säkring gick i radhuset. får ingen ström till datorn!

Permalänk
Medlem

säkring gick i radhuset. får ingen ström till datorn!

proppen gick i hela byggnaden. fick strömmen tillbaka efter hjälp av bostadsförmedlingens jour. men datorn får ingen ström nu.

jag satt och lirade xbox och helt plötsligt slockna allt.

kände ingen doft av brännskada eller dylikt. dock är moderkort, cpu och nätagg köpt från 2010.

hur ska jag lösa detta? googlat lite och vissa menar att moderkort/agget kan vara trasigt nu. måste gå att få ersättning då tkr jag för en sådan plötslig händelse om jag har hemförsäkring. en del menar även på att jag skulle dra ur alla kablar och vänts typ 5 min och edan försöka igen....har inte blivit nån skillnad av det dock.

har även testat olika två olika strömkablar och uttag. ingen skillnad.

vad göra?

Permalänk
Skrivet av M00rtin:

proppen gick i hela byggnaden. fick strömmen tillbaka efter hjälp av bostadsförmedlingens jour. men datorn får ingen ström nu.

jag satt och lirade xbox och helt plötsligt slockna allt.

kände ingen doft av brännskada eller dylikt. dock är moderkort, cpu och nätagg köpt från 2010.

hur ska jag lösa detta? googlat lite och vissa menar att moderkort/agget kan vara trasigt nu. måste gå att få ersättning då tkr jag för en sådan plötslig händelse om jag har hemförsäkring. en del menar även på att jag skulle dra ur alla kablar och vänts typ 5 min och edan försöka igen....har inte blivit nån skillnad av det dock.

har även testat olika två olika strömkablar och uttag. ingen skillnad.

vad göra?

har du ström i dom uttagen? testa med nån lampa
kolla att nätagget fungerar
http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du ström i dom uttagen? testa med nån lampa
kolla att nätagget fungerar
http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Jag har ingen aning hur jag ska tolka den kartan ifrån den tråden.

Är rätt kass på hårvarugrejer. Kan knappt bygga ihop en dator så....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av M00rtin:

Jag har ingen aning hur jag ska tolka den kartan ifrån den tråden.

Är rätt kass på hårvarugrejer. Kan knappt bygga ihop en dator så....

Skickades från m.sweclockers.com

bor du i nån större stad ?

i anvisningarna som finns 1-5 så förklarar dom vad bilden nedanför visar.
du behöver inte kunna bygga ihop en dator utan bara veta hur man följer anvisningar,

kan du sätta ihop en IKEA möbel?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av M00rtin:

proppen gick i hela byggnaden. fick strömmen tillbaka efter hjälp av bostadsförmedlingens jour. men datorn får ingen ström nu.

jag satt och lirade xbox och helt plötsligt slockna allt.

kände ingen doft av brännskada eller dylikt. dock är moderkort, cpu och nätagg köpt från 2010.

hur ska jag lösa detta? googlat lite och vissa menar att moderkort/agget kan vara trasigt nu. måste gå att få ersättning då tkr jag för en sådan plötslig händelse om jag har hemförsäkring. en del menar även på att jag skulle dra ur alla kablar och vänts typ 5 min och edan försöka igen....har inte blivit nån skillnad av det dock.

har även testat olika två olika strömkablar och uttag. ingen skillnad.

vad göra?

Försöka kan man väl, men värdet på ett 7 år gammalt moderkort är med stor sannolikhet nära 0 eller i alla fall mycket lägre än självrisken som ofta ligger på 1500 kr.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du om det är ström i uttaget, kan du tex koppla in en lampa och se om den lyser ?
Ibland kan nätdelen "haka upp sig" och kräva att man låter alla kondensatorer ladda ur sig helt innan den startar så du kan prova att koppla ur nätkabeln en något längre tid tex över natten till ett dygn och prova om datorn startar efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får fortfarande inget liv i datorn. Måste väl skaffa nytt nätagg då. Vågar inte på att trixa mednätagget som ni var förslagit. Just nu har jag OCZ PowerSupply (PSU) 600W ModXStream Pro som nätagg.

Ska jag bara hitta ett motsvarande watt mässigt eller vad måste jag tänka på nu?

Övrig delar i datorn:

Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (P7P55D)
Intel Core i5 760 2.80GHz / 8MB / Socket 1156
Geforce 960 gtx strix 4gb
16 gb ram ddr3.
1tb hd mekansik/vanlig hdd (ingen ssd iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M00rtin:

Får fortfarande inget liv i datorn. Måste väl skaffa nytt nätagg då. Vågar inte på att trixa mednätagget som ni var förslagit. Just nu har jag OCZ PowerSupply (PSU) 600W ModXStream Pro som nätagg.

Ska jag bara hitta ett motsvarande watt mässigt eller vad måste jag tänka på nu?

Övrig delar i datorn:

Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (P7P55D)
Intel Core i5 760 2.80GHz / 8MB / Socket 1156
Geforce 960 gtx strix 4gb
16 gb ram ddr3.
1tb hd mekansik/vanlig hdd (ingen ssd iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Du provade att dra ur kabeln länge ?
Ska du byta nätdel borde allt från 500W räcka med marginal för att driva datorn, den lär inte dra över 300W

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet prova med ett annat nätagg.

Hade också ett OCZ 600W ModXStream som löste säkring och sedan gick sönder för mig (var kring 2-3 år gammalt och belastade kring 50%?), Jag bytte till ett annat begagnat nätagg och har funkat bra sen dess

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Skrivet av M00rtin:

Får fortfarande inget liv i datorn. Måste väl skaffa nytt nätagg då. Vågar inte på att trixa mednätagget som ni var förslagit. Just nu har jag OCZ PowerSupply (PSU) 600W ModXStream Pro som nätagg.

Ska jag bara hitta ett motsvarande watt mässigt eller vad måste jag tänka på nu?

Övrig delar i datorn:

Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (P7P55D)
Intel Core i5 760 2.80GHz / 8MB / Socket 1156
Geforce 960 gtx strix 4gb
16 gb ram ddr3.
1tb hd mekansik/vanlig hdd (ingen ssd iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

så du har testat att det finns ström i det uttaget ?
med tanke på att din dator är så gammal kolla om du kan få tag på något begagnat.

watt är inte allt, Kvalitet är det som räknas ett 600Watt nätagg kan vara sämre än ett som bara kan ge 3-400Watt.
innan du vet att inte nånting annat är trasigt så behövs det först testas dom andra delarna,

om du följer en guide på hur man felsöker en dator så behöver du inte kunna så mycket. då räcker det med nåt nätagg som du kan få tag på gratis eller loppis för 50-100kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag ringde komplett för å höra hur jag ska hantera situationen. De sa att agget är nog paj. Eock menade dem att nätagg kan ha garanti på upp till typ 10 år. Och för honom lät de som de skulle kunna ersätta det direkt ifall jag köpt sakerna på just komplett.

Jag köpte min dator i orginalutrustning 2010 hos webhallen. Jag ringde deras kundtjänst och de va osäkra om garantin. Fick sedan mejl att på webhallen var garantin bara 1 år men menade att jag kunde kontakta OCZ för vidare f4ågor om garanti.

Vad jag fattar det som är OCZ ett delföretag inom toshiba och jag läste deras flik angående garanti. De hade listat upp produkter och hur lång garantin täckte. Jag kunde inte hitta mitt nätagg i listan och de hade kategoriserat garantin för typ 1, 3 eller 5 år.

Detta är lite drygt personligen då jag nyligen köpte en bärbar dator för andrahandsbruk. Iofs bra så jag inte är utan dator...men alla sparade arbeten på hårdisken svider rejält ifall dessa skulle försvinna.

Summa sumarum lutar det åt att köpa ett nytt nätagg. kring 500 kr känner jag är värt att lägga ner.

Jag kmr göra ett sista försök och kontakta OCZs support nästa vecka.

Vill dock tacka er som uppmanar mig för att reparera nätagget på egen hand. Tror som sagt att jag dock avstår detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag upprepar frågan som ställts 3 gånger och fortfarande är relevant:
Finns det ström i uttagen/uttaget du testat datorn i?

Angående dina projekt på hårddisken så är en bra tips att gör backup regelbundet. Är det inga större filer så räcker molntjänster som Dropbox/Google drive/Onedrive långt.

Permalänk
Medlem

Du har kollat att det inte är skyddssäkringen som har gått i nätaggregatet? I så fall måste du återställa nätaggregatet som man vanligen gör så här:

Koppla ur kabeln från väggen och bryt huvudbrytaren på nätaggregatet. Ta bort alla invändiga kablar i nätaggregatet som går och slå av och på nätaggregatet några gånger borta från väggen . Sedan slår du på nätaggregatet i ett jordat uttag fortfarande bortkopplat från datorn.

Nu skall nätaggregatet fungera om det var ett lätt fel som gått i nätaggregatet. Vanligtvis finns det tre nivåer på bra nätaggregat. En som bryter (återställs med huvudbrytaren av och kabel bort från väggen några minuter), en skyddssäkring som bryter vid jordfel eller något större problem och ofta återställs som ovan med ett jordat uttag samt en något kraftigare som bryter helt och inte kan återställas.

Skulle kunna vara en annan komponent också som orsakar något som nätaggregatet inte gillar. I det fallet så hittar man problemet lättast genom att montera ner och starta från minsta möjliga komponenter, vanligen MB + CPU + 1 RAM och GPU. Får man bild då så fortsätter man med en del i taget och testar varje gång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag upprepar frågan som ställts 3 gånger och fortfarande är relevant:
Finns det ström i uttagen/uttaget du testat datorn i?

Angående dina projekt på hårddisken så är en bra tips att gör backup regelbundet. Är det inga större filer så räcker molntjänster som Dropbox/Google drive/Onedrive långt.

Ja det finns ström i alla uttag jag testat. Ursäkta att jag inte svarat på denna fråga tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte nytt nätagg och nu har jag fått igång datorn igen.

problem löst.