte man får göra någonstans i unionen.

Finns ju en del fiskeriverksamhet inom länderna i sjöar och floder också. De kan ha andra problem men där finns en del möjligheter till fiskexport utöver östersjöfisken också.

Nej det är bara Sverige och Finland som har undantag. Fortfarande så fiskar andra länder upp samma fisk i princip samma vatten och det kommer såklart inte testas om fisken överstiger nivåerna eller inte. Det finns regler om vilka nivåer livsmedel får innehålla, men det är bara Sverige och Finland som har undantag (som bara gäller fisk) från dem. De undersökningarna som görs så hittar de ju att ett antal procent i olika livsmedelsgrupper överstiger de tillåtna värdena. Så det enda du kan göra som konsument är att minska intaget av de livsmedlen som är värst. I Polens fall så är Östersjön därifrån de får mest fisk, fångsten de gör i Atlanten är liten. Det är inte lika mycket sill/strömming de tar upp som Sverige och Finland däremot. Torsk har Polen däremot haft ett problem med, då de fiskat den illegalt, över sin kvot och på svenskt vatten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är bara Sverige och Finland som har undantag. Fortfarande så fiskar andra länder upp samma fisk i princip samma vatten och det kommer såklart inte testas om fisken överstiger nivåerna eller inte. Det finns regler om vilka nivåer livsmedel får innehålla, men det är bara Sverige och Finland som har undantag (som bara gäller fisk) från dem. De undersökningarna som görs så hittar de ju att ett antal procent i olika livsmedelsgrupper överstiger de tillåtna värdena. Så det enda du kan göra som konsument är att minska intaget av de livsmedlen som är värst. I Polens fall så är Östersjön därifrån de får mest fisk, fångsten de gör i Atlanten är liten. Det är inte lika mycket sill/strömming de tar upp som Sverige och Finland däremot. Torsk har Polen däremot haft ett problem med, då de fiskat den illegalt, över sin kvot och på svenskt vatten.

Vilket borde innebära att de inte får sälja östersjöfisk på sin egen marknad heller.
Då är det väl snarare så som du är inne på att det är svarthandel inom respektive land för östersjöfsiken samt export till länder utanför EU som gäller i så fall.
För försäljning av Östersjöfisk tror jag inte man får hålla på med inom EU utan tillstånd alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vilket borde innebära att de inte får sälja östersjöfisk på sin egen marknad heller.
Då är det väl snarare så som du är inne på att det är svarthandel inom respektive land för östersjöfsiken samt export till länder utanför EU som gäller i så fall.
För försäljning av Östersjöfisk tror jag inte man får hålla på med inom EU utan tillstånd alls.

Klart man får hålla på med, om man är fiskare i Estland, Lettland, Litauen, Polen eller Tyskland. Skarpsill och sill är det de fiskar mest följt av torsk och lax. Hade det varit förbjudet hade de inte haft någon kvot (eller marknad). Det är vitt och tillåtet. Det som är inom kvoten och med tillåtna fiskemetoder då.

Permalänk
Inaktiv

Balt staterna har väl inte skrivit på de bitarna? De säljer sin fisk inom EU.

Hursomhelst, surströmming är gott, ser det mer som en frän ost man har på mackan med allt annat.

Permalänk
Medlem

Typisk struntmat folk äter för att vara märkvärdiga och som måste dränkas i andra ingredienser för att i huvud taget smaka något vettigt, precis som ostron

Ja, jag har ätit surströmming flertalet gånger, och det smakar i princip bara salt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Som uppvuxen i själva kärnområdet så äter jag gärna surströmming och tycker dessutom att det både luktar och smakar gott! Det ska vara hela strömmingar man filéar själv. Potatis och kanske en nubbe till räcker bra.

Permalänk
Avstängd

Jag har bott i Bergsjön i Göteborg på min sons dagis så skulle dom ha en dag där föräldrarna träffades och bjöd varandra på typiska rätter från det land dom kom ifrån. Jag tog med surströmming men det var ingen som ville smaka

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har bott i Bergsjön i Göteborg på min sons dagis så skulle dom ha en dag där föräldrarna träffades och bjöd varandra på typiska rätter från det land dom kom ifrån. Jag tog med surströmming men det var ingen som ville smaka

Vettefan om jag tror på detta, jag som käkat det sedan liten är lärd att det är inget man tar till knytkalaset.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

@Valonen: Det var det mest svenska som jag kunde komma på

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Klart man får hålla på med, om man är fiskare i Estland, Lettland, Litauen, Polen eller Tyskland. Skarpsill och sill är det de fiskar mest följt av torsk och lax. Hade det varit förbjudet hade de inte haft någon kvot (eller marknad). Det är vitt och tillåtet. Det som är inom kvoten och med tillåtna fiskemetoder då.

Nej det är inte klart. Om dioxinnivåerna är för höga så får det inte säljas inom EU. Dispans för inhemsk försäljning kan man ha men utan den dispansen får man inte sälja inrikes heller. Det här gäller alla EUländer.
Som du är inne på kan det handla om att man inte känner till att värdena utanför respektive land men det tror jag man har koll på i dagsläget. Har hittat nån rapport från polen och då hade man dålig koll för baltländerna men stickprov visade på mycket lägre nivåer än för sverige/finland då.
Det kan nog vara så att dioxinnivåerna sjunker i takt med att man kommer nämre kattegatt vilket kanske gör att det fungerar bättre med fiske längs de mer sydliga östersjöländerna.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-02-959_en.htm?locale=...

