Koppla en 1366 X 768 laptop till Full HD TV?

Permalänk

Koppla en 1366 X 768 laptop till Full HD TV?

Jag har en laptop med HDMI med upplösningen 1366 X 768. Jag undrar om jag skulle koppla in den till en full HD TV (47 tum), hur skulle bilden överföras från laptopen till den? Dvs skulle TV-bilden bara fyllas 1366 X 768 eller fyller den hela tv-bilden? Blir det någon slags anpassning av bilden? Isf, hur hemskt skulle det se ut enligt er uppfattning (jag förstår att det kommer ske en viss förlust i kvalité)?

Jag har nämligen planer på att löpa en mindre laptop med just ovanstående upplösning och jag tänkte använda den ibland för att koppla in den till en TV för att titta på 1080p film (jag har också en intel nuc så jag behöver inga förslag tack), men är osäker på hur bilden kommer se ut för att kunna ta ställning till om jag ska köpa datorn.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@NassePuh1:

Bör fungera alldeles utmärkt att skicka en 1080p-signal till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

Jag har en laptop med HDMI med upplösningen 1366 X 768. Jag undrar om jag skulle koppla in den till en full HD TV (47 tum), hur skulle bilden överföras från laptopen till den? Dvs skulle TV-bilden bara fyllas 1366 X 768 eller fyller den hela tv-bilden? Blir det någon slags anpassning av bilden? Isf, hur hemskt skulle det se ut enligt er uppfattning (jag förstår att det kommer ske en viss förlust i kvalité)?

Jag har nämligen planer på att löpa en mindre laptop med just ovanstående upplösning och jag tänkte använda den ibland för att koppla in den till en TV för att titta på 1080p film (jag har också en intel nuc så jag behöver inga förslag tack), men är osäker på hur bilden kommer se ut för att kunna ta ställning till om jag ska köpa datorn.

Tack på förhand!

Skrivet av Novdid:

@NassePuh1:

Bör fungera alldeles utmärkt att skicka en 1080p-signal till TV:n.

Det @Novdid skriver innebär alltså att bilden kommer se rätt ut, utan förvrängningar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc:

Tack för klargörandet. 😉

Permalänk
Medlem

@NassePuh1: Antar att du kör Windows. Speglar du bildskärmen lär den ställa in sig på 1366x768 på båda, då du inte kan ha olika upplösningar vid spegling. Jag är också relativt säker på att Windows inte tillåter att man väljer en upplösning som är högre än den högsta på den bildskärm med lägst uppläsning. Se till att du utökar bildskärmen (eng. extend display) så att du kan välja 1920x1080 på TVn och 1366x768 på din laptop.