Här finns lite mer info om EUarbetet att förhindra dioxiner och pcb i vår omgivning och mat:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-06-54_en.htm

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Valonen: Det var det mest svenska som jag kunde komma på

Måste ha varit för å jävlas då.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej det är inte klart. Om dioxinnivåerna är för höga så får det inte säljas inom EU. Dispans för inhemsk försäljning kan man ha men utan den dispansen får man inte sälja inrikes heller. Det här gäller alla EUländer.
Som du är inne på kan det handla om att man inte känner till att värdena utanför respektive land men det tror jag man har koll på i dagsläget. Har hittat nån rapport från polen och då hade man dålig koll för baltländerna men stickprov visade på mycket lägre nivåer än för sverige/finland då.
Det kan nog vara så att dioxinnivåerna sjunker i takt med att man kommer nämre kattegatt vilket kanske gör att det fungerar bättre med fiske längs de mer sydliga östersjöländerna.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-02-959_en.htm?locale=...

Här finns lite mer info om EUarbetet att förhindra dioxiner och pcb i vår omgivning och mat:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-06-54_en.htm

Vatten i Finska viken och vatten söder om Bornholm har högre än tillåtna värden, söder om Gotland är också ett område med höga värden. Inte i nivå med de värre områdena i Bottniska viken kanske, men alla områden som Polska fartyg fiskar i och som bör ha fisk över tillåtna värden. Det är i praktiken samma fisk som svenska fiskare fiskar, fisken rör ju på sig över fiskevattnen. Det är inga andra länder som har undantag än Sverige och Finland. En hel del fisk ligger alltså över gränsvärdena, men kontrollen är dålig och det är för att de har annan flagg de får sälja det i praktiken. De får ju inte ens böter när de är inne på svenska fiskevatten och fiskar illegalt. Reglerna känner de till, men det finns inget som tvingar de att testa, inga regler som säger att fisken måste testas för att säljas i EU. Hade det funnits någon form av certifikat-krav där nivåerna testas hade säkert svensk Östersjöfisk gått att sälja också. Ett tag var t.o.m. torsk från östra Östersjön fiskad av polska fiskare MSC-certifierad. Dålig kontroll osv gjorde dock att de förlora den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Måste ha varit för å jävlas då.

Nej det var riktigt gjort med potatis, lök och hela köret på en liten tunnbrödsbit. Nubben och ölen lämnade jag hemma.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nej det var riktigt gjort med potatis, lök och hela köret på en liten tunnbrödsbit. Nubben och ölen lämnade jag hemma.

Jaaaaa men då var de fanimej för att jääävlas! Nubben ska ju va med!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jaaaaa men då var de fanimej för att jääävlas! Nubben ska ju va med!

Citerar mig själv å säger att jag skojjar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl snarare mer riskfritt än färska produkter. Bakteriefloran som uppstår vid kontrollerad fermentering skyddar mot otrevligare bakterier. Bristen på ett varierat "bakterieintag" misstänks ju mer och mer vara orsaken till att matintolerans och allergier tilltagit.

Jag ser personligen mest surströmming som en bra krydda. Än om jag äter mig mätt på en surströmmingsfest äter jag nog inte mer än kanske högst tre fiskar.

Något jag kom att gilla som tilltugg på Island är surhaj. Vissa kanske tycker att det är extremare, och visst både lukt och smak är häftigare, men det skapar ett märkligt sug. Salmiakgodis för vuxna.

Permalänk
Medlem

i Vietnam äter dom också mjölksyrad fisk. Hörde talas om att en FNL-grupp bjudit Vietnameser på surströmming och vietnameserna hade blivit så rörda och tacksamma för att svenskarna gjort sig besvär med att skaffa deras nationalrätt. Det var inte vad svenskarna räknat med. Dom ville nog istället bjuda på något riktigt svenskt. Mycket om surströmming nu. Man börjar ju bli sugen. Har en kompis som inte får äta surströmming hemma så han är ju en given gäst. Min fru kommer norrifrån så där är inga hinder.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar äta det mesta och är inte kräsen på nått vis men är fan inte kompis med surströmming och skulle krävas en överlevnads situation eller efter en 70s eller en flaska whisky skulle det kanske rulla ner någon bit

i övrigt så tror jag inte det är farligt även om det inte faller mig i smaken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

När man ser reaktionen, som är naturlig och ett sätt för människan att överleva, på Youtube när de känner lukten behöver man inte ens fundera på om man verkligen skall äta detta

Vår naturliga reaktion när vi luktar på rutten mat är att vi mår illa och får kväljningar (för att kroppen skall spy upp eventuella farliga bakterier från den ruttna maten).
Nu är ju bakterien i surströmming inte farlig...men rutten mat är rutten mat och kroppen vet inte skillnaden.

Klart alla som vill får äta detta...bara låååångt ifrån mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard